Audi Q5 3.0 TDI quattro Pro Line S (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q5 3.0 TDI quattro Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
audi Q5 3.0 TDI quattro s-tronic
Begin vorig jaar testrit gedaan met VW Touareg 3.0 TDI ( goede indruk qua rijgedrag en afwerking maar iets te groot van formaat), nieuw model BMW X3 2.0 diesel ( vlot rijgedrag maar ik vind het model niet echt geslaagd ) en als laatste heb ik een halve dag mogen testrijden in een audi Q5 3.0 TDI s-line 7 tronic. Dat viel totaal niet tegen : rijgedrag te bepalen op 4 standen (comfort, automatisch,dynamic of individueel. 240 PK is meer dan voldoende om met deze toch niet zo lichte suv vooruit te komen.
De keuze was duidelijk na deze testrit; het werd een Q5 3.O TDI. . Waarom geen 2.0 TDI ? Na 24 jaar hard labeur wou ik eens echt een wagen kopen die mij 100% voldoening gaf met alles erop en eraan. En ja, dan rijd een 6 cilinder gewoon veel fijner.
In januari 2011 besteld, met praktisch alle opties en geleverd eind augustus. Ik weet het, zeer lange wachttijden tegenwoordig maar het was de moeite waard ! De assemblagekwaliteit is opmerkelijk, alles straalt kwaliteit uit.
Na ongeveer 5 maanden rijgenot heb ik volgende plus en minpunten ondervonden.
Plus :
Algemene kwaliteitsindruk
Geluidsdemping
Rijeigenschappen : wegligging, comfort, zitpositie, stoelen
Gebruiksgemak : instap, ergonomie, elektrische kofferklep, sensoren rondom, logische MMI bediening, bergvakken
Looks : 20 inch velgen
Alles is naar persoonlijke smaak in te stellen met ieder zijn eigen sleutel : stoelen,spiegels,radiozender
Fantastische motor ( soepel ) en versnellingsbak*
Adaptieve cruisecontrol met waarschuwing wanneer je te kort op je voorligger rijd of bij het naderen van een file. het is telkens wennen als ik in de auto van mijn vrouw rijd die deze optie niet heeft.
Min : ( dit is wel muggenzifterij want het is moeilijk om hier iets negatiefs over te schrijven)
Harde bagageafdekking: je weet er geen blijf mee als je iets grotere items moet vervoeren, dit was in de Passat beter geregeld
MMI werkt perfect maar start traag op, soms ben ik al 200 meter ver vooraleer de cd speler begint, op zich niets onoverkomelijk maar toch...
* Het duurt bij het vertrekken vanuit stilstand een fractie van een seconde vooraleer de motor reageert wat soms ergerlijk is wanneer je een drukke baan op moet. Maar het moet gezegd, eenmaal voorbij dat punt gaat het wel heel snel ( getest van 0 naar 100 in een vlotte 6,8 seconden ).
Het verbruik is in principe gezien de prestaties geen minpunt maar ik heb al verschillende keren geprobeerd een volle tank zo zuinig mogelijk leeg te rijden maar kom niet eens in de buurt van de fabrieksopgave ( 6.5/100 KM ). Het is moeilijk om onder de 9 liter te blijven. De boordcomputer bevestigd dit ( 10,1/100 km )
Mijn conclusie : het is een fantastische wagen waarmee je telkens met een brede glimlach uitstapt en nog eens achterom kijkt om na te genieten. Hij is niet goedkoop maar wel perfect afgewerkt en met bakken rijplezier : comfortabel en zacht of sportief , hij kan het allemaal !
Update : 10000KM erbij!
- 24.000 km
We zijn ondertussen 10000 Km verder, waaronder een 3000 KM richting Italië en terug. Ik moet zeggen : dit is de perfecte reiswagen.
Comfortabel,zacht en snel. na 1250 km (1 tussenstop om te tanken) uitgestapt zonder rugpijn, met dank aan de uitstekende comfortstoelen met lendesteun. Wat ik ook heb leren waarderen is de anticiperende cruiscontrole, een fijn middel om je afstand te bewaren op je voorganger, en het werkt uitstekend!!
Het verbruik is gezakt naar 8,5l/100 km . Waar het mogelijk was lag de snelheid rond 160 k/h, op de terugweg in Duitsland 180/200.
voor de rest overal de max. snelheid gerespecteerd.
In Italië heb ik wat met de instellingen van de vering en stuurinrichting gespeeld en ik moet zeggen: formidabel. Met de sturing strak en direct en de vering op hard is het een plezier om de kleine bergweggetjes met haarspeldbochten te nemen: totaal geen spijt van deze optie ! ( van heel de wagen niet trouwens )
We zouden zo terug vertrekken met deze fijne wagen. Oh ja, ook plezant, geventileerde voorstoelen, altijd fris uitstappen !
Als er nog wat te vertellen is later, dan lezen jullie het wel !
Update
- 42.000 km
Na anderhalf jaar en 42000 vlotte kilometers ben ik de Q5 nog niet beu. Op 30000 KM heeft de wagen een groot onderhoud gehad, niks wereldschokkend aan de hand, olie en filters vervangen tegen een normaal tarief. Tevens 4 nieuwe banden wat ik vrij snel vond gezien mijn eerder rustige rijstijl.
Enkele weken geleden begonnen de remmen te piepen: nieuwe remblokken eronder. Volgens de dealer normaal gezien het gewicht in combinatie met de automaat ( minder motorrem dan een handgeschakelde bak )
Voor de rest blijft dit een heerlijke wagen : zacht en comfortabel cruisen, stevig accelereren wanneer nodig. Enkel het verbruik blijft steken op ongeveer 10L/100 km, vooral het gevolg van te korte ritten vrees ik.
Wat ook opvalt vind ik, is dat het interieur goed krasbestendig is ( we hebben het anders meegemaakt bij andere merken ) Nog geen kraakjes, piepjes of zaken die stuk zijn gegaan, dus ik ben nog steeds tevreden.
Mocht er zich nog spectaculaire zaken voordoen met deze wagen dan horen jullie het wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.