BMW 120d Cabrio High Executive (2010)

autoreview

BMW 120d Cabrio High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering120d Cabrio High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 120d

  • 145.000 km

Anderhalf jaar geleden was ik op zoek naar een nieuwe, gebruikte auto nadat ik een tijd in het buitenland had doorgebracht. Mijn criteria waren simpel: minimaal 200pk, een cabrio en het liefst een BMW. Aangezien het een auto moest zijn ook voor het woon-werk verkeer en ik per dag meer dan 160km rijd, was de keuze voor een diesel snel gemaakt.
Aangezien ik een diesel wilde met een lage kilometer stand ben ik in België gaan zoeken naar een 120d of een 123d. Na een forse zoektocht die me bij autoos bracht met foute velgen, gewrapt of met een cabriodak dak dat halverwege het openen de brui gaf, uiteindelijk bij een net exemplaar uitgekomen.

Het was een 120d high executive in zwart metallic met origineel zwarte nieren (de lucht roosters aan de voorkant), mooie 17 inch velgen en de naar mijn mening mooiste kleur bekleding, namelijk het oker rode dakota leer over de fameuze BMW sport stoelen. Met een m-onderstel en wat m-stijl elementen ziet ie er ook nog wat fraaier uit. De kilometer stand was 87000 en met de autopas, de Belgische versie van NAP, en een betrouwbaar verhaal van de bij BMW werkzame eigenaar had ik eindelijk een goed gevoel over dit exemplaar.
De accessoires op deze auto: electrische ramen, cabriodak en spiegels, stoelverwarming, leer, sportstoelen, gescheiden airco in 2 zones, licht sensor, regensensor en interval, cruise control, sportstuur met knoppen, M-sport stuur en 6-versnellingsbak, middenarm steun met aux-in, mistlampen en parkeersensoren.

Na het invoeren en het bijbehorende aftikken van de BPM, de auto meteen laten chippen. Hiermee ging hij van de 164 belgische fiscale peekaatjes naar een meer respectable 213pk en 420Nm. Het chippen heb ik bij ATM laten doen en het resultaat op de rollerbank laten meten. ATM levert een frofessionele service en garanderen dat je zonder zwarte rook of motorschade nog veel kilometers vooruit kunt. Daar meteen ook een motor cleaning laten doen, en naderhand een beurt en een checkup door mijn garage, een airco service, een windscherm besteld en een goede poetsbeurt met ouderwets handmatig waxen en de auto was klaar voor gebruik!

Nu, anderhalf jaar verder, staat er 145000km op de teller. Hoe is dat bevallen?

Motor
Het allerbelangrijkste van de auto: de motor. Met zn 420 Nm heeft het bimmertje serieuze kracht. Doordat het een diesel is, is ie niet aggressief snel maar heeft ie een enorme kracht dat bij lage toeren al beschikbaar is. Hierdoor is het heel relaxed rijden. Vooral het inhalen is een koud kunstje en altijd iets waar ik aan moet wennen wanneer ik een andere auto rij. Op de snelweg zijn er niet veel autoos die meekunnen terwijl het verbruik van 5.8 liter/100km met mijn rijstijl prima is. Ik denk dat iemand met minder haast net iets boven de 5 liter moet kunnen halen.

Rij eigenschappen
De auto is geen allemans vriend. De koppeling gaat zwaar, net als het sturen via het dikke stuur. De zit is laag en het schakelen in de zesbak gaat nauwkeurig maar ook niet licht. De remmen zijn adequaat, maar hadden voor mij iets grippiger gekunt.
De wegligging en het sturen zijn dikke pluspunten. Door het M-onderstel ligt ie hard en strak in de bochten en terwijl je trefzeker en precies door elke bocht heen komt. Ik heb in veel autoos gereden en ook veel nieuwere, maar deze 9 jaar oude BMW heeft mij van het merk overtuigd.

Comfort
De sportstoelen zijn op enorm veel manieren te verstellen zodat iedereen een goede zit kan vinden. Iedereen, dat wil zeggen als je geen hele brede rug of achterste hebt, want de stoelen zijn daar niet voor gemaakt. Er is enorm veel zijdelingse steun en ook voor lange ritten zijn de stoelen ideaal.

Onderhoud
Naast de gebruikelijke zaken zoals banden, remschijven en remblokken en een incidentele ruitewisser, is de bimmer heel betrouwbaar gebleken. Geen APK punten of opmerkingen bij de reguliere beurten. Alles werkt en werkt altijd en voelt solide aan. Wel merk je dat als je schuin een drempel oprijdt, dat de de carrosserie dan tordeert wat tot een kraakje of een piepje kan lijden.
Toen ik de auto kocht, stond ie op 4 nieuwe banden van het merk Hifly. Daar kan ik kort over zijn: niet doen. Deze banden hebben de unieke combinatie tussen geen grip en veel geluid. Door de 420Nm heeft de 120d de achterbanden in een krappe 20000km opgegeten. De 4 GoodYear EfficientGrip die er nu onder liggen doen hun naam eer aan; slijtvast, stil en veel grip.

Pluspunten en minpunten
Zoals bij alle BMW's is de stereo onder de maat. De standaard radio in Focus van mijn vrouw uit 2006 is vele malen beter. Doordat de stoffen kap het buitengeluid niet helemaal uitsluit, is dit maar ten dele een gemis.
Het sportonderstel is voor sportief rijden extreem goed, maar voor mijn woon-werk verkeer een tikkelje aan de harde kant.
Deze compromis cabrio is een goede mix van eigenschappen: redelijk ruim door de achterbank en nog een aardig kofferruimte waardoor je prima op vakantie kunt gaan met flink wat bagage, maar toch een fantastisch sportief weggedrag. De auto is in zijn element op bundeswegen of op de route national, waar je lekker met de kap naar beneden kunt genieten van strakke bochten en door de diesel niet doorhebt dat je een stijle helling omhoog rijd.
Door de combinatie van het windscherm, de doorgetrokken zijramen en stoelverwarming, is het temperatuur bereik waar je met deze auto kunt rijden enorm groot. Zelfs met 160 km/u met open kap is het nog prima vertoeven.



8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.