BMW 418i Coupé (2017) #2

autoreview

BMW 4-serie
BMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serieBMW 4-serie

Signalement

Uitvoering418i Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf6.800 km
KM-stand laatst79.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbetrouwbare turbo

  • 79.000 km

Ik heb er lang over nagedacht of ik deze review wel wilde plaatsen maar gezien de nare ervaringen met zowel Hedin als wel met BMW Nederland vind ik dat ik eigenaren van of potentiële kopers voor dit type auto toch moet informeren/waarschuwen.

Echter ik wil u eerst informeren dat mijn drie zonen en ik een echte BMW-familie zijn met totaal vijf BMW'S, te weten:
Een X5 45E (2020) naast deze zou een nieuwe X5 m60 komen maar dat is een nieuwe Range Rover Sport geworden, een X3 (net afgeleverd als vervanger van een M340 uit 2021), een 330e (2022), een motor S 1000R en de 418i uit 2017 waar deze review over gaat:

Kort na een kleine servicebeurt gaf de 418 op 24-10-2024 aan dat er koelvloeistof verlies was. Dezelfde dag ben ik naar Hedin gegaan waar het systeem onder druk gezet werd. Na een half uur wachten werd de sleutel weer aan mij overhandigd met de boodschap dat er geen lekkage gevonden was. Op mijn vraag wat er dan wel aan de hand kon zijn vertelde men mij dat dit type motor wel eens intern koelvloeistof verlies had maar dat we gewoon verder konden rijden. Het verlies werd echter steeds meer en op 10 januari j.l. lieten we de auto weer controleren en wederom werd er geen lekkage geconstateerd en werd er aangegeven dat we voor verder onderzoek op een kostenpost van circa € 500 moesten rekenen en werden de sleutels weer overhandigd. Weer zonder waarschuwing op mogelijke gevolgschade, sterker nog de receptionist gaf aan dat hij er zelf mee door zou rijden, hetgeen hij later overigens weer ontkende. Op 13 januari ben ik boos teruggegaan en vroeg hen wat ze op 10 januari daadwerkelijk gedaan hadden en wat ze dan wel gingen onderzoeken voor € 500. Daar gaven ze geen concreet antwoord op maar ik wist intussen, op basis van de wijze waarop de klacht zich uitte met stoomwolken uit de uitlaat bij optrekken en informatie op het web, zeker dat het de turbo was. Op internet werd mij duidelijk dat het een bekende klacht was, hetgeen mij ook door een andere garage bevestigd werd. Hier lieten ze mij op een computerscherm zien welke turbo er bij ons in zat met daarnaast het nieuwe type als vervanger. En...... dat BMW een nieuw type turbo is gaan toepassen is niet voor niets zeiden ze daar tegen mij. Bij Hedin deden ze echter alsof het geen bekende klacht was. Vervolgens heb ik om een gespecificeerde offerte gevraagd voor de vervanging van de turbo, deze ontving ik en bedroeg € 3540 plus € 500 voor onderzoek, deze zou vervallen als het de turbo zou zijn. Ik durfde dat op basis van mijn kennis wel aan en maakte een afspraak voor 10 februari. Intussen benaderde ik ook BMW NEDERLAND voor coulance omdat het een bekende klacht is waar ze misschien wel een terugroepactie voor hadden moeten doen en omdat ik het niet kon accepteren dat dit gebeurde bij een auto met minder dan 80.000 km op de teller. Zij deden niets en het enige dat ze schreven was dat de garantie in 2020 verlopen was. Op 10 februari de auto gebracht en op 12 februari kreeg ik van Hedin onverwacht een fimpje van een monteur die vertelde dat naast de turbo de katalysator vervangen moest worden omdat deze vol koelvloeistof zat omdat ER MET DE AUTO WAS DOORGEREDEN. Tevens kreeg ik dezelfde dag een nieuwe offerte voor het vervangen van beiden met als eindbedrag € 6966,72!!!!!! Geschrokken schreef ik hen direct en vroeg hen desnoods met hulp van BMW om coulance. Hierop kreeg ik als antwoord dat ze het bij Hedin met elkaar besproken hadden en dat ze mij uit coulance een verlaagde prijs van € 4788,72 aanboden. Nog steeds ongelukkig van het gehele gebeuren heb ik hen hiervoor toch bedankt en gevraagd om de auto met spoed te repareren. Op 14 februari was deze klaar en bij het overhandigen van de sleutel vroeg ik om de defecte turbo en katalysator. Deze kreeg ik niet zeiden ze mij, waarop ik zei dat ik ze op eiste omdat ik bij hen nieuwe gekocht had en het defecte mijn eigendom is. Intussen hadden er om de receptionist vier of vijf collega's een kring gevormd en bekeken ze de offerte en riep er één dat ik dan € 1800 ex btw moest betalen. Ik weigerde dat en verwees hen naar mailtjes die over en weer gestuurd waren. Wat bleek in hun offerte stond een regel "Toeslag", die ik overigens niet gezien had, zonder omschrijving voor een bedrag van € 1800 ex BTW. Exact het bedrag dat ze mij zogenaamd als coulance gaven maar in principe op de volgende regel in de offerte "gemind" had moeten worden waardoor de offerte direct € 4788,72 geweest zou zijn. U begrijpt hoe ik mij voelde, genept en eiste nog steeds mijn onderdelen op. Vervolgens ben ik zonder weg gegaan en afgesproken dat we op maandag 17 februari verder zouden praten. In een mail heb ik nogmaals alles samengevat en mijn gevoelens jegens Hedin verwoord. Hierop kreeg ik als antwoord dat ze het nogmaals doorgesproken hadden en boden mij een te betalen bedrag van € 4184,02 aan mits ik de onderdelen bij hen achter zou laten.
Hier ben ik mee akkoord gegaan maar u begrijpt mijn gevoel over Hedin, waarom waarschuwden ze niet voor mogelijke gevolgschade en wat zou ik betaald hebben zonder protest. € 6966,72????
BMW Nederland laat (trouwe) klanten volledig opdraaien voor het uitwisselen van een turbo van inferieure kwaliteit waar zij de klachten van kennen en intussen een nieuwe uitvoering voor hebben. En dat bij een auto die nog geen 80.000 kilometer gelopen had, werkelijk onvoorstelbaar.

Ik waarschuw elke eigenaar en potentiële kopers van een BMW voor mogelijk ernstige klachten op een turbo van het type 11655A14817 XP.
Van Hedin en BMW NEDERLAND hoeft u niets te verwachten, sterker nog.......





















Verzonden vanaf Outlook voor Android

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.