BMW 116i (2010)

autoreview

BMW 116i (2010)

Signalement

Uitvoering116i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst9.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 116i Business Line Sport

  • 910 km

Sinds 1 week heb ik mijn nieuwe BMW 116i Business Line Sport in 3-deurs uitvoering in bezit. Eind 2009 wist ik het eigenlijk al zeker, het moest een 1-serie worden.
Een andere auto in deze klasse was in principe al afgevallen. De Audi A3 vond ik niet mooi, de VW Golf 6 vond ik mooi, maar rijd in grote lijnen hetzelfde als mijn Seat Leon. Verder heb ik proef gereden met de Opel Astra Turbo, maar viel zo tegen qua rijgedrag en afwerking. Het moest dus echt een BMW worden.

Alleen de motorisering was nog niet zeker. Ik wilde echter de fiscale bijtelling ongeveer even hoog houden als die van mijn huidige Seat Leon, dus een 120i zou het zeker niet worden.

Na het bestuderen van de folder was ik toch wel erg gecharmeerd van het zogenaamde M-sport pakket. Alleen de meerprijs vond ik het toch niet waard. Tot BMW met de aanbieding kwam wegens het winnen van de Zakenauto Van Het Jaar Award.
Deze aanbieding verviel echter eind 2009, en het lease contract van mijn Seat moest nog tot en met april 2010. Domper!

Gelukkig had de dealer bij mij in de buurt nog 2 exemplaren in 3-deurs versie op voorraad. Gelukkig ook nog in de kleur Saphirschwarz, verder uitgebreid met navigatie Business.

Uiteindelijk is het de 116i 3-deurs Business Line Sport geworden.
Dat houd in dat de volgende opties aanwezig zijn:
M-sport pakket; andere bumpers (voor en achter), sportstoelen, M sport stuurwiel, schakelpook, zwarte hemelbekleding, 17" lichtmetalen velgen, shadowline pakket daarnaast nog: automatische airconditioning, regen- en lichtsensor, geslepen aluminium sierlijsten, radio professional met navigatie business uitvoering, multifunctioneel stuurwiel. Eigenlijk een geheel complete uitvoering.

Ik heb nu zo'n 900 km gereden met de auto, en ik ben zo ontzettend tevreden. Hij stuurt, schakelt en rijd geweldig! Ik kan niets bedenken waar ik mij op de langere termijn aan zou kunnen gaan storen.

De geleverde auto was een voorraad auto, en was af fabriek besteld zónder sportonderstel. Ik heb het sport onderstel echter nog niet 1 keer gemist. Ik houd best van stugge, goed sturende auto's, maar de 1-serie stuurt van zichzelf al erg goed.
Qua binnenruimte heb ik ten opzichte van de Seat Leon voor mijn gevoel wel iets in moeten leveren.

De bediening van de radio en navigatie geschied via de bekende en beructe Idrive knop tussen de 2 voorstoelen. Er is uiteraard in het verleden erg veel kritiek geweest op de bediening van dit systeem, maar ik vind dat BMW dit goed heeft door ontwikkeld. De bediening vergt in het begin wel enige gewenning, maar na een week bediende ik het blindelings.

Verder moet ik de auto nog wel "leren kennen". De 116i heeft 122 pk uit een 2.0 liter motor. De motor voldoet, maar is geen strepentrekker. Echter op snelwegen wekt hij bij mij genoeg vertrouwen. Door het hoge koppel is de motor ook bij hogere snelheden goed bij de les zonder heel hoog in toeren te moeten rijden. De optionele sportstoelen zijn bijzonder goed te verstellen, op allerlei mogelijkheden, dat maakt het gelijk weer een stuk lastiger om de juiste positie te vinden. Maar dat heeft waarschijnlijk gewoon iets meer tijd nodig.

Op dit moment ben ik een zéér tevreden BMW rijder, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven!

Nog altijd erg tevreden

  • 9.200 km

Waar een auto van het VAG concern mij toch altijd erg snel ging vervelen, blijf ik me bij mijn BMW verbazen. Hiermee zeg ik niet dat een auto van VAG slecht is overigens, ik heb altijd met volle tevredenheid in mijn Seat Leon gereden. Maar op het moment dat je "went" aan een BMW, dan wil je uiteindelijk nooit iets anders meer.

Ik ben nog altijd erg enthousiast over de besturing van deze auto. Je kan zo hard niet gaan, of hij gaat zonder problemen de hoek om. Dit is echt leuk autorijden, en leuk moet dan eigenlijk met hoofdletters. Het gemak waarmee je de auto over leuke polderweggetjes kan sturen, werkt bij mij zeer verslavend.

Het motor vermogen houd niet over, maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door het plezier dat je beleeft aan het onderstel. Ik houd nog altijd wel mijn ogen open voor een mogelijkheid tot chiptunen, maar vooralsnog is het me nog niet gelukt om daar iemand voor te vinden.

Ik heb overigens nog niet voor elkaar kunnen krijgen dat er iemand fatsoenlijk achterin kan zitten. Zelf heb ik daar geen last van, aangezien ik nooit achterin zit.
Ik heb her en der wel gelezen dat mensen hem achterin ruim genoeg vinden. Wellicht dat de sportstoelen toch meer ruime innemen dan de standaard exemplaren? Misschien dat iemand dat hier weet?

Momenteel staat de kilometerteller op ruim 9000 km en ik heb nog geen problemen of storingen gehad. Had ook niet anders verwacht.

Wordt vervolgd...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens