BMW 520d Touring High Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
Wat een wagen!
- 83.000 km
Na volle tevredenheid in 6 maanden 50.000km te hebben gereden met de Saab, overgestapt naar een BMW 520D fully loaded. Wat de eerste eigenaar aan 2 cylinders heeft bespaart, is omgezet in opties. Alles zit er op, te weten navi PRO, CD wisselaar, electrische leren comfortstoelen, meedraaiende Xenonverlichting, PDC voor en achter. Bij aanschaf een trekhaak laten plaatsen voor mijn 1800 kg zware caravan.
Het was een diepte investering. Ik ben het afgelopen jaar mijn eigen bedrijf opgestart en zocht een auto die me niet in de steek liet. Garantie is daarbij belangrijk. Saab kon me niet de garantie leveren die ik zocht, BMW wel (2 jaar met onbeperkte km). Voor het geld zijn ook nieuwe auto's te koop, maar ik blijf met een scheef oog kijken naar de resultaten van de autoweektevrendeheids onderzoek. En de auto moet een zware caravan kunnen trekken.
Bij aanschaf stond de auto op winterbanden, dit is meteen aangepast aan runflat banden.
De auto rijdt fantastisch. Stil en na 23000km nog geen problemen gehad. Nog 7000km voor mijn eerste beurt (zal rond de 90.000km zijn). Het gemiddeld verbruik zit rond de 6,5l/100km, voornamelijk snelwegkilometers. In de stad zie je het verbruik hard omhoog gaan, maar er moeten ook wat kilo's mee.
De komende week laat ik een standkachel inbouwen. Helaas kan Webasto dit niet doen (heeft alleen van BMW geen schema's, maar levert aan BMW wel de standkachel). De Saab had dit ook, en als je dat eenmaal gewend bent, wil je niet anders. Ook wordt een automatische binnenspiegel en spatlappen achter gemonteerd. De auto wordt snel smerig in dit weer, maar de achterklep vind ik er wel snel erg vies uitzien. Zonder vieze handen is de klep dan eigeljk niet open te krijgen.
Na de onderhoudsbeurt zal ik een update geven
90.000km beurt
- 91.000 km
90.000km beurt gehad. Kosten €660,- Onder garantie is een zwaardere accu geplaatst, aangezien de oorspronkelijke toch wat moeite had met de ingebouwde standkachel (wat is het toch lekker om in een warme auto te stappen). Dat gaat tegenwoordig niet meer zo maar, de auto moet leren dat er een andere accu in zit (dus aan de laptop). Dit duurt een aantal uren! Ook onder garantie een gordelhouder (zitting links achter) vervangen. Er was een stuk van afgebroken. De automaat is gereset, aangezien het verbruik na vakantie met caravan drastisch hoog bleef. Had ik net zo goed een 6 cylinder kunnen nemen. Toch blijft de boordcomputer fors afwijken van het werkelijke hogere verbruik.
Ook is onder garantie een aandrijfwiel o.i.d. van de multiketting vervangen. Het klonk al niet helemaal BMW waardig.
Het grote genieten kan weer beginnen.
Eerste APK
- 96.000 km
Aangezien vóór 3 mei de eerste APK moest zijn uitgevoerd, dit gecombineerd met het vervangen van winter banden door zomer banden. Meteen ook nieuwe velgen voor de zomer banden (M-serie) besteld. Ook het parkeerlampjes (de bekende BMW ringen) laten vervangen (links was stuk). Helaas blijkt hiervoor de bumper (!) te moeten worden los gehaald, dus meteen beide laten vervangen. Kosten van dit alles nog niet bekend, de factuur volgt nog. Ik heb foto's toegevoegd van de auto met nieuwe velgen en foto's van het interieur.
defect aan automatische niveau regeling
- 109.000 km
afgelopen week kreeg ik via de boardcomputer de melding dat mijn niveau regeling buiten gebruik was. Aangezien ik zo ongeveer langs de dealer reed, heeft deze er meteen naar gekeken. De pomp van de regeling was stuk. Niet in voorraad, dus een nieuwe afspraak gemaakt. Een aantal dagen later is de pomp vervangen. Garantie (huisselectie) dus klaar. Over 8000 km een grote beurt. Ik ben wel erg ontevreden over het verbruik, dat over 51.000km rond de 1 op 12 ligt. Voornamelijk snelwegkm's en conform max. toegestane snelheid. Helaas werd er bij de Beier nogal lauw op gereageerd. Zware auto, grote wielen etc. Ik ben geen zuinigheidsfreak, maar conform het overzicht van mijn tankpasje 22% hoger dan het normverbruik (en dat ligt al 10% boven fabrieksopgave). Had ik ook een 6-cylinder kunnen nemen. Na de beurt vervolg ik de review.
afscheid
- 117.000 km
De kmstand is 117.000 en probleemloos. Ingeruild voor een BMW325 sedan High Executive Automaat.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.