Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S3 2.0 TFSI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 22.371 km |
and he's gone....
- 22.371 km
Het leer en de automaat van de BMW bleken steeds meer en meer niet mijn ding. Het hunkeren naar het geluid van een benzine motor werd ook met de dag heviger.
Nog steeds geen ruimte nodig en nog steeds qua uiterlijk verliefd op maar 1 auto: de Audi S3.
Nee, het is geen BMW; het stuurt indirecter (met dat rare, te dunne afgevlakte stuur), is geen 'leren handschoen', gooit niet met zijn kont, en heeft geen Idrive (dat ik dit nog ooit zou zeggen...)
maar oh, oh, oh wat ziet hij er lekker uit...
Omdat ik een hekel heb aan wachten vond ik via audidirectselectie.nl een kant en klare S3 met:
-proline; dus Xenon met draaiende lampen, afgevlakt stuur, wisselaar, dimmende spiegel etc.
-DVD navigatie
-telefoonvoorbereiding
-glazen schuif/kanteldak
-leder alcantara met stoelverwarming.
-Bose geluidsinstallatie
en belangrijkste:
-Zwart optiek: dus niet die vieze chromen grille
-zwart titanium velgen 18"
-en de hoogst bijzondere kleur Suzuka Grey. Lijkt wit, maar is het niet.
Ophalen:
Leverend dealer is Audi Centrum Amsterdam in de persoon van Bart Janssen. TOP! geschikte peer met zeer veel verstand van zaken. Wil nog voor je rennen en doet dat ook. Niet de verwaande houding als zijn collega's in het zuiden des lands...Deze jaagde mij tot nu toe altijd de showroom uit.
Daar stond hij: schitterende kleur van de Audi exclusive line. Heel apart en in mijn eigen woorden: 'porno op wielen'.
Na een uitgebreide uitleg en handige tips van de verkoper de file ingereden naar huis toe.
Omdat hij 3km op de teller had, voornamelijk rustig gereden; weinig toeren en vooral geen constante snelheid (slecht voor de motor bij inrijden). Alle tijd om aan de knopjes te zitten en de auto te leren kennen.
Het vage sturen dat mij eerder nog tegenhield, was er uiteraard nog steeds. Deze servotronic vind ik niet geweldig, maar bij hogere snelheid wordt het gelukkig stukken beter.
De stoelen zitten perfect! Dit was 1 van de hoofredenen voor mij om nu voor audi te kiezen. Ik rijd veel en in de BMW lopen de zijwangen helemaal door tot bovenaan. Mijn rug is daar net te breed voor en bij lange stukken irriteerde dit steeds meer. De audi rugleuning is veel beter.
Ook het alcantara bevalt goed: geen plakrug meer en wel een mooie exclusieve uitstraling.
De stoelverwarming gaat tot standje magnetron en werkt vele malen sneller dan die van BMW.
GELUID/NAVIGATIE:
-DVD navi werkt top: sneller dan BMW en het menu is makkelijk en went snel. De kaarten zijn meer accuraat en werken veel sneller dan het Idrive systeem. De bediening haalt het qua gemak niet bij de BMW, maar het audi systeem is natuurlijk een flink stuk ouder.
-bluetooth telefoon. koppelen en bellen maar. Perfect! dit laat niets te wensen over.
-geluid: de bose speakers zijn voldoende, het is niet een geweldig warm geluid, en mist her en der wat volle bas maar klinkt mooi strak en ruimtelijk. Prima dus.
verder alle knopjes en spulletjes die het leven gemakkelijk maken en tegenwoordig in meeste auto's zitten.
RIJDEN:
Ik wilde per se de S3, ook al was hij zoveel duurder dan een mooie A3 S edition. Deze wens komt door de flinke remschijven en klauwen, het quattro systeem (ook al is het maar een haldex koppeling), gekoppeld aan een beer van een motor en vooral de S3 trim:
de dikke skirts en bumpers maken de auto echt dik en helemaal af. Zeker in deze aparte kleur.
Instappen is veel makkelijk voor mij dan in de BMW's doordat het een 3-deurs is, net als mijn eerdere Golf GTI. Heerlijk is dit, en geen b-stijl naast je zorgt voor een veel ruimtelijker idee.
De remmen zijn uitstekend en het quattro systeem zal best saai zijn vergeleken met de achterwiel aandrijving, maar oh zo heerlijk met de huidige winter. Altijd grip en een veel veiliger gevoel. Kortom veel meer gebruiksgemak.
Vergeleken met de 2.0 uit de GTI heeft deze motor een groter turbogat en is daardoor veel luier onderin (hij moet uiteraard nog ingereden, maar toch.) Als de turbo erin komt, dit probeer ik nu zachtjes aan steeds meer, dan gebeurt er ook iets. Wat een lompe kracht! heerlijk! en in plaats van afvlakken hoog in de toeren, lijkt het wel alleen maar heftiger te worden. Wat een beest. In snelheidsbeleving verreweg het beste tot nu toe.
De vage besturing went, en dit kan ik hem vergeven in ruil voor de motorbeleving en het geweldige uiterlijk. Het rijdt heerlijk, is veel praktischer in dagelijks gebruik qua rijdbaarheid en de bouwkwaliteit is subliem! De degelijkheid druipt er vanaf. alles voelt lekker stevig aan. Geen kraakje, niets. Het is veel minder spannend, maar voor voornamelijk zakelijk verkeer is dat eigenlijk alleen maar een plus punt.
Als hij is ingereden zal ik net als de voorgaande auto's ook deze laten chippen. Daarbij heb ik reeds een 'leuker' luchtfilter besteld en een Forge Valve die de bestaande dumpvalve moet vervangen. Als het goed is krijg ik nog iets meer geluid, meer oempfff en vooral reactiesnelheid op het gaspedaal. Dit is nu nog niet helemaal geweldig en met name het wegvallen van druk bij schakelen onder vollast vind ik niet zo prettig.
Het verbruik valt overigens reuze mee. Tot nu toe haalt hij 1 op 9,5 Gezien het nog moeten inrijden en de huidige buitentemperaturen zal het enkel beter kunnen worden.
Foto's en update volgen snel.
Update: nu 5370km gereden sinds eind januari;
Hij is nog steeds even mooi; echt een begeerlijk lief autotje. Maar nog een keer audi verkiezen boven BMW lijkt steeds onwaarschijnlijker; het echte rijdersgevoel ontbreekt. één zijn met een auto, super scherp en direct sturen zoals met de voorgaande bmw's mis ik.
De instap is en blijft prettiger vanwege de 3 deurs, de stoelen zijn uitstekend en de navigatie werkt perfect, het motorgeluid is met de gemonteerde airbox wat leuker, maar haalt het uiteraard niet bij de 6 in lijn.
Kortom beleving ontbreekt. Waar de auto voor is bedoeld; namelijk zakelijke kilometers maken, is hij meer dan geschikt. Het verbruik op snelweg is zeker acceptabel behalve wanneer het vriest. Er rammelt niets, de degelijkheid straalt ervan af en het is gewoon een fijne auto. Er ontbreekt niets, en toch mis ik iets... dit vat het wel het beste samen.
Verder uiteraard weinig bijzonderheden behalve dan de stereo; na een aantal uren luisterervaring kan ik nu zeggen dat het bose systeem het echt niet is. het klinkt blikkerig, bij iets harder volume vervormt het geluid onmiddellijk en de RNS-E van audi gooit iedere keer alle MP3 files op een andere volgorde dan die ik wens. Dit is het grootste manco; met de I-drive door de Ipod scrollen was een verademing. Ik ben bezig met een alternatief, maar het valt niet mee want er zijn nauwelijk ipod systemen voor de RNS-E waar je naam van artist, titel etc. in beeld krijgt...
UPDATE 31-04-2010:
Inmiddels een krappe 14.000km gereden sinds januari en het gaat goed met de airmiles en freebees... met veel snelweg gebruik is het nu toch maar 1 op 9. Niet zo best dus.
De winterwielen heb ik vervangen met 19" RS4 model met P-zero's. geweldige band, goede grip, maar 19" is achteraf een beetje teveel van het goede. Het staat wel goed, maar volgens mij zijn deze banden mede debet aan het verbruik...
Op wintersport geweest met de auto en topsnelheid is 270km op de teller (begrenst uiteraard). Na een aantal uren reageert hij steeds beter op het gas en het viel me alles mee. Qua comfort en stuiteren weinig te klagen, alle spullen die mee moesten pasten erin en met goed doorrijden had ik anderhalve tank nodig (1 op 9).
bij flink doorrijden in de stad wordt het turbogat groter; op temperatuur valt hij bijna dood als je hem niet op toeren houdt.. niet fijn dus.
hoewel hij bevalt en ik niet echt iets aan te merken heb, is het het nog steeds niet helemaal... de lach, het gevoel van thuiskomen als je instapt, het vlijmscherpe sturen... het BMW gevoel ontbreekt.
En met die conclusie; audi is meer een luxe vervoersmiddel, had ik achteraf een S-edition A4 moeten nemen en 10K in de bijtelling bespaart..
UPDATE 10-08-2010: and he's gone..... 22.371km
de kogel is weer door de kerk. twee weken terug dankzij leasetrader de auto overgedragen aan een nieuwe berijder.
Mijn rug was het steeds minder eens met het onvergevingsgezinde onderstel gecombineerd met iets te enthousiast gekozen schoeisel (19inch). Na een tijdelijk uitstapje in een volvo V70 bleek het wel degelijk dat de auto verantwoordelijk was voor mijn rugklachten. weg dus en over aan iemand die niet zoveel km's maakt... en dus weer op zoek naar iets nieuws. Bij deze wel nog even de foto's van de S3.
Omdat ik snel weer wil kunnen rijden op gekeken naar:
bmw 5
Q5
Audi a4 allroad
waarschijnlijk komend weekend al de aflevering, dus een nieuwe review volgt snel.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort2
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi
Uitgelicht aanbod

Audi A4 Limousine 2.0 Turbo quattro Panorama Airco Trekhaak
- 2011
- 132.802 km

Audi A7 Sportback 4.0 TFSI S7 quattro Pro Line plus - Automaat, Panoramadak, B&O sound, Night Vision, Navigatie, Head-up display, Dode hoek detectie, Leder Sport Interieur, irco/ECC, Cruisecontrol, Parkeersensoren
- 2012
- 89.346 km

Audi A5 2.0 TFSI HG6 S-LINE / B&O AUDIO / LEDER / XENON / PDC
- 2009
- 157.648 km
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
