BMW 118i (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 6.400 km |
BMW 118i automaat
- 4.900 km
Na 4 jaar VW Golf terug naar het vertrouwde, BMW nr 4.
Huidige configuratie :
118i vijfdeurs hatch
Glacier silver
Automaat
Mistlichten
Parkeersensoren voor en achter
Licht- en regensensor
Uitgebreide iPhoneconnectiviteit
Navigatiesysteem (niet het uitgebreide systeem)
18" velgen
Opbergpakket
M-sportstuur
Enkelzone klimaatregeling
Cruisecontrol met remfunctie
... dus eigenlijk vrij basis ...
Eerste indruk
Push the startbutton en dan hoor je een 3 cylinderroffel. Eigenaardig om te horen maar wat BMW doet is het verdoezelen met de uitlaat waardoor er toch nog een aanvaardbaar geluid naar buiten komt. Stoort dat ? Neen.
Eens je op weg bent hoor je daar bijna niets van want het motortje doet zijn werk in alle sereniteit en vergeet je wat er onder de kap zit en gekoppeld aan de automaat is dit voor mij een er positieve ervaring.
De LCI of life cycle impuls zoals BMW dat noemt doet de 1 reeks goed. Mooiere koplampen en nieren,ledtechtniek in de herwerkte achterlichten, herwerkte bumpers .... Aan de binnenzijde merk je niks enkel dat het scherm van het navigatiesysteem strakker en volledig vlak is geworden ... voor de rest is het de vertrouwde cockpit. Volgens de autotesters begint de tand des tijds toe te slaan maar mij stoort het niet.
Het rijden
Zoals ik van BMW verwacht. Het is een typische hardere ophanging die op de Belgische wegen soms wat tekort schiet maar gezien de weinige kilometers die ik rijd is dat te verwaarlozen. Sturen doet hij prima en direct, wat zwaar soms maar ik vind dat net prettig en voor de rest "freude am fahren" De motor is lekker stil en gretig genoeg als je aan het gas gaat. Het is geen knalmachine, absoluut niet maar hij doet het voor mij meer dan voldoende. De 136 pk en de automaat werken heel mooi samen en zijn een waar genot in vergelijking met de Golf ( Jezus Christus wat een ellende die dsg, schokken en daveren, waarschijnlijk door de te zwakke motor, heel erg nerveus van het moment je iets vraagt van de motor) ook de hernemingen zijn voor de geen problemen voldoet hij dan voldoende. Snelwegkilometers zijn de leukste in deze wagen. De geluiddemping is prima maar het afrolgeluid van 18" banden is op een grof wegdek toch aanwezig maar wordt niet als storend ervaren.
interieur
Recensenten spreken over een gedateerd interieur met onderaan het dashbord goedkopere plastics maar so what, het bevalt mij alvast prima. Het herkenbaar BMW met een nagenoeg perfecte zithouding ( perfect in te stellen) en alle bedieningselementen staan waar ze moeten staan met een pluim voor de idrive. Mijn wagen is niet voorzien van veel toeters en bellen maar het M sportstuur, de pook van de automaat en het mooiere navigatiescherm geven dat premiumgevoel wat meer flair. Iedereen spreekt van een ondeberispelijke afwerkingskwaliteit van een A3 tov een 1 serie maar mij stoort het het daar ik een Audi ietswat steriel vind.
Verbruik
Gezien de weinige kilometers die ik maak is dit cijfer geen echte referentie. Zelf heb ik een rustige rijstijl en ben ik geen bumperklever maar een bumperkleefslachtoffer :-). Het verbruik momenteel staat op 7,4 L/100km. De gereden trajecten zijn nooit veel meer dan 25 km, dus ja ...
Besluit
Zeer tevreden over de wagen tot nu toe maar gezien het lage aantal kilometers heb deze wagen niet nodig maar ik koester dat ding wel en heb de wagen ook met het hart gekocht. En of dit nu "maar" een instapper is in heel dat premiumgebeuren, ik lig er niet van wakker want de auto is perfect wat ik ervan verwacht.
De eerste problemen duiken op.
- 5.700 km
De auto wordt 18 januari net 1 jaar en met nog maar 5700 km beginnen de eerste problemen al wat ik eigenlijk al erg vroeg vind. Bij het terugschakelen en opschakelen van 1 naar 2 (automaat) klinkt er een "tok"-geluid komende van achteraan de wagen. Het is een mechanisch geluid wat men in de garage nog nooit heeft gehoord ... en persoonlijk hou ik daar niet zo van. Met de chef garage gaan rijden en die hoorde zelfs meer maw een eerder knarsend geluid voorafgaand op het tok geluid ....
De wagen wagen moet binnen een 4-tal weken 2 dagen binnen om te onderzoeken en vanwaar het komt ....
Hopelijk valt het allemaal mee ... aan mijn rijstijl zal het niet liggen daar ik erg rustig rij ...
Binnen een maandje opnieuw een update ...
Probleem opgelost
- 6.080 km
Vandaag de auto terug gaan ophalen in de garage. Herstelling OK. Het "tokkend" geluid kwam dus van de speling op de moer waar dat de cardan- of aandrijfas verbonden is met het achterdifferentieel. Nieuwe bout gemonteerd en alles dus weer OK. Blijkbaar is het bij BMW een gekend probleem ( maar komt zelf voor) daar er een volledige montage- /demontagehandleiding beschikbaar was via hun "technische" website. Ik ben wel tevreden omdat dat soort geluiden soms moeilijk te traceren zijn en het bijgevolg een werk van lange adem kan worden ...
Terug problemen
- 6.400 km
Daar ik niet tevreden was met de met oplossing en het initiële geluid eigenlijk niet weg is geweest ben ik raad gaan vragen bij een andere dealer omdat het geluid er nooit is geweest in de wagen. Het toeval wil nu zijn dat de persoon die met de wagen een ritje is gaan doen een identieke 1 serie heeft en dit geluid daar inderdaad niet hoort te zijn. De wagen gaat nu 2 dagen binnen einde maart. Het vermoeden dat het de versnellingsbak is wordt steeds sterker wat ook bevestigd werd door de monteur die ermee reed. Tijdens deze 2 dagen gaat men onderzoeken of het niet in de brug achteraan zit om er zeker van te kunnen zijn dat het effectief de versnellingsbak is .... later meer
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.