Audi A6 2.0 TDI (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 200 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het was lang wachten voor ik mijn zwarte A6 2.0 TDI Pro Line Business met amaretto bruin lederen bekleding (achteraf ingebouwd) kon ophalen. Helaas geen Multitronic want die is om onverklaarbare reden niet leverbaar. Dus omgezet naar een overigens perfect schakelende 6-bak. Het Audi-gevoel is weer snel terug. Wat een onvoorstelbaar strakke afwerking kent deze auto. Werkelijk subliem. Het prachtige sportstuur ligt heerlijk in mijn handen, de klokken glimmen mij tegemoed. En de sportstoelen zitten als gegoten. Geen enkele rammel te horen (zoals het hoort), een absoluut perfect werkend MMI systeem gekoppeld aan een al even pefect DSP soundsystem. Die upgrade naar Bose kun je beter laten, ik ben een muziekliefhebber maar kom hier absoluut niets aan tekort.
Ik heb de auto op standaard 16’ velgen. Voor het mooi moet de A6 eigenlijk wat breder (225 ipv 205 banden) en lager (sportonderstel) op zijn poten staan (sportonderstel) en minimaal 17’. Echter, lelijk zijn de 16’-ers allerminst (al blijft dat een kwestie van smaak) en de A6 is bepaald een stugge auto. Verlagen en bredere banden maakt dat alleen maar erger. Ten opzichte van mijn vorige auto (een Alfa) is hij overigens comfortabel maar je verwacht een wat comfortabeler weggedrag. Voor mij is het echter een compliment want ik hou van een strak op de weg sturende auto. En strak rijden dat
doet deze A6! Heerlijk. De 2.0 TDI kent twee kanten. Qua prestaties vraag je je eigenlijk af wat je meer zou moeten willen. Ik ken de 3.0 TDI van twee proefritten maar die is voor mij onbereikbaar.
Wat je ten opzichte van die beul eigenlijk alleen mist is niet zo zeer de trekkracht (die 320Nm geeft een fenomenale push vanaf 1700 TPM) maar wel de sound. Misschien komt het omdat ik 4 jaar met een 5 cylinder heb gereden maar ik vind de 4 cylinder pompverstuiver simpelweg NIET mooi klinken. Te rauw. Te veel aanwezig. Dus zet ik de muziek maar wat harder. Bij accelereren dan. Dat zou beter moeten kunnen bij zo´n luxe auto. Daar staat tegenover dat hij onwaarschijnlijk stil is op de snelweg! Tot hoge snelheden (ben nog niet boven de 160 km/uur geweest) fluistert hij. En het
verbruik is ongehoord laag voor zo´n grote auto: tussen de 1 op 14 en 1 op 16. En ik rij echt niet als een oude heer...Verder zit er zoveel op deze auto dat ik na een week of 4 nog steeds nieuwe dingen ontdek. En iedere keer als ik hem af sluit en weg loop kijk ik nog even om... en of ik dan de voor-, de zij- of de achterzijde zie... iedere keer slaat mijn hart een keer over. Wat een geweldige beauty is dit! En daar mag ik in rijden.
20.000 km update...
Inmiddels de eerste 20.000 km erop zitten... en ik zou bijna willen zeggen: koop een A6 diesel met de kop eraf. Want hij gaat met de km. fijner lopen. De motor, waar ik hierboven toch behoorlijk heb geklaagd over het geluid loopt als een zonnetje! Goed, het is geen snorrende 6 cylinder, geen sonore brom van een 5 pitter... maar hij maakt een warm en bijna gezellig dieselgeluid. Absoluut niet storend meer! Op de snelweg was hij al superstil en dat blijft hij. Een genot. En de smeuige dikke 300 NM trekkracht blijf je keer op keer waarderen. Wat is die auto soepel! In bijna iedere versnelling kun je alles. Ook de 6e is zeer bruikbaar. Meestal gooi ik hem bij 80 km er al in en dan kun je alles. Perfect. Ik mis nog steeds de automaat maar die is ook nog steeds niet leverbaar en
volgens mij komt hij niet. Hoort gewoon bij de auto maar gegeven het feit dat hij er niet is heb je aan de 6 bak een heel fijn alternatief. Verder: de geluisinstallatie blijft fenomenaal. Ik hoor dat ook van mensen die meerijden. Echt bovengemiddeld. En ik ben blij dat ik voor de sportstoelen heb gekozen. Enorm veel steun.
40.000 km update..
Grappig nu ik mijn vorige verslag lees. En dan met name over de motor. Kom nl. weer een beetje terug. En dat is dan ook wel mijn eindoordeel na een jaar rijden. Deze motor zal ik niet snel mee kiezen. Met alles wat ik er al over geschreven heb vind ik het toch een chagrijnig ding uiteindelijk.
Bokkig. Slaat bij lage toeren vaak af (en ik kan ECHT wel rijden). En soms erger ik me toch weer aan het geluid. Het is allemaal afgezet ten heel hoge normen, ik weet het. Maar dat mag je ook bij dit soort auto’s en dito prijzen. Ik denk overigens dat het karakter met een automaat veel minder naar voren komt. Daar vangt de Multitronic veel op. Maar verder.. als je de 2.7 zespitter kunt betalen: DOEN! Qua comfort blijft het een superauto. Binnenkort naar Italie maar dat zal geen centje pijn opelveren weet ik nu al.
Ondertussen ben ik eigenlijk stiekem toch weer een beetje verliefd... naar een oude liefde die een metamorphose heeft ondergaan: de 2.4 JTDm Sportwagon van Alfa. De brochure ligt al in huis. Wat een heerlijke auto. Veel spannender...
PROBLEMEN
Eigenlijk nog niets tot nu toe op één ding na waarvoor in naar de dealer moet: de cradle voor mijn mobiele telefoon die in de armsteun zit stoort en ik krijg klachten over de geluidskwaliteit. Vreemd genoeg heb ik daar geen last van als ik hem niet in de houder stop. Ook dan werkt de telefoon via het MMI systeem maar via de ’blauwe tandjes’ (Bluetooth). En dat werkt super. Keurig alles via je dashboard en bediend via je stuur. Zo zou het in alle auto´s moeten zijn. Ander ’probleem’: de elektrische parkeerrem ontgrendeld alleen met veilgigheidsgordel om. Dat is wel fijn om te weten
als je opeens je auto weg moet zetten omdat hij in de weg staat en je zonder gordel je auto wilt verplaatsen. Niet voor of achteruit te krijgen!
Dat van die parkeerrem was inderdaad onwetendheid. Even vasthouden de knop en zonder gordel kun je ook wegrijden...
Verder heb ik wat problemen met de craddle in de armsteun voor de telefoon. Is al een keer vervangen maar ik blijf klachten horen van mensen die ik bel.
Bij 40.000 km kreeg ik wat last van trilling bij optrekken. Best vervelend. De dealer heeft er 2 keer naar gekeken maar kunnen er niets mee. Je kunt het wel opvangen met een slippende koppeling maar dat zou niet nodig moeten zijn. Heb ook al softwareupdate van motormangementsysteem gekregen maar ook dat hielp niet (verwachtten ze bij de dealer wel...)
Update: de auto is inmiddels bij de garage geweest voor weer de telefoon en het trillen. Telefoon zal ik af moeten wachten of het nu ok is. De trilling heeft de garage gelukkig wel ook gevoeld en sterker nogg: er zijn veel meer klachten bekend met trillen. Men weet alleen niet hoe het komt. Het heeft wel te maken met olie die bij de benzine komt of vice versa. Dat verklaart ook dat het vooral bij koude motor vooral voor komt want dan heeft hij extra moeite met deze mix. Ik heb hem weer meegenomen en wordt gebeld zodra ze de oorzaak van deze lek hebben gevonden.
To be continued...
Drie weken geleden de dealer gebeld en gezegd dat ik mijn auto nu zou brengen en niet meer mee wilde nemen als het probleem met de trillingen niet verholpen is. Ik moet zeggen... petjes af voor Auto AMES in Gorinchem die mijn klacht ZEER serieus namen. Afspraak gemaakt voor begin januari waarbij de persoon die mijn vraag aan nam aan gaf persoonlijk het proces te gaan begeleiden. Dat heeft alles bij elkaar een week geduurd. Frabriek gebeld en gevraagd naar alle MOGELIJKE oorzaken, contact met de importeur. Etc. etc. Vervolgens zijn de mogelijke oorzaken stuk voor stuk afgevinkt
tot de werkelijke boosdoener naar boven kwam: problemen in de aandrijflijn tussen motor en versnellingsbak. Moest volledig vervangen worden. De importeur wilde er niet aan maar dankzij de vasthoudenheid van de dealer (wat moeten we dan doen zeiden ze) is de boel onder garantie vervangen. En met succes! Geen trillinkje meer te ontdekken en nu pas realiseer ik me hoe beroerd de auto op trok bij koude motor. Super soepel nu. Hulde!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.