BMW 530d Touring High Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
Fantastic family express
- 182.000 km
De kilometerstand van de interim-E39 begon aardig op te lopen, en ik had redelijk wat kosten, maar heb ook een paar keer stil gestaan - dus toch op zoek naar de opvolger. Omdat ik liefhebber ben van het merk BMW was de keuze voor een e61 Touring snel gemaakt. Ik heb lang gezocht naar een interessant exemplaar (ook goed op de online fora rondgekeken), maar wilde niet de hassle van zelf importeren. Uiteindelijk bij Dubbelsteyn in Dordrecht gestuit op een gebruikte exemplaar uit Juli 2004, met bijna alle opties, volledige onderhoudshistorie en 6 maanden garantie.
Een idee van de belangrijkste opties:
- dynamic drive
- Xenon adaptieve bochtenverlichting
- comfortzetels
- lederen interieur
- verwarmd stuur, voor- en achterstoelen, standverwarming
- Navigatie professional met Logic7 audio
- BMW telefoon professional
- dubbel glas
Wat miste waren een M-exterieur & panoramadak.
RIJ-IMPRESSIE na 57.000 km
Ik heb een jaar veel met veel plezier in de 530d touring gereden. Het is een stuur- en reisauto pur sang, met genoeg ruimte voor gezin & hond. Ik heb nog getwijfeld of ik verder moest zoeken naar een 535d, maar het "gebrek" aan vermogen van de 530d is met chiptuning prima opgelost.
Rij-eigenschappen
Met het dynamische onderstel stuurt de auto prima; ook korte bochten kunnen ongemeen snel genomen worden (Ring Antwerpen -> E19 richting Brussel ;-)). Ik heb later in het jaar 19" velgen gemonteerd & vooraan verlagingsveren gemonteerd. Hoewel dat er mooier uitzag, heeft het niets toegevoegd aan de rij-eigenschappen maar wel het comfort verslechterd. Doordat hij zo laag lag, ook nog een keer de carter van de versnellingsbak stuk gereden - eigen schuld zullen we maar zeggen.
Motor, automaat en remmen
De standaard 218pk heb ik met chiptuning naar 265pk/625nm opgevoerd. Toen reed de auto zoals het hoorde. Probleem daarbij is dat, in combinatie met dubbel glas, normale snelheden bijna onmogelijk te realiseren zijn. Mijn gemiddelde verbruik was 1 op 12a13.
Uitrusting, interieur en afwerking
Met de comfortzetels en alle verwarmingsopties bleeft weinig te wensen over qua fysiek comfort, maar aangezien ik van mijn gadgets houd, heb ik de fabrieksaudio aangevuld met een Dension Gateway 500 + Bluetooth. Dit systeem werkt in de BMW echt perfect en kan ik echt aanraden.
De afwerking vond ik zo-zo. De auto rammelde een stuk meer dan de vorige en dit viel me wat tegen.
Problemen:
Buiten het reguliere onderhoud, weinig problemen - 2x airbag sensormat in de passagiersstoel, wat onder garantie vervangen is. Daarnaast het eerder genoemde issue met de versnellingsbak. Onderhoud bij de dealer prima in orde, maar wel aan de prijzige kant.
Conclusie:
Voor mij een perfecte gezinsexpress; weinig op aan te merken, behalve dat je ze (vooral in Belgie, waar ik vaak kom) iets te vaak ziet. Met de komst van de F10 zijn ze voor redelijke prijzen te koop. Voor mij dit keer geen BMW als volgende auto, maar meer een jongensdroom: Mercedes G
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.