BMW 218d Active Tourer High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 218d Active Tourer High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Eerste ervaringen
- 5.050 km
Op 24 oktober is het dan zover, de levering van de 2 Active tourer. Oorspronkelijke leverdatum was 6 oktober, door het ontbreken van de kabelboom voor de trekhaak is de levering met 3 weken uitgesteld.
De 2 AT ziet er kleiner uit dan verwacht, maar de binnenruimte is verrassend groot. Met mijn lengte van 1,96 is de zit achter het stuur top en de kinderen hebben meer dan voldoende ruimte achter de voorstoelen.
De auto is voorzien van de volgende accessoires:
Park Assistant (5DP)
Extra 12V-aansluting in de voetenruimte van de bijrijder (575)
Interieurlijsten Aluminium Längsschliff + accentlijsten Pearl chroom icm Sport Line (4LS)
Verstelbare achterbank (4FD)
Dakdraagsysteem, aluminium zijdeglans (twee langsdragers) (3AT)
Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank (413)
Park Distance Control voor / achter (PDC) (incl. optische weergave in het Control Display) (508)
Extra getint glas in achterpottierruiten en achterruit (420)
17 inch lichtmetalen wielen V-spaak (styling 479) icm Sport/Luxury Line (2FY)
Glazen panoramadak inclusief elektrisch bediening (voorste deel, schuif- kantelfunctie) (402)
Levering zonder line aanduiding op de flanken (3DZ)
Levering zonder typeaanduiding (320)
Metallic lak (met)
Elektrisch verstelbare stoelen inclusief bestuurdersstoel met geheugen voor 2 posities en buitenspiegel met parkeerfunctie (459)
Vergrootte brandstoftank (1AG)
Trekhaak met afneembare kogel (235)
HiFi System (676)
Elektrisch te openen en sluiten achterklep (316)
Sport Line (7AC)
De eerste rijervaring:
De auto stuurt heerlijk strak, helt nauwelijks over en heeft een mooi voorspelbaar gedrag in snelle bochten. Het is zeker geen sportauto, maar qua weggedrag kan de auto eenvoudig mee met de top in de middenklasse. De motor is heerlijk soepel en pakt in alle toerenbereiken snel op en maakt de 2 AT sneller dan de gemiddelde middenklasser en GTI. De auto is bij lange ritten heerlijk lui te rijden op de cruise control en volledig te bedienen via het stuur (remmen/gas). Bij het aanpassen van de snelheid met 10km/u remt de auto dermate goed op de elektronica dat het rempedaal praktisch overbodig is. Het zicht rondom is goed, grote spiegels, veel glas en de voorstijl had iets minder breed mogen zijn.
Comfort:
De stoelen zijn gelijk aan de stoelen uit de drie serie, zitten heerlijk comfortabel en zijn goed in te stellen naar de wensen van mij en mijn partner. De zit in de 2AT is een stuk hoger dan in de 3 serie, heerlijk bij het in- en uitstappen en het overzicht op de weg. De voorzieningen van de high executive uitvoering zijn uitstekend en maken het een heerlijke reisauto met goed werkend navigatie (mooi groot helder scherm) en telefoonsysteem. De auto bied veel ruimte voor de achterpassagiers (valt echt op bij het rijden voor sportwedstrijden van de kinderen) en wordt door de achterpassagiers als comfortabel ervaren. Het optionele opendak en het lichtpakket zijn aanraders, deze maken de auto heerlijk licht van binnen overdag en 's avonds.
Tegenvallers:
Over het monteren van de trekhaak is niet nagedacht door BMW, deze kan alleen worden gemonteerd als je op je knieën onder de auto gaat liggen. Het rol geluid is niet wat ik gewend ben van een BMW, wellicht dat dit aan de winterbanden ligt? Passagiers zijn enthousiaster over het geluidsniveau van de 2AT en vinden het een heerlijk stille auto. In het high executive pakket van de 2 AT ontbreekt de harddrive voor het opslaan van muziek, gelukkig kan er eenvoudig een stick worden aangesloten in de middenconsole.
Het verbruik van de auto valt tot nu toe tegen. Het gemiddelde blijft in de eerste 5.000 KM steken op 6.4 L/100 KM en dit is nog slechter dan mijn voorloop 316I automaat en komt niet in de buurt van de beloofde 4,2L.
Conclusie tot nu toe; heerlijke reisauto en praktische familieauto.
Kosten:
Run flat winterbanden 1.200 Euro
Update naar 15.000 KM
- 15.000 km
In de afgelopen periode een aantal lange trips gemaakt door o.a. Duitsland. De 2AT is heerlijk stabiel bij hoge snelheden en de comfortabele sportstoelen zorgen ervoor dat je uitgerust op locatie aankomt. Ook op B-wegen stuurt de 2AT heerlijk sportief en je moet behoorlijk op de grens rijden voordat de auto gaat glijden over de voorbanden. Op wegen met veel drempels en oneffenheden is de 2AT net te hard geveerd en daarmee minder comfortabel dan vorige auto’s. De kinderen zijn helemaal blij met de verstelbare achterbank, de beenruimte, het grote panorama dak en de Ipad houders (origineel BMW en echt een aanrader!). Voor normaal gebruik tijdens de weekenden is de bagage ruimte krap maar toereikend. Voor vakanties wordt het met het vliegtuig, caravan of dakkoffer.
De afgelopen weken geprobeerd het verbruik positief te beïnvloeden door gebruik te maken van de ECO PRO modus. In de ECO PRO modus wordt ook de klimaatbeheersing aangepast en dit is niet aan te raden (wordt snel benauwd en de ramen beslaan). Via het menu is dit uit te zetten, waarmee 50% van het besparingspotentieel vervalt. De ECO PRO modus moet iedere keer na het starten opnieuw worden geselecteerd en in de praktijk wordt dat door ondergetekende regelmatig vergeten. Conclusie na een test van 2.500 KM; het levert 0,7L/100KM besparing op mits je de limiet van 130 km/u in acht neemt. Voor mensen met een hoge discipline is dit realiseerbaar, ondergetekende houd het bij deze test.
Als laatste nog een rectificatie; de 2AT is niet even snel als een GTI, maar kan zeker goed meekomen in het huidige verkeer.
Conclusie tot nu toe, een tevreden bestuurder en familie:).
Eerste beurt en bandenwissel
- 35.000 km
Voor het eerst op vakantie geweest met de 2AT, een grote meevaller is de enorme kofferruimte onder de bagagevloer. Hierin passen 4 paar bergschoenen, 4 paar sneakers, 4 paar slippers, de volleybal, de beachbal set en een tweetal bigshoppers naast de standaard aanwezige brandblusser, krik en verbandkoffer. Dit met een koffer/tas p.p. is dan ook het maximum wat past in de koffer, ruim voldoende voor een week vakantie.
Vanaf de beurt bij de dealer over op zomerbanden, hiermee zijn gelukkig de rolgeluiden grotendeels verdwenen en is het verbruik gezakt naar 6.0/100KM. Op zomerbanden ook de eerste snelle rit door Duitsland gemaakt, de zomerbanden zorgen voor een stabieler rijgedrag bij hoge kruissnelheden.
Qua comfort; m.n. op onverharde wegen merk je dat de 2AT hard is geveerd. Tijdens normaal gebruik merk je hier weinig van (lekker sportief rijgedrag), totdat de auto volledig beladen is met 4 personen, bagage en fietsenrek voor de vakantie. Dan is de 2AT op secundaire wegen met veel verkeersdrempels niet altijd even comfortabel in rijgedrag.
Kosten:
Bij 27.741 KM is de eerste beurt uitgevoerd bij de BMW dealer|:
Olie service 183.06
BMW standaard omvang 18.68
Wissel naar zomerbanden 124.03
Ruitensproeier vloeistof 6.66
Interieurfilter 133.22
Totaal € 458.99
Tweede beurt
- 63.750 km
In de afgelopen maand veel lange ritten gemaakt door Duitsland. De stoelen, de wegligging en het comfort zijn top. Het rijgeluid van m.n. de vooras doet wel een beetje afbreuk aan het comfort bij hogere snelheden.
De motor-automaat-cruise control combinatie is echt gemaakt voor lange autobaan ritten, waarbij de resume knop in combinatie schakelen na de sportstand zorgt voor een snelle comfortabele acceleratie naar de ingesteld snelheid.
Tot nu alleen een rammel ontdekt in het rechterportier en dit is opgelost tijdens de tweede beurt. Op naar de winter en de winterbanden wissel.
1 van de beste opties is de extra grote brandstof tank (10L), hiermee is de acceradius tussen de 800 en 1.000KM.
Financiële update:
Tijd voor de tweede beurt, geen bijzonderheden en voor een totaal bedrag van 850 Euro is de auto weer voorzien van brandstof-, lucht-, interieurfilter, de nodige olie en nieuwe remblokken voor.
Het verbruik blijf constant op 6.1L/100KM.
Winterbanden
- 78.089 km
Bij 61.623 de voorste remblokken laten vervangen en bij 77.091 de achterste remblokken vervangen.
Op 11-11 de zomerbanden verwisseld voor winterbanden. De banden voor waren versleten en deze zijn vervangen door een vers setje winterbanen. Met de winterbanden is het bandengeruis voor weer toegenomen. Run flat banden blijft een behoorlijke investering (506 Euro voor een set).
Naast het bandengeruis een probleem gehad met de ontwaseming van de ruiten, dit is opgelost tijdens de laatste beurt.
Qua rijgedrag en plezier niks toe te voegen aan de eerder updates; blijft een heerlijke auto om mee te rijden.
Still going strong
- 120.000 km
120.000 KM
Eind april de winterbanden weer verwisseld voor de zomerbanden (originele set) en wederom geconstateerd dat het bandengeruis afneemt en het verbruik afneemt. Opvallend; sinds de laatste beurt is het verbruik gemiddeld afgenomen en ik ga bij de volgende beurt eens navragen of de garage aanpassingen heeft doorgevoerd.
Sinds een paar dagen last van een ‘zingend’ geluid en het lijkt alsof de achterste banden zijn gaan cuppen of anders iets met de lagers. Wordt vervolgt bij het volgende garage bezoek. Laatste punt van kritiek blijft de ontwaseming/airco. Op hete dagen (+25 graden) heeft de airco moeite met het creëren van een aangenaam klimaat en bij een koude/vochtige morgen duurt het lang voordat alle ramen schoon zijn. Het e.e.a. is verbeterd door eerdere service beurten, maar lang niet zo goed als de verwarming/airco van eerdere auto’s.
Overall – zie eerder reviews; heerlijke reisauto met topstoelen, automaat, hoge zit en voldoende ruimte voor een gezin met tieners.
Bij 111.000 onderhoud uitgevoerd; kosten 651,37 Euro en geen bijzonderheden.
Nieuwe auto uitzoeken
- 145.640 km
Net het verbruik bijgewerkt, dit blijft zo rond de 6L/100KM en begin november gewisseld na de winterbanden. Met de winterbanden neemt het comfort wat af doordat m.n. de voorbanden meer bandengeruis opleveren.
Net terug van een lange rit door Duitsland, de 2AT is een heerlijke reisauto voor in Nederland. Voor lange, snelle comfortabele ritten over de Duitse autobahn maakt de 2AT net iets teveel lawaai. Het zitcomfort van de sportstoelen, de motor en automaat maken veel goed, maar hoofdreden om te kiezen voor een ander model is het algemene geluidsniveau tijdens de regelmatig lange ritten door Duitsland (en 's avonds laat in NL:)).
Over 4 maanden eindigt het leasecontract en het is weer tijd voor het bezoeken van de showroom. Net een eerste rondje gemaakt, wordt het een nieuwe 2AT, X1 of 3 Touring? Of toch een ander merk? Tijdens de kerstvakantie gaan we een rondje maken langs de dealers.
Auto ingeleverd
- 152.000 km
Einde contract en na 2 jaar de 2AT ingeleverd bij de leasemaatschappij. Geen bijzonderheden meer gehad sinds de laatste review en eind januari een BMW 3 touring uit de poule gekregen als vervangende auto. Eerste opvallende zaken;
- Wat is de 3 Touring een lage auto;
- Ik mis de sportstoelen met geheugenfunctie;
- De 3 Touring (320D) is ruim 1L/100KM zuiniger dan de 2AT;
- Het ventilatiesysteem; geen probleem meer beslagen ramen;
Binnenkort weer shoppen for a new set of wheels:).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance Business Editon Plus | Lederen Bekleding | Navigatie | Camera | Stoelverwarming |
- 2021
- 38.107 km

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance High Executive 224PK | LED "| Leder | Pano | HUD | Garantie
- 2019
- 111.638 km

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance | Airco (automatisch) | Anti Blokkeer Systeem | Armsteun voor
- 2017
- 110.375 km