BMW 216d Gran Tourer Corporate Lease Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 216d Gran Tourer Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 12.500 km |
Eerste indruk BMW Gran Tourer 216d Executive Sport
- 270 km
Vanwege het aflopen van het leasecontract bij 180k km van mijn Peugeot 508 1.6 eHDI moet ik op zoek naar een alternatief. De keuze is beperkt tot de merken Volvo, BMW, Audi, Peugeot, Toyota, VW en Ford.
In de afgelopen jaren heb ik gereden in een Mazda 6, een Ford S-Max en 2x Peugeot 508. Ook ik laat mij 'lijden' door het bijtellingsmonster. Het is per slot van rekening de laatste kans om nog te profiteren van een lage bijtellingscategorie. Er blijven 3 auto's op de shortlist staan. De Passat variant 2.0 diesel, de Ford Mondeo station 2.0 diesel en na de positieve ervaringen met de 7-zitter S-Max in het verleden, ook de BMW 2 Gran Tourer. Helaas is 20% bijtelling alleen mogelijk met een 1.5 driecilinder. En ik moet ook nog een caravan trekken!?
De proefritten scheppen duidelijkheid. De Passat rijdt prima met zijn ruime interieur en krachtige motor maar is op de achterbank tweepersoons met een enorme tunnel in het midden. De Mondeo valt, ondanks zijn goede looks, tegen (oogt klein van binnen, verouderd dashboard en beperkte navigatie). Blijft over de BMW. We mochten slechts 15km rijden omdat er geen demo beschikbaar was met de driecilinder motor. Het valt niet tegen. Een paar keer inhalen op een 80 km weg leert dat schakelen gewenst is (de derde versnelling is lang en trekt makkelijk door tot ver boven de 100 en de vierde pakt het goed op). Ik geloof niet dat dit onderdeel is van de laboratorium verbruikstest maar dat ter zijde. Het valt mij alleszins mee. De kinderen (13, 11en 7 jaar) zijn er al uit, de BMW moet het worden! Een echte familie auto. En wat ziet hij er van binnen mooi uit.
Tja en nu?
Toch maar weer rekenen. De Passat is voor mij uiteindelijke 50 tot 75 euro duurder per maand dan de BMW. Dit mede vanwege de aantrekkelijke introductiekorting die de leasemaatschappij biedt. Dan maar een concessie op vermogen. Gezien het feit dat mijn contract snel afloopt kies ik voor het showroommodel dat overeenkomt met mijn wensen.
Het is geworden:
- BMW Grand Tourer 216d (7p),
- Corporate Lease Executive Sport
- Introduction Package (schuifdak, luxe dakbekleding etc)
- Mediterranean Blue
270 km
Na de vakantie is het zover. De 180k km met de Peug zijn bereikt. Ik kan de auto ophalen. Na een prima overdracht van Martinistad Groningen (het is de eerste aflevering van een GT) kunnen we de eerste km's gaan maken. Mijn eerste indrukken zijn:
- Wat een mooi interieur
- Een hoge zit maakt dat het even zoeken is naar de juiste stand van de stoel
- Gevoelige besturing
- Stug bij grote drempels maar redelijk comfortabel op een slechte weg
- Veel schakelen om snelheid te maken
- rustig bij hogere snelheden (180 km/h A31 Duitsland)
- Heerlijke Multi Media Information ivg met de Peugeot
- Enkele afkeurende blikken van BMW adepten
Kortom, de eerste indruk is prima. Maar de auto zal zich nu in de praktijk moeten bewijzen. Indien gewenst zal ik de review de komende maanden uitbreiden. Laat het maar weten wanneer hier behoefte aan is.
De kop is er af
- 12.500 km
2.300 km
Zal je altijd zien, nieuwe auto (1300 km), en ja hoor, een kinderfiets met de mand langs het spatbord. Het is maar lakschade zullen we maar zeggen. Het is weer netjes gerepareerd tegelijkertijd met schade aan de bumper rechtsachter die ik zelf heb veroorzaakt. Laten we het er op houden dat er bij het achteruitrijden een grote dode hoek is. Niet te zien in de spiegels en over je schouder en wanneer je dan ook nog de parkeersensor negeert….
De zit in de sportstoelen blijft zoeken. De vele verstel mogelijkheden (hoog/ laag/ kantel/lengte zitting) icm het stuur dat je ver naar je toe kan halen maakt dat ik nog niet mijn ideale zit heb gevonden.
Andere waarnemingen:
- Zeer stille motor met een versnellingsbak met groot bereik. Het is goed dat er een schakelindicator in dashboard zit want door het ontbreken van motorgeluid vergeet ik regelmatig (op) te schakelen.
- relatief veel bandengeluid
- versnellen vanaf 120 km in zijn 6 duurt even, ging bij de 508 sneller. Wellicht moet de motor nog loskomen
- Het verbruik ligt rond de 5,9 liter met veel snelwegkilometers met meer dan 130 km/h-
- Navigatie uitstekend, veel instel mogelijkheden
- voortrein veert diep in bij langere oneffenheden (verzakking A6 Emmeloord)
- Uitstekend in lange snelwegbochten
- Zeer goed sturend voor een voorwielaandrijver
- zeer goede verlichting, LED op automatische stand
- Schitterend interieur met sfeerverlichting
- Gebruik cruise control is wennen. Ik druk iedere op de CC knop ipv Resume
- regensensor werkt hier wel goed
Over het uiterlijk valt te twisten, feit is dat ik op een ochtend tot twee keer toe complimenten kreeg over het exterieur.
12.500 km
Wat een fijne auto. Iedere dag stap ik er met veel plezier in mede omdat ik de ideale zit heb gevonden. Het bandengeluid lijkt gek genoeg sterk afgenomen wat hem nog stiller maakt. De LED verlichting bewijst zich op de donkere herfstdagen. De wegligging bevalt uitstekend en nodigt soms uit tot een sportiever rijgedrag dan dat je van een familie auto zou verwachten. Ook de andere gezinsleden zijn tevreden waarbij de kinderen regelmatig op de derde zitrij gaan zitten ipv op de middels plek op de tweede rij.
Wat vooraf het grootste twijfelpunt was blijkt in de praktijk prima te voldoen. De driecilinder diesel doet zijn werk uitstekend. Het is even wennen maar zolang je tijdig terugschakelt is er in de derde versnelling voldoende vermogen om in te halen op 60 en 80 km wegen. Hogere toerentallen zijn daarbij geen enkel probleem want je hoort de motor nauwelijks. Boven de 120km/h gaat het wel langzamer. Gevolg hiervan is dat het verbruik behoorlijk is. Met een gemiddelde van 5,89 liter per 100 km zit ik fors boven de norm van 4.1 liter maar dat verhaal kennen we zo langzamerhand wel. Over enkele weken de winterbanden er onder en op naar de wintersport.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.