BMW 225xe iPerformance Active Tourer (2017)

autoreview

BMW 225xe iPerformance Active Tourer (2017)

Signalement

Uitvoering225xe iPerformance Active Tourer
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf34.000 km
KM-stand laatst161.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Milieuvriendelijk met peper in de kont

  • 37.000 km

Wat eraan vooraf ging

Jarenlang reed ik vanuit mijn werk in kleine leasebakjes als de Peugeot 108, Volkswagen Up en Citroën C1. Prima auto's om van A naar B te rijden en dat deed ik veel, zo'n 35.000 km per jaar. Met een klein kind en de wens om weer met de eigen tent te gaan kamperen, werd de roep om een ruimere auto steeds sterker. Ook hadden al deze auto's geen cruise control, wat zeker bij de nieuwe maximum snelheid van 100 km per uur en de lange afstanden die ik soms rijd een groot gemis is. Daarnaast wilden we graag wat milieuvriendelijker rijden. De leasebak kostte me zo'n 200 euro per maand en al te veel duurder moest het ook niet worden.

De keuze

Maximale ruimte voor een minimale prijs, wat kun je dan beter kopen dan een hagelnieuwe Dacia Logan Bi-fuel? De proefrit was prima, alles deed het inclusief de achteruitrijcamera, maar blij werden we er niet van. De auto is rationeel en praktisch, maar niets was met oog voor schoonheid ontworpen. De koninginnen van de hybride betrouwbaarheid, de Toyota Auris Touring en Prius 4 hadden een superieure techniek, maar reden afstandelijk. Elektrische auto's waren boven ons budget, hadden een te kleine kofferbak of een bereik van 200 km, waardoor we niet in 1x naar de andere kant van Nederland konden.

BMW is nu niet het merk waar ik vooraf aan gedacht had, omdat ik dat associeer met mannen en vrouwen die indruk willen maken en scheuren. Zelf werk ik in de hulpverlening. Maar in de buurt stond deze plug in hybride te koop, vers geïmporteerd uit Duitsland, met een lage kilometerstand. De helft van de nieuwwaarde was in 3 jaar verdampt. Milieuvriendelijk, een ruime kofferbak en met cruise control. Tijdens de proefrit werd ik blij van het groene lampje op de rand van de kilometerteller dat aangaf op welke snelheid de cruise control was ingesteld. Kijk, dat noem ik met zorg een auto vormgeven. Maar ik ben natuurlijk ook niets gewend met mijn vorige auto's. Uit enig voorspellend rekenen bleek dat hij wel zo'n 100 euro per maand duurder zou zijn dan mijn minilease, maar toch een stuk goedkoper dan een vergelijkbaar Skoda Combi Diesel.

Het uiterlijk

De BMW 2-serie Active Tourer is in mijn ogen niet de mooiste BMW die ooit ontworpen is. Ik ben blij met de kleur blauw en een detail als de blauwe spijlen in de grille, die de vorige eigenaar aan heeft laten brengen. Ook bevallen de zwarte rubbers rond de ramen me beter dan de chromen variant. Daardoor lijkt het iets minder op een busje. De auto straalt schuin van voren kracht en potentie uit, maar van achter heeft hij te veel vetkwabben. Helaas is dat de kant die je op de snelweg ziet. Het is een 'net niet' geslaagd ontwerp, maar afhankelijk van mijn bui vind ik het ook regelmatig 'net wel'.

Het concept MPV heeft mij altijd al aangesproken, want het heeft iets gezelligs en praktisch. Ik snap niet waarom iedereen tegenwoordig doet alsof hij aan een grindpad woont en een SUV koopt. Nog even dansen op de vulkaan en benzine opstoken voordat we geroosterd worden?

Het interieur is helaas zwart, zoals bij veel auto's. Ik had graag een BMW met een licht interieur gehad, maar die waren er alleen voor veel meer geld en met een hogere kilometerstand. De sportstoelen zitten goed, al ben ik 2 maanden later nog steeds aan het zoeken naar de ideale stand. Dat is het nadeel van te veel knopjes die je kunt verstellen.

De praktijk

Vooraf had ik het beleid uitgezocht van mijn gemeente en een gratis laadpaal voor de deur aangevraagd. Helaas werd die aanvraag afgewezen, omdat er al een laadpaal op 450 meter stond die nauwelijks werd gebruikt. Dat betekent dus elke dag 6 minuten lopen naar de auto :-(. Je moet wat over hebben voor het redden van de aarde. Een draadje over de stoep leggen vanuit mijn achtertuin is in onze gemeente verboden, vanwege struikelgevaar. Wel direct geprobeerd natuurlijk, en het kan.

Nog zo'n nare klus vooraf: het aanvragen van een laadpas. Waarom je niet gewoon met je bankpas kunt betalen is mij onduidelijk, maar je moet dus allerlei aanbieders gaan vergelijken met diverse abonnementsprijzen, starttarieven en prijzen per kWh. Leve de vrije markt! Uiteindelijk hebben we de gelegenheid ook gelijk gebruikt om te kijken of onze energieleverancier thuis nog de goedkoopste was en hebben we voor thuis en onderweg Vandebron gekozen.

We hebben de BMW vlak voor onze kampeervakantie opgehaald. De eerste test: passen al onze kampeerspullen erin? Zonder kar, want een trekhaak kan er tot verdriet van mijn vrouw niet onder, en zonder dakkoffer. Het was passen en meten en de kofferbak zat tot het plafond volgestouwd, maar het paste. Die test heeft hij dus glorieus gehaald. Vorig jaar moest ik met mijn Peugeot 108 nog 2x heen en weer om alles en iedereen op de kampeerplaats te krijgen.

Op de camping konden we hem direct naast onze tent opladen. Dat is de ideale situatie, zeker met een campingbeheerder die geen stroomkosten doorberekent. Bij de auto zit een kabel met wallbox geleverd, waardoor hij zo ingeplugd kan worden op een geaard stopcontact. In 3,5 uur is hij weer vol. Een camping is de ideale omgeving om het verschil tussen elektrisch rijden en een diesel te kunnen testen. Lig je 's ochtends in je tent en hoor je het geluid van een oude tractor, dan weet je waarom diesel vergane glorie is. Onze BMW verplaatst zich met het zacht zoemende geluid van de metro. Dat is meer het geluid van de toekomst en dat bevalt uitstekend.

De BMW 225xe kan volgens zijn eigen gegevens maximaal 40 km elektrisch rijden. In de praktijk is het met deze eerste plug in hybride zo'n 25 km. Op de snelweg heb je er niet veel aan, want boven de 80 km gaat hij automatisch over op benzine. En als ik zeg boven de 80 km, dan bedoel ik ook letterlijk: als de auto accelereert tot 81 km per uur, schakelt hij over naar benzine. Ik weet niet precies waarom de ingenieurs van BMW dit bedacht hebben, want het lijkt me niet echt goed voor het imago dat ik tegenwoordig op de provinciale weg precies 80 km per uur rij om zoveel mogelijk te profiteren van de moderne aandrijving.

De omschakeling van elektrisch naar benzine gaat zo goed als onmerkbaar, en dat maakt de BMW een heel comfortabele auto om in te rijden. Ook leuk: standaard staat de auto in de comfort stand. Maar met een handeltje kan je kiezen voor de Eco Pro stand, waardoor hij op de snelweg wat elektrische energie bijmengt, of voor de sportstand. In de sportstand ontpopt ons gezellige dikkertje waarmee ik met 80 km per uur langs dorpen en boerenvelden sukkel zich opeens tot een razend nijlpaard. Ideaal voor de snelle inhaalmanoeuvre of gewoon voor de leuk... Milieuvriendelijk met peper in de kont. Als het accupakket leeg is, is de BMW 225xe met zijn 1.5 motor niet bijzonder vlot, maar wie de moeite neemt om hem voldoende bij te voeren kan genieten.

De navigatie werkt lekker snel, al mist hij natuurlijk soms een nieuwe weg. Het veelgeprezen iDrive is prettig duidelijk, maar een bestemming letter voor letter invoeren kost wat tijd. Ook is het wennen dat de kaart op het scherm altijd met de bovenkant naar het noorden wijst, waardoor het lijkt alsof ik moet omkeren en terugrijden wanneer ik vanuit het zuiden terug naar huis rij. Dat heeft TomTom grafisch beter voor elkaar.

Ook leuk: ik ontdek 2 maanden later nog steeds nieuwe accessoires, mede doordat ik de digitale handleiding pas een aantal keer heb bekeken. Vooral met lichtjes heeft BMW zich uitgeleefd, wat pas opvalt nu de dagen korter worden. Lichtjes onder de voorstoelen, lichtjes onder de deuren voor het uitstappen, lichtjes onder de deurklinken, lichtstrepen in de deur en bij de dashboardkast. Daar kan ik van genieten. Ook fijn is de automatische lichtstand voor de koplampen, die zich aanpast aan het zicht buiten. Heel blij zijn we ook met de powerstand van de airco, om een hete auto zo snel mogelijk koel te krijgen. Als ik de automaat niet in de parkeerstand zet en de auto verlaat, gaat hij toeteren om me op mijn fout te wijzen.

Thuis beschouw ik het loopje van en naar de laadpaal maar als het uitlaten van de hond. Vaak zet ik mijn auto direct na het werk aan de laadpaal om hem 3,5 uur later voor het slapen gaan weer op te halen. Laden kost ongeveer 2 euro, en het verbruik zit ongeveer op 1 op 22,7 met laden, en op de snelweg met 100 km per uur op 1 op 15 zonder laden. Voor lange ritten op de snelweg doet hij dus niet veel, maar aangezien ik voor mijn werk ook veel lokaal rij, bespaar ik aardig op het verbruik.

De dagelijkse werkervaring

  • 39.000 km

Ondertussen blijf ik ijverig stekkeren, Ik woon in een mooi architectonisch wijkje en het is goed voor de lijn en een momentje rust. Af en toe leg ik vanuit mijn huis een stekker over de stoep, zo laat mijn buurman immers ook zijn oude kamper bij. In een volkswijkje nemen we het niet zo nauw met de regels.

Door andere BMW 225xe autoreviews te lezen heb ik inmiddels wat nieuwe mogelijkheden ontdekt. Zo blijkt er een edrive knop op mijn auto te zitten, waardoor ik toch elektrisch kan rijden boven de 80 km per uur. Heerlijk om de elektriciteit op te stoken voor ik op mijn bestemming ben, en ik hoef niet meer krampachtig 80 te rijden op de provinciale weg. Daarnaast kan ik de lichtkleur in mijn interieur veranderen van wit in rood/oranje, waardoor het interieur er af en toe verfrissend anders uit ziet.

Voor mijn werk bevalt de range van 25 km elektrisch rijden prima. Langzaam gaat het gemiddelde gebruik (volgens de boordcomputer) omlaag van 4.4 naar 4.3 liter per 100 km.. Maar privé moet ik langere ritten maken, vanuit het noorden naar het westen, en dat jaagt het gemiddelde verbruik weer op.

Vooraf had ik gehoopt ook veel bij klanten op te kunnen laden, als ik voor mijn werk onderweg ben. Dat valt nog wat tegen, ook omdat ik een drukke baan heb waarin ik vaak overal net op tijd arriveer. Even rustig zoeken naar een laadpaal in de buurt schiet er dan bij in. Maar wat tot nu toe opvalt: bedrijven in het beter betaalde segment hebben meestal wel een paar laadpalen voor de deur (ICT-bedrijven, accountants), maar kom je bij een gemiddeld bedrijf (zoals mijn werkgever) of bij een overheidsinstantie, dan kan je de paal vergeten. Hier valt nog wel iets te verbeteren, vooral van de overheid verwacht ik meer.

De luxe van in een BMW rijden bevalt me nog steeds uitstekend, al heb ik soms de neiging om me tegenover klanten te verontschuldigen dat ik in zo'n dure auto rij. Ook erger ik me een stuk meer aan viezigheid in en op de auto, waar ik vroeger maandenlang rondreed met de resten van mijn achter het stuur opgegeten lunch op de vloer. Kortom: de eerste wasstraat en uitzuigsessie is al geweest, overigens zonder lekkende zijspiegels, zoals in een andere autoreview staat vermeld. Wel klopt het dat de pianolak dashboarddelen snel vlekken, waarvoor mijn vrouw al een speciaal interieursponsje heeft aangeschaft.

Ook ben ik erg blij met de alarmsignalen als ik de auto ergens parkeer en te dicht op een andere auto of paal kom. Dat scheelt weer een bijna botsing. Al is het jammer dat het alarmsignaal ook hinderlijk afgaat bij een slagboom waar ik een kaartje moet kopen of via de intercom toegang moet vragen.

Ik ben een brave burger, zet de cruise control op 103 km per uur en tuf over de Hollandse wegen. Maar soms zit er dan zo'n trage vrachtauto voor me op de provinciale weg, waardoor mijn werkplanning in de honderd liep. Met een Peugeot 108 of Volkswagen Up inhalen betekent dat ik het gaspedaal helemaal moest indrukken en dan ging de auto als een langzaam rollend rotsblok versnellen, tergend traag terwijl de tegenligger steeds dichterbij kwam. Dat was niet zo goed voor mijn innerlijke rust. Nu zet ik het handeltje van de automatische versnelling even in de sportstand en schiet ik in 2 seconden van 100 naar 140 km per uur zoef er voorbij. Dat is een stuk makkelijker en veiliger inhalen.

Over de betrouwbaarheid valt na 5000 km nog niets te melden, alles doet het nog zoals bedoeld. Door onbekende oorzaak stond er al een lange kras op de zijkant (Volksbuurtje? Was de slagboom toch te dichtbij?), maar die viel met een krassenverwijderaar van de Action gelukkig goed weg te poetsen.

Kortom: wij zijn nog blij met onze aankoop en ik kan de BMW 225xe van harte aanbevelen. Wie het geld heeft, koop een nieuwe met 50 km elektrisch bereik, maar met deze auto rijden we ook al een stuk zuiniger.

Ach ja de gemakzucht

  • 44.000 km

Inmiddels wordt het wat kouder en is de elektrische range van ons nijlpaard teruggelopen naar pakweg 18 kilometer. Ik wist het van tevoren, maar wel een beetje raar: ik betaal in de winter evenveel voor mijn elektriciteit maar krijg er minder voor terug. Toch een prijsverhoging van zo'n 30%...

Ik compenseer dit door meer dan voorheen bij mijn huis op te laden. Dat scheelt weer zo'n 30% in de prijs. Zes minuten lopen in de winter is ook minder aangenaam dan in de zomer. Met de aangescherpte lockdown is het aantal korte privéritjes, vergeleken met de langere werkritten, toegenomen. Dat betekent: regelmatig thuiskomen met een half lege accu. Ga ik daar dan de laadpaal voor opzoeken of niet? Vaak wordt het dan: verlengkabel thuis uitrollen, stekker onder de schuurdeur door en opladen maar.

Daarnaast kom ik voor mijn werk regelmatig bij een productiebedrijf en die blijken als zakelijke grootverbruikers 10 ct per kWh te rekenen, terwijl de normale prijs aan de laadpaal rond de 30 ct per kWh ligt en thuis rond de 21 ct. Jammer dat ik geen fabriek naast mijn huis heb.

De laatste 4500 km heb ik mijn bonnetjes bewaard om te kijken of het benzineverbruik in de praktijk afwijkt van mijn verbruik volgens de boordcomputer. De laatste geeft aan dat het gemiddelde verbruik sinds het begin (dus met de vorige eigenaar meegenomen) 4,5 liter per 100 km is.

Helaas kom ik de laatste maanden in de praktijk iets minder zuinig uit, ondanks dat ik nog steeds redelijk trouw stekker: 4,8 liter per 100 km, oftewel 1 op 20,9. Niet slecht voor zijn grote auto, maar de moderne Toyota Prius doet het zonder al die stekkermoeite nog beter. Wanneer ik een keer naar het westen moet, gaat het gemiddelde verbruik gelijk een stuk omhoog. Maar ik doe het ook voor het milieu en de sensatie van geluidloos rijden. In de verbruiksmonitor zijn de precieze cijfers te vinden.

Het gemiddelde stroomverbruik via mijn laadpas was de eerste maanden ongeveer 42 euro per maand en is de laatste 2 maanden gezakt naar een kleine 25 euro per maand. Het gevolg van meer thuis laden, af en toe bij de fabriek laden en af en toe geen zin hebben in de wandeling naar de laadpaal. Aan de paal is hij in iets meer dan 2 uur vol (net te lang voor mijn gemiddelde werkafspraak) en thuis in 3,5 uur.

Inmiddels heb ik drie minpunten van de BMW ontdekt: het elektrische laadpunt zit aan de bestuurderskant en ik woon aan een eenrichtingsstraatje. Gelukkig op de hoek. Als ik thuis wil opladen, betekent dit: keren op het kruispunt en achterwaarts mijn straat in om voor de deur te parkeren, met de goede kant bij de schuurdeur. 's Ochtends op de gok een stukje tegen de richting in om weer uit mijn buurtje te komen. Dank je wel, BMW... Kan dat handiger?

Een ander minpunt: als de accu leeg is, rijdt hij in de stad een stuk minder lekker. Het lijkt alsof hij opeens niet lekker meer opschakelt, waardoor hij traag en lawaaiig wordt. Dat motiveert me wel weer om zoveel mogelijk te laden.

Tot slot mist ik een achteruitrijcamera, vooral omdat de waarschuwingspiepjes bij inparkeren ook aanslaan op stoepranden en struiken. Dat had de Dacia uit de proefrit beter voor elkaar.

Sommige AT rijders klagen over de dikke A-stijl. Ik heb wel eens een fietser of auto bijna gemist bij een rotonde of kruispunt, maar dat gebeurde me in mijn leasebakjes ook. Is het mijn onoplettendheid of ligt het aan de A-stijl? Ik zie het toch vooral als een aansporing om zelf op te letten.

Ook wordt het bandengeruis als minpunt van deze auto genoemd. Inderdaad is het bandenlawaai wat meer aanwezig op ruwe asfaltwegen, bv. wanneer er een tijdelijke bouwlaag ligt. Maar dat lijkt me normaal en 99% van de tijd valt me niets bijzonders op. Misschien hebben we hier in het noorden gewoon beter asfalt.

Ik heb ook gemerkt dat de BMW een waarschuwingssignaal geeft als ik te dicht op mijn voorganger rij. Ik hoop dat de gemiddelde bumperklevende BMW rijder dezelfde accessoire heeft.

Onlangs heb ik mijn BMW Connected Drive geïnstalleerd in de hoop op nachten vol nachtvorst. Dan kan ik 's ochtends vanaf de ontbijttafel de auto voorverwarmen, zodat ik niet meer hoef te krabben. De gebruikservaring volgt nog. De stoelverwarming heb ik ook geprobeerd, maar ik verkies voorlopig een aangenaam binnenklimaat boven warme billen. Thuis ga ik ook niet op de kachel zitten. Aan de zit op mijn sportstoelen ben ik inmiddels helemaal gewend.

Tot slot: waar gaat het bij autorijden om? Toch vooral dat ik een blij gevoel krijg wanneer ik naar mijn auto toeloop. Ik vind mijn BMW nog steeds mooi, zowel qua kleur als qua vorm (een beetje stoer en kwetsbaar). Door de zwarte raamstrips in combinatie met de paarsblauwe kleur oogt hij redelijk gestrekt, waar de AT met chromen raamstrips meer op een busje lijkt. Af en toe zie ik hem onder een bepaalde hoek staan en denk ik met een schok: wat is het toch een gedrocht. Dat houdt het design spannend.

Hij is ruim, alles doet het nog steeds en hij rijdt lekker. Ik wil hem voorlopig houden.

Winterervaring en verbruik

  • 47.474 km

Inmiddels heb ik de standkachel geprobeerd, om hem vanuit huis 's ochtends op te kunnen warmen en vooral, om geen ruiten te hoeven krabben. Dat bevalt uitstekend, al kost me dat 30% van mijn accu-capaciteit. Ik moet er dus zo'n 6 kilometer elektrisch rijden voor opofferen, wat ervoor zorgt dat ik hem alleen gebruik als het echt nodig is. Het is jammer dat de BMW app alleen de mogelijkheid biedt om een vaste tijd voor elke dag in te stellen, in plaats van dat ik hem bijvoorbeeld 10 minuten voor vertrek kan aanzetten. Nu moet ik er steeds aan denken dat ik na gebruik het opwarmen weer uitzet. Ik rij niet dagelijks en vertrek ook niet elke keer op dezelfde tijd.

De stoelverwarming bevalt in deze koude tijden inmiddels een stuk beter, ik neem mijn eerdere woorden hierover terug. Op dagen dat ik de standkachel niet gebruik, is het een snellere manier om behaaglijk warm te zitten dan wachten tot de kachel de auto heeft opgewarmd.

Ik kocht de auto met zomerbanden en gezien de slappe winters van de afgelopen jaren was ik niet van plan om winterbanden te kopen. Daar heb ik toch wel een beetje spijt van gehad. De grip van de BMW in de sneeuw is uitstekend, maar toen de verse sneeuw gevallen was, heb ik hem maar even laten staan.

De BMW heeft nog geen enkele storing gehad. Soms laadt hij niet helemaal op aan de laadpaal, maar dat heeft denk ik meer te maken met netspanningswisselingen in de laadpaal. Het valt me daarnaast op dat er steeds meer auto's in mijn buurt aan de laadpaal staan en dat ik nu regelmatig een rondje moet rijden om een vrije laadpaal te vinden.

De losse kabelhaspel heeft het vele thuisladen niet overleefd, die is onlangs doorgebrand. Hij lag thuis weliswaar onder een afdak, maar hij was alleen voor binnengebruik bedoeld. Ik heb nu maar een kabelhaspel voor buiten besteld, met automatische oprolfunctie. Sinds ik deze gebruik, laadt de dikke BMW in 2,5 uur op in plaats van 3,5 uur.

Tot slot: wie meer wil weten over het verbruik van deze plug-in hybride, kijk op https://www.autoweek.nl/verbruik/27510/bmw-225xe-iperformance-active-tourer-2017/.

Het eerste onderhoud

  • 48.538 km

Officieel hoeft ons nijlpaard pas bij 60.000 km weer een beurt, maar met de huidige coronamaatregelen duurt het lang voordat we zoveel kilometers hebben gereden. Via de app kreeg ik een melding dat de olie ververst moest worden. De laatste beurt bleek alweer 2 jaar geleden. Voor mijn eigen auto hou ik het onderhoudsschema liever netje aan, om te voorkomen dat er veel duurdere slijtage ontstaat. Ook werd het tijd voor de eerste APK.

Vandaag dus de eerste onderhoudsbeurt. Niet bij de BMW dealer, uit vrees voor de hoge prijzen, maar bij de algemene garage waar ik hem vorig jaar heb gekocht. Ik kreeg als leenauto een Nissan Leaf mee en toen wist ik weer waarom ik blij ben onze BMW. Er zit toch een duidelijk verschil tussen een bordkartonnen auto en een Duitse tank, zo voelt het wat scherp gezegd.

De rekening van de algemene garage viel me helaas niet mee. Drie nieuwe bougies, drie filters, 4,25 liter olie, een nieuwe ruitenwisser en 1 uur arbeidsloon voor € 523,-. Het zullen dan wel BMW kwaliteitsonderdelen zijn, hoop ik dan maar. Op de ruitenwisser na was er in ieder geval niets versleten.

laadpaalleerervaringen (een mooi scrabbelwoord)

  • 63.100 km

Inmiddels ben ik verhuisd van het volkswijkje in de grote stad naar een dorp. Wat ik hoopte is gelukt: een huis met een eigen oprit, carport en garage (voor de toekomstige oldtimer). Dat betekent ook: eindelijk kan ik thuis opladen. Eindelijk heb ik zonnepanelen op het dak, waardoor ik mijn eigen energie kan opstoken. Heerlijk!

Ik moet zeggen: thuis opladen zonder dat ik een kabelhaspel hoef af- en op te rollen of 6 minuten hoef te lopen bevalt me uitstekend. Nu kan ik tussendoor even bijladen. Ook kan ik melden dat steeds meer overheidsorganisaties waar ik voor mijn werk kom een laadpaal hebben, Daar kan ik voor 21 cent per kWh opladen. Inmiddels staat mijn record zuinige tankbeurt op 1 liter benzine voor 27,7 km. Niet slecht voor een 'dikke BMW'.

Ik heb met mijn thuislader wel weer een lesje geleerd... Ik had al eerder geschreven dat de eerste kabelhaspel was doorgebrand tijdens het opladen. Mijn nieuwe, grote kabelhaspel had daar geen last van, maar de beveiliging sloeg regelmatig op tilt. Dan moest ik hem opnieuw aanzetten. Onder mijn nieuwe carport liep een verlengsnoer van het stopcontact aan de ene kant naar de andere kant. Op een avond was de stekker van de thuislader volledig vastgesmolten aan de rubberen kap van het verlengsnoer. Dat was schrikken, want ik wil niet dat mijn nieuwe huis inclusief vrouw en kind in brand vliegt door een oververhitte elektrische installatie. Toen maar eens het witte labeltje aan de thuislader gelezen. Daar stond dat de thuislader niet gebruikt mag worden in combinatie met een verlengsnoer. Oeps!

Ik laadde de auto sindsdien direct op aan het stopcontact in de carport. Dat bleef echter vreemde effecten opleveren. Regelmatig sprong de aardlekschakelaar eruit, gaf de wall box aan dat er 'no grounding' was, of kwamen er vonken bij het aansluiten van de stekker in het stopcontact. Ik had al een mannetje gevraagd om eens te kijken naar de elektrische installatie en vooral naar de aarding. Het duurde even voor die tijd had. Inmiddels was ik nerveus geworden en ging ik er de handleiding van de BMW op na slaan. Daar stond: gebruik de wall box niet meer als die beschadigd is. Het rubber rond de snoer was op 1 plek gescheurd. Het zal toch niet...?

Ik heb voor de zekerheid op internet een nieuwe wall box besteld. Bij BMW kostte die inclusief installatie rond de 1000 euro (dan wel met BMW logo), bij EV Plug.eu had ik voor 209 euro een nieuwe thuislader die ik net zoals mijn oude zo in het stopcontact kan pluggen. Sindsdien krijg ik geen enkele foutmelding meer, zijn de vonken verdwenen en springt de aardlekschakelaar er niet meer uit. Niet blijven klooien met beschadigde thuisladers dus. Voor de zekerheid had ik de stroomsterkte waarmee hij oplaad eerst teruggebracht van maximaal (16 A) naar midden (10 A). Opladen thuis duurt daardoor wat langer, 3,5 in plaats van 2,5 uur. Inmiddels staat hij weer op maximaal, en dat gaat zonder problemen.

Nog niet vermeld: de BMW app lag er enige maanden uit, na een fout in een update. Lastig, want dankzij de app wist ik precies wanneer de auto klaar was met opladen, zodat ik hem kon loskoppelen en bij een openbare paal kon wegzetten. Via de app kon ik mijn auto voorverwarmen. Inmiddels doet hij het weer, maar ik had het fijn gevonden als BMW hier uit zichzelf een bericht over gestuurd had.

Bij het opknappen van mijn nieuwe huis mis ik de trekhaak, ik had veel om naar de stort te brengen. Gelukkig was een nieuwe buurman met trekhaak zo aardig om ons even te helpen.

Altijd als ik mijn auto zie word ik er blij van. Mijn huis past nu beter bij mijn auto. Kortom: hier rijdt een tevreden BMW 225xe rijder. Iets meer elektrisch bereik zou fijn zijn, en het liefst zou ik zien dat er een volledig elektrische MPV komt.

Na 2 jaar

  • 89.000 km

Zojuist is de auto weer weggeweest voor de 90.000 km beurt, een kleine beurt deze keer. Ik ben naar de lokale universele dorpsgarage gegaan. Voor € 350,- was ik klaar, inclusief uitlijnen. Geen enkel onderdeel was versleten of moest gerepareerd worden. De betrouwbaarheid van onze dikke BMW heb ik inmiddels bijgesteld naar 5 sterren. Buiten het reguliere onderhoud heb ik geen probleem of foutmelding gehad.

Inmiddels heb ik ook de eerste afrekening van de energiekosten van ons nieuwe huis binnen. Op elektriciteit heb ik dankzij de zonnepanelen precies € 40,- winst gemaakt. Dit is inclusief het dagelijks opladen van onze plug-in hybride. Dat zijn dus naar schatting een ruime 4000 gratis elektrische kilometers.

Voor het eerst hebben we een langere rit gemaakt met de BMW naar Frankrijk. Qua ruimte en rijcomfort ging dat prima, maar wanneer je 1500 km rijdt heb je weinig aan een plug-in hybride. Tussendoor staan er langs de snelweg gaan laadpalen om even bij te laden, zelfs niet bij het hotel. Snelladers zijn te duur en niet interessant voor een PHEV, daar kom ik nooit.

Nog 1 klein verbeterpunt: wanneer ik mijn auto in het donker onder de carport parkeer, sta ik op de tast te drukken naar het klepje waar de elektrische oplaadsnoer in gestoken moet worden. Als ik op het juiste punt gedrukt heb en het klepje gaat open, zie ik een prachtig verlicht rondje om de stekker in te steken. Waarom is het klepje van buiten niet verlicht?

Tot slot de afdeling lichte schade: bij het achteruit wegrijden uit mijn carport moet ik een lichte draai maken om niet door mijn border te ploegen. 1000x gaat het goed (met dank aan de piepjes), 1x gaat het fout...de muur geschampt. Een paar krassen bij het achterwiel en in de achterbumper. Het autoschadeherstelbedrijf rekent er € 700,- voor. Toch maar langs de BMW dealer gegaan om een lakstiftje te kopen. De krassen zijn niet weg, maar wel beter beschermd.

Na 2 jaar wordt het tijd voor een tussenevaluatie van de belangrijkste plussen en minnen:
+ heerlijke acceleratie, vooral voor het inhalen. Dat blijft leuk.
+ hij ligt heerlijk op de weg.
+ schakelt onmerkbaar van benzine naar elektrisch rijden.
+ ruim, een dakkoffer is niet nodig voor de kampeervakantie.
+ elektrisch rijden is met thuisladen comfortabel en voordelig
+ alles doet het nog steeds.
+ goede, sfeervolle verlichting
+ airco achterin is heerlijk voor onze zoon
+ het ontwerp is net niet/net wel. Het verveeld me nog steeds niet, soms vind ik hem mooi, soms vind ik hem lelijk.


- 18-30 km elektrisch bereik is met mijn autogebruik (vaak 100 km op een dag) te weinig om superzuinig te rijden (gem. 1 liter voor 21 km)
- als de accu leeg is, schakelt hij minder lekker (en dat komt dus regelmatig voor).
- ik mis in het dashboard enige stimulans tot zuinig rijden door overzichtelijk het huidige verbruik weer te geven.
- hij schijnt wel energie te winnen bij afremmen, maar ik mis regeneratief remmen met verschillende gradaties.
- er kan geen trekhaak onder.
- ik mis buitenverlichting bij oplaadklep elektrische stekker
- het interieurontwerp ervaar ik als saai
- piepjes bij het achteruit rijden zijn prettig, maar een camera is beter.

Zou ik hem weer kopen? Zeker, maar dan wel met een lichter interieur en een grotere accu. Als ik veel meer geld had kocht ik een ruime, betaalbare EV.

De kabels slijten als eerste

  • 107.500 km

Zojuist weer de APK gehad en daar kwam geen enkel aandachtspunt uit. Alleen de remvloeistof vervangen, op verzoek van de auto zelf. Totale kosten bij de lokale universele garage: € 80,-

Een paar weken daarvoor was ik wel bij de BMW dealer: de auto laadde op de thuislader nog wel goed op, maar de meeste openbare laadpalen gaven als melding dat de kabel niet ingeplugd was. Ik hoopte dat dit aan de kabel lag en niet aan de auto. Bij de dealer een nieuwe kabel op proef meegekregen en het probleem was gelukkig verholpen. Wel jammer dat zij € 300,- vragen voor de kabel, die ik op internet voor € 150,- euro kan kopen. Zowel de thuiskabel als de laadpaalkabel heb ik nu moeten vervangen, terwijl de auto nog heerlijk door rijdt.

Zelf opladen

  • 123.000 km

Vlak voor de zomervakantie hebben we weer een grote beurt gehad. Tot nu toe beperkten de beurten zich tot olie en filters, maar nu moest toch het eerste slijtage onderdeel vervangen worden: nieuwe remschijven voor en achter. Niet slecht na 120.000 km en een veilig idee voor de vakantie. Daarnaast een marterverjager laten installeren onder de motorkap, aangezien het lieve beestje al bij de buren had toegeslagen. Het platteland is mooi, maar kent ook meer overlastgevende dieren. Totale kosten van de grote beurt met remschijven bij de lokale garage: € 850,-

Daarna met de auto naar de camping aan het Gardameer. Hij hield zich weer prima in berg en dal, alleen jammer dat publieke opladers dun gezaaid zijn. Ik had er nog speciaal een Italiaanse oplaadapp voor gedownload, maar die deed het helaas niet op de laadpaal van onze camping.

Wat te doen? Het nadeel is namelijk dat ons nijlpaard minder lekker rijdt met een lege accu: slechter schakelen en trager. Daarom maar voor het eerst gebruik gemaakt van het knopje om de motor onderweg de accu te laten opladen. Dat kwam het rijgenot ten goede. Ik had nog willen bijhouden wat dit scheelt in het verbruik, maar helaas vergat ik in de vakantiemood steeds om de bonnetjes te bewaren en de kilometerstand te noteren. Misschien wilde ik het ook niet weten: wel de lusten van een beter rijgedrag, niet de lasten van een hoger verbruik.

Vergelijking met de opvolger en schade

  • 129.600 km

Van Autoweek kreeg ik de kans om een ritje te maken met de opvolger, de BMW 225e x-drive AT, waarvoor mijn dank. Meer daarover kun je lezen op https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/maarten-vindt-nieuwe-ev-met-grote-range-nog-te-duur-en-is-fan-van-plug-in-hybride/.

In vergelijking met mijn huidige auto voelt de nieuwe BMW tijdens het rijden veel lichter aan, wat toch niet verklaard kan worden door een daadwerkelijke afname van het gewicht. Merkwaardig wat men blijkbaar met een andere afstelling (van de stuurbekrachtiging?) kan doen. Daarnaast is er een grote sprong gemaakt in het elektrische rijbereik, van 30 naar 80 km, wat de nieuwe BMW als PHEV veel aantrekkelijker maakt.

Ook is de designmisser aan de achterkant rechtgezet. Helaas is de voorkant er met 2 bevertanden niet op vooruit gegaan. Het digitale dashboard kon mij niet direct bekoren, maar misschien is dat een kwestie van wennen en naar mijn voorkeuren instellen. De ouderwetse analoge meters in mijn huidige auto vind ik een stuk overzichtelijker. Mocht ik toe zijn aan een nieuwe tweedehands, dan is deze BMW zeker een optie.

Op mijn eigen BMW heb ik helaas aan de zijkant in een parkeergarage een grote kras gemaakt. Bij een lakspecialist geweest, die rekent voor herstel € 900,-. Een autoschadeherstel bedrijf rekent € 1900,-. De all risk verzekering gaat uit van € 450,- eigen risico en een verhoging van de premie met € 43 per maand, omdat ik terugval in schadevrije jaren. Dat zou me in 5 jaar € 1400 kosten. Kortom, ik ga op eigen kosten de lakspecialist maar eens proberen.

De eerste dure reparatie

  • 161.000 km

Ze zeggen wel eens: BMW's zijn goede auto's, maar je bent aan de beurt als er iets kapot gaat. Die ervaring kan ik helaas bevestigen. Het begin in het voorjaar van 2024 met een zacht geluid, alsof er iets aanliep bij de achteras. Na verloop van een paar weken wat dat geluid sterker. Eerst mijn dorpsgarage ernaar laten kijken, die hoopte voor me dat het iets met de achterste kogellagers was maar dat kon hij al gauw uitsluiten. Vermoedelijk was het iets in de achterste elektromotor. Hij ging er niet aan beginnen en specialisten die hij belde durfden het ook niet aan. Dus op naar de BMW dealer....

Ik zal de naam niet noemen, want uiteindelijk zijn we er nog redelijk uitgekomen, maar toen begin een zeer, zeer moeizame, ergerlijke en kostbare weg. Rond april ging ik er zonder afspraak langs. De hoofdmonteur maakte een proefritje en bevestigde dat er een probleem was met de e-machine achterin. Dat kon een kwestie zijn van de olie vervangen, en dan viel het mee, of alleen de versnellingsbak (3000 euro) bij de e-machine of de hele e-machine (8000 euro). Niets doen was geen optie, want er liep hoorbaar iets te slijten.

De volgende afspraak was pas mogelijk op 6 juni, want gebrek aan monteurs. Een afspraak, alleen om de diagnose te stellen. En de uitkomst was helaas dat het niet alleen aan de olie of de versnellingsbak lag, maar aan de e-machine. De kosten waren inmiddels wel verminderd naar tussen de 3000 en 4000 euro? Wat kan je eraan doen? Ze zouden de onderdelen bestellen en binnen 2 weken terugbellen.

Natuurlijk werd ik niet gebeld. Zelf maar gebeld, ik was tenslotte afhankelijk van ze. Konden ze mijn auto niet in het systeem vinden. Dat zouden ze gaan uitzoeken, ik zou teruggebeld worden, en natuurlijk gebeurde dat niet....

Inmiddels was ik al flink chagrijnig geworden. Er maar weer zelf langs gaan en aan de balie vragen om een reparatie-afspraak. In augustus zouden we op vakantie gaan, en het was onaangenaam om met een lawaaiige BMW te rijden en ik wilde niet het risico lopen om ergens in het buitenland met het hele gezin te stranden, omdat BMW er een potje van maakte.

Oei, oei, oei, tot augustus zat alles al vol in de garage, gebrek aan monteurs, maar hij zou zijn uiterste best doen, kon ik de auto misschien volgende week een weekje missen, dan kon hij wel tussendoor in etappes gerepareerd worden. Ik niet blij, want ik heb mijn auto dagelijks voor mijn werk nodig, maar ik werd gelijmd met een vervangende BMW voor de helft van het normale tarief. Ok dan....

Nu ligt de dealer toevallig langs de route van mijn huis naar de snelweg dus dagelijks reed ik er langs en elke ochtend en elke avond zag ik mijn BMW op precies dezelfde plek staan, terwijl ik de kassa van mijn vervangende BMW hoorde rinkelen... Hoe bedoelt u, tijd tussendoor?

Na een week waarin niks gebeurd was maar weer eens langs de balie gegaan. Aangegeven dat dit niet opschoot en me wel geld kostte en dat ik dan liever gebeld werd als er wel ruimte was. Wonder boven wonder werd ik een week later gebeld dat de klus aan mijn auto nog net in de week voor de vakantie ingepland kon worden. Uiteindelijk kosten voor een nieuwe e-machine zo'n € 3250,- en de rekening voor het vervangend vervoer heb ik nooit gezien.

Sindsdien doet onze BMW het weer prima, maar dit hoop ik uiteraard niet bij elke te vervangen onderdeel mee te maken.

Daarnaast nog wat andere kosten gemaakt in 2024:
- kleine beurt voor € 225,-
- 4 nieuwe All-seasonbanden, Bridgestone Turanza, voor € 620,-

Terugrijdend van huis, met mijn kerstpakket naast me, sneed ik per ongeluk iets te scherp de afrit van de rotonde aan waardoor ik over de stenen varkensruggen reed. Mijn rechter voorband was in 1x leeg. Niks geen reservewiel in de auto of middel om de band te plakken (wat toch geen zin zou hebben gehad). Dat kostte me een paar uur wachten op de autoambulance en een nieuwe band voor € 165,-. Vroeger ging dat toch makkelijker met een reservewiel...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.