BMW 525d Touring High Executive (2007)

autoreview

BMW 525d Touring High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering525d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst232.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doet wat is beloofd

  • 212.500 km

Sinds 2013 ben ik eigenaar van een BMW 525D uit 2007. De auto is van vóór de LCI-facelift, maar heeft al wel een update gehad. Ik noem de startknop, SOS-functie, andere iDrive knoppen, connected drive met SOS-knop en wellicht nog wat zaken.

Uitvoering:

Het betreft een 525D High Executive met als belangrijkste opties: leer, elektrische stoelen met memory, elektrisch stuur, panoramadak, Style 138 17” en Style 124 18”, professional navigatie met TV, connected drive, bluetooth, meesturende bi-xenon met grootlichtassistent, dimmende binnen- en buitenspiegels, afneembare trekhaak en vast nog meer.

Aanschaf:

Hiervoor had ik een V70 D5 die op zich uitstekend beviel. Een bevriende BMW-specialist probeerde me al langer te overtuigen om BMW te gaan rijden. Ik stond hier overigens voor open, maar wilde een fors bedrag terug voor mijn V70. Dit was een one-of-a-kind en in perfecte conditie, ondanks zijn 290.000km. Die auto is beschreven in een andere review.

Uiteindelijk heeft de verkoper zijn nek uitgestoken en kwamen we tot elkaar. Ik heb € 5000,- bijbetaald voor een auto die 2,5 jaar jonger is en 120.000km minder had gelopen. Rationeel een goede keuze. Normaliter zou ik nooit een auto kopen met 170.000km op de klok, maar mijn vertrouwensrelatie met de verkoper gaf de doorslag.

Tijdens de proefrit kwamen een aantal zaken naar voren. De auto stond op 3 verschillende typen banden, het panoramadak suisde, de xenonlampen hadden iets kleurverschil en doffe “glazen”, er zat een kras op de kofferklep, door capillaire werking zat er vocht in de rubbers van de achterramen, de verlichting achter knipperde bij het openen van de achterklep en de radio had een slechte ontvangst. Al deze punten zijn opgelost vóór aflevering.

Ik ben de winter begonnen met 4 nieuwe Dunlop SP Winter Sport 4D banden, 225/50/17 98V op Style 138 velgen, het dak heeft nieuwe rubbers gekregen, de lampen zijn vervangen, de “glazen” gepolijst, de antenne van de radio is gesoldeerd/dikker gemaakt en de kabelboom naar de achterklep is preventief vervangen. Dit schijnt een zwak punt te zijn van de E61 en BMW levert hiervoor een reparatieset.

Verder was een 525D een achterruitgang t.o.v. mijn Rica Stage II getunede V70 D5. Dit is echter door deskundige tuning door een BMW-tuner “verholpen”. De 5 levert nu 235PK en 520NM koppel. Dit is nagenoeg identiek aan mijn D5, maar de veel snellere automaat maakt deze een stuk vlotter op alle snelheden.

Na aanschaf is er een Dension G500 geïnstalleerd voor de iPod audioverbinding.

Techniek:

Een 525D heeft een ingekorte slag t.o.v. een 530D. Dit heeft tot gevolg dat hij in de praktijk feller reageert en makkelijker toeren maakt. Zeker i.c.m. de tuning maakt dit de auto tot een prettige reisgenoot. Natuurlijk is een getunede 530D sneller, maar minder fel in dagelijks gebruik. De turbo van een 530D moet meer op gang komen, een 535D zou dan de betere keuze zijn. Nadeel van een kortere slag is een hoger verbruik. Meer dan 8.5L/100KM haal ik niet. Met stadskilometers erbij zakt dit gauw naar 9.7L/100KM. Dit is een tegenvaller t.o.v. de V70 D5, waarmee ik probleemloos 7.2L/100KM haalde.

Qua prestaties zit het wel snor. Voor de cijferfreaks: 0-100 doet hij in 6.8 seconden en tijdens een mooie zomeravond in Duitsland tikt hij de 255 aan. Dit is de GPS snelheid. Met de 18” Style 124 velgen heeft hij dan nauwelijks afwijking t.o.v. de teller. Bij 240 blijft hij “hangen” in 5 en weigert hij over te schakelen, maar wanneer je hem manueel in 6 zet, trekt hij vervolgens langzaam weer door, ruim de 250 over.

Voor de ongeruste medeweggebruiker: de autobahn is bij mij nagenoeg om de hoek. Ondanks zijn gelijke vermogen is de V70 dan kansloos. Tussen 80-180 zal het verschil niet zo groot zijn, maar vanaf stilstand is de BMW vele malen sneller, laat staan op topsnelheid. De trage Geartronic (of Giertronic, en dat is geen compliment) automaat gooit bij de V70 dan roet in het eten.

Rijden:

De 5 rijdt op alle fronten stukken beter dan de V70. Hij is zeer stil, ook op hogere snelheden blijft het altijd rustig in de auto. In andere auto’s valt me nu op hoeveel ruis er bijvoorbeeld uit de portieren komt. Je lijkt dan de rolgeluiden aan de zijkant van de auto meer te horen.

De wegligging is top, zeker met de 18” zomerwielen. De grenzen liggen ver weg en het gevoel in het stuur is uitstekend. De auto is voorzien van sensodrive stuurbekrachtiging. Nadeel is wel dat hij gevoeliger lijkt voor zijwind dan de V70. Dit is misschien een gevolg van het directe sturen. De auto heeft geen sportonderstel. Hij remt tevens uitstekend, hoewel er bij lichtjes remmen vanaf 130 km/u soms een trilling door de carrosserie gaat. Dit deed hij bij de vorige schijven, maar ook bij de huidige 4 nieuwe schijven.

De automaat schakelt perfect. Hij lijkt je bijna griezelig goed aan te voelen, zeker in de sportstand. Vlak bij mij thuis is een leeg landweggetje met een paar korte snelle bochten. In de sportstand schakelt hij al terug voor de bocht om tussen beide bochten de lagere versnelling even vast te houden. Pas na de laatste bocht waar je even lekker kan uit accelereren schakelt hij pas op. Alsof BMW persoonlijk die route in de automaat heeft geprogrammeerd.

In D schakelt hij boterzacht. Wel zou hij in de stad en op B wegen een wat hogere versnelling mogen kiezen. Bij 50 kan hij probleemloos naar 5 en bij 80 naar 6. Dit doet hij echter niet vanzelf, waardoor het toerental op 1500 tpm blijft hangen. Dit is onnodig voor geluid en verbruik. Ook wil hij op de snelweg naar mijn gevoel iets te vaak terugschakelen. Dit gaat schokvrij en zonder veel motorgeluid, maar is slecht voor het verbruik en onnodig gezien de reserves in 6.

De motor klinkt mooi en is trillingvrij. Indien nodig maakt hij graag toeren. Bij heel rustig rijden in de stad wil hij echter wel eens geknepen klinken, bijna nagelend. Pas bij iets meer gas komt dan het volle geluid weer terug. Dit kan ook met de tuning te maken hebben.

Comfort:

De auto is voorzien van de reguliere elektrische stoelen, bekleed met leer, voorzien van verwarming en memory. Ze zitten absoluut niet slecht, maar halen het niet bij de Volvo stoelen. Wellicht dat de comfortstoelen dit wel doen. Ik kan er goed op zitten, maar mijn vrouw vindt ze niet zo comfortabel.

Ook mis ik een lendensteun. Dit zou standaard moeten zijn. Leuke gimmick is de elektrische hoofdsteun, die mijn zoontje geweldig vindt. De stoelen laten zich ook goed kantelen, waardoor je lekker naar achteren kunt zitten met steun voor langere benen.

De audio (Professional) is aardig. Prima lage tonen en goed in te stellen. Ook hier haalt de audio het niet bij de fenomenale audio van de V70. Wellicht dat de Logic7 hier wel partij kan bieden. Ik kan er echter uitstekend mee leven. Met name de snelheidsafhankelijke volumeregeling is heel subtiel. Klein puntje van kritiek is dat de volume via stuurbediening te grote stappen maakt. De draaiknop doet dit beter.

Ruimte is er voldoende, hoewel ik nog steeds niet snap hoe mensen van 1.95 achter zichzelf kunnen zitten. Zou ik dit willen, dan moet ik de stoel een flink stuk naar voren doen. Normaliter zit er 20cm tussen de bestuurdersstoel en achterbank. Gelukkig zit de kleine in een kinderstoel, dus hoef ik hier met niemand rekening te houden.

De navigatie werkt goed. Ook de 2015 kaart was eenvoudig te vinden, dus die is goed bij de tijd. iDrive werkt prettig en snel. Handig zijn de 2 programmeerbare knoppen op het stuur, die je naar eigen smaak een functie kunt geven.

De telefoon doet het ook goed. In de middenconsole zit een snap in adapter met adaptatiemogelijkheid voor diverse telefoons. In de adapter bel je via de auto antenne en laadt de telefoon op. Multimediafuncties zijn extra, maar ik heb hier de Dension al voor.

Helaas is er nog geen snap in adapter voor de iPhone 6 beschikbaar, dus ik moet het sinds een paar maanden zonder stellen. Ik verwacht dat die wel gaat komen, aangezien deze adapter in veel BMW’s/Mini’s wordt gebruikt. Met mijn iPhone 4S deed hij het uitstekend in ieder geval. Ook is een dergelijke adapter ideaal voor zware apps als iCoyote of Flitsmeister, aangezien die veel van je accu vragen.

Onderhoud:
In de anderhalf jaar dat ik hem heb, heb ik geen grote problemen ervaren. Wel was er wat achterstallig onderhoud, maar dit is bijgewerkt. Hoge kosten of bijzonderheden waren:

Reiniging roetfilter à € 600,-. Bij 200.000 gaf iDrive aan dat het roetfilter moest worden vervangen. Een nieuw filter ging richting € 1600,-, maar even zoeken op internet leverde alternatieven op in de vorm van professionele reiniging. Mijn eigen BMW-specialist bleek dit ook aan te bieden, dit was inclusief in- en uitbouw € 600,-. Dit valt onder gepland onderhoud, dus kan ik de auto niet aanrekenen.

Roest aan de achterklep: Al vrij snel na aanschaf ontdekte ik roest aan de achterklep. Er ontstonden kleine blaasjes onder de apart te openen achterruit. Na contact op te hebben genomen met BMW, is onder fabrieksgarantie door de BMW dealer de achterklep opnieuw gespoten. Je mag geen roest verwachten bij een auto van dit kaliber, dit vond BMW gelukkig ook. Na 2 dagen stond hij weer te glanzen. Kosten € 0,-.

Geheel nieuwe remmerij bij 190.000: Al bij aanschaf viel me op dat alle 4 schijven dun waren. Dit was ook te merken bij remmen op hoge snelheden. Ze konden echter nog zo’n 15.000km mee volgens iDrive, dus in overleg met mijn garage ben ik eerst doorgereden tot ze echt op waren. Al op voorhand heb ik een compensatieprijs bedongen. Na de eerste beurt zijn zowel voor- als achterschijven + vloeistoffen vervangen. Dit biedt een wereld van verschil en hij remt nu weer zoals het hoort. Alleen bij héél licht aantippen van de rem wil er soms een trilling door de auto gaan, maar dit kan ook een andere oorzaak hebben. Kosten € 500,- (matsprijs).

Gloeimodule + 6 bougies vervangen: De auto had een matige koude start. Hij startte direct, maar de motor liep de eerste 5 seconden onrustig. Dit leek mij niet goed voor de techniek. De auto bleek diverse bougies kapot te hebben en gaf een storing in de gloeimodule. Dit is wederom voor een matsprijs (€ 250,-) vervangen. Nu start hij goed, is dan direct al stiller en nagelt hij minder op lage snelheden.

Scheurtje in uitlaatspruitstuk: Regelmatig rook ik bij stationair een uitlaatgeur in de auto. Dit was een andere geur dan achter de auto, meer een klassieke dieselgeur. Het vermoeden bestond dat de uitlaat ergens lek was. Dit schijnt nooit voor te komen, aangezien de uitlaat van voor tot achter RVS is. Uiteindelijk bleek het probleem in een scheurtje in het spruitstuk te zitten. Dit was even schrikken (duur!), maar bleek eenvoudig te lassen.

Vocht in de koplampen: dit was een grote ergernis en schijnt vaak voor te komen bij dit type. Het staat erg koddig en lijkt me ook niet goed voor de lampen zelf. Ik heb de hele lamp gedemonteerd en vervolgens een dag op de verwarming gelegd. Het bleek dat er water stond onderin de lamp. Normaliter is dit achter de voorbumper, dus niet te zien. De lamp is voorzien van een complex systeem van ventilatiegaatjes, dus dichtkitten zag ik ook niet zitten. Nadat de lamp op de verwarming heeft gelegen, is het gelukkig niet weer voorgekomen. Dit is inmiddels al maanden geleden. Mocht het toch nog een keer voorkomen, dan weet ik in ieder geval hoe ik het moet oplossen.

De BMW dealer doet af en toe ook wat. Voor grote zaken ga ik naar de specialist, maar dit is toch 45 minuten rijden. Nu biedt hij een haal/brengservice, maar dit doe ik niet voor elk wissewasje. Er was ooit een led-lampje kapot in het 3e remlicht. Hoewel deze bij toeval in het midden zat, vond ik het geen gezicht. De dealer heeft er voor € 145,- een nieuwe ingezet. Eerst was het glas rood met witte verlichting, nu transparant met rode verlichting. Blijkbaar waren er 2 versies in omloop. De laatste vind ik mooier.

Ook had de dealer een ruitenwisser-actie. 2 originele wissers voor € 59,-. Voor € 20,- was er ook een achterwisser bij. Flinke bedragen, maar niet van het kaliber waarvoor ik elders ga shoppen.

Als laatste heb ik alle sigarettenaanstekers voorzien van een BMW USB-ladertje. Deze waren € 9,- per stuk. Ik rook niet, dus gebruik de aanstekers alleen voor stroom. Tegenwoordig gaat alles via USB, dus dit is een welkome aanvulling.

Komend voorjaar gaan de 18” Style 124 wielen er weer op. De banden (Bridgestone Potenza 245/45/18 RFT) wil ik vervangen. Vóór zijn ze 2mm, achter nog 2,5. Het zijn echter runflats (zeer stug), ze hebben niet helemaal de correcte maat (45 ipv 40) en ze hebben een lichte hoogteslag. Banden zijn altijd goed te verkopen op Marktplaats, zeker als ze een wat zeldzamere maat hebben en nog APK waardig zijn. Ik wil de Dunlop SP Sport Maxx RT 245/40/18 93Y. Voor een set zal ik € 550,- kwijt zijn, voor de huidige verwacht ik zo’n € 125,- terug te vangen. Qua comfort en stilte stel ik hoge eisen, dus heb dit er wel voor over. Daarnaast is dit (hopelijk) mijn enige contact met het asfalt, dus dit mag wat kosten.

De auto heeft de afgelopen 40.000km probleemloos gefunctioneerd en mij nooit laten staan. Dat moet hij overigens ook niet proberen, want dan blijven we niet lang bij elkaar.

Kleine ergernissen:

- De auto heeft een paar ergernissen. Het afdekzeil gaat netjes omhoog bij het openen van de klep of achterruit, maar niet automatisch omlaag. Dit is knullig en bij de LCI versie eindelijk opgelost. Misschien had ik toch moeten doorsparen...

- De ruitenwisser vindt niet altijd het asje terug wanneer je de achterruit apart opent. De motor is verbonden met de wisser via de achterruit, waar de wisser op is gemonteerd. Bij het openen van de ruit verliezen deze verbinding. Vermoedelijk moeten ze elkaar vinden, maar soms moet de motor eerst 5x heen en weer voor hij vastklikt. In het ergste geval doet hij het pas nadat je de wisser een zetje geeft.

- Bij temperaturen onder de 3 graden geeft hij een melodramatische bling die waarschuwt voor gladheid. Schommelt het tussen de 3 en 4 graden, dan krijg je die melding dus regelmatig. Slapende kinderen worden er wakker van en het gezegde luidt: Never wake a sleeping baby......

- De 1e eigenaar heeft geen bekerhouders gekozen. Dit is echt waardeloos. Je kunt nérgens een beker kwijt, ook niet op de middenconsole. Hooguit kan dit achterin, maar dit is niet ideaal. Dit geldt idem voor je telefoon (zolang de snap-in adapter er nog niet is).

- Een lichtpakket hoorde helaas ook niet tot de gekozen opties. De auto is stikdonker als je aan komt lopen. Slechts de binnenverlichting gaat branden. Ik had graag gehad dat er meer aanging, zoals verlichting onder de spiegels. Dit is met de LCI ook aangepakt. Helaas mist hij hierdoor ook de sfeerlampjes in de portieren. Nutteloos, maar wel erg mooi.

- Ik had een E-light module gekocht, die je op het canbus systeem van de auto kunt aansluiten. De E-light module kan worden geprogrammeerd, zodat je iedere lamp apart of volgens aparte volgorde kunt bedienen met de sleutel. Helaas raakte het Clifford alarmsysteem helemaal in paniek nadat de module was aangesloten. Het alarmsysteem tolereert blijkbaar geen wijzigingen of aanvullingen in het canbus systeem. Navraag bij Clifford of het systeem kan worden herprogrammeerd of aangepast aan de nieuwe setting, heeft helaas niets opgeleverd. Ik had die vraag letterlijk net zo goed in het Chinees kunnen stellen, de reactie had niet veel verschild van de huidige. Ik zou natuurlijk het alarmsysteem kunnen afkoppelen ten gunste van de E-light module, maar dat vind ik ook weer zonde. De module is dus weer onverrichte zake vertrokken.

- De auto heeft geen lendensteun. Onacceptabel eigenlijk.

- Het interieur heeft wat afwerkingsmissers, met name rond te klimaatregeling. De E39 heeft dit mooier voor elkaar.

De wegligging, het geluid, de ruimte, het mooie panoramadak en de prestaties maken hem tot een goede aankoop. Er was wat stevig onderhoud, maar hij is nu ook in topconditie.

Bij nieuws volgt er een update.

Update na 20.000km, motoronderhoud/comfortstoelen

  • 232.500 km

Hier een update na 20.000km. De auto rijdt nog steeds er goed. Inmiddels is er wat onderhoud uitgevoerd. Ik vond de motor nagelen in vergelijking met andere BMW 6-pitter diesels. Mijn garage heeft een verstuivercheck gedaan en toen is gebleken dat 2 verstuivers iets achter bleven.

Op zo'n moment moeten ze harder werken en dit beïnvloedt het geluid. Het toeval bestond dat er toevallig een schade E60 525d met weinig km's was binnengekomen die van achteren was aangereden.

Hier zijn een aantal componenten van 'geleend', te weten 2 verstuivers, het uitlaatspruitstuk en de stelmotor van de gasklep. Al met al was ik wel € 800,- verder, maar dit is een fractie van de nieuwwaarde. Alleen verstuivers doen nieuw al € 550 per stuk.

Het resultaat mag wel zijn. Hij pakt soepeler op en nagelt niet meer. De motor klinkt voller. Daarnaast is het verbruik ook omlaag gegaan. Kreeg ik hem de laatste tijd niet boven de 1 op 11, nu zit ik weer op 1 op 13.

Het uitlaatspruitstuk schijnt een zwak punt te zijn. Ik heb me laten vertellen dat de E39 530d's een spruitstuk van gietijzer hebben, die er ook op past.

De Dunlop Sportmaxx banden bevallen goed, maar zijn erg slijtagegevoelig. De achterbanden zijn na zo'n 15.000km aan vervanging toe. Dit is wel errug snel, ook omdat ik geen burn-outs maak of iets dergelijks. De bandenspecialist gaf aan dat ze met name in het midden zijn gesleten, wat duidt op te lage spanning met volle belasting. Ik trek nog wel eens een aanhanger van 2000KG en met een flinke kogeldruk (100KG). Op zo'n moment is zijn dringende advies om de spanning tijdelijk te verhogen naar ruim 3 bar.

Dit is overigens de beste aanhangertrekker die ik heb gehad. Ik put uit een ruime ervaring van trekauto's (760 Turbodiesel, 940 HPT, D5, etc), maar ze zijn kansloos bij de E61. De trekhaak is met 1 klik gemonteerd, de auto checkt de aanhangerverlichting, de automaat draait een aangepast programma en de luchtgeveerde achteras pompt zichzelf direct weer op hoogte, ongeacht de belading.

Qua performance moet je erg op je snelheid letten, want je rijdt onbewust op de snelweg zo met het verkeer mee.

Onlangs heb ik ook 2 comfortstoelen gevonden in Dakota Schwarz. Deze zijn ingebouwd door mijn garage en netjes aangemeld in de voertuigorder. Dit was een hoop programmeerwerk, maar als je nu een uitdraai maakt van mijn chassisnummer, staan de stoelen netjes vermeld. Ik houd het graag origineel. Het leer is ook geheel identiek aan mijn bestaande interieur.

De comfortstoelen zijn heerlijk. Memory links en rechts, verlengbare zitting en verstelbare schouderhoogte. Een achteruitgang t.o.v. de Volvo stoelen is hiermee behoorlijk goedgemaakt. De verwarming is wel heel heftig. Standje 3 betekent bijna blaren, na een paar minuten moet hij al terug naar standje 2.

Alleen het klepje van de stoelrails past niet meer aan de linkerkant, terwijl rechts wel past. Dat wordt dus jagen naar een nieuw klepje, want dit oogt nog een beetje koddig. Een ander klein nadeel is dat de iPad houder van Vogel niet meer past én mijn zoontje niet meer zo makkelijk tussen stoel en hoofdsteun kan kijken.

Ik zal proberen regelmatig te posten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.