BMW 116i (2009)

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie

Signalement

Uitvoering116i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst13.600 km
Lezerswaardering: 11%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tot nu toe zeer tevreden!

  • 3.500 km

Na 160.000 kilometer (in 3 jaar en 4 maanden – 48000/jaar) naar volle tevredenheid een Suzuki Swift te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe lease-auto.

Internet werd druk bezocht, berekeningen werden gemaakt en daaruit kwam de volgende shortlist: Fiat Bravo, VW Golf 6, Audi A3 en BMW 1-serie. In de kantlijn waren de Volvo C30 (mooi, maar erg weinig ruimte) en de nieuwe Renault Mégane (geen klik) ook nog even kandidaat.

De Fiat viel af doordat ik geen ‘klik’ met de auto voelde tijdens mijn proefrit. Het design is echter naar mijn mening prachtig. De A3 viel alleen met DSG binnen de 20% en hoewel mij verteld is dat de bak perfect is hecht ik toch veel waarde aan het zelf schakelen (sportiever). Vervolgens had ik op een haar na de Golf besteld (met handbak, dus wel 25%), maar het feit dat de dealer niet wilde luisteren, weinig interesse toonde en eigenlijk alleen maar bezig was met het (op irritante) wijze aansmeren van dure opties en getouwtrek met een collega over wie mij de auto nou mocht verkopen deed mij ertoe besluiten toch maar eens bij BMW binnen te lopen. Ik had de 1 eerst een beetje links laten liggen omdat ik in de veronderstelling was dat deze toch wel te duur zou worden, maar dat viel alleszins mee, zoals al snel bleek. Complimenten voor Keram bij Maastricht Airport trouwens. Ben daar prima geholpen en er werd ook met me meegedacht hoe de bijtelling laag te houden (navigatie en bluetooth achteraf, bij VW zei men daarop: “weet u wel hoe dik de kabelboom is meneer?”ik hoef het er toch niet in te zetten ;) )

Een tweetal proefritten gaven vervolgens de doorslag. Deze waren wel beide met een 116i waar nog de “oude” 1.6 in ligt. Maar meer koppel kan nooit tegenvallen denk ik dan maar (zie configuratie). Mijn eerste indrukken tijdens de proefritten: het onderstel is vrij stevig, maar mijn inziens niet oncomfortabel, het schakelen gaat trefzeker, de zit is prima (de “cockpit” is om je heen gebouwd), de ruimte achterin houdt niet over (maar dat wisten we) en de afwerking is prima in orde. En misschien nog wel het belangrijkste bij het kiezen voor een auto: het voelde gewoon lekker aan, meteen vertrouwd en erg intuïtief allemaal. Al met al dus erg positief.

Dan de gekozen configuratie (met motivatie):
Model: BMW 116i – Sinds maart geleverd met een 2.0-blok. Geknepen tot 122pk, maar met een hoger koppel dan de oorspronkelijke 1.6 (160 vs 190 Nm). Geen raket, maar komt prima mee (0-100 in 9.8 en 204 km/h top) en is lekker stil.
Aantal deuren: 3 – de 5-deurs was onze eerste keuze, maar gezien het feit dat we maar met z’n tweeën zijn en ik 85% van de kilometers alleen maak werd er toch voor het mooiere design van de 3-deurs gekozen.
De kleur is “Saphirschwarz metallic” en de bekleding stof “Network Anthrazit Schwarz”.
Opties/Accessoires:
- Business Line (armsteun voor, mistlampen in voorbumper, multifunctioneel lederen stuur, lichtsensor, regensensor, opbergpakket en automatische airconditioning) – behoorlijk gunstig pakket met eigenlijk alle (jammer dat er geen cruise control in zit) opties die je “nodig” hebt.
- Lichtmetalen velgen, design 142 (17”) – het oog wil ook wat
- Chrome line exterieur: oa chromen randje om de raampartij – voor de looks
- Exterieur delen in kleur: stootstrips en dergelijke meegespoten – ook voor de looks
- Individual hemelbekleding “Anthrazit” – zwarte hemel staat erg chique
- Interieurlijsten “aluminium akzentschliff” – lijsten zijn naar mijn mening erg fris en modern (bovendien mocht mijn vrouw het interieur uitkiezen (had ik beloofd) dus dan heb je weinig meer te vertellen ;-) )
- Lichtpakket – praktische/chique verlichting binnen en buiten (extra leeslampjes, “watervalverlichting” en verlichting van de deurklink en stoep bij het ontgrendelen van de deuren)
- Parrot bluetooth carkit – voor de veiligheid/tegen boetes, inclusief stuurbediening, geluid via de speakers van de auto.
- BMW Portable Navigatie (Garmin) – Portable maar wel zonder (zichtbare) kabeltjes, met BMW-design en steuntje (geen zuignap) op het dashboard. De instructies worden via de speakers van de wagen weergegeven.

De meningen zullen verschillen over deze configuratie. Ik denk echter dat dit voor ons op dit moment de ideale auto is binnen het gestelde budget. Een 118i is ook bekeken, maar dat zou dan een vrijwel kale zijn geworden.

Dan het rijden/gebruik. Inmiddels heb ik sinds de uitstekende aflevering op 12 juni jongsleden 3500km gereden en ik kan alleen maar vol lof zijn. De gereden kilometers waren afwisselend van aard met ongeveer 70% snelweg, 10% buiten bebouwde kom en 20% binnen bebouwde kom. Het betroffen voor woon-werkverkeer vaak langere stukken (100km +) en in de weekenden kortere tripjes. Het verbruik ligt momenteel op 7.2liter/100km (zelf uitgerekend) en heb het idee dat dit steeds beter aan het worden is, net als de trekkracht, soepelheid van de motor overigens.

Over de hierboven al kort aangehaalde motor: hoewel dit voor de 1-serie de basismotorisering is ben ik er erg tevreden over. Het koppel (met 190Nm overigens gelijk aan dat van de 118i) is al bij lage toerentallen voorhanden en maakt schakellui rijden mogelijk. Als het een keer wat sneller/sportiever moet is het blok echter ook niet te beroerd om behoorlijk rap in toeren te klimmen.

Het exterieur (zie foto’s): ben er erg tevreden mee. De auto ziet er naar mijn idee “af” uit. Het uitlaatsierstukje was ik vergeten te bestellen, maar de dealer was zo vriendelijk dit voor de aflevering gratis erop te zetten. De kers op de taart zullen we maar zeggen. De velgen betreffen “design 142” en hebben achteraan een bredere maat dan voor (7 vs 7.5J). De chromeline doet het icm het saphirzwarte lakwerk ook goed en de stijlloze portieren passen erg goed bij de auto.

Het interieur (zie foto’s): je echtgenote het interieur uit laten zoeken is natuurlijk een risico ;-), maar het heeft erg goed uitgepakt. De optionele bekleding, zwarte hemel, het lichtpakket en als eyecatcher de sierlijsten maken het tot een luxe ogende auto. De afwerking is trouwens zeer strak.

Het comfort: ondanks de vrij stevige vering (hou ik persoonlijk wel van) krijg ik van passagiers uitsluitend positieve feedback. Over de ruimte achterin klaagt men evenmin. Dit is echter voor een groot deel te wijten aan het feit dat zowel mijn echtgenote (1.65m) als ik (1.78m) niet erg groot zijn. Dan de stoelen: hoewel ik me voor kan stellen dat velen de sportstoelen prefereren heb ik absoluut geen klagen over het standaard meubilair. Dit zit gewoon prima en is comfortabel. Ook voor langere ritten. Het geluidsniveau binnen is overigens erg laag. Met name in combinatie met de 6-bak en cruise-control zorgt dit op de snelweg voor een ontspannen gevoel en zorgt ervoor dat je erg relaxt aankomt op je bestemming. De prima werkende radio, navigatie en Parrot dragen hier ook aan bij. Het werkt allemaal intuïtief en logisch naar mijn idee.

De wegligging: deze is gewoon uitstekend. Heb bewust al eens een aantal malen geprobeerd om de BMW van zijn stuk te krijgen, maar dit blijkt een hele klus. Vooral klaverbladen zijn geweldig om met deze auto te nemen. Doe dit wel alleen: waarschijnlijk kunnen passagiers dit niet zo waarderen namelijk ;-).

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Tuurlijk, die zijn er bij iedere auto/merk. Hoe goed ook.
- Dure opties waar dit bij andere merken aanmerkelijk goedkoper of zelfs standaard is.
Denk aan cruise-control (€360,-) of het ontbreken van een USB-aansluiting (optioneel).
- De praktische ruimte: hoewel dit voor ons (2 personen) totaal niet speelt wil ik het toch even noemen. Als gezin met kinderen denk ik dat je beter voor een 5-deurs 1-serie kunt gaan of een 3-serie. Shoppen bij andere merken kan natuurlijk ook altijd.

Ik zal de review geregeld bijhouden. In ieder geval zal ik bij de eerste beurt (30.000km) weer een update doen.

"Verbruik daalt en motor komt los"

  • 7.200 km

Na 7200km weer eens een update. Een aantal zaken vallen op.
- krijg veel complimenten over de auto (altijd leuk!)
- het verbruik daalt steeds verder. Waar ik in het begin (zelf gemeten) op 7.8l/100km uitkwam had ik op de laatste tank een verbruik van 6.6l/100km. Het overall gemiddelde sinds de aankoop is 7.2l/100km volgens de boordcomputer. Deze wijkt iets af als ik mijn eigen metingen per tank mag geloven. 7.3/7.4l per 100km komt meer in de buurt.
- De motor begint losser te komen. Met name merk ik dit aan het feit dat bij lage toeren de auto beter trekt en het blok heel makkelijk naar hoge toeren klimt.
- De electronische "peilstok" geeft aan dat er inmiddels wat olie is verbruikt. Hij stond op max. (75% vol) toen ik hem kreeg en is nu geleidelijk afgezakt tot 50%. Op de schaalverdeling is 25% het minimum, even in de gate houden dus. Bij aflevering kreeg ik overigens een fles Castrol mee in een leren BMW-tasje. Heb dus nog olie. Dat er wat olie verbruikt wordt op de eerste 10.000km schijnt overigens normaal te zijn.

Tot de volgende update!

Gaat hard met de kilometers

  • 13.600 km

Inmiddels alweer 13600 kilometer gereden met de BMW. Een tripje Oostenrijk + Italie hebben hier mede aan bijgedragen. De kilomterstand zal de komende tijd fors groeien omdat ik weer meer voor mijn werk zal gaan rijden. Verwachting is dat ik rond de jaarwisseling op een halve ton zal zitten.

Dan over de auto. Deze heeft zich gedurende de korte vakantie naar Oostenrijk en Italie uitstekend van zijn taak gekweten. Zeer stil en snel genoeg op de snelwegen van Duitsland (kruissnelheid 170+), Oostenrijk (bergop/bergaf) en Italië. Daarentegen comfortabel, maar scherp en voldoende krachtig in de bergen van Tirol en de heuvels rondom het Gardameer. In Oostenrijk (km-stand 11800) de bijgeleverde fles Castrol Formula SLX (motorolie) bijgevuld omdat de stand tot "min" was gezakt. Schijnt normaal te zijn. Nu staat de meter alweer zo'n 2000 km op "max" en dit zou zo moeten blijven.

Over 21000km staat (volgens de boordcomputer) de eerste beurt voor de deur. Met dit tempo verwacht ik deze over ongeveer 9 weken te moeten laten uitvoeren. Dan ook een update mbt de kosten en de service van de dealer bij de onderhoudsbeurt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.