BMW 525d Touring (2004)

autoreview

BMW 525d Touring (2004)

Signalement

Uitvoering525d Touring
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf236.000 km
KM-stand laatst252.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 525D e61 Touring

  • 252.000 km

Nadat ik de afgelopen 7 jaar 2 Audi's A6 zakelijk heb gereden (tot volle tevredenheid) heb ik dit jaar een auto privé moeten aanschaffen wegens verkoop van mijn bedrijf.

Eisen: ruim (ik ben bijna 2 meter en heb 3 kinderen (1, 7 en 9 jaar), diesel (dat had achteraf niet gehoeven aangezien mijn vrouw nu een (voorloop)auto van de zaak heeft gekregen die ook privé gereden wordt) en met de opties die ik gewend was (zeker nav/automaat). Het budget was ca. € 7.500,00. Uiteraard eerst gekeken naar Audi A6, maar ik kon geen geschikte auto vinden (dit moest n.a.v. mijn ervaring dan een model na de facelift worden). Zakelijk heb ik eigenlijk nooit BMW overwogen omdat ik vond dat een oud model de verkeerde uitstraling zou kunnen hebben maar privé was dat uiteraard geen issue meer.

Derhalve vrij snel de focus verlegd naar de BMW 5 serie. Zeker de Touring vind ik een mooie auto en er was genoeg aanbod. Al vrij snel beperkte het aanbod naar auto's met de voor mij juiste kleur en velgen + redelijke kilometerstand. Via forums al wel geleerd dat er een aantal valkuilen zijn (roetfilter), maar het rijden wordt geroemd. Eerlijkheidshalve begreep ik als Audi rijder niet waarom BMW altijd voor Audi eindigde. Maar ik ben nu wel om. Mijn BMW uit 2004 rijdt beter dan de Audi uit 2009 (facelift) die op zijn beurt veel beter reed dan de Audi uit 2005. Beter rijden is subjectief, qua wegligging is er bij normaal gedrag weinig verschil maar het is denk ik het stuurgevoel, de motor/snelheid en totale beleving inclusief bijvoorbeeld stilte in het interieur.

Opvallend blijft de ruime uitrusting voor die tijd (Xenon, leer, navigatie, Blue Tooth, PDC, zelfs standkachel). De ruimte is meer dan prima, en ik stap elke keer met een glimlach in. De 6 cilinder is natuurlijk heerlijk, al rijd ik nu te weinig kilometers voor een diesel (ik schat 12.000 km per jaar). Ik "moet" daarom af en toe even de roetfilter schoon blazen bij een inhaalactie of een leeg stuk snelweg. Het verbruik door de korte stukken is dan ook bedroevend terwijl ik een rustige rijder ben, 1:12 haal ik net. Op afstanden is overigens 1:18 tot 1:19 prima te realiseren.

Ik heb de beide kofferklep veren vervangen (een was gescheurd). Verder heb een paar keer de melding gehad dat de banden "lek" zijn. Blijkt steeds een band (steeds verschillende) die meer leeg is dan degene aan de andere zijde waardoor de melding komt. Waarom is niet duidelijk (alle banden uiteraard laten nakijken). Al een tijdje niet meer gehad dus ik hoop dat het nu goed is. De roetfilter is volgens de iDrive pas over 170.000 kilometer aan de beurt, toch heb ik het gevoel dat af en toe een lange rit de filter wel goed doet. Verder volgens iDrive over 7.000 km of in december een beurt, dan laat ik ook het dashboard kastje (afgebroken, kan wel open) en 1 bekerhouder (gaat niet open) vervangen. Ook knippert een groen ledje bij de schakelaar van de lampen wat blijkbaar betekent dat de adaptieve verlichting niet werkt. Dat groene lampje stoort me overigens meer dan het missen van de adaptieve verlichting. Opvallend t.o.v. de Audi is coming home verlichting. Waar de Audi voor en achter volop verlicht, zie ik bij de BMW alleen LED's onder de buitenspiegels (wat wel veel licht geeft).

Wat ik opvallend vind is de relatief hoge toeren bij lage snelheden. Of je 80 of 40 rijd, de toeren zijn hetzelfde. Bij 130 is de auto in zijn element, dat merk je aan alles.

De eerste maanden kan ik zeggen dat dit een blijvertje is, mits de onderhoudskosten niet de pan gaan uitrijzen. Wat vertrouwen geeft is dat de BMW middels de iDrive aangeeft welke status de belangrijkste zaken hebben. Alles staat op groen, ik heb ook de computer laten uitlezen en geen meldingen daarop.

Op basis van deze BMW hebben we voor de lease auto gekozen voor een BMW 320d Touring. Dus straks 2 BMW's voor de deur van een voorheen verstokte Audi rijder.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens