Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line (2004)

autoreview

Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA6 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Op het moment dat ik de A6 kocht twijfelde ik tussen een BMW 530d en deze A6. Doorslag voor mij gaven de stijlvollere uitstraling van de A6, de wegligging als gevolg van Quattrosysteem met sportonderstel + 18’ sloffen eronder en het interieur dat mij persoonlijk veel meer aansprak dan dat van de 5-serie.
Op het moment dat ik deze review schrijf rijd ik 2,5 jaar met de Audi en sta ik nog steeds 100% achter mijn beslissing. Ik vind het nog steeds een geweldige auto die van alle luxe en comfort voorzien is.

Bij een koude start hoor je dat je met een diesel te maken hebt, maar verder overheerst een geweldige symfonie van een uitgebalanceerde zescilinder. Veel trekkracht in vrijwel het hele toerengebied en daardoor snel, zonder te uitdagend te zijn. Met deze auto kun je zowel lekker cruisen als flink doorgassen.
Bij plots de gas intrappen merk je echter wel dat je met een relatief zware auto op stap bent. Het is net of de auto een seconde bedenktijd nodig heeft. Is één van de weinige minpuntjes van de auto die je op kunt vangen door handmatig te schakelen, wat ik op een drukke snelweg regelmatig doe.

Bij hard rijden horen ook goede remmen. daarin stelt de A6 absoluut niet teleur. De 4 schijfremmen zorgen ervoor dat de vertraging heel goed te doseren is en dat je de auto vrij snel tot stilstand brengt.
Het vreet wel remblokken, daar kan ik uit ervaring over meespreken.

De wegligging is formidabel. Een laag zwaartepunt, quattro, brede sloffen en allerlei electronica zorgen ervoor dat je de auto eigenlijk niet over de grens kunt jagen. Bochten op de snelweg met een adviessnelheid van 90 km/u ga je met gemak met
140 in en met 160-170 er weer uit.

Zitpositie en overzichtelijkheid zijn dik in orde. De parkeerassistentie voor en achter zijn helaas alleen met geluidssignalen, latere uitvoeringen hebben volgens mij ook een optisch systeem zoals bij BMW. Dat vind ik wel een gemis.

Het verbruik is bij mijn rijstijl vrij hoog, gemiddeld 1 op 10. Het is mogelijk om op lange ritten 1 op 16 tot 1 op 18 te rijden als je op een vaste snelheid van ongeveer 115-120 km/u rijdt. Ik houd dat echter nooit lang vol ;-)

De afwerking is top. In alles zie en voel je de kwaliteit. Daar hangt echter ook een prijskaartje aan, want het totaal aan opties gaat al snel richting de 20.000 euro als je de auto leuk aan wilt kleden.

Update 13.02.2007:
De afgelopen weken heb ik veel in andere auto’s gereden en als ik dan in de A6 stap dan valt één ding me ineens op: 18’ velgen + een sportonderstel is net iets teveel van het goede. Op de ring rond Rotterdam dacht ik eventjes dat mijn schokdempers kapot waren, het comfort lijkt ineens ver te zoeken. Als je 2,5 jaar in deze auto rijdt, valt het niet op, maar als je afwisselt dan is de A6 in deze configuratie net iets te stug geveerd. Mocht je toch 18’ + sportonderstel willen (standaard bij Quattro), dan zou ik er nu luchtvering bijnemen.

PROBLEMEN

Bij 30.000 kilometer is de rechter achterlichtunit vervangen (onder garantie) omdat daar condens in zat.

Bij ongeveer 59.000 kilometer is er een foutmelding in het systeem gekomen ivm de remmen. Schijnt een spookmelding te zijn als gevolg van een lage accuspanning. Software moet ge-update worden.

Bij ongeveer 61.000 km blijft de knop van de dagteller hangen. Dagteller blijft sindsdien op 0.0 km staan. Irritant...is bij ongeveer 28.000 km ook voorgekomen en toen onder garantie verholpen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.