Audi Q5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)

autoreview

Audi Q5
Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5

Signalement

UitvoeringQ5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto

  • 7.500 km


Na lang wachten (begin januari 2009 besteld, aflevering eind juni) rijd ik nu dan toch eindelijk in mijn nieuwe auto: de Audi Q5. Ik rijd ca. 45.000 km per jaar, maar het is toch een benzineversie geworden; de 2.0 TFSI Proline. De 2 liter diesel vond ik te sloom en de 3 liter diesel vond ik te prijzig. De velgen (20 inch), de amarettobruin lederen bekleding (vond ik mooier dan de kaneelkleur die af-fabriek leverbaar is) en een afneembare trekhaak zijn achteraf door mijn dealer (auto Hoogenboom in Rotterdam) gemonteerd.

Ik heb er nu 7.500 km mee gereden en mijn ervaringen zijn overwegend positief. Het is een echte rijdersauto, hij stuurt lekker strak, ligt goed op de weg zonder oncomfortabel te zijn en is mooi stil. De 2.0 motor is bijzonder prettig: snel en soepel. Alleen het geluid is een beetje jammer, een V6 klinkt toch een stuk fijner. Het verbruik is redelijk: ik rijd gemiddeld 9,5l/100km met overwegend rustige snelweg kilometers.

De s-tronic automaat reageert en schakelt razendsnel. Ik heb de flippers achter het stuur als optie besteld, maar in de praktijk gebruik ik die nooit. Het staat natuurlijk wel leuk, en als je op een bochtig en heuvelachtig traject rijd heb je er ook echt wat aan. Maar goed, de meeste kilometers breng ik door op de A12.

Als je van sturen houdt kan ik je het dynamische onderstel en besturing aanbevelen. Ik heb er mee proefgereden, maar ik heb het uiteindelijk vanwege de forse meerprijs (ruim 4 mille) niet aangeschaft. Daar heb ik toch een beetje spijt van, want met die optie rijdt Q5 als een BMW 1 serie: haaks door de bocht is geen probleem.

Ik moet nog een keer langs de garage want boven de 120 km/uur kan mijn Q5 geen vaste snelheid aanhouden. Bij een vaste kruissnelheid van zeg 140 km/uur (al dan niet met cruise control) varieert het toerental voortdurend, met ruim 200 tpm. Dat rijdt erg onrustig.

Het MMI systeem bevalt me erg goed. De navigatie is soms onduidelijk en het 3D systeem staat duidelijk nog in de kinderschoenen: alleen Den Haag en Parijs heb ik tot op heden in 3D gezien, de rest is gewoon 2D. De Audi Concert radio die in het proline pakket zit vind ik erg goed, ook hoge en lage tonen doet 'ie prima. De geintegreerde iPod aansluiting + 2 SD cards maken het luisteren naar muziek tot een feest!

Al met al bevalt de Audi Q5 me erg goed, ik stap er elke dag weer met plezier in!







7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.