Audi Q5 2.0 TDI 170pk quattro Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q5 2.0 TDI 170pk quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 56.134 km |
Fijne auto, maar....
- 56.134 km
Eindelijk was het zover: ik mocht de sleutels van mijn Audi Q5 in ontvangst nemen. Ik heb er nu zo'n 4700 km. mee gereden en het is tijd om de eerste potentiële kopers te waarschuwen. Het is een fantastische auto maar het motorvermogen schiet tekort op de snelweg. De motor pakt goed op en is vlot genoeg in de stad maar als je 120 km/u op de snelweg rijdt en denkt EVEN SNEL iemand in te halen, kun je dat maar beter uit je hoofd zetten. Hij haalt wel in, maar het is als met klompen op glad ijs. Privé rijd ik een BMW X3 3.0 benzine met 231 pk (ja ik weet het, een totaal andere vermogensafgifte doordat het een benzine is) maar die tovert wel een glimlach op je gezicht; iets wat de Q5 bij mij niet doet. De BMW is altijd alert en de paarden onder de kap hebben hun spikes altijd aan om er op commando als een dolle aan te trekken. Ik ben ook niet bepaald een dieselrijder: mijn vorige auto's waren ook allemaal benzinegestookten en ik weet ook niet of ik een dieselrijder zal worden. Het is prima om te onthaasten maar als je op wil schieten kun je beter doorsparen voor de 3.0 diesel, ook al is de meerprijs schandalig overdreven. Eventueel chiptunen werd mij afgeraden: de motor geeft al vrij veel vermogen voor 2.0 liter (er wordt door Audi/Volkswagen immers 110 of 140 of 170 pk uit gepeuterd).
De auto is wel lekker stil, ziet er fantastisch uit en heeft erg fijne stoelen. De opties vind ik aan de prijzige kant (de auto is kaal zo'n € 55.000,- en kost zoals ik hem heb € 75.000,-): een flink bedrag voor een auto, in mijn ogen.
Kortom: fijne auto, goede uitstraling (niet te patserig) maar let op de motor die je bestelt!
Update 16782 km.:
Inmiddels al weer heel wat kilometers met de Q5 gereden. Ik ben hem in deze tijd gaan waarderen als een stille auto met erg fijne stoelen. Het motorvermogen vind ik nog steeds te gering maar het werkt wel onthaastend, zullen we maar zeggen. Ik heb bij de dealer geïnformeerd naar chiptuning maar aangezien ik de auto lease, willen ze daar niet van weten. Ik heb geen zin in gezeur als ik hem langsbreng voor een beurt dus moet ik het er maar mee doen. (Off-topic: dit is dus meteen mijn laatste lease-auto....).
Ook heb ik geïnformeerd naar winterbanden + velgen maar die zijn pas eind februari leverbaar. De verkoper zei:"Dan heb je ze wel vast liggen voor volgend jaar!". Wat een handige man met een enorme dosis humor. Ik gaf aan dat ik in dat geval graag velgen en winterbanden voor de Q3 wil bestellen. "Maar die bestaat helemaal niet!", zei de verkoper verbaasd. "Nee, maar tegen de tijd dat die er wel is, heb ik de winterbanden vast liggen!", was mijn antwoord. En wat denk je: wég gevoel voor humor....
Daarentegen moet ik zeggen dat de standaard banden die er onder liggen in combinatie met de Quattro aandrijving niet voor angstige momenten hebben gezorgd. De auto blijft koersvast en voelt niet onrustig aan. Maar goed: als je moet remmen heb je niets aan Quattro, natuurlijk!
Het verbruik is (bij 16782 kilometers in 210 uur) gemiddeld 7,9 liter per 100 kilometer. Dat is, gezien het gewicht en het frontaal oppervlak van de auto, voor mij acceptabel. Ik heb begrepen dat er inmiddels ook een Q5 leverbaar is met minder vermogen maar dat raad ik iedereen af!
Daarnaast mis ik wel het gevoel van een 6 of 8 cilindermotor. Dat heerlijke zoemen op de snelweg vond ik erg prettig klinken. Ook de smeuïge vermogensafgifte mis ik hierdoor in de Q5. De Q5 maakt op de snelweg haast geen geluid, maar als ik het raam open zet als ik voor een stoplicht sta, vind ik het dieselgeluid afbreuk doen aan de auto. Het klinkt, ondanks de laatste stand der techniek, in mijn ogen toch wat primitief.
Door de koude is het panoramadak iets gaan kraken maar ik verwacht dat dat met het verdwijnen van de vorst ook zal verdwijnen. Ik hou jullie op de hoogte!
Update 34951 km.:
Inmiddels al 10 maanden in mijn bezit. Ik heb alle kilometers probleemloos afgelegd. De Q5 blijkt een fijne auto die veel comfort biedt op de snelweg. Het gemiddeld verbruik is gezakt naar 7,8l/100km. en ik verwacht dat dat nog verder gaat zakken. Ik rijd vnl. snelwegkilometers en de laatste rit heb ik afgelegd met een gem. verbruik van 6,6l/100 km! Dit is prima haalbaar als je goed anticipeert en je aan de maximumsnelheid op de snelweg houdt. Ik vind het een prima score gezien gewicht en Cw-waarde!
Ik heb al drie x een ruitreparatie uit laten voeren en de eerste steenslag is inmiddels ook zichtbaar op de motorkap. De leasemaatschappj stelde mij vorige week een lakstift ter beschikking zodat ik deze kan repareren. Tevens heb ik met de leasemanager nog eens gesproken over chiptuning en deze heeft zijn akkoord gegeven. Ik krijg binnenkort een financieel en technisch voorstel: ik ben benieuwd! De tuning door Abt levert een winst op van ca. 20pk en 40Nm. Ik heb geen idee hoe dat verschil voelt maar als ik het laat uitvoeren, zal ik het in de review schrijven!
Update 18-11-2010/km-stand 56134
Ik heb de auto niet laten chiptunen: voor een chiptuning van netto € 1.400,- wilde de leasemaatschappij mijn maandbedrag met € 160,- verhogen. Mijn contract liep toen nog zo'n 24 maanden dus reken maar uit.... Desalniettemmin waardeer ik de auto meer en meer. Hij is lekker stil en het enige "probleem" dat ik heb gehad is het uitvallen van mijn MMI. Het contact uitzetten, de auto afsluiten, weer openen en opnieuw starten loste alles op. Het is net een computer...
Inmiddels heb ik winterbanden laten monteren op de auto. Originele 17" Audi velgen. Ik vind het geen mooi gezicht maar je merkt dat de auto wel iets soepeler rijdt door de hogere bandhoogte. Echter: een adviessnelheid van 90 km/h in een bocht kun je nu niet meer negeren want de wang zorgt voor meer roll. Dat had iedereen kunnen bedenken maar ik kwam er met 125 km/h op cruisecontrol achter. Ach ja; je bent nooit te oud om te leren. Binnenkort gaat de auto voor een 60.000km beurt weg. In de tussentijd is er 1 liter olie bijgevuld. Het verbruik van de auto ligt vanaf het begin tot nu op gemiddeld 7,6l/100km. De bandenslijtage vlat ook reuze mee maar dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl: na 55.000 km nog 5 mm en 5,5 mm profiel! Als ik nieuws heb, meld ik me weer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.