BMW 530e (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 15.850 km |
Eindelijk gearriveerd!
- 350 km
Een uitstapje naar München als cadeau voor mijn vijftigste verjaardag zorgde ervoor dat ik ruim voor de introductie de nieuwe vijf kon aanschouwen.
Eerlijk gezegd was ik niet enthousiast bij het zien van de eerste foto's in de autobladen en was (bijna) zeker dat er geen opvolger voor mijn G30 (zie vorige review) ging komen, althans geen nieuwe vijf. Echter na een bezoek aan BMW Welt waar de auto al in augustus te zien was moest ik mijn mening bijstellen. Gelukkig is het front in de juiste configuratie nog een traditionele BMW gebleven.
Eenmaal terug in Nederland meteen contact opgenomen met BMW Dusseldorp in Hoorn waar ook de G30 vandaan kwam en nadat de deal was beklonken kon het configureren beginnen. Wederom complimenten aan de verkoopadviseur die ons goed begeleide door het hele aankooptraject.
Na maanden van wachten is de 530e dan eindelijk gearriveerd.
Wat is het geworden?
- 530e M sport in Oxidgrau metallic en Veganza Espressobraun interieur
- 20 inch velgen (styling 938M)
- Standaard onderstel met luchtvering op de achteras
- Stuurwielrand verwarmd
- Comfortstoelen
- Individual interieurlijsten finewood fineline silberbronze
- Glazen panoramadak
- Extra getint glas achter.
- Harman-Kardon sound system
- Driving assistant plus
- Iconic Glow exterieurpakket
- M achterspoiler
- Trekhaak
- Comfort pack
- Travel pack
- Innovation pack
- Standkachel (Standaard bij 530e)
Achterafmontage;
- Alarm klasse 5
- Ceramic coating
- Fietsdrager
Aanvankelijk had ik bij het samenstellen ook het adaptieve onderstel professional aangevinkt. Dit omdat bij mijn vorige G30 het onderstel iets te stug was en ik nu zeker een soepel onderstel wilde hebben.
Echter na twee weken belde de dealer dat deze optie tijdelijk niet leverbaar was. Extra zuur juist omdat nagenoeg alle introductie auto's voorzien waren van dit onderstel.
Omdat de levertijd wel maanden langer kon worden, heb ik gekozen voor het standaard onderstel met luchtvering op de achteras. Bij de nieuwe G60 (ook bij de Plug in) krijg je standaard bij een M pakket het stuggere M onderstel. Goed opletten dus bij het samenstellen.
Omdat ik geen goede velgkeuze in 19 inch kon maken, heb ik gekozen voor de 20 inch styling 938. Na ruim 300 kilometer kan ik wel zeggen dat deze combinatie van velgen en onderstel mij prima bevalt en ook op klinkerwegen blijft alles mooi soepel.
Wat erg jammer is dat je bij veel opties verplicht ben om een pakket te nemen. Wil je bijvoorbeeld comfortstoelen, hang je meteen vast aan een verwarmde achterbank, stoelventilatie en een 4 zone airco. Erg leuk allemaal maar zou veel opties normaliter zelf nooit kiezen.
Ook opvallend dat er zelfs optioneel geen sensatec of leren dashboard meer te verkrijgen is. Het gebruikte materiaal voelt goed aan maar zelf mis ik wel een mooie stiknaad in het dashboard of op de deurpanelen.
Dat geldt niet voor de prachtig afgewerkte stoelen in Veganza. Deze voelen heerlijk zacht aan en zijn mooi afgewerkt met stiknaden.
De reden dat er niet voor Merino leer is gekozen is dat je dan telkens een lelijke contrastkleur erbij krijgt in de stoel, tenzij je voor de kleur zwart kiest want dan valt dat nauwelijks op.
Waarom een 530e?
Wat mij erg aansprak is de grotere accucapaciteit. Deze is nu netto 17,6 kwh en de actieradius rond de 100 kilometer.
Groot voordeel dat door de plaatsing van de accu's nu een kofferruimte van 520 liter beschikbaar is, dezelfde inhoud als bij een benzinevariant. Tevens is de brandstoftank nu 60 liter en deze combinatie zorgt voor een goede actieradius. Ook heb ik proefgereden met een I5 40 en die ervaring was goed bevallen. Heerlijk stil en meer dan krachtig genoeg. Zelfs met 21 inch wielen i.c.m. een adaptief onderstel boterzacht. Geweldig! Voor mijzelf lijkt mij de 530e voor nu het beste van twee werelden. Is de accu leeg, dan is er voldoende brandstof aan boord. Dat laatste geldt in mijn geval alleen tijdens een rit naar een vakantiebestemming want normaliter rijdt ik maar gemiddeld 25 kilometer per dag.
Heb nu 330 kilometer gereden en het verbruik is 9.3 kwh/100 km en 3.2 l/100 km. Laden doe ik thuis met een mode 2 kabel en in 11uurtjes is de accu geladen als deze volledig leeg is.
Eerste indruk.
Natuurlijk is nog alles nieuw en zit je op een roze wolk, maar ik probeer toch een realistisch beeld te krijgen. De eerste meters voelde meteen goed: heerlijke stoelen, fijn stuurwiel, lichte besturing en zoals eerder gezegd een goed comfort wat betreft onderstel.
Ook de overgang tijdens het rijden van elektrisch naar de brandstofmotor gaat geweldig soepel, iets wat ze erg goed voor mekaar hebben bij BMW.
Wel vergt de bediening in de auto de nodige gewenning. Het 8.5 system werkt vlot maar bepaalde zaken zitten gewoon te diep in het menu verstopt. Bij de G30 had je bijvoorbeeld een knopje aan de zijkant van de richtingaanwijzer om de grootlichtassistant te bedienen. Ik wil deze niet altijd aan vanwege de felle reflectie op verkeersborden, maar moet nu een complexe handeling in het menu maken om deze aan- en uit te schakelen.
Erg mooi is het grote panoramadak, echter zonder openingsfunctie. Jammer dat er geen schuif/kanteldak meer leverbaar is terwijl dit voor de Amerikaanse markt gewoon beschikbaar is. Onbegrijpelijk omdat alle vijf series in Duitsland van dezelfde band rollen. Geef de koper een keuze zou ik zeggen.
Al met al ben ik erg positief en blij met de nieuwe 5. Zodra er meer kilometers zijn gemaakt volgt een update!
Update
- 2.000 km
De eerste 2000 km zijn inmiddels gemaakt. In deze korte update de ervaring wat betreft het rijden, maar ook wat goed en minder goed bevalt tot nu toe.
Eerst het rijden, in één woord geweldig! Het elektrisch rijden gaat erg soepel en vlot en is de accu leeg dan merk je nauwelijks dat de brandstofmotor inspringt. De samenwerking tussen elektromotor en brandstofmotor verloopt naadloos.
Ook is er meer dan voldoende vermogen aanwezig. Het systeemvermogen bedraagt 299 pk en 450 nm is krachtig genoeg en je hebt nooit het gevoel dat je iets te kort komt. Zelf rij ik meestal in de eco stand en jammer is dat je deze rijmodi niet als startmodus kunt instellen.
Vreemd genoeg kan dat wel in de zogenaamde relax of expressive modi. Deze laatstgenoemde heeft trouwens geen enkele invloed op het rijgedrag en heeft totaal geen meerwaarde. Behalve andere kleuren in het interieur gaat bij de relax stand bijvoorbeeld de zonwering dicht van het panoramadak.
Het verbruik is momenteel 14.7kwh/100 km en 2.0l/100 km met een totaal van 1500 elektrische kilometers.
Onlangs heb ik met een volle accu 110 km gehaald maar wel met de kanttekening, dat ik bij kouder weer, voor korte ritten alleen de zit- en stuurverwarming gebruik en natuurlijk niet onbelangrijk een anticiperende rijstijl. Voor mijzelf is het een sport om zoveel mogelijk kilometers uit de accu te halen. Met ingeschakelde verwarming ligt de actieradius rond de 90 km maar verwacht dat deze bij warmer weer netjes richting de opgegeven fabriekswaarden gaan oplopen.
Wat comfort betreft ben ik erg tevreden en de luchtvering op de achteras houdt het gewicht van bijna 2000 kg netjes op zijn plek. De vering is erg soepel en de niveauregeling zorgt dat de carrosserie ook bij veel extra gewicht mooi recht blijft.
Ook het windgeruis bij elektrisch rijden met 100 km/u is acceptabel. Zeker met uitgeschakelde brandstofmotor zijn omgevingsgeluiden beter te horen.
Deze nieuwe G60 serie heeft geen laserverlichting meer, maar adaptieve ledverlichting. Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil en is de lichtopbrengst prima.
De bediening van het cockpit display vergt wel wat gewenning en is soms omslachtig.
Handig zijn nog steeds de 8 voorkeurtoetsen waar je bijvoorbeeld een telefoonnummer of je thuisadres kunt invoeren als snelkoppeling.
Je swipet het scherm omlaag en ook zaken als klimaatcomfort of rijmodi zijn snel aan te passen.
Minder handig is als je alleen je stuur of stoelverwarming wilt bedienen zonder dat de klimaatregeling actief is. Je bent verplicht om telkens in het menu te gaan spitten. Dat was voorheen een stuk eenvoudiger maar tijden veranderen.
Het navigatiesysteem is ook erg snel en duidelijk. Er worden meteen alternatieve routes weergegeven bij de invoer en ook de aanduiding op het head-up display is formidabel.
Minder tevreden ben ik over de afwerking van de deurgrepen aan de binnenkant. De gebruikte materialen zijn namelijk erg krasgevoelig. Ook jammer dat er geen instaplijsten meer aanwezig zijn. Toch een stukje kostenbesparing voor mijn gevoel. Maak de auto dan iets duurder en werk het helemaal af zoals het hoort in deze klasse. Hij is immers toch al te duur en het zal dan niet op honderd euro extra aankomen.
Tot nu toe ben ik erg tevreden en blij met deze aankoop van mijn 530e ondanks een paar minpuntjes.
Op naar de volgende fijne kilometers!
Update: Veel fijne stekkerkilometers
- 5.000 km
De eerste 5000 kilometers zijn gemaakt en in deze update wil ik met name het verbruik, laden en de bediening onder de aandacht brengen.
Tot nu toe probleemloos en met veel plezier gereden in mijn nieuwe 5 en sinds kort thuis een Wallbox laten installeren waardoor de laadtijd aanzienlijk is verkort.
Wat voorheen met de mode 2 kabel ruim 11 uur in beslag nam om de accu volledig op te laden, gebeurt nu in pakweg 3.5 uur.
Opladen gaat met 7.4 kW. Zeker geen indrukwekkende cijfers, maar gezien de actieradius van plus minus 110 kilometer bij een volle accu een prima waarde.
Zelf rijd ik veel korte ritten en probeer de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80 procent te houden. Dit is makkelijk in te stellen in het menu,
Tevens is het mogelijk om je acculading te bewaren voor een later tijdstip waarop de auto ondanks het gebruik van de brandstofmotor toch veel elektrisch rijden inschakelt.
Met name bij het optrekken, maar ook tussentijds bij constante snelheid , springt de elektromotor vaak in. Erg fijn om het verbruik laag te houden.
Momenteel is het verbruik na 5000 kilometer 12.4 kwh/100 km en 2.2 l/100 km waarvan 1100 kilometer met de brandstofmotor.
Mooie cijfers gezien het gewicht van 1980 kg. Wat betreft het zware gewicht door het accupakket, kan ik niet zeggen dat ik daar iets van merk bij het afremmen of het maken van bochten.
Gevoelsmatig ervaar ik hetzelfde als in mijn vorige 5 G30 serie. Waarschijnlijk wel merkbaar voor mensen die er een hele sportieve rijstijl op na houden.
Wat betreft de bediening van het cockpit display is er inmiddels meer routine gekomen.
Veel instellingen stel je eenmalig in en verder zijn de snelkoppelingen zoals eerder genoemd erg prettig.
Wel fijn is dat de verplichte snelheidswaarschuwing gemakkelijk door de Setknop op het stuur uit te schakelen is.
Recupereren:
Minder duidelijk is hoe ik de hoeveelheid recupereren kan instellen.
Tijdens het rijden kun je de adaptieve inhoud in het scherm projecteren waardoor je ziet welke aandrijving de auto op dat moment geeft.
Zodra je richting aangeeft komt de melding afslagsituatie in beeld.
Gek genoeg remt de auto de ene keer wel sterk af en de andere keer niet.
Graag zou ik de hoeveelheid van recuperatie willen instellen zodat deze consequent afremt bij het loslaten van het gas.
Helaas heb ik deze instelling nog niet kunnen vinden.
Zodra er meer kilometers op de teller staan of bijzonderheden zijn volgt een update.
Korte update
- 9.000 km
Inmiddels 9000 plezierige kilometers op de teller en weer wat ervaringen rijker. Allereerst het recupereren, er zit geen B stand op de auto maar alleen de mogelijkheid om voor een adaptieve inhoud in het scherm te kiezen. De auto regelt dan zelf waar er meer of minder word gerecupereerd. Zoals ik al eerder heb geschreven, gebeurt dit niet consequent waardoor je op het ene moment verlangt naar meer of juist minder vertraging. Een andere instelling dan deze is er dus niet.
Dan het verbruik, dit is nog steeds erg netjes en bedraagt nu 12.3kwh/100 km en 2.0l/100 km. Van de in totaal gereden kilometers zijn er 6500 gestekkerd.
Wel irritant is het klepje dat op de laadkabel zit. Er is kennelijk niet bij nagedacht dat zelfs bij een beetje wind het klepje tegen de auto blijft bungelen.
Een tweede irritatiepuntje is de zogenaamde persoonlijke assistent die erg ijverig is. Met enige regelmaat komt deze met vage suggesties zodra er gesprekken in de auto worden gevoerd. Ondanks de software update die deze functie verder zou verbeteren, is er voor mijn gevoel niets veranderd.
Gelukkig is deze functie uit te schakelen, maar het zou natuurlijk fijner zijn als deze na behoren zou werken.
Wordt vervolgd!
Ervaring na ruim een jaar
- 15.000 km
Inmiddels ruim een jaar verder met de Funfer en ben in het algemeen erg tevreden. Vooral het comfort en de rust aan boord zijn een grote plus.
Het elektrisch rijden is en blijft geweldig en ook als de brandstofmotor bij moet springen gaat dat naadloos soepel.
Minder tevreden ben ik over de functie laadtoestand behouden. Deze kun je gebruiken als je de acculading op een later tijdstip wilt inzetten.
Echter slaat de brandstofmotor in tijdens het rijden met een veel te luide keel. Natuurlijk is de motor koud, maar dit had veel beter geïsoleerd mogen zijn. In vergelijking met mijn vorige 5 is dit BMW onwaardig.
Bovengenoemde functie zal ik dan ook niet gebruiken. Zodra de accu leeg is en de motor springt regelmatig bij, gaat dit veel gestroomlijnder met een acceptabel geluidsniveau.
Wat betreft het schakelen merk ik op dat deze weliswaar erg soepel werkt, maar met mijn rustige rijstijl in comfortmodus vaak (te lang) in een lage versnelling blijft hangen.
Dan het interieur; de comfortstoelen zijn een genot en de veganza bekleding voelt heerlijk aan en ziet er prachtig uit!
De bediening gaat inmiddels prima en de snelkoppelingen werken goed waardoor je niet door het hele menu moet scrollen.
Toch zijn er nog twee zaken die minder logisch zijn naar mijn mening namelijk:
1) De ambienteverlichting: deze vink je aan in het menu, echter na een aantal dagen is deze om de één of andere reden weer uitgeschakeld.
Wie het weet mag het zeggen maar ik verander niet van rijmodus.
2) De klimaatregeling: deze heb ik in de basis ingesteld op de synchronisatiestand om links en rechts dezelfde temperatuur te behouden.
Zit je alleen in de auto en je gaat de temperatuur aanpassen, gaat deze dus aan beide kant aanpassen. Zit er ook iemand op de passagiersstoel moet dat telkens apart worden ingesteld.
Zulk soort zaken waren voorheen gewoon duidelijk. Eenmaal sync ingeschakeld was ingeschakeld.
Toen ik de auto ging bestellen was ik blij dat de centrale IDrive controller niet was wegbezuinigd. Om de één of andere reden valt het mij wel op dat ik steeds vaker meteen op het centrale scherm druk. De IDrive controller ligt ook niet meer zo fijn in de hand als bij de vorige 5. Wellicht kunnen we op deze manier al voorzichtig wennen als bij een facelift ook deze achterwege gelaten gaat worden.
De persoonlijke assistent heb ik niet meer ingeschakeld aangezien deze voorheen voor veel ergernis zorgde.
Als laatste nog het actuele verbruik.
Na 15000 km heb ik ruim 11500 km gestekkerd met een verbruik van 13.3 kwh/100 km en 1.8 l/100 km. Een keurige score.
Op naar de volgende kilometers!
Korte update actieradius
- 15.850 km
Afgelopen week een topscore met één volle acculading van maar liefst 116 kilometer. Heb over de volledige periode geen gebruik gemaakt van de klimaatregeling (behalve stoel en stuurverwarming). De buitentemperatuur lag tussen de 10 a 14 graden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.