BMW 640i Gran Coupé High Executive (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 640i Gran Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 70.500 km |
Aanschaf en eerste KM's
- 70.500 km
Als opvolger mijn mijn Skoda Superb PHEV ben ik sinds krap 5 maanden eigenaar van deze lekker dikke 640i..
Aanloop - Mijn '21 Superb waar ik drie jaar in gereden heb vertoonde een steeds minder soepel schakelgedrag, en af en toe wat bokken. Daarnaast merkte ik dat ik steeds minder fan werd van het stekkeren en de gecombineerde aandrijftechniek, en drie jaar is voor mij sowieso al een hele tijd voor een auto te rijden. Dus mocht er wat nieuws komen.
Ik had besloten nog even af te zien van geheel elektrisch en omdat mijn ervaringen met PHEV toch niet helemaal overtuigend genoeg waren om er nog eentje te kopen heb ik gekozen voor een lekker ouderwetse verbrandingsmotor zonder al te veel fratsen.
Ik heb veel verschillende auto's bekeken, waarbij de BMW voor mij er als winnaar uit kwam. Mijn overwegingen:
- Relatief simpele techniek tov nog modernere auto's
- Mooi design (vind ik) en een redelijk unieke verschijning op de weg
- Zeer ruime auto zowel voor passagiers als de bagageruimte
- Deze B58 blokken staan als zeer betrouwbaar bekend
Dit specifieke exemplaar komt bij Oostland vandaan, en heb ik met 2 jaar garantie gekocht en een mooi lage KM-stand. Bij afleveringen heb ik wat spuitwerk laten verrichten omdat er kleine plekjes op de voor en achterbumper zaten. Positieve ervaring verder met de aanschaf.
Rijden - De eerste 8000 KM's zijn uitermate goed bevallen, waarbij ik merk dat ik de auto steeds beter ga vinden. De 3.0 L6 heeft altijd veel kracht, en zeker onderin is hij enorm romig. De versnellingsbak was de eerste paar duizend KM's goed, maar zo nu en dan nog wel eens een wat mindere gangwissel zat er ook wel tussen, zeker net na de koude start. Dat is geheel verholpen door de rit naar en van de wintersport (2x900KM) waarbij alles goed warm is kunnen worden. De bak lijkt wel nieuw weer. Op zich is dit in lijn met de lage KM stand van de auto wat lijkt te duiden op veel korte ritjes in bijvoorbeeld een stadse omgeving (zie ook mijn opmerking over de plekjes op de bumpers). Even alles echt warm krijgen over langere termijn doet dan toch wonderen.
Het comfort is zeer goed, waarbij mij wel opvalt dat ik iets minder steun heb aan de verder goede comfortstoelen dan ik in mijn Superb Sportline had in de bochten. Wel is het zo dat die stoelen flink gingen vervelen na een paar uur en deze na 10 uur rijden nog niet.
Het verbruik is tot nu 9,3l op de 100 km gemiddeld waarbij ik ook flink wat kleine stukjes rij soms met de kinderen in en rondom mijn woonplaats. Op langere ritten waarbij je je aan 100 houdt rij je 1 op 14, met 130 1 op 12. Het zijn uiteraard niet bijzonder lage waarden, maar ook niet slecht.
Kosten - Behalve de aanschaf heb ik nog geen kosten aan de auto zelf gehad. Ik verzeker de auto all-risk dus is wat duurder maar goed daar kies ik zelf voor.
De auto bevalt zeer goed en in Mei mag hij onze caravan naar Italie trekken, na die tijd een update over hoe dat gaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.