BMW 535d Touring High Executive (2007)

autoreview

BMW 535d Touring High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering535d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bmw 535d Touring, een kanon

  • 164.000 km

Sinds enige tijd hebben wij een 535d Touring aan ons wagenpark toegevoegd ivm gezinsuitbreiding. Normaal gesproken koop ik mijn auto's nieuw, deze Touring konden we overnemen van een zeer goede vriend en gezien de nieuwprijs van deze raket was het mede door de volledige onderhoudshistorie best aantrekkelijk om nu eens gebruikt te kopen. Er is trouwens niets mis met gebruikt kopen, dat is zelfs in veel gevallen slimmer en voordeliger, maar ivm een eigen zaak kan ik e.e.a wat makkelijker afschrijven en is nieuw kopen interessanter voor mij.

Het is natuurlijk absurt, een diesel touring met 272 pk! Deze wagen schiet niet gewoon vooruit als het gaspedaal wordt ingetrapt, het lijkt meer alsof de auto opgepakt wordt en vervolgens aan paar honderd meter verderop weer neergezet wordt, zo hard gaat het vooruit! Ik ben best wat gewend gezien mijn auto verleden, maar deze motor is (op snelheid) zo stil, maakt zo weinig toeren, dat de versnelling ongelooflijk is. Bijna saai, zo makkelijk en stil gaat het. Zitten en gas geven, de automaat doet de rest. Deze 5-serie is een paar jaar geleden nog iets getuned door Rica tuning (op de rollenbank voor en na), dus ipv 272 pk en 550 Nm koppel heeft de Bmw nu 320 pk en 700(!) Nm koppel! Onvoorstelbaar! Bizarre waarde's en het blijft ook al ruim drie jaar heel. Tja, kwaliteit bewijst zich weer.
Ik hoef niet te vertellen hoe hard dat sleurt aan zo'n auto als ik gas geef, ik heb al heel wat keren mensen naar hun auto zien kijken alsof er iets gebeurt van niet mogelijk is. Deze Bmw is niet voorzien van een 'M' pakket met dikke bumpers en wielen en ook niet van een type aanduiding, dus niemand verwacht iets van deze touring, lekker rustig. Maar soms...

Het gemmiddeld verbruik ligt rond de 1 op 12, veel hoger of lager wordt het niet. Niet heel zuinig voor een diesel, wel heel zuinig voor een auto met deze prestaties. Dit model 5-serie is natuurlijk wel een grote auto met een gewicht van 1730 kilo. Het gewicht voel ik eigenlijk niet zo erg als in een Audi RS6 avant, maar icm de automaat moet je wel vaker op het rempedaal leunen dan ik prettig vind. Dat blijft het voordeel van een handbak, lekker afremmen op de motor. Deze automaat heeft wel een manuele stand, maar die gebruik ik niet zo vaak. In de sportstand schakelt de bak wel eerder terug, zodra ik aan afrit of een stoplicht nader, schakel ik even over, zo spaar je de remschijven, het is zonde om de boel voortijdig krom te rijden.

Voor dagelijks gebruik is dit een heerlijke wagen, een limo met sportief onderstel, een echte Bmw dus. Daar moet je van houden, maar ik voel graag wat een auto doet, en ook bij deze Bmw is dat zo. Bovendien heeft deze 5 een dynamic ride onderstel icm active steering waardoor e.e.a nog beter voelbaar is. Stuuruitslag is hierdoor minimaal en de electronische stabilisatoren houden de auto rechtop in de bochten, heel comfortabel en je kunt zo heel hard door de bocht. Het verschil met een 'M' onderstel is dat deze auto dus zowel comfortabel als sportief bereden kan worden, met en sport onderstel is de vering altijd stug. Wel ligt de auto iets lager met een 'M' onderstel dan deze, dat is optisch mooier.
De run (on) flat banden op de 18 inch wielen vind ik iets te hard, ik twijfel nog of ik deze laat vervangen door normale banden. De Dealer zegt dat het karakter van de auto dan heel anders wordt, ik heb zo mijn twijfels. Ik denk zelfs dat 19inch wielen met normale banden minder hard zullen zijn dan de huidige 18 inch runflats, ik denk er nog over na. Gevoel in het stuur en vanuit het onderstel vind ik lekker, maar stuiteren door te harde banden is weer wat anders.

Deze Bmw zit werkelijk vol opties. Afgezien van het eerder genoemde dynamic ride onderstel en active steering (met meedraaiende xenon koplampen in de bochten) zit er een panoramadak in deze auto (enorm), head up display (waanzinnig, en ongelooflijk hoe snel je went aan zoiets), comfort stoelen, soft close, nivearegeling, navi pro met Ipod aansluiting, geweldige geluidsinstallatie, stoelverwarming, etc. Kortom, alles wat autorijden in zo'n soort auto makkelijk maakt.

Gelukkig is deze auto geheel dealer onderhouden en zijn er een aantal modificaties doorgevoerd die belangrijk zijn en die behoorlijk in de papieren kunnen lopen als dit niet gedaan is/wordt. Zo is het panoramadak vervangen onder garantie (1200 euro) aangezien hier een constructiefoutje (zo noem ik het maar aangezien het vaker voorkomt) van toepassing is. Het inlaatspruitstuk is eerder vervangen (er bevinden zich in dit spruitstuk kwetsbare 'swirl valves' die kunnen afbreken met nare gevolgen) en de navi computer is op de valreep vervangen onder garantie (1100 euro) toen de auto nog van onze vrienden was. Een paar zaken die je, als je gebruikt gaat kopen wel in de gaten moet houden. De pomp van de nivearegeling schijnt ook kwetsbaar te zijn, maar daar heb ik geen last van gehad.
Deze zaken dient u dus goed in de gaten te houden of te checken bij voorbaat.
Voor de rest heb ik niets anders gehad dan regulier onderhoud en dat is gewoon zeer betaalbaar voor zo'n auto. Oliebeurt moet eens in de 30.000 km, niet echt spannend. Roetfilter hoeft bij mij nog lang niet vervangen te worden, daar lees je wel eens wat over. Mensen laten dit verwijderen of doen van alles om dit niet te hoeven laten vervangen, ik laat e.e.a liever origineel. Remblokken en schijven slijten natuurlijk wat sneller bij een auto met dit gewicht en met dit vermogen (en automaat), als je ziet hoe enorm die dingen zijn dan weet je ook dat die niet goedkoop kunnen zijn. Aan de andere kant, je wil wel stilstaan als je de rem intrapt...

Ik moet wel zeggen dat het me is opgevallen (als Bmw liefhebber) dat er iets meer 'plastic' in het interieur is gebruikt dan ik gewend ben, zoals de instaplijsten, stukjes op de deurpanelen en net naast de navi. Niet onoverkomelijk maar dat kan mooier. Het kraakt en rammelt niet, maar het geeft een andere kwaliteitsbeleving. Wat me wel stoort, maar dat is nu eenmaal het nadeel van een touring, dat er van achteren meer geluiden doorkomen. Dat is logisch, een sedan heeft een metalen hoedenplank die veel geluid dempt, bij een touring hoor je elk kraakje of rammeltje van spullen die achterin liggen, en soms bandengeruis, zeker bij bijvoorbeeld regen, dat ervaar ik als minder. Echter, het gemak waarmee je spullen meeneemt, de achterbak helemaal volgooit met rommel of beslist dat dit of dat ook nog mee kan is wel heel opmerkelijk, nooit ruimte tekort!

Dat deze koppelreus een hele geschikte caravan of boottrekker is (afneembare trekhaak) staat natuurlijk als een paal boven water. Ik heb geen van beide in bezit, maar ik denk dat deze Bmw beide tegelijk zou kunnen trekken zonder dat je er erg in hebt! Eenmaal heb ik een trailer inclusief boot achter de 535d gehad, na 10 meter rijden vergeet je gewoon dat er iets achter de auto hangt. Lijkt me erg lastig om dan 80km/u te blijven rijden tot je vakantie bestemming....

Wat rijden betreft heb ik al e.e.a geschreven. Comfort, snelheid, rijden in de stad, door Europa touren, mensen op het verkeerde been zetten, het kan allemaal met deze 'lifestyle' wagen. Een geweldige allrounder, ik kan niet anders zeggen. Ik heb het geluk dat ik als ik nog iets sportiever wil rijden de mogelijkheid heb een andere auto te pakken, maar deze Touring biedt ongelooflijk veel goeds in één auto.
Enige dat ik jammer vind, deze diesel klinkt vergeleken bij een Audi meer als een diesel. Allemaal relatief natuurlijk, maar de Audi diesel (uit dit bouwjaar) klinkt een stuk mooier, bijna als een benzine motor. Bij de nieuwere Bmw's is dat inmiddels hetzelfde, ik heb het puur over dit type motor. Maar ach, een kniesoor die daar op let als je die enorme duw van de twee(!) turbo's in je rug voelt, maar het is een verschil. Eenmaal op snelheid is dat meteen weg, maar bij lage snelheden en de koude start is dat een verschil tov de Audi. Nogmaals, het is allemaal relatief, maar het is me wel opgevallen. Gelukkig, toch nog één minpuntje! :-)

Maar de 535d mag desondanks gewoon blijven, want het is een heerlijke en ruime wagen met een ongelooflijk pak vermogen en in deze wereld met steeds meer (helemaal niet zo zuinige) electrische auto's en hybride's een verademing als je van autorijden houdt...

Update:
Ik heb de runflat banden laten vervangen door 'normale' banden. Wat een verbetering, ik heb een hele andere wagen terug! Had er al over gelezen en zat te twijfelen. De knoop doorgehakt en de run on flats er onderuit gehaald. Fantastisch, veel minder stug meteen, geen sporing meer (auto is/was goed uitgelijnd), nog beter stuurgevoel. Wel opletten dat je een XL band koopt, een versterkte band. Een run flat band is heel stijf, als je een te zachte band laat monteren gaat de auto iets meer 'bewegen' over de wang van de band heen, door een versterkte band te kiezen voorkom je dit. Niet vergeten een reserve band (thuiskomertje) aan te schaffen, anders kan t wel eens lastig worden...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum