BMW 545e xDrive Business Edition Plus (2021)

autoreview

BMW 545e xDrive Business Edition Plus (2021)

Signalement

Uitvoering545e xDrive Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zescilinder PHEV, wat een idee

  • 1.500 km

25 jaar geleden had mijn vader een BMW 325i, in die tijd nog een zescilinder. Af en toe mocht ik daar in rijden, en man, dat ging als de brandweer. En wat een geluid! Hij zoop als een ketter, dat dan wel. Ik zie hem nog zo voor me, een donkergroene Touring met bruin leer. Toen dacht ik al, als ik later groot ben dan wil ik dat ook.

Tja, en nu ben ik groot! Alle centjes geteld en eens goed gekeken wat mogelijk was. Ik hou de markt al een tijdje in de gaten, en qua zescilinders gaat dat natuurlijk totaal de verkeerde kant uit. Daarom had ik echt een nu-of-nooit gevoel. Als je nog een (nieuwe) zescilinder gaat kopen die niet een knotsgekke sportwagen is dan moet je snel zijn.

Twee jaar geleden stond ik op het punt om een 340i te kopen, maar die ging er toen net uit. De opvolger (G21) was de M340i, maar ik wil geen M type. Mijn idee van fijn rijden is snel en comfortabel maar niet persé sportief, dus die M340i werd het niet.

Toen een half jaar geleden de 545e werd aangekondigd schrok ik wakker. Zes cilinders! Een plug-in hybride met minder dan 50 gr CO2 betekent geen BPM, lage wegenbelasting en dus meer waar voor je geld. Daarnaast ben ik recentelijk van baan veranderd waardoor mijn woon-werk afstand rond de 10 km zit. Dat past dus prima met een plug-in hybride.

Voordat je echt gaat shoppen kijk je natuurlijk naar alternatieven. Wat is belangrijk hier? Voor mij: sedan/touring, zescilinder, PHEV voorkeur, D of E-segment. En als je er zo naar kijkt, dan zijn er eigenlijk geen alternatieven. Bij Audi doen ze namelijk alleen nog zescilinders in de (R)S edities, en bij Mercedes heb je nog de zescilinder E450 (90k EUR kaal…) maar niet als PHEV. Ter vergelijk: binnen de 5-serie heb je nog de 540i als zescilinder alternatief, maar die kost nog iets meer dan de 545e. Interessant, toch?

Eind 2020 kwamen de eerste 545e auto’s bij de dealer te staan, en toen corona ons weer een beetje lucht gaf heb ik meteen een proefrit geregeld bij de plaatselijke dealer. Ik heb er een halve dag mee gereden, stad, autoweg, binnenwegen, alles. En wat me meteen opviel: alles gaat zo makkelijk. Onmiddellijk reactie bij iedere snelheid dankzij de 100 PK elektromotor, en dat was bij mijn vorige auto met DSG echt wel anders. Altijd trekkracht, en natuurlijk, met dat klassieke zescilinder geluid waar het om begonnen was. Dus de uitkomst was duidelijk, er moest een offerte komen. Maar eerst de configuratie.

Een lang verhaal kort, want er zijn veel te veel keuzes te maken. De enig mogelijke modelvariant voor de 545e is de xDrive sedan. Liever had ik de Touring gehad ivm extra ruimte, maar die is er niet en komt er niet. Luxury edition zodat je wat te kiezen hebt qua velgen, en als opties: HUD, vier-wiel sturing, het haast verplichte business pakket met comfort stoelen, goede navigatie, groot scherm, laserlicht (LED was voor mij voldoende geweest), en daarnaast nog active cruise control, parkeercamera. De ongeveer honderd optionele rijhulpen zoals lane-assist heb ik overgeslagen want ik rij liever zelf.

En tot slot: de kleur! Dat was nog best een gedoe. BMW heeft op de standaard 5-serie namelijk geen groen, totdat je bij de Individual configuratie gaat kijken. Daar kan je krijgen wat je hebben wil, en dat maakt hebberig. Ik wilde Oxford-Green, de kleur waar je vroeger de 7-serie mee zag rijden. Lekker donker en stijlvol. Daar hoort dan een licht interieur bij, off-white. De dealer wilde er eerst niet aan, maar is na aandringen toch gaan opvragen wat er mogelijk was. Na een week kwam het bericht dat het kon, maar dat het 5000 EUR extra kost. Bovenop de metallic lak! Dat werd me echt te gek. En dan moet je iets anders, iets dat niet je eerste keus is. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Bluestone Metallic, een vrij lichte blauwgrijze kleur waarin de auto goed uitkomt, en daarbij zwart leer.

De dealer gaf aan dat de levertijd twee tot drie maanden zou zijn. Dat valt erg mee, en de werkelijkheid was nog beter: na zes weken werd ik gebeld dat de 545e aangekomen was en geleverd kon worden. De aflevering zelf was keurig. Goede uitleg, alle administratie geregeld, tank vol, accu vol, en rijden maar!

Ja, het rijden. Dit is een auto met twee gezichten. Aan de ene kant kan je hem heel simpel rijden. Instappen, startknop, rijden, parkeren, en aan de laadpaal. Herhaal als nodig. En dat werkt prima want dan krijg je de standaard hybride mode waarin de auto elektrisch rijden prioriteit geeft en pas naar de motor schakelt op de snelweg of als de accu bijna leeg is. Alles regelt zichzelf.

Aan de andere kant is het een flexibele auto waarbij je zelf bepaalt hoe je rijdt: elektrisch, benzine, combinatie, sportief, normaal, wat je wil. Je hebt maar liefst vier motorinstellingen. In de sportmodus loopt de zescilinder zodra je gaat rijden en zorgt er samen met de elektromotor voor dat het allemaal erg snel en vlot gaat. De hybride modus is natuurlijk precies dat, en daarnaast heb je nog een volledig elektrische modus en tot slot, batterijbesparing.

En die laatste modus is op dit moment degene die ik het meest gebruik als ik afstanden ga rijden. Met batterijbesparing stel je het minimum niveau in waarop je de accu wilt houden, bv 30%, en vervolgens zorgt de auto daarvoor dat het daar niet onder komt. Desnoods laadt de motor de accu op, wat niet heel brandstofefficiënt is maar wel makkelijk. Het goeie hiervan is dat hij op die mooie zescilinder rijdt bij normale snelheden, en als het langzaam gaat dan is het elektrisch. De overgang tussen elektrisch en brandstof is haast onmerkbaar tenzij je hard optrekt want dan voel je de zescilinder het echt wel overnemen. Logisch ook, bijna 300 PK erbij.

Natuurlijk moeten we het nog even hebben over het laden. De accu is 12 kWH, niet al te veel maar genoeg om er echt wat aan te hebben. Het realistisch bereik is 30—40 km. Het laden duurt een uur of drie bij maximaal 16 A, 3.5 kW dus. Best lang, en daarom een gemiste kans vind ik. Als hij met 11 kW kon laden dan is het snel genoeg om het laden tijdens boodschappen er even tussendoor te doen. Nu moet je het echt plannen. Maar goed, dat went.

Het remmen is een beetje apart als je niet in sportmode zit. De elektromotor remt namelijk mee om zo de accu weer op te laden, totdat je onder de 5 km/h komt. Vanaf dat punt moet je het op de remmen alleen doen waardoor de vertraging opeens een stukje minder is en je het pedaal harder moet intrappen. Ook dat went.

Het gekke van de auto is dat het een grote bak is, bijna 5 meter, maar het voelt niet zo. Hij voelt als een veel kleinere, wendbare auto. Dat komt niet alleen door de aandrijving maar ook door de vier-wiel sturing. Dit maakt de draaicirkel korter wat je vooral voelt met korte bochten, rotondes en inparkeren.

Het iDrive systeem voor de media en navigatie is prima. Erg snel vergeleken met mijn vorige auto’s, makkelijk te bedienen, groot touchscherm, ingebouwde spotify, android auto, etc. Maar toch, die navigatie. De kwaliteit van de routebepaling is gewoon niet op het niveau van Waze of Google Maps. De ingebouwde navigatie neemt vaak de kortste en niet de snelste weg, en is niet op de hoogte van de laatste veranderingen ondanks de 3-maandelijkse updates. In de randstad is dat gewoon lastig. Aan de andere kant is de integratie van de ingebouwde navigatie nog steeds een stuk beter: aanwijzingen, HUD, laadpalen zoeken, etc. Android Auto blijft toch een beetje behelpen wat dat betreft. Ik ben er nog niet uit.

Dus wat vind ik nou van mijn 545e? Het is een wat onlogische auto, maar ik ben er erg blij mee. Een 530e is de rationele keuze voor een PHEV in de 5-serie. Maar ja, die zescilinder maakt toch het verschil dan.

Na 1,5 jaar

  • 23.000 km

Na ruim anderhalf jaar staat de kilometerteller op 23000 km. Ik ben na 4000 km 1x terug geweest omdat de auto op snelheden van 130 en hoger een beetje trilde. De dealer heeft dit goed verholpen door de banden nogmaals te balanceren, uiteraard onder garantie. Verder heb ik deze tijd heb ik geen enkel probleem gehad met de auto.

De grote vraag is natuurlijk: wat is het echte verbruik van deze hybride zescilinder? Ik heb drie cijfers voor je.

- Volledig elektrisch haal je zonder meer 30km, ook in de winter. Tot 40 km is mogelijk, maar de geadverteerde 50km is onzin.
- Langdurig op benzine rijden zoals op onze vakantie naar Zwitserland geeft een verbruik van 1/16. Hierbij is niet elektrisch opgeladen, snelweg niet boven de 130 km/h, inclusief tochten over de bergpassen. Valt zeker niet tegen voor een zescilinder.
- Dagelijks gebruik in Nederland met veel stadsritjes en snelwegritten tot 120 km geeft een gemiddeld gebruik van 1/25. Hierbij laad ik de auto op wanneer de accu capaciteit onder de 50% komt.

Het elektrisch rijden is fijn, ondanks dat het slechts 100 pk is voor een auto van bijna twee ton. Dankzij het hoge koppel ben je snel weg, en op de autoweg kom je makkelijk mee. Jammer blijft dat het opladen zo langzaam gaat. 3.6 kw is echt onhandig, een gemiste kans van BMW.

Meestal rij ik in de “battery saving” mode, ingesteld op 30% capaciteit over houden. Hierbij rijdt hij elektrisch bij lage snelheden, en boven de 40 pakt de motor het op. De overgang is vlekkeloos, heerlijk rijden. De Hybride mode vindt ik irritant. Als je een beetje gas geeft dan schakelt de motor abrupt bij, meteen 100 pk extra ofzo en dat voel je echt met een harde duw. Dat doe ik dus niet meer.

Uiteraard moeten we het nog hebben over de “sport mode”. Erg leuk als je alleen in de auto zit en over de binnenwegen naar huis rijdt. Hij voelt dan aan alsof je een andere auto hebt. In plaats van een rustige cruiser heb je gewoon een hele snelle sportieve auto. Hij hangt aan het gas en accelereert binnen 5 seconden naar 100 km/h. De automaat staat standaard een versnelling lager, en laat de motor flink toeren maken als je gas geeft. Mooi geluid met die zescilinder! De wegligging is uitstekend en de Xdrive trekt je zo de bocht om. Minpunt: als de auto stil staat slaat de motor af (start/stop), zelfs in deze sport mode. Vervelend, en niks aan te doen. Niet te veel stoppen dus :)

De bagageruimte is even wennen. Niet al te groot, en beperkt in hoogte. Breed, diep, maar niet hoog zeg maar. Je moet je bagage hier een beetje op uitzoeken. De stoelen kunnen plat waardoor je in de praktijk nog best wel wat mee kan nemen. Een tripje IKEA is goed te doen. Op vakantie kunnen vier personen en bagage mee waarbij we wel wat spullen op de achterbank kwijt moesten.

Voor de navigatie heb ik diverse opties gebruikt. Met Android Auto kan je Google Maps of Waze gebruiken. Beide zijn OK en hebben het voordeel van goed bijgewerkte kaarten. Echter, de aanwijzingen zijn een stuk minder goed dan die van de ingebouwde navigatie want die is echt super, zeker in combinatie met de HeadsUp Display. Uiteindelijk gebruik ik nu de ingebouwde navigatie, met Flitsmeister op de achtergrond. Het grote nadeel van deze navigatie is dat de kaarten niet goed up to date zijn. In nieuwe wijken of bij snelweg werkzaamheden zit je er nog wel eens naast.

Na 4 jaar

  • 51.000 km

Na vier jaar is de eerste echte grote beurt geweest, en zo als dat hoort bij grote auto's: voor een grote prijs. Je weet dat het komen gaat, maar toch. Het betrof alleen normaal onderhoud en APK, geen bijzondere zaken. Het meest interessante was dat alle banden vervangen moesten worden en dat dit een langlopend probleempje oploste.

Als sinds het begin zat er een trilling in de auto. Daarvoor ben ik twee keer terug geweest in het eerste jaar om het te laten uitlijnen (kosteloos natuurlijk) maar het is nooit helemaal weg geweest. Uiteindelijk denk je dan, laat maar het zal wel zo horen. Niet dus! De banden zijn vervangen en nu is alles super rustig en stil, ook op illegale snelheden. Blijkbaar zijn de af-fabriek banden licht gecupped ofzo. Overigens is dat niet de eerste keer dat ik dit meemaak dus ik had beter moeten weten.

Verder weinig te melden. Duidelijk is wel geworden in de laatste jaren dat een plug-in hybride een goede keuze is. Volledige EV's hebben de wind tegen tegenwoordig en met een hybride kan je gaan en staan waar je wil, wanneer je wil. Recentere modellen zoals de 550e hebben meer bereik. Dat zou wel handiger zijn dan de 30/40 km die ik normaal gesproken haal maar het blijft genoeg om de stad rond te rijden. Gemiddeld sta ik 3x per week bij de paal. Goed voor het dagelijkse loopje :)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.