Audi A6 2.7 TDI quattro (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.7 TDI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 46.200 km |
ERVARINGEN
Uitrusting:
-Kleur – Zee Zilver
-Pro Line Business
-Tiptronic Quattro
-DVD Navigatie
-Lederen bekleding (zwart)
-Xenon Plus
-Automatische dimmende binnenspiegel
-Comfort climatronic
-PDC Achter
-Blanke sierlijst
-Chiptuning
-Velgen 17’ PPR 245/40
Waarom?
Tja... waarom een A6. Ik vind het de mooiste auto in dit segment. Ik heb ook een 5-serie overwogen, maar ik vind de A6 toch net iets beter afgewerkt en is ook een stuk goedkoper in de lease.
Interieur
Het interieur is erg netjes afgewerkt zoals je in een premium merk mag verwachten. Het dashboard sluit goed op elkaar en ziet er gelikt uit. Audi heeft erg mooie materialen gebruikt waardoor je een solide en luxe gevoel krijgt bij het berijden van deze auto. Het leer is achteraf ingebouwd en ziet er goed uit. De standaard stoelen bieden voor mij voldoende ondersteuning en zijn comfortabel. Er is veel ruimte voorin en ook genoeg ruimte voor de mensen achter. De kofferbak is behoorlijk groot, maar de opening is wel wat aan de krappe kant. De neerklpbare achterbank is een aanrader, maar is niet standaard in de niet-quattro uitvoering.
De bediening van het MMI systeem gaat met behulp van een grote draaiknop en wat sneltoestsen, zodat je heel snel naar een bepaald menu kan springen. Het systeem bevat geen diepe menustructuren, waardoor het overzichtelijk is en snel went.
De comfort climatronic zou naar mijn menig standaard moeten zijn. Het verschil tov de standaard climatronic zit hem in de digitale meters, mooiere knoppen, luchtopening in de stijlen en automatische luchtrecirculatie. Bij het bedienen van deze knoppen springt het MMI systeem naar het airco menu en kan je de temperatuur/stoelverwarming bedienen. Voor mij had dit weggelaten mogen worden aangezien je alle info al bij de knoppen kan vinden.
Het invoeren van een bestemming in het navigatiesysteem gaat makkelijk en de route wordt heel snel berekend. Gemiddeld zo’n 2 seconden voor bijvoorbeeld een rit van 100 km. Je wordt door een vrouwelijke(NL) stem naar jouw eindbestemming begeleid. Het systeem is ook voorzien van TMC, maar ik vind dat de informatie niet altijd even betrouwbaar is. Daarom let ik toch nog op de meldingen op de matrixborden boven de snelweg.
Het geluid van het ’standaard’ geluidsysteem komt uit 10 speakers en is erg goed te noemen. Je hebt geen last van vervormingen, zelfs niet bij een hoge volume. Je kan er audio cd’s en MP3 cd’s mee afspelen. Je zou er zelfs nog een IPOD interface tegen meerprijs kunnen aansluiten, maar aangezien er 6 cd’s in de bijgeleverde wisselaar kunnen vind ik dit overbodig.
De zelfdimmende binnenspiegel is een aanrader, vooral omdat er tegenwoordig veel auto’s rondrijden met verkeerd afgestelde dimlichten.
De mobiele telefoon kan men koppelen via bluetooth of een adapter in de armsteun. Hoe het systeem werkt, is sterk afhankelijk van het type toestel wat je aansluit. Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met een Nokia N73, maar dat zou misschien verholpen kunnen worden door een software-update van het toestel.
Het rijden
De 2.7TDI is een prachtige motor. Hij draait mooi en is stil. Door de chiptuning van ABT komt hij op een vermogen van 230PK en 450Nm koppel. De motor voelt krachtig aan en voert commando’s van het gaspedaal enthousiast uit. Je hoort wel eens dat de motor door chiptuning nerveus wordt, maar in dit geval niet. Ik heb het volle vermogen nog niet getest, omdat ik de A6 nog aan het inrijden ben. Zodra ik klaar ben met inrijden zal ik wat acceleratie cijfers hier vermelden.
De combinatie van tiptronic en deze motor is erg geslaagd. Ik heb er geen moment spijt van dat ik voor automaat gekozen heb. Sterker nog; voor deze auto is het een must,
De tiptronic is er eentje met 6 versnellingen en doet zijn werk soepel en doeltreffend. Hij heeft een D stand, S(port) stand en je kan hem manueel bedienen. Het is niet de snelste automaat, maar hij is zeker niet langzaam te noemen. Op het BIS tussen de klokken kan je zien in welke versnelling de automaat zit en kan je ook digitaal de snelheid aflezen.
De Quattro uitvoeringen zijn standaard voorzien van een sportonderstel en in mijn geval met brede sloffen. Niet alleen is de grip van deze auto buitengewoon fenomenaal. Hij is ook nog eens comfortabel. Hij is stug, maar dempt de oneffenheden in het wegdek goed, zodat je nooit het gevoel krijgt dat hij stuitert.
Je hebt wel het gevoel dat je met een zware auto rijdt.
Zo.. dan zijn we aan het einde gekomen van mijn review.
-Pluspunten
V6 TDI icm tiptroninc
Wegligging
Uitstraling
-Minpunten
Prijs
Zwaar
Een aantal zaken hadden standaard moeten zijn. Denk aan PDC, Zelf dimmende binnenspiegel.
Update 1500Km.
Tot nu toe is het een genot om in deze auto te rijden. Hij is vlot, soepel en comfortabel.
De auto voelt iets comfortabeler aan dan in het begin en het motorgeluid word steeds minder.
Bij het inrijden heb ik me wel moeten inhouden, omdat je voelt dat er kracht in de motor zit.
Inmiddels heb ik em dus ingereden en kan ik wat meer vertellen over de chiptuning. In de ’D’ stand
merk je er niet zo veel van. Hij trekt wel snel op, maar je merkt dat het een comfort stand is. Eenmaal in de ’S’ stand
veranderd het karakter van de automaat... Hij reageert een stuk agressiever en sneller op het gaspedaal. Hij blijft langer in een versnelling en gaat er als de brandweer vandoor. Hij is een stuk sneller dan mijn vorige A6 met dezelfde motor en handbak zonder chiptuning. Je hoort een sportief geluid onder de motorkap vandaan komen, zonder te blèren.
De acceleratie cijfers krijgen jullie nog tegoed.
Het verbruik van de A6 is nu gemiddeld 7.6l/100km, maar ik heb ook ritten erbij gehad van 6.0l/100km(zonder file). Je kan er dus wel zuinig mee rijden. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
Ik heb wel een opmerking mbt het rolgeluid van de banden. Dat valt me wel een beetje tegen. Er zitten nu continental banden onder 245/40/17, maar die maken veel meer geluid dan de Michelins onder mijn vorige auto.
Update 22820 Km
Het is al een aantal kilometer geleden, dus tijd voor een update!
In de tussentijd heeft de A6 2 keer bij de dealer gestaan. Niets ernstig hoor, maar ik vond dat de motor af en toe een dieselend/nagelend geluid maakte. De 2.7TDI met handbak die ik hievoor had, maakte dit geluid niet. Het geluid werd ook opgemerkt door de audi monteur en mijn klacht is gelukkig serieus genomen.
Het probleem blijkt in de software van ABT te zitten. In januari heeft de dealer nieuwe ABT software geladen. Het geluid lijkt weg te zijn en hij is iets mooier gaan lopen.
Voor de rest rijd ik nog steeds met plezier in deze auto. Automaat rijden is echt geweldig!!! Ik wil nooit meer een handgeschakelde zakenauto.
Zoals beloofd de acceleratie cijfers->
0-100 8 seconden.
PROBLEMEN
Ik heb nog geen problemen. Laten we dat zo houden!
Nog steeds super!
- 46.200 km
Tijd voor een update.
Inmiddels rijd ik de A6 alleen nog maar zakelijk en dat bevalt voorlopig prima.
De A6 rijdt nog steeds goed en ik ben dus nog steeds erg tevreden over de auto. Tijdens de gladde weersomstandigheden van een aantal weken geleden merk je hoe geweldig het Quattro systeem is. Je merkt namelijk niets van de gladheid, totdat je en een andere auto stap, zonder Quattro...
Probleem: Het hendeltje op de bodem van de kofferbak is afgebroken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.