BMW 116i (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 19.157 km |
Onze eerste BMW
- 10 km
Het is herfst 2020 en onze Peugeot was op dat moment op weg om 9 jaar oud te worden, met bijna 100.000 km. Na een klein mankement (bobine) toch maar eens gaan rondkijken.
De Peugeot 2008 leek mij persoonlijk wel een leuke auto, dus reviews en diverse filmpjes gelezen en een afspraak gemaakt voor een proefrit. Op weg naar de dealer vraagt mijn vrouw (net als 9 jaar er voor) of ik niet liever een Mercedes, of een BMW wil. Nou nee, want de Peugeot is comfortabel, betrouwbaar en veel waarde voor geld gebleken.
De proefrit was oké. Dus we nemen plaats tegenover een onderuitgezakte verkoper. Mijn vrouw wil de standaard versie geoffreerd hebben die niet leverbaar blijkt. Zelf vond ik de standaard versie niet mijn ding, dus ik ging er van uit dat we langer met de huidige auto door zouden moeten rijden.
We stappen in onze 'oude' auto en omdat 50 meter verder de Mercedes dealer zit, stel ik voor om daar dan toch maar eens te gaan kijken.
We komen binnen en er kijken ons direct 2 hele mooie A-tjes aan. Binnen 10 minuten hadden wij een A160 BE gekocht. Helaas was de GLA niet handgeschakeld te koop op benzine anders was het die geworden. Inderdaad een totaal andere prijsklasse dan de standaard 2008...
Bij het verlaten van de showroom vragen we de verkoper of hij ons op de hoogte wil houden van eventuele uitloop van de levering, omdat er op dat moment al componentencrisis heerst en we geen vertrouwen in de verwachte leverdatum hebben. "Komt allemaal goed hoor mevrouw en meneer".
Nou dat hebben we geweten. Levering zou februari 2021 zijn en kort daarvoor, geen enkel levensteken van de dealer. Dus maar eens via de Mercedeschat gevraagd naar de status en die kwam de week er op van de dealer; 'het wordt mei'. Wij zijn natuurlijk niet blij met de dealer. We hadden van een premium merk premium communicatie verwacht. Met deze ervaring in het achterhoofd niets meer aan het toeval overlatend, dus zelf maar rond mei gebeld. De auto schuift door naar juni. Kort ervoor weer gebeld, we worden uitgenodigd op kantoor. Er wordt ons gemeld dat de auto in Nederland is, maar dat er stukje software ontbreekt (!?). De week er op belt de dealer, dat de auto bij hun staat en aangezien wij er van overtuigd zijn dat er een component ontbreekt vragen we door en dat blijkt dus het geval te zijn. We vragen hoe nu verder? 'Als jullie tekenen bij het kruisje en ook voor het ontbreken van het component, waarvan Mercedes belooft het OOIT te installeren kunnen we de auto meekrijgen'. Op de vraag of er dan ook iets van compensatie tegenover staat wordt verbaast gereageerd. We krijgen dan een onderhoudscontract aangeboden als een stukje koppelverkoop. We zijn niet gek, maar ondertussen klaar met Mercedes en eisen dat het onderdeel binnen redelijke tijd (3 jaar) geïnstalleerd wordt, of een korting ter waarde van de inbouw (die we nagevraagd hadden bij derden). Over een installatiedatum viel niet te onderhandelen en de geëiste korting was men niet van plan om te geven, men wilde er zelfs niet in de buurt komen.
We hebben afgezien van de koop en we kregen wel een hele mooie bos bloemen thuisgestuurd.
Tsja en dan?
Na een week of wat is de kater minder en dan toch maar naar de BMW. Proefrit aangevraagd; 'geen reactie'. Oké ook bij dit premium merk moeten we schijnbaar onze verwachtingen qua communicatie bijstellen.
Proefrit in de BMW1 gemaakt en het rijden viel beter uit dan bij de A.
De auto eind juni 2021 gekocht en ook hier direct een onrealistische levertermijn. Op het babybmw.net de order perikelen gevolgd om een verwachting omtrent de levering te krijgen. Direct bij de verkoop afgesproken dat de verkoper ons niet hoeft te bellen voor de leverstatus, maar dat wij hem bellen. Toch is aan irritatie, ook hier niet te ontkomen, maar afijn, eind januari kunnen we dan toch de auto (compleet) in ontvangst nemen (tot onze vreugde met bubbels ipv bloemen). De kleur vinden we fantastisch. De auto is een genot om in te rijden. De verkoper heeft veel goed gemaakt door een paar weken na de verkoop nog even te bellen, met hoe het gaat en antwoorden op vragen gegeven per omgaande.
Op dit moment hebben we 1400 km gereden en dat is weinig, maar met thuiswerken, hoge benzine prijzen en weinig visites is dat even niet anders.
Tijd voor een review gezien de km stand
- 10.016 km
Na 1, 3/4 jaar en 10.000 verder even de balans opmaken.
Stoelen zitten goed.
Is erg stil en daardoor vergeet je soms te schakelen, want je hoort niet dat ie wat meer toeren maakt.
Voldoende ruimte voor de passagiers achterin en ik ben 1.90.
Prettige bediening. Kortom het is nog steeds een genot om iedere keer er in te mogen rijden.
Minpuntje: de toch wel grote draaicirkel.
Andere punten:
De vrouwelijke rijassistent is humeurig. Als je drie keer kort achter elkaar een vraag stelt wordt ze steeds korter in de antwoorden. Een vierde vraag stellen zou je bijna niet meer durven. Het blijft vermakelijk.
Maar ze bemoeit zich niet, zoals bij de Mercedes, met een goed gesprek.
Spraakcommando's zijn lastig te vinden en vergeet je weer snel. Toen we de auto net hadden konden we de routeplanner niet met spraak stoppen. Want het is heel netjes geformleerd: "routebegeleiding beëindigen"
Toch een klein issue gehad:
Ik had een handvat van de achterdeur er te ver uitgetrokken. Die wilde niet meer terug. De dealer heeft dit direct, snel en zonder kosten verholpen.
Zag onder de motorkap dat lampen verwisselen niet te doen is, althans zo lijkt het...
Tsja en dan op naar de eerste onderhoudsbeurt in januari.
2 jaar
- 19.157 km
De auto is nu twee jaar in ons bezit en heeft bijna 20.000 km afgelegd.
De bijzonderheden zijn dat we twee kleine dingen hebben gehad die door Dusseldorp correct en zeer netjes zijn afhandeld, onder garantie voorwaarden, een klink die niet terug wilde en rubber dat los liet en een bekend euvel is.
Volgens de app van de BMW behoor ik tot de 4% zuinigste rijders. Tussen de app en autoweek zit iets verschil. Volgens de laatste kom ik op 1:18 en dat is volgens mij wel juist.
De auto rijdt nog steeds perfect. Heb alleen gemerkt dat je niet door een diepe plas moet rijden met enige snelheid, want dat vinden de sensors niet fijn. Gelukkig doen ze het weer als het droog is.
Met flinke regen vindt de camera onder de voorruit het niet meer leuk, want die wil toch wel zicht hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 118i Executive | Automaat | Schuifdak | Leder | Stoel verwarming | Camera | Navigatie | Virtual cockpit | Elec. achterklep | Climate control | Cruise control | Harman Kardon
- 2019
- 57.340 km

BMW 118i Executive Edition Automaat | Panoramadak | Zondag Open!
- 2020
- 41.000 km

BMW 118i High Executive / M pakket/ 18 inch/ NL-auto/ Dealer onderhouden
- 2021
- 116.275 km