Audi Q4 e-tron Sportback 35 Advanced edition (2022)

autoreview

Audi Q4 Sportback e-tron 35 Advanced edition (2022)

Signalement

UitvoeringQ4 Sportback e-tron 35 Advanced edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste impressie

  • 40.000 km

Sinds februari 2022 ben ik overgestapt naar een elektrische auto, vanwege bedrijfsbeleid. De Peugeot 508 is dus ingeruild voor een Audi Q4 e-tron. Het is de versie met het kleine 52kWh accupakket.

Het bestelproces van de auto nam zoveel tijd in beslag dat deze niet meer in 2021 geleverd kon worden helaas, ondanks aanpassingen in de configuratie ervan. Iets met een virus en chiptekorten.

Dan over de auto zelf. Inmiddels heb ik er 40.000km in afgelegd onder wisselende omstandigheden.
In het algemeen moet ik helaas zeggen dat ik vind dat de auto onder de maat is. Dit zal ten dele subjectief zijn natuurlijk, maar ik zal uiteenzetten waarom ik dit zo ervaar.

De belangrijkste pluspunten van de auto zijn de ruimte, het geluidscomfort en de kleine draaicirkel.

De belangrijkste minpunten zijn er helaas meer. De matige afwerking wordt vaker genoemd, maar valt echt op. Niet alleen het materiaalgebruik maar ook hoe het in elkaar steekt is niet wat je mag verwachten van dit merk. In mijn auto zit bijvoorbeeld het kunststof rond de onderzijde van de bestuurdersstoel veel ruimer, centimeters ruimer dan bij de bijrijdersstoel. Hierdoor kijk je als je achterin zit tegen het stalen mechaniek aan. Een ander voorbeeld is de sterk slijtende middenarmsteun en rimpelige wang van de bestuurdersstoel. Dat verwacht ik niet na 40.000km. Bij mijn vorige auto (508) was deze slijtage niet of nauwelijks aanwezig bij 190.000km!

Verder valt op dat de achterzijde wel erg stug geveerd is. De bandenspanning achter stond bij aflevering op 3,2 bar en na die teruggebracht te hebben naar 2,6 bar werd het flink beter, maar het blijft stug en vrij oncomfortabel voor de achterpassagiers. Op vlak asfalt zoeft de auto stil en wel comfortabel over de weg uiteraard.

Naast de stugge vering is ook de stabiliteit van de achterzijde niet zo geweldig. Inmiddels heb ik een aantal malen haarspeldbochten gereden met de auto. Dit betrof zeer rustige ritten op vakantie. Hierbij valt op dat het stabiliteits-systeem al ingrijpt bij snelheden van minder dan 25 km/u. Dit voel en hoor je door het licht trillen van de achterzijde t.g.v. remingrepen aan 1 achterwiel. Waarom dit is, is mij een raadsel. Wel weet ik dat dit in de sport stand van het ESC bij gewoon rijden niet meer gebeurt, dus dan is dat maar de oplossing… Het komt vrijwel alleen in haarspeldbochten voor, dus in NL heb ik er zeer zelden last van.

Het multimedia systeem van de auto geeft bij starten altijd een melding met betrekking tot de gebruiker (gastgebruker). Het is nog niet mogelijk dit te voorkomen of een hoofdgebruiker in te stellen. Volgens mij is het mede hierdoor dat opgeslagen adressen na enkele dagen zijn verdwenen en je ze opnieuw moet invoeren. De Google navigatie werkt overigens verder wel prima en de schermen zien er fraai uit.

Wel ervaar ik moeite met opladen van de auto, als ik de 1-fase kabel van de 2e auto (plug-in) gebruik werkt het prima, hetzij op 1 fase. Hierdoor is de meegeleverde laadkabel vervangen, maar die bleek volgens de fabrikant achteraf niet defect. Het vreemde is dat de vervangende kabel het wel meteen deed en ook twee maanden goed gedaan heeft. Opnieuw is hetzelfde probleem opgetreden, waarbij de Q4-kabel het dus niet of meestal niet doet. De dealer zegt dat de kabel prima is. Erg vervelend en de dealer heeft nog steeds geen leen-kabels ondanks mijn eerdere advies daartoe. Dit geeft me de nodige ergernissen, immers moet ik de auto vaak laden met mijn dagelijks gebruik en het kleine accu pakket. Zien hoe dit verder afloopt de komende tijd. Gelukkig is er toevallig een tweede kabel aanwezig die ik kan gebruiken, want de dealer ziet helaas geen probleem.

Enkele weken geleden ben ik trouwens met de auto naar Toscane gereden. Dit was te doen, met de nodige laadstops uiteraard. Het snelladen verloopt eigenlijk altijd goed en vlot, mits je de accu voldoende leeg rijdt tot onder de 10-15%. Als je deze langere ritten veelvuldig maakt zou ik natuurlijk de grotere accu aanbevelen. Zelf rijd ik rond de 80.000km per jaar, voornamelijk in NL en dat wil wat mij betreft nog met de kleinere accu, zonder dat ik dagelijks aan de snellader sta. Bij dagelijks gebruik laad ik de accu trouwens altijd tot 100%, omdat ik bij dagelijkse ritten meestal meer dan 180km op 1 lading moet rijden. Dit heeft ermee te maken dat mijn werklocaties vaak wat meer afgelegen zijn en zelden een laadmogelijkheid hebben. Niet helemaal ideaal voor de accu, maar we zullen zien hoe dit richting de 180.000km zich ontwikkelt. Het verbruik (veel snelweg) zit rond de 23kWh/100km. Hierbij moet ik melden dat ik veelal 120-130km/u rijd op de snelweg. De praktische range is hiermee voor mij dus rond de 220km.

Als er wat meer kilometers gemaakt zijn of als er bijzonderheden zijn, zal ik een update geven. Dit betreft even mijn eerste ervaringen.

Wachten op update

  • 70.000 km

Het eerste jaar zit er inmiddels op en eigenlijk blijf ik bij de opmerkingen hierboven.

Ik ervaar nog regelmatig kleine storingen en ergernissen. Er is een grote update op komst naar het schijnt, maar wanneer is nog niet duidelijk.

Recentelijk is het laadklepje vervangen omdat deze niet goed opende en sloot, best lastig als je moet laden.

De laadperikelen die ik eerder ervoer zijn opgelost met de derde laadkabel. Dat zal dus wel een slechte serie geweest zijn vermoed ik.

Bij bijzonderheden plaats ik weer een update, als ik wat meer kilometers heb gemaakt.

Na de update

  • 115.000 km

Inmiddels is de update uitgevoerd en bevat enkele belangrijke verbeteringen op software gebied. Zo kun je nu zien waar de auto zich bevindt en zijn enkele bugs eruit gehaald.

Verder zijn er niet zoveel bijzonderheden, of het moet de vierde laadkabel zijn waar ik nu aan bezig ben. Ook moet de auto terug naar de dealer voor storing aan de achterklep. Die gaat na openen meteen weer deels of geheel dicht. Wordt vervolgd.

In februari 2024 zal de auto zijn eerste onderhoudsbeurt krijgen, mochten daar bijzonderheden uit komen dan deel ik ze hier.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.