AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 216d Gran Tourer (2016) #3

autoreview

BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer
BMW 2-serie Gran Tourer

Signalement

Uitvoering216d Gran Tourer
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf100.947 km
KM-stand laatst169.245 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hele fijne auto

  • 143.862 km

Onder tussen bijna alweer 3 jaar in het bezit van deze auto. Ik was op zoek naar een ruime praktische auto, die in aanschaf 2e hands goed betaalbaar was. Hierbij kwam ik uit op een BMW grand tourer. Weliswaar een grote auto, met een 3 cilinder. Daar had ik wel even mijn vraag tekens bij, maar na een proefrit gemaakt te hebben, was ik meteen overtuigd. Wat een rij comfort en ja bij het optrekken hoor je wel de 3 cilinder roffel, maar vermogen genoeg. Nu ben ik geen racer, maar meer een lekkere cruiser. Omdat de diesel minder populair was, en het in aanschaf behoorlijk scheelde, heb ik voor de diesel gekozen. Nieuwwaarde bijna 46.000,- en 4 jaar en 4 maanden oud en dan een vraagprijs van 16.995,- , met 100.000 km op de teller. Arme eerste eigenaar, wat een afschrijving in 4 jaar. Diesel gekozen in de vooronderstelling dat ik met vakantie e.d. wel richting 20.000 km zou gaan. Door corona bleek dit dus anders uit te pakken. Gemiddeld nu rond de 15.000 km, waarmee het diesel voordeel niet wordt gehaald. Maar tegenover de pijn van de wegenbelasting, staat voldoende rijplezier. Ook heb ik tot nu toe geen enkele extra kosten hoeven maken, behoudens het reguliere onderhoud. Ook qua verbruik ben ik zeer tevreden. Het is een grote hoge auto, en dan is 1:19 heel netjes. Kortom nog steeds heel blij met deze auto. BMW weet wel comfortabele en strak sturende auto's te bouwen. Ik ben helemaal niet merk vast, maar deze auto scoort toch op dat vlak het beste.

Jaar met de nodige problemen

  • 165.239 km

Afgelopen jaar de nodige problemen ondervonden. Het begon ermee dat ik de BMW tijdens het rijden naar uitlaat gas vond ruiken. Naar mijn garage gebracht, en die kwam er achter dat de uitlaatgas koeler lek was. Hierdoor verloor de auto ook koelwater. Nu had ik geluk dat mijn garage wist dat hierop een terugroep actie van BMW zat. Dus naar de BMW-dealer en die heeft hem vervangen. Daarbij waren ze vergeten om hem in te leren in de auto, waardoor ik gevraagd werd nogmaals langs te komen. In Tsjechië konden ze niet zien dat hij vervangen was en daarom werd hun claim niet ontvankelijk verklaart. Dus nogmaals heen en hebben ze hem wel gekoppeld aan de auto. Hierna kreeg ik allerlei vage klachten. Bij het stoplicht ging de motor uit i.v.m. start/stop. En soms bij het loslaten van de rem startte de auto helemaal opnieuw op. Dashboard even op zwart, navigatie en radio vallen even uit. Dus snel in P, starten en weer rijden. Ook een keer stonden alle ramen open, dat ik bij de auto kwam. Omdat hij voor APK moest, afspraak bij de dealer gemaakt. De 2 dagen voordat hij heen moest, waren we onderweg. Auto even geparkeerd, waar we moesten zijn. Bij terugkomst bij de auto klik ik hem open en begint er een alarm af te gaan. Auto helemaal dood. Nergens geen lampje meer branden. Dealer gebeld voor de gouden tip. Ben zelf wel handig en weet ook wel wat van auto's, dus motorkap open en zoeken naar de accu. Tijdens dat ik de dealer aan de lijn hem hoor ik Pling in de auto. Ik ingestapt en gestart en rijden weer. Wel met een vervelend gevoel, maar de volgende dag geen enkel probleem tijdens de reis naar Utrecht. Bij de APK bleek de accu slecht te zijn, die deze problemen kunnen veroorzaken. Ook remschijven voor en remblokken rondom vervangen. Dan ook nog 2 nieuwe winterbanden dan doet het even pijn in de portemonnee. Het zijn natuurlijk wel slijtage zaken waar je rekening mee moet houden. Nog een geluk dat de uitlaatgaskoeler onder de terugroep actie, want dat is ook een reparatie van 1500 euro. Maar dat was nog niet alles, want 2 weken geleden begon de auto als je hem in de P-stand zet te melden, dat de auto tegen wegrollen beveiligd moet worden. Even aan het googlen geweest en kwam de melding tegen op de site van MDMmontage. Blijkt dus een bekent probleem bij Mini en BMW met automatische versnellingsbak te zijn. De dealer gebeld of het last kon om er mee door te rijden, maar het kan geen last. Afspraak voor 4 weken later. Toch maar even contact gezocht met MDMmontage en die kon al meteen de volgende week. Ik moest er wel een stuk voor rijden, maar toch maar hiervoor gekozen. Het is vervelend als de auto aldoor staat te plingen. Bas heeft het heel vakkundig verholpen. Hij deed het duidelijk niet voor het eerst. Hele midden console eruit en schakel unit open. Hierin zit dus een heel klein veertje die was afgebroken. Volgens Bas mag de dealer de unit niet open maken en ben je voor deze reparatie zo 1000 euro kwijt. Ik blij dat ik voor hem gekozen heb. Hopelijk gaat de BMW zich nu weer gedragen als een betrouwbare auto, want met een beter kwaliteitscontrole had een uitlaatgaskoeler en de schakelunit niet defect hoeven gaan.

Nog niet alle problemen gehad voor 2024

  • 169.245 km

Toch maar weer even een update. We rijden niet zo heel veel meer in de zomer met de auto, omdat we er naast een leuke BMW cabrio hebben en ook nog een Burton. Dus bij mooi weer gaan we met een auto zonder dak. Maar de BMW Gran Tourer begon links achter wel rumoerig te worden. Dus toch maar even langs de garage. Een wiellager die herrie begon te maken dus die vervangen moet worden. Meteen afspraak gemaakt en ondertussen is hij ook vervangen. Zou BMW toch ook wat bezuinigd hebben op de kwaliteit van de wiellagers, of had ik toevallig een maandagochtend versie? De toekomst zal het uitwijzen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren