BMW 218d Active Tourer Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 218d Active Tourer Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
BMW 218d Active Tourer Executive
- 800 km
Wat vooraf ging:
Aangezien mijn leasecontract afliep mocht ik op zoek naar een nieuwe leaseauto. Ik heb de afgelopen 3,5 jaar rondgereden in een Volkswagen Golf Variant 1.2 DSG Highline. Over het algemeen is dat redelijk bevallen. Het vermogen van deze auto was, in combinatie met de DSG, aan de lage kant en ik heb het afgelopen jaar behoorlijk wat keren bij de dealer gestaan wegens problemen. Bovendien vond ik de stoelen in de Highline niet prettig. Net te klein voor mijn postuur, want ik heb hiervoor ook een Passat gereden en die stoelen waren perfect voor mij.
Wegens de te rijden kilometers moest de nieuwe auto in ieder geval een diesel zijn. Mijn wensen waren: voldoende vermogen, goede tot zeer goede stoelen en voldoende bagageruimte voor mijn hond. Een hoge zit zou ook wel lekker zijn, ik word tenslotte alweer een jaartje ouder! Uiteraard speelt ook het leasebedrag een rol en de auto mag maximaal 20% bijtelling zijn.
Ik heb gekeken naar de Peugeot 308SW, de Golf Variant, Skoda Octavia, Volvo V40 en de VW Golf Sportsvan. De Peugeot beviel qua motor erg goed in de 120 pk versie. Aan de zit in de Peugeot kon ik echter maar niet wennen. Ik had het gevoel erg dicht op de stijlen te zitten en de ruimte achter mij was matig tot slecht. Kofferbak was dan weer wel prima, maar ook het dashboard met het kleine stuur en de hoog geplaatste meters vond ik niets. Dit ging hem niet worden.
De Golf was natuurlijk bekend. Al uitgebreid in de versie 7 kunnen rijden toen mijn vorige auto weer eens in de garage stond. In de 2.0 liter business uitvoering een serieuze kandidaat en een veilige keuze, maar ik was en ben nog steeds niet gecharmeerd van de stoelen in de Golf. Ik vind de zitting te kort voor mijn forse postuur, zelfs met de comfortstoelen. Bovendien had ik natuurlijk met mijn vorige auto de nodige problemen gehad en ik wilde eigenlijk wel eens iets heel anders rijden.
De Skoda viel ook vrij snel af. Ik vind hem net te somber in het interieur en ook hier konden de stoelen mij niet bekoren. De Volvo V40 zat daarentegen weer heerlijk, maar heeft voor mij een veel te lage in en uitstap en de ruimte achterin en de kofferruimte is wel heel beperkt.
De VW Sportvan was voor mij een aangename verrassing. Een stuk leuker model dan de vorige Golf Plus, lekker hoge zit en alles op en aan. Helaas met de door mij gewenste 2.0 diesel geen 20% bijtelling en de 1.6 voldoet in deze auto in Nederland wel, maar niet tijdens mijn vakanties in het gebergte van Frankrijk. Ook deze werd het dus niet.
Tot ik ineens door een collega gewezen werd op BMW. Nooit gedacht dat een premium merk in mijn leasebereik zou zitten, maar aangezien BMW eigenaar is van mijn leasemaatschappij stonden diverse modellen behoorlijk scherp geprijsd in de lijst. Op een vrijdagavond maar eens gaan kijken naar een 1-serie en de op dat moment nog nagelnieuwe 2-serie Active Tourer. De 1 bleek toch echt te klein en te laag, maar reed wel voortreffelijk.
De Active Tourer paste me direct als een maatpak. Lekker stevige en hoge zit, veel ruimte en met een dijk van een motor tegen 20% bijtelling. Voor een MPV vond ik het ook best een fraaie auto. Direct een afspraak gemaakt voor een proefrit de volgende dag en ik was verkocht. Wat een heerlijke auto en wat een fijne motor. Daarna kon het rekenwerk beginnen, want BMW hanteert natuurlijk behoorlijke prijzen zodra je opties aan gaat kruisen. Ook de door mij gereden en gewenste 218d motor, met 150 pk, zat er eigenlijk niet in als ik de gewenste opties selecteerde. Toch maar een concessie gedaan en een BMW 216d Active Tourer besteld in de Executive uitvoering. Een beetje een gok, omdat de motor nog zo nieuw was, dat er nog geen proefrit in gemaakt kon worden. De geselecteerde opties waren: vergrote brandstoftank, HiFi en de hooggewaardeerde sportstoelen. Het lange wachten kon beginnen, maar de verwachte levering was eind december 2014.
Eind december 2014 ben ik maar eens gaan informeren of de auto al geleverd kon worden. Helaas slecht bericht, want de 216d kon niet geleverd worden wegens “productieproblemen”. Vermoedelijke levering werd maart 2015. Dat was veel te laat, omdat mijn huidige leaseauto inmiddels aan de kilometers zat en ik ben gaan informeren of er niet een voorraad auto beschikbaar was. Natuurlijk was er geen 216d, want de 3-cilinder kon nog niet geproduceerd worden, maar er was wel een 218d voorradig. Helaas niet met de door mij gewenste opties, maar wel een aantrekkelijke leaseprijs door het continu dalen van de brandstofprijzen. Uiteindelijk kon ik voor hetzelfde geld een 218d gaan rijden en was de keuze snel gemaakt. Kleur en pakketten kon ik natuurlijk niets aan veranderen, maar het is de volgende uitvoering geworden:
BMW 218d Active Tourer
Executive pakket
Aluminium dakdragers
Sportstoelen
Elektrische kofferbak
Geen type aanduiding
Kleur: standaard zwart
Kilometerstand 800 km
Na een uitgebreide uitleg van de dealer kon de pret beginnen. Mijn eerste premium auto was een feit. Natuurlijk had ik al gelezen dat het voor BMW adepten geen echte BMW was wegens de voorwielaandrijving, maar ik heb hierboven al aangegeven dat dit voor mij geen selectiecriterium was. Ik heb gekozen voor de zit en de motor en aangezien ik al jaren voorwiel aangedreven auto’s rijd merk ik geen verschil.
Natuurlijk heb ik nog niet veel kilometers gemaakt, maar de eerste indrukken zal ik weergeven.
Motor
De motor is geweldig. Door het vermogen en hoge koppel is de auto zeer schakellui te rijden en de motor pakt zeer soepel op. Nagenoeg trillingvrij en dat ben ik uit het verleden wel anders gewend. Alleen tijdens de korte vorstperiode hoorde je de dieselmotor gedurende korte tijd na het starten, maar verder is de motor stil en op de achtergrond aanwezig. Door de moeiteloze versnelling is het wel zaak de snelheid in de gaten te houden, want hij accelereert soepel door naar illegale snelheden. Deze motor ga ik blij van worden is mijn gevoel!
Ergonomie
De zit is voor mij tot nu toe ook uitstekend. Het moet zich nog bewijzen op echt lange afstanden, maar na wat spelen met de instellingen zitten de sportstoelen voortreffelijk. Vooral het uitschuifbare zitvlak is perfect. De verstelling van de rugleuning vind ik niet echt handig. Ik was vanuit VW gewend dit tijdens het rijden traploos wat bij te stellen, maar bij BMW moet je voor de veiligheid toch echt even stil gaan staan. Eenmaal goed ingesteld heb je er natuurlijk geen omkijken meer naar.
Afstelling
De vering is stevig tot zelfs aan de harde kant. Ik vind dit erg prettig, want er ontstaat echt een sportief weggedrag en dat voor een MPV. Als je echter gesteld bent op Frans comfort dan moet je zeker een behoorlijke proefrit maken, want ik kan me voorstellen dat je de afstelling dan te hard vindt. De wegligging is goed, hoewel ik voor mijn gevoel toch iets meer moet corrigeren dan ik gewend was vanuit de Golf. Zal wel gewenning zijn.
Zicht rondom
Het zicht rondom is door het vele glas en de hoge zit prima natuurlijk, maar de stijl linksvoor zit af en toe toch wel in het blikveld. Ook veroorzaakt deze wat windgeruis, maar het kan ook komen dat dit mij opvalt door de zeer stille motor.
iDrive
De bediening van de iDrive is even wennen, maar daarna perfect. Vooral handig zijn de 8 programmeerbare toetsen op de multimedia. Je kunt hier iedere functie aan hangen die op te roepen is via de iDrive. Dus bijvoorbeeld een adres om te navigeren, maar ook een radiozender of je voicemail. Super handig. Het scherm is duidelijke en overzichtelijk.
Navigatie
De navigatie is grafisch zeer fraai, maar ik moet er nog aan wennen. Wat gebruiksgemak betreft gaat er toch niets boven een TomTom, zeker in combinatie met live verkeersinfo. Ik vind de gekozen routes ook niet altijd even logisch en de gesproken commando’s zijn nogal dwingend. “Nu links” is wel duidelijk, maar vriendelijk?
Multimedia
Het geluid van de stereo is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Dat was nu eenmaal een concessie die ik heb moeten doen, want ik had graag de hifi optie gehad. Wel handig is dat hij mijn 64 GB USB stick moeiteloos herkend, inclusief alle mappen. Ook de album afbeeldingen worden weergegeven. Je bent ook niet gebonden aan mp3 formaat, want het Apple formaat wordt ook ondersteund. Koppeling met mijn iPhone was overigens een fluitje van een cent en de contacten worden netjes gesynchroniseerd.
Kofferbak
Kofferbak is prima en nu ik het eenmaal heb is de elektrische bediening toch stiekem wel lekker decadent en praktisch. Ook de hond heeft zijn plek al gevonden, dus dat gaat prima.
Ook handig is dat de sleutel gewoon in je broekzak kan blijven zitten, door het gebruik van de startknop.
Verbruik
Het verbruik zit momenteel rond de 1 op 16, maar daar zitten de nodige korte ritten bij en behoorlijk koud weer. Ik zal het verbruik proberen netjes bij te houden. Momenteel staat de BMW overigens op winterbanden.
Nadelen
Is er dan niets aan te merken? Ja hoor, er zijn een aantal zaken die wat mij betreft handiger kunnen.
De handleiding is matig. Weliswaar zit er een handleiding ingebouwd in de multimedia, maar je kunt beter via de website van BMW je auto registreren onder MyBMW en dan per onderwerp de handleiding lezen. En ja, ondanks dat ik een man ben heb ik de handleiding toch al een aantal keren nodig gehad!
De regensensor moet telkens handmatig geactiveerd worden. Hier zit de gedachte achter dat je de motor niet kunt beschadigen als de ruitenwisser vastgevroren zit, maar ik vind het niet handig.
Volgens de specificaties moet ik de coming home functie hebben. Ik was bij VW gewend dat bij het verlaten van de auto de lichten nog even bleven branden. Reuze handig bij het vinden van het sleutelgat van de garage. Bij de BMW werkt dit anders: je stopt de motor met de start/stop knop, vervolgens nog een keer de startknop zonder te koppelen om de auto in stand-by te zetten en dan 1 keer een lichtsignaal geven. Kom op BMW, dat is toch echt veel te omslachtig! Als er iemand is die weet hoe dit handiger kan hoor ik het graag.
Ook onhandig vind ik dat de 12 volt aansluiting onder de armleuning zit. Ik heb mijn iPhone gemonteerd op het dashboard met een Brodit Proclip, maar nu loopt er een kabel door het interieur. Helaas was de dealer niet bereid om de Brodit gratis aante sluiten op permanente stroom. Tip is om de 12V aansluiting te bestellen a 22 euro in de voetenruimte van de passagier.
Minpuntje was dat ik na 20 kilometer al een melding kreeg over de linker voorband. Aanvankelijk dacht ik dat het kwam door het monteren van de winterbanden, maar na een aantal malen resetten bleef de melding terugkomen. De dealer heeft een defecte sensor geconstateerd en deze direct vervangen. Probleem was daarmee opgelost. Minpuntje voor de betrouwbaarheid tot nu toe.
Tot zover mijn eerste indrukken. Ik zal de review aanvullen als er wat meer kilometers op de teller staan.
Update
- 24.000 km
Inmiddels heb ik er ongeveer 24000 kilometer opzitten, inclusief een vakantie in de Haute Provence in Frankrijk en dus tijd voor een update.
De Active Tourer bevalt mij tot nu toe zeer goed, op enkele minpunten na. Daarover later meer. Ik heb geen enkele historie als BMW-rijder en voor mij hebben hele andere aspecten geleid tot deze autokeuze. Goede stoelen, hogere zit, voldoende vermogen en maximaal 20% bijtelling. De discussie over voor of achterwielaandrijving vind ik dus totaal niet relevant. Ook uiterlijk speelt voor mij minder mee, want met een dergelijk MPV model doe je altijd concessies aan schoonheid. Ik zit daar niet zo mee, de voorkant en achterkant vind ik zeer geslaagd. Het zijaanzicht vind ik wat minder. Van binnen is de auto zeer fraai en strak afgewerkt. Ik heb vanuit budget gekozen voor zwart, maar dat is poetstechnisch een drama! Je ziet er echt alles op. Ook de in de middenconsole gebruikte pianolak is fraai, maar een enorme stoftrekker.
MPV?
BMW zet deze auto weg als een MPV. Daarin zijn ze niet helemaal consequent. De middelste zitplaats achterin bijvoorbeeld is nauwelijks bruikbaar en niet comfortabel. De riembevestiging van die zitplaats werkt erg vreemd en is bijna niet los te krijgen. De laatste keer heb ik zelfs een schroevendraaier gebruikt om de riem los te krijgen. Misschien een gebruikersfout, maar dat leg ik aan de dealer voor. Ik vind de auto ook te straf geveerd voor een MPV. Daarover later meer. Ik rijd de auto voornamelijk alleen en heb deze met andere uitgangspunten gekozen, maar vind het wel een beetje gokken op 2 paarden van BMW. Nogmaals, ik heb geen BMW-achtergrond, dus misschien denken verstokte BMW-rijders hier heel anders over. Wat ik wel weet is dat veel AT-rijders nieuw zijn bij BMW.
Wegligging
De auto ligt zeer goed op de weg. De besturing is direct en geeft voldoende informatie door. Op de snelweg wat mij betreft zelfs iets teveel, maar dat schijnt BMW eigen te zijn. Ook bij hogere snelheden blijft de auto zeer stabiel. Bochtgedrag is uitstekend, zeker voor een dergelijk hoog model.
Motor
Wat een heerlijke diesel is dit! Stil, soepel en altijd voldoende vermogen op de achtergrond aanwezig. Door de gekozen overbrengingen geen stoplichtsprinter, maar dat zoek ik ook niet. Met name in de hogere versnellingen is er echter zoveel koppel aanwezig dat schakellui rijden geen enkel probleem is. Wel vraag ik me af of in de comfortmode het volledige vermogen/koppel aanwezig is. Ik betrap mezelf erop dat ik de auto vaak in de sportmode zet, want dan reageert hij heerlijk snel en lijkt het erop dat er gewoon meer vermogen wordt aangesproken. De stuurbekrachtiging wordt dan minder en mogelijk de vering iets harder, maar voor het verbruik maakt het nauwelijks iets uit. In het gebergte in Frankrijk reed de BMW heerlijk. Meer dan voldoende vermogen en een strakke wegligging. Wel hinderlijk was de brede raamstijl die met name in haarspeldbochten behoorlijk wat zicht wegneemt.
Versnellingsbak
Schakelen gaat prima. De wijze van de achteruit inleggen (links naast de 1) blijf ik vreemd vinden, maar ben ik inmiddels aan gewend. Mijn zoon, die deze auto incidenteel rijdt, blijft dit lastig vinden. Ik merk wel dat ik steeds vaker de vijfde versnelling oversla, dus rechtstreeks vanuit 4 naar 6. Dit heeft alles met de soepele motor te maken en het relatief kleine verschil tussen 5 en 6. De schakelindicator negeer ik meestal, want die is wel erg enthousiast.
Verbruik
Ik probeer nauwkeurig de verbruiksmonitor bij te houden, dus daar staat alle info in. De auto is gaandeweg steeds zuiniger geworden. Met name bij veel snelwegkilometers is het verbruik acceptabel op ongeveer 1 op 21. Boven de 130 km/h of bij veel stadsverkeer neemt het verbruik snel toe. Jammer genoeg zit er maar een kleine brandstoftank in deze BMW. Ik had graag minimaal een 60 liter tank gehad. Olieverbruik is er tot nu toe niet of nauwelijks.
Audio
Ondanks de standaard audio in deze uitvoering ben ik daar best tevreden over. Misschien komt het door de rijgeluiden dat ik daar minder kritisch over ben, maar ik vind de geluidskwaliteit prima. Ik heb een 64Gb USB-stick (MP3 en Apple formaat) in de middenconsole aangesloten en dat wordt keurig herkend, inclusief de afbeeldingen van de hoesjes. Wat wel opvalt is dat het geluid via de USB-stick aanzienlijk zachter is dan bijvoorbeeld de radio. Volgens de dealer is hier niets aan te doen.
Bluetooth
De koppeling met mijn iPhone 5 werkt goed. Alle contacten worden netjes en snel gesynchroniseerd. Bij een binnenkomend gesprek duurt het even, nadat ik opgenomen heb, voor ik het gesprek kan starten. Soms wel een aantal seconden waardoor ik regelmatig “hallo?” roepende bellers aan de lijn krijg. Ik heb de update via de BMW-site geladen, maar dat heeft geen effect gehad. Bij de eerstvolgende beurt maar eens aankaarten bij de dealer.
Rijcomfort
De Active Tourer is stevig geveerd. Ik vind het inmiddels prima, maar ik snap niet helemaal de afweging. De AT wordt weggezet als een MPV, maar dan zou je een veel comfortabelere afstelling verwachten. Nu is er vooral gekeken naar rijeigenschappen en die zijn prima voor zover ik dat kan beoordelen, maar deze auto is naar mijn mening niet bedoeld voor het betere gooi en smijtwerk. De sportstoelen zitten nu perfect. Het heeft wel enige tijd gekost om de juiste afstelling te vinden, maar zelfs na zeer lange ritten stap ik zonder klachten uit.
Rijgeluiden
Afbreuk aan het rijcomfort en voor mij het belangrijkste minpunt van de AT vind ik de rijgeluiden. Lastig om dit te omschrijven, maar het zijn volgens mij de afrolgeluiden in combinatie met een matige isolatie in de voortrein en sterk afhankelijk van het type wegdek. Vreemd genoeg hoor je de motor nauwelijks, dus daar is de isolatie dik in orde. Ook windgeluiden zijn het niet, want die zijn ook enigszins hoorbaar. Zelfs vanaf 90 km/h zijn de rijgeluiden duidelijk hoorbaar en voor mij echt storend. Al diverse malen gemeld bij de dealer, maar nog geen fatsoenlijke uitleg of oplossing voor ontvangen. Ook geen verschil kunnen constateren tussen zomer en winterbanden. Erg jammer, want verder is het een heerlijke auto!
Plus:
- Motor
- Rijeigenschappen
- Sportstoelen
- Audio/Multimedia
Min:
- Afrolgeluiden
- Middelste zitplaats achter
- Brede raamstijl
- Bluetooth
- Kleine brandstoftank
Afscheid
- 135.000 km
Morgen gaat mijn leaseauto helaas vervangen worden door een nieuwe Ford Focus Titanium Business Wagon. Ik zeg helaas en dat dekt behoorlijk de lading! Ik ben uitermate tevreden over deze auto, veruit de beste die ik ooit gehad heb. Zeer degelijk, ik heb de dealer alleen gezien bij het wisselen van zomerbanden. Verder helemaal niets aan gehad, behalve 1x een kleine schade en een paar lekke banden. Wat een genot, vergeleken bij mijn vorige auto!
Verder blijf ik achter de eerder geplaatste reviews staan met de nodige op en aanmerkingen. Door de uitermate stille (en zeer prettige!) motor hoor je de afrolgeluiden toch wel erg goed. Dat moet beslist beter kunnen. Ook lastig is de stevige linkerstijl die veel zicht wegneemt, wat met name in bochten hinderlijk is.
Het eerder vermelde ongemak m.b.t. de regensensor ben ik volledig van genezen. Eigenlijk is dit systeem dat je hem handmatig moet activeren veel beter dan volledig automatisch. Daarbij kwam het nogal eens voor dat de ruitenwissers spontaan gingen werken en dat is hiermee onmogelijk.
De sportstoelen zijn fantastisch. Moeiteloos lange ritten kunnen maken en dat wil in mijn geval wel wat zeggen.
Verbruik is goed, zonder overdreven zuinig te zijn. De motor nodigt in de normale comfortstand niet uit tot hard rijden, maar kan het zeker wel. Dat blijkt zeker als je de sportstand inschakelt. Meestal reed ik echter in de standaard comfortstand. De zuinige stand heb ik niet of nauwelijks gebruikt. Leuk om te zien wat je bespaart, maar doet veel afbreuk aan de fijne motor door het geknepen karakter.
De audio was ik, in tegenstelling tot andere reviewers, prima over te spreken. Goed geluid en voldoende mogelijkheden. Navigatie heb ik nauwelijks gebruikt. Was al sterk verouderd toen ik hem kreeg en de updates waren belachelijk duur. Vind dat sowieso raar om te moeten betalen voor kaartupdates, terwijl ze ook nog eens behoorlijk achterliepen bij de door mij gebruikte TomTom op de iPhone.
Kortom, erg tevreden en ik vind het jammer dat hij eruit moet. Nu overstappen op weer een lager model dus, maar dat kan niet anders vanwege de zeer beperkte keuze door de wijzigingen in het leasebeleid van de werkgever. MPV’s waren daardoor eenvoudigweg niet meer te kiezen. Ben benieuwd of ik eraan kan wennen, maar dat is te lezen in de nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 218i Executive | Autm | Leer | Navi | PDC | Stoelver |
- 2017
- 112.258 km

BMW 2-serie Tourer 225XE M Sport Leder Navi HUD
- 2016
- 115.788 km

BMW 2-serie Tourer 218i High Executive | Leder | Stoelverwarming | Navigatie | Parkeerhulp | Full LED | Climate control | Cruise control | Bluetooth
- 2014
- 58.480 km