Audi A8 3.7 quattro (1999)

autoreview

Audi A8 3.7 quattro (1999)

Signalement

UitvoeringA8 3.7 quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf229.000 km
KM-stand laatst249.500 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A8 3.7 Quattro Super Audi en auto

  • 249.500 km

Zeist, 5 februari 2009 Bron: Audiclubblad nr. 2 van 2009 mijn verhaal over mijn Audi A8

In het clubblad lees ik vaak over de ervaringen en Audi’s van andere clubleden. Bij deze wil ik ook eens mijn verhaal doen over mijn Audi. Een A8 3.7 Quattro uit 1999. Dit is zeker niet mijn eerste Audi. Het is begonnen in februari 2005 met een Audi A4 1.8 uit 1998. Deze kocht ik met slechts 50.000 km op de teller bij het Audi Centrum Utrecht. Zeer goede auto en reed als nieuw.

Na twee jaar begon het te kriebelen naar meer vermogen. In februari 2007 kocht ik een A4 2.4 V6 Quattro van ook 1998. Ook aan deze auto heb ik enorm veel plezier beleeft en had ik nog steeds plezier gehad, ware het niet dat ik in april 2007 een proefrit heb gemaakt in een Audi A8 3.7 V8 Quattro van 1998. Naar deze rit was ik erg onder de indruk geraakt van deze super Audi. Naar bijna een dik jaar verder kon ik in juni 2008 mijn vrouw zo gek te krijgen, dat ik mocht gaan kijken voor een Audi A8. Omdat ik een budget had (incl. inruilwaarde) van 10.000 euro. Moest ik zeker wat kunnen vinden. Sites als Autotrack zijn bij het vinden van een auto tegenwoordig onmisbare hulpmiddelen om een voor selectie te bepalen. Ik wilde op het gebied van kilometerstand tot maximaal 250.000 km gaan. Tevens moest de auto dealeronderhouden zijn met aantoonbare onderhoudshistorie.

Als eerste serieuze kandidaat ben ik gaan kijken voor een A8 3.7 Quattro uit 1996, welke te koop stond bij een handelaar in Macharen in Noord-Brabant. Het bezoek was kort want we kwamen er met de prijs meteen al niet uit. De kans op serieus te kijken en een proefrit te maken werden mij eigenlijk meteen ontzegd. De verkoper wilde vooraf al een prijs weten. Ik gaf aan dat ik pas na een grondige inspectie en goede proefrit pas kon zeggen. Daarop was hij al licht geïrriteerd en heb ik besloten met mijn echtgenote huiswaarts te gaan.


Maar goed na nog een paar maanden kritisch zoeken kwam ik een ander exemplaar tegen, die ook aan mijn eisen voldeed. Hij stond te koop bij automobielbedrijf Haarhuis te Enschede. Het bleek om een A8 3.7 Quattro van de facelift uit 1999 te gaan. De auto had 229.000 km gelopen. Naar eigen onderzoek ben ik erachter gekomen dat de auto van Martinair Nederland was geweest en daar als directiewagen was ingezet.

De gefacelifte A8 genoot mijn voorkeur vanwege het feit dat de 3.7. V8 motor nu was gebouwd met vijf kleppen per cyclinder i.p.v. vier (het Ottomotortype). Dit leverde ten opzichte van de eerder bezochte A8 3.7 i.p.v. 230 pk nu 260 pk. Het koppel was tevens gestegen van 315 Nw naar 350 Nw.

Persoonlijk vond ik de 2.8 V6 vijfklepper met 193 pk te licht voor het formaat auto wat de A8 is en was daarmee voor mij geen optie. Een 4.2 V8 vond ik een beetje teveel van het goede en een S8, welke ik overigens ook eens heb proef gereden helemaal. Niet omdat het geen uitermate fijne en zeer indrukwekkende auto is (vermogen 360 pk) maar uit zelfbescherming. Het immers een rasechte bonnenmaker als ik achter het stuur zit van een dergelijke auto.

Ook van het verbruik schrok ik nogal. 1 op 6 bij goed doorplanken was doodeenvoudig te realiseren. De 3.7 V8 vijfklepper bood uiteindelijk voor mijn behoefte voldoende vermogen in combinatie met een in mijn ogen goed verbruik, vandaar mijn keus voor deze motor.

Naar een vrije dag te hebben opgenomen ben ik op maandag 22 augustus 2008 naar Enschede gereden met toen nog me A4 2.4 Quattro. Het was die dag mooi zonnig weer en dat is bij zo’n lang stuk rijden vanuit Zeist wel zo fijn. Nadat ik de auto grondig had bekeken, een lange proefrit had gemaakt en daarna nog eens grondig bekeken. Heb ik hem na bijna een uur onderhandelen voor 8.500 euro gekocht. De vraagprijs was oorspronkelijk 10.995 euro. Maar omdat als enige niet kon worden aangetoond (ja, juist dit weer!) wanneer voor het laatst de distributie was vervangen, stond ik erop dat er wat van de prijs af moest gaan. Voor mijn A4 2.4 Quattro kreeg ik 6,000 euro terug. Niet de hoofdprijs maar zeker ook niet te weinig als je inruilwaarden bekijkt op sites als Autoweek en Autotrack.

Nadat ik 4 weken de trotse bezitter was heb ik de distrubtie, spanrollen en waterpomp vervangen omdat ik na onderzoek bij de Audi dealer Witteburg te Den Haag (daar was de Audi A8 altijd in onderhoud geweest) er achter was gekomen dat de distributie bij 115.000 km was vervangen voor het laatst. De hoogste tijd voor vervanging dus, gezien de kilometerstand.

Toen ik de auto kocht was deze voorzien van standaard 16 inch lichtmetalen velgen. Omdat ik destijds mijn A4 2.4 Quattro voorzien had van 17 inch schoepenvelgen A - klasse imitatie, wilde ik graag ook deze velgen onder mijn A8. In november 2008 heb ik er toen 18 inch A-klasse schoepenvelgen met ook nieuwe Fulda 18 inch all seasonbanden onder laten zetten. Het maakt de auto een stuk tijdlozer en zeker ook dikker in zijn verschijning. De totale kosten die ik aan de distributie en de velgen/nieuwe banden heb gehad zijn 3250,00 euro. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik dankzij mijn uitstekende universele garage ten opzichte van de Audi dealer hier in Zeist mooi dik 2.000 euro heb kunnen uitsparen omdat ik bijvoorbeeld niet voor dure showroom betaal en 30 man personeel indirect. Mijn garagebedrijf Veldhuizen gebruikt overigens uitsluitend originele Audi onderdelen voor de Audi’s die bij hem in onderhoud zijn.

Aangezien ik de mening ben toegedaan dat een Audi niet gebouwd is om uitsluitend alleen maximaal 120 km/u te rijden, heb ik in september 2008 in Duitsland (de grens over bij Zevenaar) op een zondagochtend vroeg getest of de auto ook goed rijdt bij 160, 180 km/u en snelheden ruim boven de 200 km/u. Aangezien mijn vorige A4 2.4 Quattro al goed reed bij 200 km/u, rijdt de A8 nog soepeler en met een verbazingwekkend laag toerental. Bij 200 km/u op de teller draaide de V8 motor 3.750 toeren per minuut..

De A8 met deze motor kan gewoon echt kruisen op deze snelheden. Daarvoor was de 2.4 V6 naar mijn mening nog niet voldoende omdat deze bij 200 km/u dan al dik 5.600 toeren draaide.

Het kost de 3.7 motor weinig moeite om dergelijke snelheden aan te houden. Wat tevens opviel was de zeer goede wegligging, welke te verklaren valt door zowel het (leeg)gewicht van 1725 kg, het goede onderstel en natuurlijk Quattro.

Een tandje lager is ook geen straf met snelheden van 140 tot en met 160 km/u is het ook heerlijk rijden en de motor draait zo lekker met een relatief laag toerental, dat je het moet ervaren om het te begrijpen.

Bij snelheden van 120 km/u is verbruik 1 op 10 en dat is een zeer nette waarde voor deze A8 met deze motor. Het aantal toeren is deze snelheid 2200 per minuut. Wel is het zo dat bij stadsverkeer het verbruik schommelt tussen 1 op 7 en op 1 op 8. Gelukkig gebruik mijn A8 veelal voor langere ritten op provinciale en snelwegen. Omdat de vijftraps automaat feilloos zijn werk doet, gebruik de tip-tronic optie eigenlijk nooit.

Aangezien ik een buurt woon waar ik helaas geen eigen oprit heb en gebruik moet maken van de plaatsen voor en naast deur, zijn parkeersensoren voor en achter geen overbodige luxe bij een auto van dik 5 meter lengte en een breedte van 1,88 meter.

Mijn A8 is voorzien van deze parkeersensoren zowel voor als achter. Dit maakt parkeren een heel stuk gemakkelijker. Een van de redenen dat deze auto mij aanspraak, was het feit dat de auto praktisch met alle denkbare luxe is uitgerust, zaols de beige lederenbekleding en het geweldige Bose sound systeem, noem ik als extra’s het ingebouwde Navigation Plus systeem een elektrisch schuif en kanteldak. Tevens beschouw ik de Quattro als extra luxe en eigenlijk zelf als noodzakelijk, dit gezien het vermogen van de motor. Nu ik dit schrijf is er alweer bijna een halfjaar voorbij sinds ik A8 rijdt. Tot nu toe gelukkig geen onvoorziene reparatie gehad of pech. Ik rijd gemiddeld 2 a 3 keer per week met de A8 en hij start altijd meteen, ook tijdens de erg koude periode van december en januari jl. Ik heb er dan ook een nieuwe 100 amperé accu inzitten. Mocht je trouwens willen zoeken naar een accu in de motorruimte van een A8, dan zul tevergeefs zoeken. De accu van een A8 is geplaatst in een ruimte van de kofferbak. Dit heeft Audi gedaan omdat er domweg geen ruimte was in de motorruimte.

Inmiddels is mijn vrouw ook echt om en genieten we samen van onze ‘Riesen’ Audi. Zij vindt vooral de comfortabele zit, ruimte en veiligheid van de A8 mooi. Daarnaast vindt ze het ook leuk dat hij kan gaan als de brandweer, maar ook enorm soeverein kan cruisen. Ik heb uit mijn omgeving eigenlijk alleen positieve reacties mogen ontvangen. Wat de meeste mensen aanspreekt en bij blijft is de Kwaliteit, die de auto uitstraalt. Inderdaad met een hoofdletter.

Zelfs familie, vrienden en collega’s die bijna niets van auto’s afweten zijn onder de indruk als aangeeft dat je Audi A8 rijdt.

Mensen die overwegen om een A8 te gaan rijden kan als advies geven dat de auto goed en aantoonbaar moet onderhouden zijn en geen gebreken mag vertonen. Tevens is het aan te raden om uit te rekenen wat je op jaar of maandbasis kwijt bent om je huidige Audi te rijden en wat het kost om een A8 te rijden. Het verschil kun je dan duidelijk voor jezelf aflezen en zo de afweging maken of je de hogere kosten het waard vindt om een Audi A8 te kunnen rijden. Hou ook rekening met het feit dat de onderdelen relatief duur zijn in vergelijking met bijvoorbeeld een Audi A4. Daar staat tegenover dat een A8 wel voor de eeuwigheid lijkt gebouwd. Onderzoek naar gebruikservaringen op het internet leverde geen echte zwakke punten op bij de A8. Wel geldt bij de A8 als bij iedere auto dat goed onderhoud en opvolgen van de aangegeven onderhoudsintervallen door Audi, de sleutel is naar oerdegelijkheid en betrouwbaarheid.

Ja een A8 rijden kost best wel wat geld op maandbasis. De wegenbelasting is 73,00 euro per maand om maar eens wat te noemen. In totaal met alle kosten meegerekend ben ik zo’n 500, euro per maand kwijt. Ik heb het ervoor over want je krijgt er wel een hele hoop Audi en auto voor terug. Wel moet ik erbij vermelden dat ik maar maximaal ongeveer 12.000 km per jaar rijdt waardoor ik deze auto ook kan rijden.



J. Reekers


Vorige Audi's bij waren:

Audi A4 1.8 (feb. 2005 tot en met feb 2007)
Audi A4 2.4 Quattro (feb 2007 tot en met augustus 2008)


Aanvulling 7-9-2009 het bovenstaande verhaal:

In maart 2009 de linker katalysator laten vervangen omdat de oude stuk was. Gekozen voor een universele kat, gezien de kosten voor originele.

De A8 is sinds mei 2009 voorzien van nieuwe (onder garantie)18 inch S8 velgen van het merk WSP uit Italië omdat de blanke laklaag van de 18 inch schoepenvelgen los liet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.