BMW 116i (2008) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 116i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
ERVARINGEN
- 15.000 km
Sinds begin juli rij ik een BMW 116i. Na eerst een Citroen C4 en later een VW Golf als voorloopauto te hebben gehad mocht ik nu zelf wat uitkiezen. Het ging tussen een Audi A3 Sportsback (vind de drie deurs niet mooi) of de BMW 1. Uiteindelijk heeft de sportiviteit van de BMW de doorslag gegeven in combinatie met een iets gunstiger leaseprijs.
Het is een Metallic Monacoblauwe geworden met chromeline exterieur. Een erg geslaagde combinatie. Tevens is het een businessline met enkele opties zodat het eigenlijk een high executive is, behalve dan achteruitrij sensoren en titan hell interieurlijsten. Scheelde ook weer behoorlijk in de leaseprijs.
Overige opties:
- Airco laten vervangen door climate control
- Chromeline exterieur (alleen op driedeurs te krijgen)
- Lederen sportstuur met knoppen voor radio etc.
- Cruise control
- Aut. dimmende binnenspiegel
Heb er inmiddels 15.000 km mee gereden waaronder een lange rit naar Italie. Hoe bevalt hij? Tsja, erg goed moet ik zeggen. De 122 pk motor is niet supersnel maar op toeren zeker goed te doen. Met name als het nat is heb je echt lol met de achterwielaandrijving. Tevens vind ik dat BMW kwalitatief goede materialen gebruikt, groot verschil met een Golf en zeker een C4.
Verbuik maakt niet zoveel uit (want lease) maar haal ongeveer 1 op 11,5. Niet heel zuinig ondanks allerlei brandstofbesparende zaken op de auto. De Golf was veel zuiniger. Wat wel een voordeel is dat de 116i vanaf 1 jan 2009 in de 20% bijtelling categorie valt.
Op droog wegdek heeft de auto zeer veel grip, ongelogelijk hoe hard je door een bocht kan. Op nat wegdek is het een ander verhaal, ik zie veelvuldig het DTC lampje knipperen op m\'n dashbord. Ook bijv. op korte dwarsrichels. Dat is wel iets wat me wat tegenvalt, het geeft me het gevoel met een minder veilige auto op pad te zijn. Binnenkort gaan de winterbanden erop, wellicht hebben deze meer grip op nat wegdek.
Ik zal binnenkort nog wat foto\'s plaatsen.
PROBLEMEN
- 15.000 km
Eigenlijk geen problemen met de auto, op een lekke band na dan. Maar daar doe je niks aan, voordeel is dat je met de Run Flat banden gewoon naar de dealer kan rijden.
Wel veel problemen gehad met de dealer, deze is alles behalve klantvriendelijk. Wellicht is dat een probleem wat meer 1-serie rijders kennen maar nadat de order geplaatst is hoef je niet meer op service te rekenen.
Update 30.000 km
- 30.000 km
Nog steeds een heerlijke auto! Inmiddels eerste beurt gehad en de vergrendeling van de tankdop was afgebroken (eigen fout). Allemaal netjes hersteld en de ook de winterbanden gemomteerd, Michelin Pilot Alpin.
Bij Nederlandse omstandigheden zowel en regen als droog wegdek complete nonsens en zelfs minder grip. Ik snap niet dat half NL op die banden rijdt. Echter, in sneeuwomstandigheden ideaal. Tijdens de wintersport veel op sneeuw gereden en dan is het echt een stuk veiliger.
Verbruik nog steeds rond de 1 op 11 bij stevig doorrijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.