BMW 730i (1987)

autoreview

BMW 730i (1987)

Signalement

Uitvoering730i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am fahren

  • 96.000 km

Via een vriend, welke ook een verslag had gemaakt over zijn auto,wil ik mijn relaas ook maar eens gaan neerzetten.

Het handelt hier om een BMW 730iA.
Als kind hield ik al van bijzondere limousines zoals Jaguar en Daimler en Rolls en Bentley. Dat waren en zijn nu nog steeds mijn idolen. Geen plaatjes in mijn schoolagenda van popsterren, maar van voornoemde merken. De RR Camargue was het neusje van de zalm, Engelse auto, Franse naam en een Italiaans ontwerp en nog eens een coupé ook nog.

Maar onbereikbaar natuurlijk, het was toen de duurste auto ter wereld. Ik val als een blok voor afwerking en het gebruik van duurzame materialen. Met massa producten had ik toen al niets. Ik hield van echt hout, echt leder en echt chroom op metaal en mooie stoffen en bekledingsoorten.

Theedoeken bekleding van de Leenbakker was not done en idiote motieven zoals je die in de Toyota modellen aantrof midden jaren 90.

Maar goed, ik haalde vlot mijn rijbewijs en mijn eerste auto werd een Lancia Delta uit 1980, auto van het jaar ook nog tijdens de introductie, Nero metallico en een 1500 uitvoering. Ik kocht deze met 60000km op de teller en heb er slechts 6 bijgereden. Deze auto heb ik nu nog steeds, ik had hem toen ik een Prisma 1600 Symbol kocht, verkocht aan iemand uit de buurt van Nijmegen. Ik heb er dagenlang wakker van gelegen, zo mistte ik mn Delta en heb hem weer terug kunnen kopen. Gelukkig maar, want de nieuwe eigenaar had er veel kosten aan gekregen.

Ik was dolgelukkig weer en heb hem netjes gestald zodat troep, regen en ander onheil geen impact meer hebben op deze bijzondere luxe Italiaan. Overigens heb ik bijna alle auto´s nog waar ik een band mee heb, want het zijn allen auto´s met passie.

Maar goed, de BMW..2 straten verderop stond de 7 ineens geparkeerd..ik reed er langs en dacht, nou nou, wat een mooi exemplaar! Helemaal origineel en onverprutst..een week later weer langs rijden en toen dacht ik: als deze te koop komt is ie van mij^^

No matter what..

Maar na een paar weken zag ik de vorige eigenaar bij de auto staan met de ANWB en ik besloot maar meteen om er op af te stappen. De accu was leeg en dus doet de CV het niet meer..als de auto op slot zit en de stroom is er af dan kun je er zelfs van binnen niet meer uit..zelfs de trekknopjes zitten dan muurvast.. iig kwamen ze er niet uit..ja een raam intikken maar dan ging het portier nog niet open en dat was ook geen optie.

Ik vroeg een collega van mij om het even op te zoeken op een forum hoe deuren dan wel open kunnen. En wat bleek: naar de rechter deur, sleutel erin en met een waterpomp tang iets doorduwen en voila, open..de vorige eigenaar wilde er van af en ik heb de auto, niet lopend gehoord, overgenomen. Overgeschreven, betaald en op laten halen.

Ik helemaal blij natuurlijk, want wie een 7 serie dagelijks kan rijden is een gelukkig mens las ik in een autovisie jaarboek uit 88.

Goed eenmaal bij de garage een grote nieuwe blauwe Varta accu, nieuwe apk, 1 nieuwe band, nieuwe fusee kogels en nog wat klein spul. Kwam toch even een dikke 850 bij.

Ter plekke maar het lakwerk bekeken en nergens geen roest of schade te zien. Maar de blanke lak liet hier en daar los en heb dat meteen allemaal laten doen, want de auto is elke euro waard om in te investeren. De kosten daarvan weet ik niet precies meer. Het mooie ervan is: perfect gedaan, het is zelfs in de zon niet te zien dat de auto bijgespoten is. Het was ook niet goedkoop volgens mij,maar op zulke automobielen moet je niet bezuinigen.

Maar goed..het eerste rijden..het is een soepele automaat met sportkeuze, zwart lederen bekleding, stoelverwarming, electrische zetels incl hoofdsteunen, dat had mn Jaguar zelfs net niet en verstralers, airco..nou, dat moet BMW bedoelt hebben met Freude am fahren..

Maar goed, tijd voor een grote onderhouds beurt en afstellen, alle filters nieuw, en zelfs cardan olie ook verversen, terwijl dat zo ONTZETTEND belangrijk is, terwijl er bijna geen sterveling naar kijkt of ook maar op let..ook de automaat, wat ook heel belangrijk is, de zeef.

Goed, alles in kannen en kruiken en de kosten zou ik niet precies meer weten, zal zo rond de 8 a 900 euro zijn geweest.

Na 2 maanden vanaf mei er mee gereden te hebben en geloof me, het rijdt simpelweg subliem! Fantastische stoelen, goed strak stuurgedrag, het zoeven van de 6 piiter, prachtig fluittoontje en vooral wat een fijne eigenschap is: hij ruikt zo lekker van binnen. Gewoon nieuw nog. Nooit in gerookt en dat merk je meteen. Een rokersauto laat ik standaard staan.

Maar toen ik met de 7 reed vielen mij een aantal ietwat vervelende zaken op..je komt collega 7 series tegen..en sja..de meesten zullen het wel aanvoelen..verpauperde types..witte knipperlichten..ordi duizend inch velgen, dikke sloffen, pauper uitlaat eronder,,verlaagd..asbakken vol..ooit kwam ik eenzelfde type tegen bij Nijmegen, precies dezelfde kleur en ook helemaal fonkelnieuw en ja, dat word ff zwaaien naar mekaar, echte liefhebbers bestaan nog gelukkig.

Maar ook een goed onderhouden exemplaar kan kuren krijgen..de blower gaf met een kraak de geest..geen airco meer dus..en maar aan het wieltje draaien, maar 0,0.

Maar ik merkte al gauw dat het geen zekering vervangen was..er kunnen verschillende oorzaken zijn, het slechte scenario is vernieuwen.. 2 dagen werk schat ik wel..

Dus dat werd zoeken..toen ik de volgende dag de 7 startte liep de motor op 5 cilinders..en wat bleek..een marter had een kabel doorgeknaagd..dus alles meteen maar nieuw besteld a 150 euro..want graag alles origineel BMW.

Maar toen dat klaar was, op zoek naar een blower, dus dacht ik, ik zet m alvast binnen, schorsen en dan komt het wel een keer. En sindsdien is er eigenlijk niets meer van gekomen. De auto staat schoon en droog binnen maar ik moet er toch weer eens mee aan de gang. Stilstaan is heel slecht voor een BMW.

Ik heb al bekeken wat ik moet doen voor de zomer en dat zijn een blower en 2 nieuwe voorbanden en apk. En een grote beurt weer ivm stilstaan.

Maar om het algemene plaatje rond te maken: Prachtige chique auto´s, prima rijgedrag en comfort en na bijna 23 jaar nog steeds een icoon op de weg. Ik vind het een tijdloos ontwerp, bij BMW zijn ze anno nu helemaal de weg kwijt. Na dit model kwam het model tot dacht ik eind 96 en daarna liep het helemaal mis...de ontwerper van dat model moet elke avond een feestje hebben gehad voordat hij weer ging tekenen..de eerste serie was eigenlijk het beste ontwerp, alle verhoudingen klopten, tot aan de derde generatie...

Maar goed, ben ik een BMW rijder? Neen. Ik koester enkel de 7. Mn hart ligt nog altijd bij Jaguar en Daimler. Tijdloze iconen en altijd ingetogen chic. En de bestuurders idem dito.

En zou ik een 7 weer kopen? Volmondig ja bij een origineel exemplaar!



8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.