Audi A6 2.4 Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.4 Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Reverse downsizing
- 133.000 km
Na diverse leaseauto's (VW Golf) te hebben gereden heb ik vorig jaar besloten om over te stappen op een koopauto. Allereerst omdat ik als zelfstandige niet graag aan een langdurig contract wil zitten en ten tweede vond ik het tijd voor een wat grotere auto. De kredietcrisis en de milieuhype hebben ervoor gezorgd dat een auto als de Audi A6 bijna om niet kan worden omgeruild voor een 1 jaar oudere Golf GTI welke ik voor een prikkie van de leasemaatschappij had overgenomen. Dit betekent in ieder geval dat ik de eerste twee jaar geen last heb van afschrijving.
Het rijden in de Audi is echt compleet anders dan in een Golf. Na twee snelle turbogeblazen auto's is deze ongeblazen 6-cilinder een beetje tam. Op papier moet hij nog wel goed vooruitkomen, maar ik vind het, vooral op snelweg, nogal tegenvallen. Heb je echter geen haast dan is het wel een hele lekkere cruiseauto. Ongemerkt pas je je rijstijl daarop aan en rijd je opeens veel minder op de linkerbaan. Op slecht wegdek voel je dat de brede 245 banden last hebben van sporen. De stugge wegligging kan mij wel bekoren. Het verbruik is met zeer veel moeite op 1 op 10 te krijgen. Als ik tijdens de spits zou moeten rijden dan mag je in je handen knijpen met 1 op 8.
Zoals eerder gezegd was o.a. het formaat de reden van aanschaf. Het grootste voordeel is natuurlijk de kofferbak. Wat een ding! Meerdere golftassen en karren verdwijnen als sneeuw voor de zon. Groot nadeel daarentegen is het parkeren. Ondanks de aanwezigheid van parkeersensoren heb je in Nederland gewoon te maken met vakjes die zijn gemaakt voor het type Golf.....of kleiner. Hierdoor sta je dichter tegen de andere auto's aan waardoor je nog vaker van die mooie deukjes oploopt van openslaande deuren van anderen.
Van binnen is de Audi, zoals het haar reputatie betaamt, erg solide afgewerkt. Geen piepjes of kraakjes. De sportstoelen zitten prima, het MMI navigatiesysteem werkt naar behoren (heb alleen wel een update nodig) en de bluetooth telefoonverbinding werkt feilloos. Zo te zien is er op de achterbank ook veel ruimte, daar heeft echter nog nooit iemand gezeten :-)
Na aankoop heb ik de auto direct een (hele) grote beurt laten geven, zodat de auto technisch en optisch in bijna nieuwstaat is gebracht. Dat hier hoge kosten aan zijn verbonden lijkt me duidelijk. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de verzekeringspremie, de brandstofkosten en de wegenbelasting. Maar ja, dat zijn zaken die je van te voren weet en onderdeel zijn van het reverse downsizen. De aantrekkelijke aanschafprijs maakt dit gedeeltelijk goed.
Na een jaar sturen (25.000 km) is de auto eenmaal tussentijds naar de garage geweest. Het acculampje ging een paar keer branden en kwam er een nieuwe zwaardere accu in de kofferbak. Verder geen problemen en dus een tevreden berijder.
Al met al een nuttige aanschaf met een leereffect waardoor mijn volgende auto zeker weer een wat potentere motor zal hebben. Daarnaast past een automaat gewoon veel beter bij het karakter van een dergelijke auto. Lekker cruisen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren