BMW 318i (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds begin november 2005 ben ik in het bezit van een nieuwe BMW 318i met LPI installatie. Na eerst een 523i te hebben gereden met alles erop en eraan (zie eerdere review) was ik best sceptisch. Hoe zou een 318i rijden, en dan ook nog op gas? In vergelijking met een 2,5 liter 6 cilinder in een 523i met z,n prachtige sound, is een geknepen 2 liter 4 cilinder bijna al bij voorbaat verloren. Maar ja, als BMW liefhebber en een 5 serie die me al zo ontzettend goed was bevallen, maakte dat ik perse weer een BMW wilde. Ik heb nog wel de nieuwe Passat en een Volvo V50 geprobeerd maar qua sportiviteit en uiterlijk halen die het niet bij de 3 serie.
Nu ik ca. 6 maanden de 318i heb gereden met al bijna weer 19.000 km op de klok is er maar 1 conclusie, de 3 serie is in alle opzichten gewoon een perfecte auto. Ik dat hieronder nader trachten te verduidelijken.
Allereerst de motor. Goed, een 318i is geen racekanon zoals een 330i maar de overbrenging van de 6 versnellingen is zodanig goed gekozen dat je snel kunt accelereren met de auto. Vooral de 3e en de 5e versnelling zijn hierin subliem. Ik merk ook heel duidelijk dat in vergelijking met de automaat uit de 523i de handbak gewoon veel meer uitnodigt tot sportief rijden. Het maximale koppel ligt bij de 318i al bij 3200 tpm terwijl dit bij de 320i bij ca. 3600 tpm begint. Als je tot boven de 4000 tpm door trekt is de fut er wel weer snel uit dus goed en op tijd schakelen is het devies. In combinatie met de standaard 6 bak maakt de motor bij 120 km/h maar 2600 tpm ! En dat is heerlijk rustig rijden vooral als je veel snelweg kilometers moet maken zoals ik. Doordat het maximale koppel net na 3000 tpm begint heb je in de 6e versnelling tussen 120 en 140 km/h altijd voldoende trekkracht voorhanden.
Dan de LPi installatie. Rijden op gas zag ik nooit zo zitten maar mijn werkgever had nu eenmaal die voorkeur, LPG is goed voor het milieu als restproduct van olieraffinage, en daarnaast scheelde het al gauw € 30 in de maand aan brandstofkosten in de lease. Dus weinig keus en toch maar gedaan. Bij de tegenwoordige LPi installaties (LPi staat voor Liquid Propane injection, en in de 318i is deze door Vialle ingebouwd) wordt het gas in vloeibare vorm in de cilinders ingespoten, dit i.t.t tot de systemen uit het verleden waar het gas eerst werd verdampt en door de motor moest worden aangezogen met alle problemen van dien. Het starten gebeurt altijd op benzine en alles gaat volledig automatisch zonder dat je ook maar iets merkt van overschakelen naar gas m.a.w je merkt niet dat je op LPG rijdt! Sterker, ik heb de indruk dat de motor zelfs feller reageert als ik op LPG rij. Tuurlijk zijn er ook nadelen, de actieradius, die bedraagt tussen de 450 en 500 km en je raakt een flink stuk van de kofferbak kwijt. Doordat de 3 serie standaard op runflat banden staat is er geen reserve wiel meer en dus ook niet voldoende inbouw ruimte voor een LPG tank. Hoewel er best nog redelijk wat kofferruimte overblijft zitten de slangen helaas in de weg om grotere koffers mee te nemen. Nieuwe kleiner formaat koffers en dakdragers met skibox moeten het bagage probleem oplossen.
Wegligging. In een woord subliem. De 3 serie ligt als blok op de weg. Bochten kunnen erg hard worden genomen zonder ook maar iets te merken van uitbreken. De rij geluiden zijn wel weer wat meer dan met een 5 serie maar dat komt volgens mij ook deels door de RunFlatTyres . Verder helemaal niets aan te merken.
Exterieur, Ik vindt de 3 serie een erg mooie auto, vooral de vormgeving van de voorkant is erg fraai en ook van opzij is het een mooie auto. De achterkant went maar de achterkant van de coupé die eerdaags verschijnt vind ik dan weer wat mooier. De huidige BMW 5 serie vindt ik qua vormgeving de top, de 3 serie komt daar voor mij echter wel heel dicht bij in de buurt.
Het interieur is strak vormgegeven. Ik heb geen i-drive, wel de professionele radio, bekerhouders, een handbediende airco, en automatisch dimmende binnenspiegels. Hoewel ik liever de automatische airco had heb ik geen klagen over de handbediende, die doet zijn werk goed en stil. Geldt ook zeker voor de airco die de afgelopen 2 weken volop dienst doet. Vanwege mijn slechte rug heb ik wel gekozen voor elektrisch verstelbare zetels met geheugen functie’s, lendensteun en zithoekverstelling. Die stoelen zitten in 1 woord perfect, in het begin was m.n de lendensteun wat hard in de rug maar als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer anders. Ritten van achtereen 3 uur (in ons file landje helaas geen uitzondering) zijn geen probleem, ik stap altijd fit uit. Ook de 2 geheugenfunctie’s op de bestuurdersstoel zijn handig. Mijn vrouw en ik hebben ieder een eigen sleutel met ieder zijn eigen ingestelde zetelpositie hierin opgeslagen. Een ingewikkelde stoel verstelling behoort hiermee tot het verleden, met het ontgrendelen van de auto gaat de stoel automatisch naar de goede stand.
PROBLEMEN
Problemen tot nog toe: Helemaal niets ! De eerste beurt is pas over 12000 km en behoudens het bijvullen van een liter olie en een beetje koelvloeistof vraagt de auto geen verdere aandacht, behalve dan het schoonhouden, zwart is nu eenmaal een erg besmettelijke kleur zowel binnen als buiten.
Update : 15-04-2007
Inmiddels is de km stand de 55555 gepasseerd, en ik moet zeggen niets dan lof voor de 318i. Buiten het feit dat het een erg mooie auto is (zeker de voorkant trekt veel blikken) is het elke dag starten en lopen en is de auto snel genoeg om goed mee te kunnen komen in het Nederlandse verkeer. De omschakeling gas/benzine en vice versa gaat ongemerkt aan je voorbij, of het moet het geluid van de pomp zijn die het gasmengsel op druk brengt na het starten van de motor. Het enige waarvoor ik bij de garage ben geweest zijn een olie en service beurt en omdat ik last had van piepende remmen een extra controle beurt waarbij dit euvel is verholpen. Als er weer iets nieuws te melden valt zal ik deze review verder aanvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.