Audi A6 2.0 TFSI (2009)

autoreview

Audi A6 2.0 TFSI (2009)

Signalement

UitvoeringA6 2.0 TFSI
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst89.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 30 jaar dromen over een Audi is het er toch van gekomen. Omdat ik drie kids heb viel een A4 achterin toch wat krap uit waardoor het een A6 is geworden.
Ik kom uit een Fiat Doblo, dus groter kan het verschil natuurlijk ook bijna niet zijn.
Ik heb een 2.0T met 170pk en een Multitronic. Veel mensen adviseerden een chip voor extra PK's, maar voorlopig ben ik hier nog wel tevreden mee. Hij is snel genoeg (voor Nederland helemaal natuurlijk) en het gemiddelde verbruik ligt rond de 1:12,5 over 7000 km heen. Ik rijd vrij veel lange afstanden en kan altijd buiten de file om, dat scheelt natuurlijk wel. Als ik wat rondjes hier 'rond de kerk' rijd dat stijgt het verbruik al snel richting 1:9.

De 2 liter heeft wel wat tijd nodig om ingereden te worden. Bij aflevering was ik best wel teleurgesteld zo rauw als de motor draaide. Toen ik na 600 km thuis was was het al een stuk beter, maar nog steeds trilde en bromde de motor enorm. Dat was na een dikke 5000 km wel weg en nu loopt de motor als een zonnetje. Rond de 5000 km heb ik een keertje 300cc olie (synthetisch) bijgevuld, daarna niet meer.

De Multitronic is erg fijn. Gewoon in de D-stand en de toeren worden heel laag gehouden. Goed voor het geluid en goed voor het milieu, rijdt heel relaxed. Gas intrappen, de motor gaat naar 4000 toeren (of 6000 als je doortrapt) en hij versnelt. Heb je haast dan even in de S-stand zetten en hij blaast er vandoor. En dat allemaal erg soepel.

Ik heb een business edition, een speciale lease aanbieding voor de Nederlandse markt. Als extra zitten er een MMI plus (met harddisk en groter kleurenscherm) en parkeersensoren op.
Wat ik wel mis (en waarvan ik eigenlijk dacht dat het erbij zou zitten) is een lendesteun en flippers voor de automatische bak. Wel zit er een multi functioneel stuur op, maar dan zonder flippers. Ook is de standaard stoel vrij soft, volgende keer zou ik sportstoelen erbij bestellen, dan zit meteen ook de lendesteun erbij.
Ook een aanrader is het bagageruimte pakket. Dan heb je ogen en netten in de bagageruimte. Die heb ik dus niet, en dan schuift alles constant door de bagageruimte heen ;-)

Ik heb de auto opgehaald bij de fabriek in Duitsland, een echte aanrader. De ontvangst, eten, rondleiding en aflevering, het is echt allemaal super.

Overall gezien ben ik erg tevreden met de auto. Hij rijdt goed, is lekker stil, verbruikt niet al teveel en ik vind het gewoon een mooie bak.

Still going strong

  • 32.000 km

Inmiddels heb ik de auto 10 maanden en ik rijd iets meer kilometers dan oorspronkelijk gepland. Maar ja, hij rijdt ook best lekker eigenlijk.

Bij 30.000 km heeft hij een beurt gehad waarbij een software update nodig is. Ik was echter bij de VW garage, en die mogen zo'n update niet doorvoeren. Daarvoor moet ik 'even' langs de Audi garage. Komt nog wel.

In die 30.000 km heb ik 4 keer een halve liter olie bij moeten vullen, een liter per 15.000 km is zo slecht nog niet.
En de winterbanden (met stalen velgen, yuk!) zitten er weer onder, met die sneeuw en ellende van de afgelopen twee maanden hebben die hun diensten goed bewezen.
Wel moet ik zeggen dat de combinatie van automaat en ESP niet altijd even prettig is. Wegrijden in de sneeuw wil nog wel eens een haperende motor opleveren. Wielen slippen, motor neemt gas terug maar je komt niet weg. ESP uitzetten en wegwezen.

Verder niets bijzonders te melden, behalve dan dat ik de stoelen te soft vindt en dat ik iedereen kan aanraden om sportstoelen te overwegen.

Op naar de volgende 15.000 km :-)

Overdrukventiel Turbo overleden

  • 55.000 km

Op maandag nog vrolijk rondgereden, op dinsdagochtend wist ik na 2 minuten al dat er iets serieus fout was aan de Audi.
Grote klappen door de hele aandrijftrein heen. Niet alleen met optrekken, maar ook met constante snelheid (ook op cruise control). Zo heftig dat ik me begon af te vragen of ik de bestemming (zo'n 30 km) wel zou halen.
Dat is gelukt, maar ook de auto bij de dealer achtergelaten.

In eerste instantie dacht iedereen dat de Multitronic de geest had gegeven (3 weken na de fabrieksgarantie) maar de importeur bood uitkomst: het overdrukventiel van de turbo was stuk.

Lullige storigng, auto drie dagen bij de garage gestaan. Inmiddels rijdt hij weer als een zonnetje.

Dank aan de dealer (Pouw in Meppel) voor de goede service!

Auto ingeleverd

  • 89.500 km

Na 3 jaar en 90.000 km heb ik deze (lease) auto weer ingeleverd.
Na die 3 jaar kan ik niets anders dan concluderen dat het een heerlijke reis auto is. Lange afstanden is geen enkel probleem, eind 2011 een keertje van Gotenborg (Zweden) naar huis gereden zonder problemen en zonder een centje pijn. 's Nachts over de Autobahn is heerlijk zoeven hoor.
Het olieverbruik viel me een beetje tegen, gemiddeld 1 liter op ca. 7000 km. Zelf vind ik het veel, de dealer gaat pas aktie ondernemen als het olieverbruik 1 liter op 1000 km is. Omdat de motor verder prima klonk en het benzine verbruik ook goed was (gemiddeld 1:14) was er ook geen algemene reden voor ongerustheid.

Een auto als dit is zeker een aanrader, vooral als je hem zakelijk kunt rijden. Het enige nadeel is dat je nooit weet wat de 'heren in de Den Haag' nu weer gaan verzinnen. Zelf reed ik geen prive kilometers (kilometer administratie bijhouden) maar als ze per 01/01/2012 inderdaad woon-werk als prive gaan aanmerken loop je prive leeg op je auto natuurlijk. Vervelend, maar aan de andere kant een luxe probleem.

Toch zal ik de auto missen, ik heb er 3 jaar heerlijk in gereden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.