Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2002)

autoreview

Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2002)

Signalement

UitvoeringTT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf137.500 km
KM-stand laatst196.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 141.000 km

Omdat we de ruimte van een Passat helaas niet nodig zullen hebben, hebben we besloten om "iets leuks" te kopen. Het was echter lang zoeken naar een goed exemplaar (wat achteraf nog wel tegen viel) in de juiste samenstelling. Wensen waren:

- 225 pk Quattro
- Cabrio met hardtop of Coupé
- Niet afgeragd en geen schade
- beperkte kilometerstand
- liefst uit 2001 (i.v.m. bijtelling)
- liefst geen import
- Xenon af fabriek

Uiteindelijk is het een 225 pk quattro uit 2002 geworden met 137.000 km op de teller (helaas dus pas over een jaar op de eigen zaak te zetten). Alles leek te kloppen en de proefrit was positief. Uiteindelijk hebben we de auto voor een redelijke prijs zo meegenomen. De auto is behoorlijk compleet voor die tijd maar dat mag ook wel met een nieuwprijs van €52.000! Zaken als stoelverwarming, radio CD met cd wisselaar zijn aanwezig, leder/ alcantara bekleding, automatische airco en een 6 bak.

Het rijden is echt een feest en mijn vrouw is er helemaal weg van. De grip lijkt eindeloos dankzij de quattro aandrijving maar zal dat uiteindelijk niet zijn. Ik wil de grenzen nog een beetje gaan verkennen maar tegen de tijd dat de grens bereikt wordt gaat het al zo hard dat dat op de openbare weg onverantwoord is... Het gevoel in het stuur is goed (ook niet meer dan dat) en de auto stuurt redelijk zwaar. Koppeling en versnellingsbak werken super met veel gevoel en ook de remmen lijken op hun taak berekend. Het onderstel is best stug (een stuk stugger dan de Leon FR met sportonderstel) maar niet oncomfortabel. Dan de motor: De auto versnelt zeer vanzelfsprekend en in no-time zit je op hoogst illegale snelheden. Toch begrijp je dan meteen de (negatieve) commentaren dat er te weinig sensatie is. Het gaat zo vanzelfsprekend dat het lijkt alsof er wat meer power in had mogen zitten. Je rijdt dus overal te snel en moet goed opletten maar damn wat is dat verslavend om door te trekken in de versnellingen!
De bagageruimte is nog best redelijk te noemen. Aan de achterbank heb je echter helemaal niks! Tot slot nog wel goed om te vermelden dat de auto niet geheel rammelvrij is. Ik ben wel van plan om dit nog aan te pakken (rammels bij hoedenplank en aircopaneel) maar er zijn eerst andere prioriteiten.

De keerzijde...

  • 141.000 km

Dan de keerzijde van deze auto:
Omdat de auto stationair wat onregelmatig liep wilde ik even de bougies vervangen. Hier trof ik echter olie aan bij de derde cylinder. Daarna maar het kleppendeksel gedemonteerd en van het 1 kwam het ander. Inmiddels heb ik de volgende zaken aan de auto vervangen/ gerepareerd:

- Nokkenaskettingspanner
- kleppendekselpakking
- Flush met Forté
- Oliepomp
- Oliezeef
- Volledige carterontluchting
- Olie/ filter
- Interieurluchtfilter
- Stoelverwarming (knop) reparatie
- Ruitenwissermechanisme reparatie

Het blok bleek volledig vervuild door de longlife beurten. Na 4 uur! draaien met Forté motor flush is het resultaat redelijk. Alles bij elkaar al meer dan €1000 aan onderdelen uitgegeven. Moet er niet aan denken dat ik dit niet zelf zou kunnen...

Bij de uitgebreide poetsbeurt bleek de auto ook op diverse plekken gespoten te zijn. Redelijk goed, dat wel maar niet perfect.

De komende tijd zal de auto zich moeten gaan bewijzen en zullen er sterren m.b.t. kosten terugverdiend moeten worden...

Wordt vervolgd!

Weggedrag, grensgedrag en veiligheid

  • 144.000 km

Na de techniek in orde te hebben gemaakt is het tijd om het weggedrag eens echt op de proef te stellen. Omdat dit op de openbare weg niet binnen de grenzen van de wet mag het circuit opgezocht. Wanneer de auto flink op zijn donder krijgt valt op dat de koppeling en versnellingsbak zich uitermate goed houden en ondanks het wat vage gevoel rond de middenstand de neus uitermate nauwkeurig geplaatst kan worden. Ik was met name benieuwd of de Audi ook echt zo tricky kan zijn als men beweert. Om meteen met de deur in huis te vallen: NEE! Je voelt erg goed wanneer de grens komt en een beetje gas lossen is dan voldoende om de auto weer in het gareel te krijgen. Met de juiste bandenspanning is de auto zelfs wat onderstuurd (zeker op nat). Je moet het echt wel heel bont maken wil er iets "onvoorspelbaars" gebeuren...

Op het circuit merk je ook pas echt de voordelen van de Quattro aandrijving. Wat een wegligging! Op droog rij je de BMW 3 series met slicks en race ophanging er gewoon uit!

Dan de remmen: deze zijn echt niet geschikt voor het circuit. Na 5 rondjes geen remkracht meer. Hier had ik echt meer van verwacht. Zelfs op de openbare weg krijg je de standaard remmen redelijk eenvoudig tot het kookpunt. Na het monteren van andere blokken (Ferodo 2500) is dit probleem opgelost!

Conclusie na 2 trackdays en heel wat wegkilometers: Goed en veilig weggedrag, net voldoende vermogen voor het gewicht (op het circuit) en een heerlijke auto om in onderweg te zijn.

Als we thuis allebei weg moeten is het altijd de vraag wie er met de TT "mag" en wie er met de Leon "moet"...

Toch weer die kettingspanner...

  • 146.400 km

Nadat ik de kettingspanner had vervangen voor een imitatie kettingspanner was ik toch niet tevreden. De oude spanner uiteindelijk helemaal schoongemaakt en teruggeplaatst. Als de motor eenmaal liep was het beter maar bij het starten toch elke keer even die ratelenede ketting. Uiteindelijk toch een originele spanner besteld (€330 via Ebay en €703 bij de dealer!!!) en gemonteerd. Het is nu beter maar volgens mij nog niet weg. Ik heb het idee dat de motor inwendig zo sterk vervuild is dat het oliekanaal naar de spanner wat minder olie door laat.. Bij de beurt nog maar een keer flushen dan..

Veder heb ik nog een onderdeel van de carterontluchting vervangen. Een plastic buisje waarvan ik de kostprijs inschat op een paar eurcocent moest bij de dealer €72 opbrengen!! Wat een prijzen maarja, het spul is helaas nergens anders te koop.

Ander probleempje is dat de mistlampen automatisch aan gaan wanneer de lichten worden aangezet. Vooralsnog laat ik dit even zo want een nieuwe schakelaar zal vast ook een hele zak geld kosten.

Dan de positieve kant: Man wat rijdt/ schakelt/ stuurt dat ding lekker! Even doortrekken zorgt elke keer voor een grote smile op je gezicht. Wanneer je bij de pomp dan ziet dat het gemiddelde weer 1 op 7 is geweest dan is dat even wat minder maar dat weet je van tevoren.. Na dat laatste stukje carterontluchting trekt de auto trouwens echt als een gek! Daarnaast valt op dat er behoorlijk wat positieve aandacht is voor deze auto. Zelf vind ik hem ook prachtig en het blijkt dat die mening door meer mensen gedeeld wordt. Mensen denken nog steeds dat het een hele dure auto is terwijl dat (wat betreft aanschaf) heel erg mee valt.

Overall zijn we erg blij met deze auto. Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Nokkenasketting vervangen

  • 147.000 km

Behalve het nog steeds aanwezige geluid rond de nokkenassen helaas afgelopen week een motorstoring. Bij het uitlezen bleek de nokkenaspositie niet altijd correct. Toch maar weer de boel uit elkaar gehaald en het enige nog niet vervangen onderdeel (de nokkenasketting zelf) vervangen. Bij dit type motoren gaan deze kettingen normaal gesproken een autoleven lang mee maar deze ketting vertoonde toch wel wat speling. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door de versleten kettingspanner die er eerst in zat waardoor de ketting is gesleten.

De eerste indruk is goed maar dat heb ik al vaker gedacht dus we houden even een slag om de arm...

Wat me verder opvalt is dat de auto, nu het gehele carterontluchtingstraject echt lekvrij is, op 98 benzine veel meer vermogen heeft dan op 95 benzine. Op 98 trekt de auto met name van 5500 - 7000 tpm net even wat lekkerder en sneller.

Betrouwbaarheid

  • 162.000 km

De teller staat nu op 162.000 km en we zijn ook weer een jaartje verder. De TT heeft na het wegwerken van het achterstallig onderhoud/ ouderdomsslijtage geen krimp meer gegeven (afgelopen jaar heb ik wel nog de katalysatoren vervangen vanwege een emissiefout en heb ik een koppelstuk van het koelsysteem moeten vervangen). De auto start altijd en rijdt nog steeds fenomenaal. Door mijn eigen toedoen wel nog problemen gehad met de remmen. Vanwege het gewicht en mijn passie om op het circuit te rijden heb ik brembo sport met ferodo ds2500 blokken gemonteerd maar ook deze schijven hebben moeite om de zware TT op het circuit tot stilstand te brengen met als gevolg doorgescheurde schijven (te warm geworden) en afgebladderde lak van de velgen. Bij gewoon straatgebruik komt dit natuurlijk niet voor dus hier kan de auto in principe niets aan doen.

Op de terugweg van Meppen naar Limburg ook een keer de topsnelheid van de TT geprobeerd (met octaan 102 in de tank). De teller liep uiteindelijk door naar 255 km/h. Het verschil met de betere benzine is groot. Met octaan 95 wordt het boven de 220 km/h sprokkelen maar met 102 liep de snelheidsmeter steeds vlot naar de 240 om vervolgens wat langzamer maar gestaag door te klimmen naar 255 km/h.

Tot slot lijkt er een probleempje te zijn met de regelunit van de airco. De ventilatoren blijven niet op 1 stand blazen maar gaan steeds van hard naar zacht. Alleen bij handbediening blijft dit constant. Ik verwacht dat ik hier nog ergens een sensor zal moeten vervangen.

Half jaartje verder

  • 175.000 km

We zijn weer een half jaartje verder. De sensor die ervoor zorgde dat de airco niet constant bleef blazen heb ik vervangen waarmee dat probleem verholpen is. Een ander probleem wat eind vorig jaar af en toe optrad is het in noodloop gaan van de motor bij stevig optrekken. Na wat zoeken en loggen de diverter valve en een turbo regelklep vervangen (lang leve de imitatieonderdelen sites waar je deze zaken voor een fractie van de prijs kunt bestellen) waarmee het probleem weer opgelost is.

Nieuwe problemen zijn er ook: De ruitenwissermotor komt langzaam aan zijn eind want deze doet het af en toe helemaal niet of gaat heel traag dus die moet vervangen worden. Verder gaf de "nieuwe" katalysator afgelopen week ook een foutmelding maar ik hoop dat die het nog een tijdje volhoudt.

Wat betreft bestaande problemen: De nokkenasketting ratelt nog altijd bij een koude start. Ik heb er inmiddels 10W60 olie in zitten met de gedachtegang dat deze olie wat dikker is en dus langer blijft hangen maar dit geeft geen verbetering. Verder zit er bij (heel) hard remmen een trilling bij het linker voorwiel. De schijven kunnen het niet zijn want deze zijn nieuw. Het probleem hier heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Wat rijden betreft is het nog altijd een erg fijne auto. De auto is oud dus de gebreken die voorkomen zijn een beetje te verwachten maar goedkoop om te rijden zal deze auto nooit worden. Dat heeft me ook van het idee afgebracht om ooit een R8 te kopen. De TT heeft namelijk gewoon een onderstel van een Golf IV en deelt daarmee veel onderdelen. Met een R8 zis het prijskaartje voor onderdelen toch net iets anders...

Jaartje verder

  • 186.325 km

We zijn inmiddels weer een jaartje verder. Voor wat de olie betreft ben ik weer terug bij 5w40 olie. Ik denk dat ik het probleem met de ratel heb gevonden maar nog niet opgelost: Er schijnt bij de oliefilter een regelklep/ ventiel te zitten wat ervoor moet zorgen dat de olie na het afzetten van de motor niet volledig terugloopt naar het carter. Ik vermoed dat deze klep open blijft staan waardoor er bij het starten kortstondig te weinig oliedruk is met de ratel als gevolg. Bij de eerstvolgende beurt dus maar eens uit elkaar halen.

De ruitenwissermotor heeft het inmiddels volledig laten afweten en is vervangen door een tweedehands exemplaar (€35). Daarnaast zijn de veren aan de voorzijde vervangen en is er 1 veer aan de achterzijde vervangen.

De katalysator geeft zo af en toe een foutmelding. Soms verdwijnt deze vanzelf na een aantal dagen en anders is het resetten van de foutmelding voldoende om deze weer voor een paar weken te laten verdwijnen. Er zal dus nog een keer een andere katalysator onder moeten.

Wat rijden betreft blijft het voor ons een fijne auto. Aangezien er gezinsuitbreiding op komst is weet ik nog niet wat ik met de auto ga doen. Ik twijfel over verkopen of bewaren. Waarschijnlijk wordt het een verkoop maar dan wel eentje met pijn in het hart. Mijn vrouw denkt tot op heden dat de TT ook met kinderen groot genoeg is maar daar zal ze waarschijnlijk wel snel op terugkomen... Wordt vervolgd.

Auto stilgezet

  • 190.000 km

De hebben er een auto bijgekocht waarmee we nu op 4 auto's komen voor 2 personen en dat is toch wat veel. Verkopen kon ik de TT niet en ook mijn vrouw was er meteen voor om de auto te bewaren. Dat werd op zoek naar een stalling maar een betaalbare plek was lastig te vinden. Uiteindelijk blijkt de TT op movers dwars in de garage te passen zodat we hem zelf kunnen stallen.

De auto is nu geschorst. Voor de komende jaren ben ik van plan om de Audi weer helemaal in top staat te brengen. De laatste tijd was er een behoorlijke olie lekkage (ik vermoed de krukas keerring) dus dat is het eerste wat aangepakt moet worden. Misschien komt er dan ook wel een totale revisie van het blok.

Daarna is het onderstel aan de beurt (rubbers e.d. beginnen toch wat ouderdomskuren te vertonen na 18 jaar). Uiteindelijk is het dan de bedoeling om de auto voor erbij te rijden als hobby auto. Voorlopig zullen er dus even geen kilometers meer gemaakt worden.

De TT rijdt weer

  • 190.000 km

De TT rijdt weer! Door gewijzigde toekomst plannen kan de auto best voor "erbij". 4 auto's voor 2 personen blijft een beetje overdreven dus ik weet nog niet wat er verder gaat gebeuren. Een TTS cabrio is ook wel erg leuk voor erbij...

In aanloop naar de APK het volgende onderhoud uitgevoerd:
- Nieuwe olie/ filter
- Brandstoffilter
- Interieurfilter
- Nokkenas keerringen
- Kleppendeksel pakking
- Krukas keerring
- Distributieriem (moest er toch af voor de keerringen)
- Zeef caterpan schoongemaakt (omdat deze toch los moest)
- "Nieuw" spatbord (dit was niet meer zo mooi)
- Bluetooth module voor spotify streaming

APK leverde geen opmerkingen op. Mijn vrouw rijdt er nu weer in als dagelijkse auto en is er dolgelukkig mee. Het onderstel heb ik verder nog niet aangepakt. Misschien dat dat de volgende klus wordt maar het kan ook zijn dat er een cabrio voor in de plaats komt.

Verkocht

  • 196.000 km

In de afgelopen 6000 kilometer nog een keer de nokkenas kettingspanner en nokkenasketting vervangen vanwege geratel bij de koude start. De ratel bij een koude start is er tot nu toe altijd geweest, ook na de vorige vervanging van de ketting en spanner. Iets doet me denken dat de vorige spanner die ik als "origineel" gekocht had een imitatie spanner was. Probleem was met deze nieuwe spanner en ketting definitief voorbij. Daarnaast nog net voor de verkoop stabilisator stangen en rubbers vervangen vanwege een krakend onderstel.

Bij het vervangen van de stabilisator nog gezien dat er aan de achterkant van het blok wat olie lekte maar naar de oorzaak heb ik verder niet meer gezocht omdat de besloten hadden om de auto te verkopen. Wel vermeld bij de verkoop zodat de nieuwe eigenaar er iets aan kan (laten) doen.

Het besluit om te verkopen hebben we genomen omdat er altijd minstens 2 auto's stil stonden en de wegenbelasting en verzekering gewoon doorliepen en niet goedkoop waren. Daarnaast is zo'n TT leuk maar dan bij voorkeur een cabrio in smetteloze staat. Misschien dat er nog een keer een TTS Cabrio gaat komen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.