Audi A6 Avant 1.9 TDI 130pk Pro Line (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A6 Avant 1.9 TDI 130pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
ERVARINGEN
Auto net aangeschaft en eerste paar honderd km zit erop - wat een heerlijke wagen is dit. Ondanks de bescheiden motorinhoud is de auto zodra de motor een beetje op toeren is bijzonder rap - er zit een miniem turbogaatje tussen 1000-1500 toeren, daarboven wordt het een sprinter.
De auto is vooral achter breed en daar moet je echt rekening mee houden met korte bochten - oppassen voor stoeprandjes.
Alleen bij de koude start is de diesel 4-pitter hoorbaar. Binnen luttele seconden rijdt je 170 en dan nog is de auto muisstil.
De ruimte is geweldig en toch is de auto behoorlijk overzichtelijk. Dat moet ook wel want de parkeersensoren hebben het net begeven. Geen probleem, was ik toch nog niet aan gewend en wordt onder garantie verholpen.
Verbruik is bijzonder gunstig, tot nu toe gemiddeld 1 op 18, veel met cruise control rijden helpt.
PROBLEMEN
Parkeersensoren kapot, wordt onder garantie verholpen.
Bij km-stand 238000 distributieriem weer vervangen en er is speling op de linkervooras geconstateerd, echter nog te weinig om aan te pakken, kosten 175Euro, doen we bij volgende beurt.
Ongemerkt anderhalve ton verder...
- 238.000 km
KM-stand: 238000
anderhalf jaar en 60000km verder is het verbruik weer terug op 5.9L/100km en zijn er verder geen problemen te melden, auto rijdt nog steeds als nieuw. Door persoonlijke omstandigheden gaan we nu automaat rijden, dus hij gaat er toch uit. Als je instapt en wegrijdt geloof je niet dat er 238000km op de teller staat en de auto 8 jaar oud is. Mijn volgende auto is dus weer een A6 Avant. Audi: bedankt!
KM-stand: 179000
Tja, wat een auto! Verbruik is iets opgelopen, ligt nu op 6.2L/100km gemiddeld (was 5.7), maar ben ook iets steviger gaan doorrijden en er is meer file bijgekomen.
Problemen: enige (bewegende) plasticdelen hebben het begeven (deksel middenarmsteun voor, laatje onder stoel, spoilerflapjes onder wielkasten voor, nokje afdekrollo) - tienjeswerk. Het klepje over de gevarendriehoek sluit niet lekker, nooit gedaan ook, rammelt soms beetje. De 1e versnelling wil niet altijd lekker, ook altijd zo geweest. Steen in de motorkap, dure grap: €800. Olieverversen haalt 30000km interval niet, moet ongeveer elke 18000km. Bandendruk ongelofelijk constant (Continental Premium Contact 2/3) over hele service-interval (effectief 37-40000km). Ruitenwissers (atlijd origineel, ~75€) slijten erg snel.
Beurten nog steeds bij de dealer, korting op banden maar verder niets - daar mag Audi wel eens wat aan doen in deze tijden, 800-1000€ per beurt, inclusief APK en 2 banden. Dealer heeft me afgeraden om roetfilter te monteren, ivm onbekende levensduur (max. 80000km, voor mij dus ong. 2jr, subsidie was maar eenmalig), verplichte vervanging etc. Wegenbelasting is fors gestegen: bijna 20% in 3 jaar tijd (104 - 125€/mnd).
Rijden: nog steeds geweldig, >200km/u op de Autobahn, cruisen in Nederland met 125 - heerlijk. 131pk is ook genoeg om lekker over bochtige binnenwegen en dijkjes te gaan, scherp sturen, vlot reageren (best zonder passagiers), uitstekende remmen als het moet. Auto is heerlijk ruim, met 4 volwassenen op vakantie voor 3 weken geen probleem. Audi Symphony: geweldig. TP met opname: razendhandig als er iemand doorheen kletst of belt. De laatste tijd vrij veel in huurauto's in het buitenland gereden, terug in de Audi is dan echt thuiskomen - nooit meer iets anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.