BMW 730i (1987) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 730i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 270.000 km |
KM-stand laatst | 274.000 km |
Mijn eerste 7 serie
- 270.000 km
Ik ben een student van 23 jaar en al jarenlang gek van BMW. Als kind van een jaar of 7 zat ik al met mijn beide broers op de achterbank van e30 van mijn vader en wisten we dat 'onze auto' een vliegtuigmotor had.
Toen ik eenmaal 18 jaar werd, ben ik gelijk begonnen met rijlessen. Na een goede 3 maanden had ik het roze pasje op zak en wist ik dat mijn eerste auto een BMW moest worden. Hoewel ik in mijn eentje financieel geen BMW op de weg kon houden, hebben mijn broer en ik besloten om samen een BMW te kopen. Niet half wetend waar we aan begonnen, hebben we op marktplaats een 520i executive E34 uit 1994 gevonden. Een mooie wagen, maar technisch liet de auto te wensen over. De airco bleek het niet te doen en er kwamen wat kosten door versleten ophangrubbers.
Desondanks reed ik apetrots in mijn eigen BMW naar school voor mijn Havo Examens.
In de vier jaar hierna volgden nog een 520i e34 uit 1991 en een 520i e39 uit 1997. Ook deze BMW's had ik samen met mijn broer gekocht. Deze exemplaren waren beter onderhouden. De e34 was van de eerste eigenaar en de e39 van de 3e. Van beide was de volledige onderhoudshistorie bekend.
Mijn broer en ik wisten dat het samenwerkingscontract niet voor onbepaalde tijd houdbaar was. Toen mijn broer in 2013 zicht kreeg op een vaste baan in Utrecht, heeft hij mij uitgekocht. Na 4,5 jaar BMW bezit, moest ik wennen aan het feit dat er geen auto meer klaar stond.
Na drie maanden BMW-loos te hebben geleefd, ben ik op zoek gegaan naar een oldtimer. De vaste lasten mogen immers niet te hoog zijn. Een oldtimerverzekering en de overgangsregeling bieden voor mij de oplossing. Ik heb een e28 520i bekeken, maar deze was echt uitgeleefd. Naar verloop van tijd kwam er een 730i e32 uit 1987 met een handgeschakelde versnellingsbak voorbij. (Voor mij geen automaat op zo'n oude auto, want als die de geest geeft, dan ben ik de sigaar). Samen met mijn broer ben ik bij de auto gaan kijken. Hij stond er verwaarloosd bij. De verkoper had niet de moeite genomen om de kofferbak te legen of zijn knuffel van de versnellingspook te halen. Echter alles was origineel, hij stond mooi op zijn poten, dus een proefritje waard.
Ik werd gelijk verrast door de sportieve demping en wegligging van deze 7 serie. Hij reed beter dan de e34's die ik heb gehad en het oude blok liep nog als een zonnetje. Verder geen gekke dingen kunnen ontdekken, alles deed het zoals het hoort. Op 25 januari werd ik de trotse bezitter van een BMW 7 serie.
Thuis aangekomen heb ik eerst alles schoongemaakt. Toen kwam ik er al achter dat ik een veel nettere auto had gekocht dan ik eerst had gedacht. (Wat kun je als verkoper de fout in gaan door na te laten om de auto goed te presenteren). Het leer ziet er nog erg goed. Wel heb ik de radio-cassette verwisseld voor een cd-speler met aux-aansluiting. Dit is het enige onderdeel op deze 7-serie dat niet origineel BMW is. Ik ben een echte liefhebber dus alles moet origineel BMW zijn.
(Voor degene die denkt; 23-jarige jonge + een dikke BMW = 19 inch aftermarket velgen en een subwoofer, heeft het in dit geval mis).
De auto is echt een genot om in te rijden. De zes-pitter doet zijn werk fantastisch. Ook het schuif-kanteldak is echt een heel plezierige optie. Zoals ik al zei, ligt deze auto veel beter op de weg dan de e34. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de bredere wielbasis. De motor hoor je alleen als je even het gas indrukt, zoals ik dat van BMW gewend ben. Het interieur van de e39 is echter stiller. Het windgeruis is duidelijk meer aanwezig in de 7 serie dan ik van de e39 gewend was.
Ik beleef plezier aan elke rit die ik met de 7 serie maak. Daarnaast vind ik het heerlijk om aan de auto te prutsen. Ik heb de auto zo snel mogelijk na aanschaf een oliebeurt gegeven en de bougies vervangen, maar dat hoort niet noemenswaardig te zijn. De vloeistoffen dienen simpelweg op peil en vers te zijn. Deze beurt kostte mij overigens slechts 45 euro, omdat ik het zelf heb uitgevoerd.
Al vrij snel daarna heb ik een fraaie set originele e32 wielen gekocht. De wielen die eronder zaten waren namelijk erg verweerd en bovendien afkomstig van een e30 M3.
Aangezien deze auto voor de rest vrij karig uitgevoerd was, voor zover een 7 serie karig uitgevoerd kan zijn, was er voor mij ruimte om hem nog van een aantal opties te voorzien. Ik heb een tweedehands cruise-control geïnstalleerd en de analoge klok verwisseld voor een uitgebreide boord computer. Om het af te maken heb ik ook nog een ruitenwisser met BC-knop aangeschaft, zodat de informatie van de boord computer opgevraagd kan worden in het instrumentenpaneel. Het leuke aan deze oude 7-series is dat ze allemaal dezelfde kabelboom hebben. Alle stekkers voor de genoemde opties liggen klaar om gebruikt te worden. Er zit zelfs al een temperatuurmeter in de bumper die 27 jaar lang niet afgelezen kon worden omdat er geen boord computer maar een analoog klokje in zat.
Ik wil nog een (originele) afstandsbediening installeren voor de centrale deurvergrendeling, maar deze optie vind ik iets minder relevant en relatief duur.
Ik rij inmiddels bijna twee maanden met veel plezier in mijn BMW. Hoewel hij niet zo zuinig is als een Lupo 3L, kost hij in de wegenbelasting en verzekering vrijwel niets. Voor 20 euro in de maand rij ik als 23 jarige jongen in een BMW 730i met 188 pk en bouw ik ook nog schadevrije jaren op. Het verbruik van 1 op 8 is voor mij te overzien omdat ik niet veel kilometers maak. In twee maanden tijd heb ik 1200 km gereden.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog vrij weinig zeggen. Tot nu toe ben ik nog geen schokkende dingen tegengekomen. Als er al iets gerepareerd moet worden, dan doe ik dat zoveel mogelijk zelf. De techniek aan deze auto is relatief basic, waardoor ik het meeste zelf kan doen. De auto heeft tevens een distributieketting, dus ook daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Doordat ik vrij veel zelf doe, is het voor mij financieel mogelijk om deze auto te rijden.
Ik zal deze pagina zo nu en dan aanpassen als de auto weer voorzien is van andere opties.
Sjoerd.
6 maanden na aanschaf
- 274.000 km
In de afgelopen maanden is er toch redelijk veel gebeurd met mijn BMW 730i.
Aangezien de warmere dagen eraan kwamen, maakte ik mij zorgen over het koelvermogen van het M30 blok. Preventief heb ik de thermostaat en een sensor voor de koelvloeistoftemperatuur vervangen. Daarnaast heb ik de viscokoppeling schoongemaakt en het lipje iets naar buiten gebogen waardoor hij iets eerder aanslaat dan waarschijnlijk nodig is. (Dit trucje had ik gelezen op een forum en het werkt perfect). Het geeft mij een prettig gevoel dat ik de viscovin hoor loeien op het moment dat ik binnen de bebouwde kom rijd. De angst voor een oververhitte motor, zoals ik dat met mijn eerste BMW (520i e34) heb meegemaakt, is nog sterk aanwezig. Ik kan u gelukkig mededelen dat de naald van de temperatuurmeter keurig naar het midden blijft wijzen.
Op een zeker moment begon ik een raar geluid te horen bij het afremmen en als ik door een bocht reed. Het geluid kwam vanuit de middentunnel. Ik heb de auto op de brug gezet en ik door alles een beetje na te lopen kwam ik erachter dat er een 'tik' waarneembaar was bij het heen en weer bewegen van de cardanas. Dit kan eigenlijk maar één ding betekenen: middenaslager versleten. Zodoende heb ik een nieuwe middenaslager besteld (30,-) en ben ik in een doe-het-zelfgarage aan de slag gegaan. Hoewel de middenaslager inderdaad aan vervanging toe was, bleek de boosdoener een klein steentje die zich tussen het hitteschild en de cardanas had genesteld. Bij het afremmen en door een bocht rijden schuurde de as dus tegen het steentje aan. Na een middagje sleutelen was het probleem opgelost.
Zoals bij BMW e32-, e34- en e36-rijders bekend, laat de bekleding van de hemel te wensen over. Na verloop van tijd verliest de lijm zijn werking en heb je een los doek boven je hoofd hangen. Dit was bij mij ook het geval. De hemelbekleding was al niet top maar naarmate het warmer werd en ik meer met de ramen open reed, kwam de hemelbekleding binnen no-time naar beneden. Ik heb nog gepoogd om met een stoomreiniger de lijm onder de bekleding te 'verwarmen en opnieuw te hydrateren' waardoor deze opnieuw in staat moet zijn om de bekleding aan het paneel van de hemel te hechten. Niets bleek minder waar, een tip van een BMW-forum biedt niet altijd soelaas.
Dan maar de hele hemel eruit. Dit bleek aan de ene kant makkelijker dan gedacht, maar het is bijna onmogelijk om het paneel via de achterdeur uit de auto te krijgen. Maar het is mij gelukt en na een bezoekje aan de lokale stoffenwinkel kon ik met een nieuwe doek en spuitlijm (samen 30,-) aan de slag. Met de hulp van een vriend is de hemel weer mooi strak geworden. Met geduld, een BMW-handleiding, internet en vooral durf kom je dus een heel eind.
Verder heeft de auto mij nog nooit in de steek gelaten en ben ik er nog steeds erg blij mee. Het leuke is dat hij steeds mooier wordt en dat dat mijn eigen verdienste is. Om deze reden staat de verkoop van mijn BMW 730i nog lang niet op mijn agenda.
Sjoerd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.