BMW 5-serie E12 (1975)

autoreview

BMW 5-serie E12 (1975)

Signalement

Uitvoering5-serie E12
Bouwjaar1975
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 53.000 km

Deze in zeer goede staat verkerende BMW 520 uit 1975 staat sinds enkele dagen onder mijn carport. Na lang nadenken besloten mijn vrouw en ik om onze moderne auto (BMW 318 touring uit 2000) te verkopen en een klassieker terug te kopen. Aldus geschied.

En hier is het resultaat. Dat het een BMW moest worden, was al snel duidelijk. In mijn studententijd heb ik ooit eens een 520 uit ’79 gereden. Dat beviel toen erg goed en daarom richtte onze zoektocht zich op een goede en nette 520. Liefst één van de allereerste serie.

Uiteindelijk deze BMW tegen het lijf gelopen. Hij verkeert in een uitstekende staat, heeft geen roest waar de meeste andere 5-series dat wel hebben en heeft een smetteloos interieur. Alleen het hemeltje is hier en daar een klein beetje vies.
Je kunt zien dat de auto niet veel buiten heeft gestaan of veel heeft gereden. De km-teller bewijst dat: staat nu op 53.000...

Hoe zoiets rijdt? Bijna net zo goed als een moderne auto. Zeker als het gaat om comfort staat de 520 vanaf zijn eerste jaren op een hoog niveau. Daarnaast is er erg goed nagedacht over de luchttoevoer in de auto, waarbij technieken uit de luchtvaart zijn gebruikt. De rijwind wordt aangewend om het klimaat in de auto op niveau te houden. Dat werkt erg goed, omdat het systeem zo is ontworpen dat de lucht niet in het gezicht van de bestuurder waait. Bijkomend voordeel is dat de ruiten erg makkelijk te ontwasemen zijn, als ware het dat er een airco aan boord was!

Het gaat hier om een viercilinder met dubbele carburateur. De persoon waar ik hem van gekocht heb (een BMW-liefhebber) heeft er lpg voor me ingebouwd. Niet zo’n modern systeem, maar een ouderwetse installatie die continu vacuum zuigt. Hij rijdt er erg op. Om de zoveel tijd zal ik hier mijn ervaringen vertellen over de auto en of hij inderdaad goed blijft rijden.

Kortom: de hoge brandstofprijzen meer dan zat? Geërgerd elke maand weer houderschapsbelasting betalen? Koop dan een goede oldtimer, bouw er gas in en lach iedereen uit. Deze auto kost mij aan vaste lasten slechts 30 euro per maand. Daarnaast kost een liter lpg zo’n 63 cent. Hoe het verbruik is, weet ik nog niet. Zodra ik dat weet, zal ik het hier zeker melden.

PROBLEMEN

  • 53.000 km

Een heel klein dingetje. Toen ik naar huis reed met deze nieuwe aanwinst, hield de km-teller ermee op. Een klein tandwieltje in de klok is gebroken. Gaan we deze week vervangen.

Verder geen problemen, maar dat mag ook niet na slechts een paar dagen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.