BMW 225xe Active Tourer (2015) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 225xe Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 46.200 km |
BMW phev
- 6.000 km
Ook ik was een van de gelukkigen die een 225xe kon bemachtigen met 7% bijtelling in de lease en net als alle anderen in 2015 een luxury high executive uitvoering met bijna alle opties (totaal uitvoering bijna 52.000 Euro). De beslissing was dus snel gemaakt.
Nu 6000 km gereden en het bevalt prima, maar ook enkele minpuntjes.
Motoren en transmissie
Het is indrukwekkend hoe goed de auto zelf het gebruik van elektriciteit en benzine regelt en het schakelen tussen de twee motoren. Je kunt het helemaal automatisch laten gaan en dat gaat erg goed en soepel. Alleen als je boven de 80 km/u komt en de benzinemotor bijspringt voel je een kleine extra duwtje. Verder moet je op de toerenteller of de eDrive display kijken als je wilt weten welke motor actief is, zo soepel en stil.
Ook als de motor uitschakelt bij uitrollen en daarna weer start bij optrekken voel je geen onregelmatigheden. Perfect gedaan.
Ook de benzinemotor zelf is stil, vlot en soepel met een perfecte automatische transmissie. Handmatig schakelen gaat ook snel, maar waarom zou je dat doen, met zo'n goede automaat?
Verbruik en opladen
Verbruik is ongeveer 6 liter per 100 km (plus 4.4 kWh per 100 km). Dit is bij 50 km woon werk (enkele reis) plus gemiddeld één lange rit per week, met één keer per dag opladen. Ik krijg nu de mogelijkheid om twee keer per dag op te laden, dus dit gaat nog wijzigen.
Actieradius, met veel snelweg, volledig op elektriciteit is 30 km, maar als je het de auto zelf laat regelen is na 50 km de elektriciteit niet volledig opgebruikt, omdat boven de 80 km/h de benzinemotor er bij komt en het overneemt. Ook wordt elektriciteit bewaard voor het laatste stukje in de stad. Zelfs als de elektriciteit eerst volledig opgebruikt is, b.v. in de file, heb je kort daarna weer voldoende voor het stukje in de stad omdat de auto zichzelf weer deels oplaadt zodra het kan.
Opladen via snoer gaat snel, laagste snelheid op stopcontact ruim 6 uur, middenstand 4 uur. Hoogste snelheid op laadpaal ruim 2 uur. Batterij kan ook door de auto zelf opgeladen worden. Dat gaat snel, in minder dan een uur, maar kost natuurlijk wel extra benzine.
Batterijpakket is niet ten koste van bagageruimte gegaan maar wel ten koste van benzinetank, nu 36 i.p.v. 50 liter. Actieradius ruim 500 km op benzine en dat kan je verder vergroten door regelmatig op te laden. Dit is een goede stimulans om dat regelmatig te doen. Ik vind dat ook wel een morele verplichting als je profiteert van de 7% bijtelling.
Weggedrag
Sturen gaat precies en scherp. Wel is de koersvastheid iets minder dan ik gewend was en is deze auto meer zijwindgevoelig. Dit is ook wel logisch omdat mijn vorige auto lager was en 50 cm langer (Ford Mondeo station diesel powershift). Sturen gaat echter vele malen beter dan b.v een Renault Scenic. Echt een wereld van verschil.
Voorwielaandrijving (door de benzinemotor) is geen enkel probleem. Ik ben geen BMW purist die per se achterwielaandrijving wil en zoek niet de grenzen op.
In ECO stand voelt het soms wat onzeker. In sport stand wordt het weggedrag duidelijk veel strakker, ook prettig als het stormt. Standaard start de auto in comfort stand, dat zit er qua gedrag tussen in.
Interieur
Binnenruimte is prima, ook achterin, ook met vier volwassenen. Bagageruimte is voldoende voor dagelijks gebruik, maar met vier personen op autovakantie zou wel erg krap worden (en er kan geen trekhaak onder). Kleine ruimte onder bagageruimte is handig voor laadkabel, paraplu en dergelijke.
Stoelen zijn goed stevig en goed verstelbaar. Stuurpositie ook.
Absolute aanrader is de head-up display. Erg prettig. Ik kijk niet meer op de teller.
Stembediening werkt ook erg goed en snel.
Vrije invulling van voorkeuzetoetsen met allerlei functies is handig. Niet alleen voor voorkeuzezenders, maar ook vast navigatiedoelen, telefoonnummers en ander functies.
Wel nadrukkelijk geluid van banden en/of ophanging bij hogere snelheden.
Dikke a-stijl is ook al door anderen genoemd en inderdaad, je moet er bewust om heen kijken om zeker te zijn dat je alles ziet. Vooral omdat het verticale en schuine gedeelte precies op ooghoogte bij elkaar komen.
Voorverwarming van interieur is lekker in de winter, zeker nu ik de verwarmde voorruit van de Mondeo mis. Even 10 minuten van tevoren aanzetten (via de App) en de ruiten zijn ontdooid.
Afwerking van het interieur is perfect. Niet heel rustig en strak zoals bijvoorbeeld Mazda, maar wel hoge kwaliteit. Kwestie van smaak.
Sommige kleine dingen zijn even wennen. Anders dan in andere automerken. Waar zit de schakelaar voor ruitenwisser interval? Hoe kan ik actieradius in de display zien? Even in de handleiding kijken, die ook beschikbaar is als App.
Tegenvallers
Een aantal elektronische gadgets vallen echter tegen.
Ten eerste het navigatiesysteem. Probleem is dat de kaarten verouderd zijn ondanks abonnement op update. De nieuwe A4, nu twee maanden open, staat er niet in. OK, dat is misschien te snel, maar ook het stuk A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom dat al meer dan een jaar open is, is nog onbekend. Daarmee verliest real-time traffic info ook grotendeels zijn waarde, ook al werkt die verder goed en snel, want goede route-alternatieven worden gemist.
Er schijnt nu een nieuwe versie van de kaarten uitgebracht te zijn maar de BMW website voor download van de recente update is ook al weken niet beschikbaar wegens onderhoud en niemand kan mij vertellen of die wegen er dan wel in zullen zitten.
Ten tweede is de aanduiding van maximum snelheid erg onbetrouwbaar. Dit is een combinatie van info uit de (verouderde) kaarten en info door de camera met bordenherkenning. Onderborden worden niet herkend, borden op parallelwegen of afritten worden meegenomen en verkeerde info van de kaarten wordt gebruikt. Totaal nutteloos.
Als derde ook adaptive cruise control en automatisch filerijden (=ACC met automatisch sturen). Het werkt wel, maar zelf kan je het veel beter omdat het systeem niet kan anticiperen, alleen reageren. Vooral in weefvakken is de reactie erg abrupt, veel gas om gaten op te vullen als een auto voor je uitvoegt of inhaalt, hard afremmen als er een auto invoegt. Voelt erg ongemakkelijk, voor mezelf en vast ook voor de auto’s achter me. Beter geschikt voor rustig verkeer en lange afstanden, niet voor druk woon-week verkeer. Daarnaast weigert automatisch filerijden vaak dienst met melding dat het alleen op snelwegen gebruikt kan worden terwijl je toch echt op de snelweg zit.
Nog zeker lang niet klaar voor autonoom rijden dus.
Conclusie
Een prima hybride, met soepele en stille motoren en een perfecte onderlinge afstemming. Goed stuurgedrag en een prima ruimte en interieur. Navigatie, maximum-snelheidsaanduiding en ACC vallen tegen.
Een prima auto voor mijn type gebruik in de lease, zeker tegen 7% natuurlijk. Als particulier, als je niet gevoelig bent voor merk of bijtelling, zou ik zeker ook verder kijken. Ik denk dat je hele goede andere auto’s kan krijgen voor veel minder geld.
update navigatie
- 6.500 km
Even een update over de verouderde kaarten in de navigatie:
De BMW website was nu weer in de lucht en dus heb ik de update 2016-01, die nu net beschikbaar is, gedownload en geinstalleerd. De A4 bij Bergen op Zoom is nu wel bekend. De A4 bij Delft nog niet. Toch vervelend als je twee keer per dag tussen A4 en A13 moet kiezen. Het duurt dus ongeveer een jaar voordat de kaarten zijn aangepast. Dit vindt ik nog steeds erg slecht voor een betaalde service, terwijl in de gratis Android Apps deze wegen allemaal bekend zijn. Ook op de Navteq kaarten die de basis vormen voor BMW zijn de wegen wel bekend.
berekening verbruik
- 9.898 km
Een update na bijna 10.000 km: Niet veel toe te voegen aan vorige review. Het enige is dat ik vind dat de steun voor de linker voet te hoog zit. De rechter voet die gas geeft zit lager, waardoor je dus scheef in je stoel zit en met continue spanning op je linker been, erg ongemakkelijk. Ik laat nu mijn linker voet dus los hangen naast het platform.
Wel even wat cijfers:
1) snelheidsmeter wijkt 5% af van gps, dus bij 105 km op de teller is het volgens de gps 100 km/h.
2) verbruik volgens boordcomputer 5.7l/100 km terwijl verbruiksmonitor hier op basis van tankbonnetjes 5.9l/100km geeft.
3) daarnaast verbruik electriciteit 4.9 kwh/100 km
Alles bij een gemiddelde snelheid over de hele afstand van 66.1 km/h en bij over het algemeen rustig rijden in eco mode
De bijbehorende BMW app geeft aan dat er 1980 km puur op electriciteit is gereden, dus 20%, en dat er 152.5 liter brandstof bespaard is. (ik neem even aan dat de afstand met gecombineerde aandrijving hierin verrekend is, maar weet dit dus niet zeker).
Dus een verbruik van totaal 483 Kwh, ongeveer 116 euro.
Bespaard 152.5 liter, dus 206 euro, dus per saldo 90 euro bespaard, oftewel 0.9 ct/km. Brandstofkosten nu 9.1 ct/km i.p.v. 10 ct/km, dus bijna 10% besparing in geld, (20% in benzine).
Rijden op electriciteit kost dus iets meer dan de helft van benzine, maar omdat het maar een deel van je km is, komt dit uiteindelijk uit op 10%. Voor de geldbesparing van brandstof hoef je dus geen hybride te kiezen, dat verdien je pas na 500.000 km terug. (En nu alsjeblieft niet allemaal negatieve opmerkingen over bijtelling bij deze review plaatsen graag.)
Milieueffect te berekenen? Geen idee. Ik zal eens gaan googlen. Het kan dus maximaal 20% zijn, maar daar moet de uitstoot bij productie van electriciteit nog van af.
Maar het blijft wel fantastisch rijden. Als het kan in de toekomst graag volledig electrisch. :-)
Overigens nog een opmerking over de display van resterende actieradius. Deze blijft keurig aftellen en stopt er niet mee onder een bepaalde afstand. Ook lijken dit de echte resterende km te zijn. Er komen twee waarschuwingen, een bij ongeveer 90 en een bij 50 km. Na de waarschuwing bij 50 km wordt het vermogen ook beperkt om brandstof te sparen. Ik tankte toen 34.25 liter in de tank van 36 liter en kon volgens de display nog zo'n 30 km rijden.
storing (en waarschuwing !!!)
- 12.000 km
Bij plusminus 12000 km twee foutmeldingen. Ene dag een melding "start/stop systeem inactief" (of zoiets, weet de exacte tekst niet meer), volgende dag "volle aandrijvingskracht niet beschikbaar, auto na laten kijken door service partner". De auto naar de dealer gebracht. Na diagnose is een sensor van een nokkenas vervangen.
Een waarschuwing voor een ieder die de eerste melding ook ooit krijgt: ZET DE AUTO ZO SNEL MOGELIJK VEILIG LANGS DE KANT EN ZET HEM UIT EN AAN en check of de melding weg is. Het gevolg was namelijk dat de benzinemotor NIET AAN SLOEG toen de electriciteit op was en dat de auto dus midden op de weg stil viel. Niet prettig. De foutmelding had wel wat duidelijker en urgenter gemogen dus.
kaartupdate 2016-2 loopt nog ver achter
- 21.500 km
Vandaag de nieuwe kaartupdate 2016-2 geinstalleerd. Helaas is de A4 tussen Schiedam en Delft die in december 2015 geopend is nog steeds niet beschikbaar. Dat zal dus tot begin 2017 gaan duren. Dit terwijl de kaartleverancier van BMW (Navteq) deze weg al lang kent en alle smartphone apps (flitsmeister, anwb, tomtom etc) deze enkele dagen na opening ook al kenden. Kom op BMW. Dit kan toch echt niet meer in 2016!! Voor een betaalde service!!!
1e onderhoudsbeurt
- 36.600 km
1e onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden.
Wel bij vochtig weer en lage snelheid een geluid alsof de remmen blijven hangen. Na laten kijken. Volgens BMW niet de remmen maar het gevolg van run flat banden. Enige oplossing zou het vervangen van de banden zijn.
kaartupdate 2017-01 nog steeds geen A4
- 46.200 km
Nieuwe kaartupdate geinstalleerd, nog steeds geen A4 Schiedam-Delft bekend. Ongelofelijk slecht. Al een jaar open.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 218i Sport Line Navi Camera Trekhaak
- 2017
- 133.478 km

BMW 2-serie Tourer 218i Essential/ TREKHAAK / PARKEERSENSOREN / CRUISE
- 2015
- 52.490 km

BMW 2-serie Tourer 220i Luxury | Navigatie | Adaptieve Cruise Control | Led Koplampen | Lederen bekleding | Head Up Display | Stoelverwarming | 12 maanden garantie! |
- 2015
- 165.807 km