BMW 520d Touring (2006)

autoreview

BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieur

Signalement

Uitvoering520d Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf229.000 km
KM-stand laatst262.120 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 12.000 Km. na aanschaf en nog 3000 Km. voor

  • 242.420 km

Als 7 jaren bereider te zijn geweest van een mooie bloedrode Chrysler Pt-Cruiser 1.6 liter met BMW/Mini-motor die in Oostenrijk bij Daimler-Steijer-Puch zijn geproduceerd en daardoor van zeer goede kwaliteit zijn, €. 0,00 onkosten in al die jaren, wel de beurten natuurlijk een redelijk mooie BMW 5er Touring Executive op internet gevonden nadat ik er al meer dan een half jaar na had gezocht, het moest een 520d. zijn in Touring uitvoering en die bij Garage Van den Berg in Wekerom Gld. gevonden in een voor mij mooie kleur Olivin-wine Metallic kleur en idem interieurbekleding, zeg maar champagnekleur met een paar steenslag lakbeschadigingetjes, maar ja wat verwacht je van een auto die in 5 jaar tijd 230.000 km. heeft gereden, maar dan is wel duidelijk dat dit autobaan-kilometers zijn geweest en dat wanneer het onderhoud altijd goed is gedaan, dit dan ook meestal in orde is. De prijs was uiteraard ook redelijk. Ik ben zelf motorfreak, verzamel vooroorlogs ijzer met motoren erin vandaar m'n kennis hiervan. Ook heb ik een een kennis in Berlijn, Duitsland en die heeft zonder een sleutel te hoeven te gebruiken voor de motor in 23 jaar al anderhalf miljoen - 1.500.000 Km. achter de kiezen met zijn 3.0 liter BMW-diesel wat wil zeggen als je een auto berijdt met gevoel en beleid dat die lang mee kan gaan en je ook geen garage hebt waar hobbyisten werken, maar vaklui met verstand van zaken.
Bij 240.000 Km. gaf de boordcomputer aan dat mijn remvloeistof te veel vocht bevatte en dit dan ook vervangen diende te worden, aldus gedaan, ook was bij nadere inspectie de condensor-radiateur van de airco door steenslag gesneuveld en een lichtmetalen stuurstangetje met wat slijtage-verschijnselen vervangen plus een A.P.K. door mijn eigen vertrouwde autogarage G. Joosten te Oploo die dit uiteraard vakkundig heeft gerepareerd voor mijn vakantie.
Op vakantie geweest en op de Duitse AutoBahn 2x 750 Km. en merendeels 150 Km./uur is het een waar genot met de cruisecontrol erop en lijkt het na een tijdje alsof je thuis op de bank naar een touristische filmreportage zit te kijken zo glijdt alles geruisloos aan je voorbij. Hiermee wil ik maar weer eens bevestigen dat het echte FREUDE AM FAHREN bij BMW nog echt bestaat.
Ook wat betreft het verbruik van de 2.0 liter diesel met tot nu toe gemiddeld 6,5 liter op 100 Km. bij een vlotte rijstijl zonder echt te scheuren vindt ik voor zo'n 1675 Kg. wegende auto ook heel erg netjes.
Afgelopen winter was het gebruik meestal 15,2 Km. per Liter, maar dat schijnt met beter weer en goede dieselbrandstof (want er zit nogal wat kaf onder het koren en ook bij de grote merken) een heel stuk gecorrigeerd.
Over 3.000 Km. wordt middels de boordcomputer verwacht dat de olie wordt ververst, vloeistoffen op pijl zijn (gebracht), dus dat ie weer winterklaar is.
Hiervan zal ik u uiteraard ook verslag doen.
Hopelijk vinden we geen addertjes onder het gras, maar daar ga ik niet van uit want alles voelt nog even gedegen en strak aan zodat ik mij daar geen zorgen over maak.
BMW is nu eenmaal klasse en de onderdeelprijzen liggen ongeveer op hetzelfde pijl als Mercedes-Benz en VW-Audi, dus niets spectaculairs, al willen sommige garagebedrijven je anders doen geloven.
Kijk voor onderdelen maar eens op internet rond, dan krijg je een vanzelf een riëele kijk op wat dat alles kost, beduidend minder als b.v. Japanners in ieder geval, maar daar spelen transportkosten ook een grote rol natuurlijk. Dus met een gerust hart op naar de 245.000 Km.(Kleine beurt)

VERVOLG, 10-10-2013 256.000 Km. op de klok.
De BMW-5 heeft nu een kleine beurt gehad (247.000Km.)en het enigste wat wij, ik en de garagemonteur konden vinden was een hulpstuurstangetje waar de rubber aan 1 zijde niet goed genoeg meer was , licht ingescheurd en gedroogd en die hebben we dan meteen maar vervangen, kosten goed 30 Euro, een paar vloeistoffen vervangen en klaar was de geit voor 160 Euro, over duur gesproken.
Nu zijn we inmiddels bij kilometerstand 255.000 aangeland en we hebben in het totaal geen verdere onkosten gehad als alleen dat de boordcomputer aangaf dat de ROETFILTER voor deze diesel moest worden vervangen, controle wees uit dat deze vrijwel schoon was en resetten koste 24 Euro. verder loopt deze auto als een zonnetje, we zijn er mee in sneltreinvaart een week naar Berlijn geweest en ook Dresden is vanaf Nederland hiermee bezocht en wij hebben met een genot gereden (+/-150 Km/h. waar het mag) en na een halfuur sturen met de cruisecontrol erop is het als of je van je solide bankstel naar een voorbij trekkende film zit te kijken zo zalig en geruisloos rijdt
deze BMW, vergeleken met een heleboel andere klasse-auto's. Het spreekwoord van BMW das fahren freude macht geldt als 1+1=2, dat moet gezegd worden. Het verbruik schommelt met zomerbanden (Continentals) zo rond 15,5 tot 16 Km. per liter diesel en hier geldt ook weer dat BMW de zaken niet veel rooskleuriger verteld in hun folders als wat de naakte waarheid is, Applaus hiervoor. Op naar de 275.000 Km. voor de volgende (grote) beurt, van enige mankementen is bij deze auto in totaal geen sprake en het moet ook gezegd worden dat Garage van den Berg in Wekerom voor mijn aankoop van deze BMW ook nog alle remvoeringen en remblokken geheel vernieuwd heeft, zonder hier naar te vragen, dit bleek bij de kleine beurt, alles tip-top bij die garage. Op naar de volgende grote beurt (275.000).

Afscheid van m'n zeer trouwe BMW-520d Touring.

  • 262.120 km

Het is dan zover, eigenlijk onverwachts toch nog afscheid van m'n zeer trouwe en spaarzame BMW genomen nadat ik een wat kleinere en wat minder dure Lancia zowel in Wegenbelasting en Verzekering heb gevonden van 2012 waar het kopje al vanaf is gereden, maar met nog maar heel weinig Km's op de teller n.l. 17.000. Men BMW heeft mij altijd trouw gedient omdat dit ook een zeer goed exemplaar was van iemand die ik als rustige rijder al langer kende. Inmiddels zit er ruim voor de datum alweer een nieuwe A.P.K. op en nu betrof het een ingedroogd rubbertje in de wielophanging/geleiding en dat was alles wat er nog aan is gebeurd. Al die bijna 3 jaar dat deze auto mij heeft gedient ben ik nog geen 100,00 Euro aan reparatie kwijt gweest buiten de elk jaar terugkerende A.P.K.-kosten en dat was met de dikke 100,00 Euro in die jaar ook zeer overzichtelijk. Ik hoop dat mijn bijna nieuwe Lancia ook zo'n keurig gedrag vertoont.
Verder valt er nog te vermelden dat mijn gemiddelde verbruik 16,7 km. per liter diesel is geweest in al die tijd,dus ik zou zo'n (lease)BMW 520d. Touring van 5 jaar oud die netjes is bereden zowel door mijn voorganger als door mijzelf dan ook aan ieder ander aan kunnen bevelen want hij heeft mij altijd op een zeer betoverende -en geruisloze manier door diverse Europeese landen vervoerd alsook van en naar mijn werk(gever). Dus zeeer aan te bevelen. Hopende jullie als toekomstige of huidige BMW-rijders met deze reviews van dienst te zijn geweest, Martien van den Oever.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.