BMW 118i (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 36 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
BMW 118i (F40) 2019
- 12.000 km
Ik heb mijn BMW 118i nu een half jaar en dik tienduizend kilometer gereden, dus hierbij mijn review over de auto.
BMW 118i (F40) 2019
- M sportonderstel
- Executive Edition (met o.a. digital instrumentarium, LED lampen etc.)
- 17 inch LM Dubbelspaak velgen
- handgeschakeld
Is het een echte BMW?
Ik hoor van veel mensen dat de nieuwe 1 serie geen “echte” BMW is. Ik vind dat dat aan je definitie van een BMW ligt. Heeft hij het logo, ja. Ziet hij er boos, asociaal, cool en dik uit, naar mijn mening wel. Rijd hij heerlijk, stuurt voortreffelijk en is hij sportief, zeker. Is het een echt premiumproduct met een fraai interieur, mooi afgewerkt en een heerlijk I-drive systeem, absoluut. Maar als je definitie is, hij moet achterwielaandrijving en zes cilinders hebben, dan niet.
Voorwielaandrijving en drie cilinders:
Op de openbare weg voor woonwerk verkeer is voorwielaandrijving en drie cilinder ruim voldoende. Ook voor een rondje toeren en lekker sturen op bochtige weggetjes gaat het uitstekend. Naar mijn mening heb je achterwielaandrijving alleen nodig als je het circuit opgaat, in het dagelijkse leven is het niet noodzakelijk. De handbak schakelt zeer soepel, je kunt hem met 1 vinger besturen als je wilt. Dan de drie cilinder. De meeste mensen zijn daar bij voorbaat op tegen (ikzelf ook) maar als je er eenmaal in gereden hebt, weet je dat het voor de prestaties helemaal niks uitmaakt (voor het gehoor misschien wel). Met 140 pk heb je meer dan genoeg vermogen om de meerderheid van de mensen voor te blijven, de acceleratie is snel en zeker van 80 naar 140 gaat vrij rap. Het is een lekkere motor en in de sportstand best pittig. Met toeren kan ik een vriend in zijn 170 pk 2009 120i (E81) makkelijk bijhouden.
Stabiele wegligging:
De auto ligt erg stabiel op de weg, en is echt een kilometerverslinder op de snelweg. Hij is zelfs zo stabiel dat ik tijdens het hoogtepunt van storm Ciara met 1 hand aan het stuur makkelijk 140 kon rijden over bruggen en viaducten. Er schuilt hier ook een gevaar in, doordat het zo stabiel aanvoelt in de auto, heb je niet door dat je veel te hard rijd. Maar nu een aantal bekeuringen verder, heb ik geleerd om vaker op de snelheidsmeter te kijken en minder op het “snelheidsgevoel” af te gaan.
Uiterlijk:
Er is al een hele hoop geschreven over het uiterlijk van de nieuwe 1-serie. Veel mensen vinden hem afgrijselijk, en ik moet toegeven, op sommige foto’s ziet hij er niet super uit. Maar als je in het echt naast hem staat, dan vind ik hem persoonlijk erg mooi. Van voren is hij lekker dik! Als je niet ziet hoe lang hij is, zou het zo een van zijn grotere broers kunnen zijn. De achterkant is ook mooi. Alleen schuin van achter vind ik hem wat minder, daar oogt hij wat Aziatisch. Ondanks dat ben ik er zeer blij mee en elke keer als ik in of uitstap blijf ik even staan om te kijken. Maar ja, smaak is subjectief.
Interieur:
Als je instapt dan merk je gelijk dat je in een premiumproduct stapt. De stoelen zitten heerlijk en de afwerking is fenomenaal, alles voelt echt als kwaliteit aan. Geen goedkope plastic knopjes en schuifjes, maar degelijke “zware” knoppen. Het digitale instrumentarium is echt heerlijk en met het minikaartje tussen de digitale meters heb ik het gevoel in een game te rijden. De besturing van I-drive blijft heerlijk en de BMW ConnectedDrive is echt een luxe, spotify en parkeer app in I-drive (dus een mobiel is daar niet voor nodig). Spraakherkenning is een leuke gimmick. Verder is hij vanbinnen redelijk ruim, zeker vergeleken met de vorige modellen. Met mijn bijna 2 meter kan ik best oké achterin zitten! Alleen mijn moeder en mijn vriendin klagen over de lage in- en uitstap.
Verbeterpunten:
In het begin zette ik hem voor het stoplicht vaak per ongeluk in zijn achteruit i.p.v. zijn eerste versnelling, dat was even wennen maar gaat nu beter. Verder had ik in het begin last van dat de spotify app en soms ook het digitale kaartje in het instrumentarium vast liepen. Van de BMW dealer heb ik hiervoor tips gekregen, en nu nergens meer last van.
Via de BMW connected app, kun je vanaf je telefoon een aantal dingen op afstand regelen. Zo kun je bestemmingen vast naar je navigatie sturen. Helaas lukt het niet om nieuwe bestemming in te voeren, ik kan alleen voorgaande bestemmingen naar de auto sturen.
Je kunt op een hete dag je auto van te voren laten ventileren en afkoelen via die app. Ik had ook graag gezien dat je hem kon opwarmen op die manier.
Als het hard regent dan krijg ik wel eens een melding dat het zicht van de camera geblokkeerd is, en dat de veiligheidssystemen daardoor niet meer goed werken. Terwijl je die juist met slecht zicht goed kunt gebruiken.
Het gemiddelde gebruik na een half jaar is 7.5l/100km (met voornamelijk snelweg kilometers). Dit is fors hoger dan de fabrieksopgave, maar dat zal nu met de verlaging van de maximumsnelheid wel afnemen.
Conclusie:
Ondanks deze kleine “luxe” problemen, vind ik het een formidabele auto, waarmee de woon-werk kilometers voorbijschieten maar waar je ook lekker sportief mee kunt toeren. Een genot om elke dag in te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 1-serie High Executive Edition | Lederen Bekleding | Head-up | Memory | Trekhaak
- 2019
- 73.942 km

BMW 118i Executive Edition AUTOMAAT | NAVIGATIE | LED | HALF-LEDER
- 2020
- 131.446 km

BMW 116i Automaat Business Edition M-Sport | Navi | Apple Carplay+Android Auto | Clima | Cruise | Led Koplampen | Panorama Schuifdak | Pdc V+A+Camera | Licht+Regensensor | Privacy Glass | 17''lm
- 2021
- 109.871 km