BMW 230i Coupé (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 230i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
BMW 230i Coupe
- 4.000 km
In de herfst van dit jaar was ik op zoek naar vervanging voor mijn F40 m135i. Theoretisch kon ik ook kiezen voor een leasewagen maar daar ben ik in het verleden vanaf gestapt omdat ik liever de vrijheid heb welke keuze ik maak voor mijn dagdagelijks vervoer.
De m135 was mij in het algemeen goed bevallen, alleen het kritische punt waar die voor mij door de mand viel was de zitpositie op langere afstanden.
Deze had namelijk de elektrische stoelverstelling en naar mijn persoonlijk gevoel bleef ik te hoog zitten waardoor ik op langere ritten last kreeg van te weinig ondersteuning van de benen. Voor de rest, B48 (b-variant) was een betrouwbare metgezel, buiten onderhoud nooit geen andere kosten gehad.
Het dynamisch aspect is voor mij het belangrijkste. Ik begrijp dat tegenwoordig SUV's etc. ongelofelijk geliefd zijn, maar ik vind het persoonlijk niets. Hothatches, zijn steeds dunner gezaaid. Als je dan zoekt naar merken met een sportief randje die nog zorgen voor een lach op uw gezicht valt er niet zoveel meer te kiezen dan een aantal jaren geleden.
Eerst bij Alfa Romeo binnengestapt voor de Giulia, blijft een fantastische wagen (sedan, is na een coupe mijn persoonlijke favoriet), maar helaas lukte het niet om de juiste deal te maken betreffende de inruiling van de m135.
Dan terug naar de ''vertrouwde'' stal en bij bmw gekeken wat er op dat moment in de aanbieding was wat ik zou kunnen smaken. Ik ben een enorme voorstander van een echte coupe, lang verhaal kort, er stond een demo model, G42 230 coupe van okt 2023 in kleur thundernight met een beetje de voornaamste opties. (zoals bijvoorbeeld headup display, de optionele elektrische M-sportzetels etc.)
Na een proefrit, redelijk snel een deal kunnen sluiten. Nu is er sinds dit jaar een facelift van de G42. Uiterlijk zijn er weinig verschillen, maar dat zorgde ervoor dat deze verkocht werd. Uitzonderlijk 4j premium selection garantie, amper 4000km gelopen, dus kan een aantal jaren verder.
Na 1000km, de eerste vaststellingen. De nadelen, niet veel maar wel ergerlijk. Gelukkig dat de idrive knop nog bestaat. Idrive 8 is op gebied van helderheid scherm, mogelijkheden een stevige verbetering t.o.v. Idrive 7. Alleen het gebruiksgemak is een stuk minder, ik ben linkshandig, dus bijvoorbeeld klimaatregeling, stoelverwarming etc. in een scherm werkt voor mij persoonlijk niet. Nu voice control (als die zin heeft), vult de gaten een beetje op, maar gebruiksgemak is gewoon minder.
Bijkomend een selectie schakelaar i.p.v. een normale pook is misser 2. Erger mij er soms enorm op, zeker ook als linkshandige als je achteruit een drukke baan op moet en snel vooruit wilt, verlies je onnodig tijd door gepruts. Besparingen zijn prima, maar soms slaat het te ver door.
Positieve punten. De zitpositie (deels ook door de optionele M sportzetels) is subliem. Deze zitten als gegoten, laag, diep en op alle punten zelfs na een rit van 3u voldoende ondersteuning. De balans van de auto is heerlijk. De 230i is geen ''killer'' op gebied van snelheidspotentieel, maar komt ook nooit kracht tekort. Klein voordeel tov de m240i (ook testgereden) is dat de neus minder zwaar is (totaal meer dan 100kg lichter), waardoor insturen nog scherper kan als je er zin in hebt. Tevens behoorlijk zuinig, 1 op 16 gemiddeld in de maand november (ook met de koude dagen) is totaal niet slecht.
Het dynamisch aspect (kortere wielbasis, ideale gewichtsverdeling) is het grote verschil tov de m135. Deze auto voelt zo natuurlijk aan en blinkt uit op gebied van plezier achter het stuur. Geen bocht is te moeilijk, overstuur is makkelijk te controleren, bijkomend ook op hogere snelheden fluisterstil aan boord. Ook op dwarsrichels, putten etc.. is ondanks de kortere wielbasis de auto totaal niet bonkerig of springerig, geeft daardoor een enorm vertrouwen. In nood kunnen ook voor kortere afstanden nog altijd 2 volwassen tot 1m80 plaatsnemen op de achterbank.
Met een hoogte van 139cm valt op hoe laag deze is, t.o.v. het huidige bmw gamma. Op de dag dat ik deze ging afhalen stond naast deze voor oplevering een I5. Dan lijkt de I5 bijna een crossover en valt het pas echt op hoe hoog nieuwe auto's geworden zijn. Nu de G42 coupe is zowiezo de vreemde eend in de bijt van het bmw gamma, ook met de kleur is ofwel van je het niets, ofwel houd je ervan. Voor mij is dat duidelijk optie 2.
Ik zal deze review regelmatig bijwerken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.