BMW 120i (2023) #2

autoreview

BMW 120i (2023)

Signalement

Uitvoering120i
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst22.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en de eerste vakantie

  • 17.900 km

Na twee jaar met een X2 2.0 gereden te hebben werd ik na een bezoek aan mijn dealer toch weer getrokken naar de 1. Wilde wel de 2.0 hebben en het toeval wilde dat mijn dealer er eentje als demo had rijden. Eisen die ik vooraf stelde waren leer, schuifdak en Harman Kardon. Deze had het allemaal dus de proefrit kon gemaakt worden.
Het is een 120i met M pakket pro, M remmen rood, schakelflippers, Colorline edition pakket met de sportstoelen etc etc etc.
Was eigenlijk tijdens de proefrit al om en nadat de verkoper mij een topprijs gaf voor de X2 m sport was de deal beklonken.
Na enige tijd mocht hij dus mee op vakantie naar Spanje, we zijn nog maar samen maar wat kan een mens allemaal meenemen!! Hier was ik vooraf dus nogal sceptisch over want tja...je doet wel een jasje uit in vergelijk met de X2.
Waar ik dus vooraf sceptisch over was viel in de praktijk uiteindelijk reuze mee. Dubbele bodem eruit (scheelt weer een aantal centimeters) en er paste twee grote reiskoffers op elkaar. Daarbij is de mogelijkheid om de rugleuning achterbank rechtop te zetten en te vergrendelen wat ook weer ruimte oplevert.
Via de klassieke weg naar het zuiden, dus over Luxemburg, Lyon etc en de bimmer voelde zich als een vis in het water. Totaal geen last van het gewicht achterin en terwijl de teller geregeld op 140 en soms 150 stond in Frankrijk was ik zeer positief verrast over het verbruik van de 2.0. Gemiddeld over een afstand van 1426km was het verbruik 6l/100km. Aanzienlijk zuiniger dan de X2 waar ik in voorgaande jaren echt een keer extra mocht tanken.
Moet eerlijk bekennen dat ik normaal nooit zo op het verbruik let maar in de bmw app kan je alles leuk gedetailleerd terugzien.

Het rijden in deze auto verveelt geen moment, de auto is uitstekend bij de les, geeft in bochten geen krimp en de stoelen zitten werkelijk waar fantastisch. Ik ben rug patiënt door een motorongeval maar had totaal geen last.

Is tot dusver dan alles geweldig?
Nee hoor.
Schuifdak staat meestal op kantel want hij maakt wel erg veel herrie op de snelwegen bij vol open.
Harman is in mijn beleving de meerprijs niet waard in de 1. Had het in de X2 ook en daar klonk het geweldig maar in deze krijg ik het maar niet naar mijn zin helaas.
Android auto en/of Apple carplay werkt prima, het draadloos opladen ook maar als Flitsmeister aanstaat trekt hij de telefoon in een kwartier leeg. Telefoon word dan ook gloeiend heet.
En dit is om te muggenziften... opbergruimte komt wel iets tekort. Dasboardkastje is relatief klein en je mist een opbergvakje links onder het stuur. Maar dat is het dan wel.
Alle plussen en minnen tegen elkaar wegstrepend kan ik nu wel zeggen dat het een geweldige auto is waar ik echt geen spijt van heb.

Kleine irritaties

  • 22.100 km

Laat ik vooropstellen dat ik nog steeds erg blij ben met de 1. Qua rijden voldoet hij uitstekend, wegligging is top en qua gasrespons is hij erg goed bij de les. Toch zijn er wel wat irritatie puntjes.

Remmen.
Sinds kort zonder het pedaal aan te raken een licht piepend geluid wat tevens te horen is bij het sturen. Afgelopen winter niet echt opgevallen maar nu het qua temperatuur wat beter is wil ik het raam nog weleens open zetten. In eerste instantie zelf wat geprobeerd. Oa paar keer hard remmen maar zonder resultaat. Terug naar de dealer, monteur laten rijden om uiteindelijk te horen dat dit normaal is! Ze noemen het een product eigenschap en er schijnt zelfs een schrijven van bmw Nederland van te zijn. Kennelijk dan alleen voor modellen met de M remmen want het is mij bij andere 1 series nooit opgevallen. Als dit zo blijft dan weet ik van mezelf dat ik me hier meer en meer aan ga storen dus tja.

DAB ontvanger.
Af en toe (gelukkig heel weinig) valt spontaan de ontvangst weg op alle voorgeprogrammeerde zenders. Dit duurt dan een aantal minuten om vervolgens net zo spontaan weer terug te komen. Muziek via een usb werkt wel gewoon. Heel vreemd.

Ook het dashboard blijft zo nu en dan vrij donker. Uiteraard kan je alles gewoon aflezen maar het is net of je de verlichting uit zet. Dit gebeurt overigens ook gewoon bij schemer dus niet alleen bij helder weer.
Ga het binnenkort maar eens op beeld vastleggen om het dan aan te kaarten.

Het is allemaal niet wereld schokkend maar krijg er wel een beetje irritatie door.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.