Audi A6 2.0 T FSI (2006)

autoreview

Audi A6 2.0 T FSI (2006)

Signalement

UitvoeringA6 2.0 T FSI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 68.000 km

Na 4 jaar in een Zafira OPC te hebben gereden moesten we weer naar een andere auto opzoek. Het betreft een lease-auto vandaar. De keuze was ditmaal niet eenvoudig en het heeft ook enige tijd geduurt voordat mijn vader een auto had gekozen.

We begonnen eerst te kijken of de nieuwe Zafira OPC misschien iets zou zijn. Maar deze viel al snel af, omdat hij behoorlijk kaal en minder fraai er uit zag dan het model waar we in reden. Veel andere snelle MPV’s waren er niet echt op dat moment. Dit komt ook omdat we niet alle merken mogen rijden, vandaar.

De volgende auto waar we naar gingen kijken was een luxe Volkswagen Touran, maar deze had bij lange na niet de eigenschappen, motorisch, van wat de OPC had.

Omdat ik zelf al een paar keer had gereden in een Audi A6, gingen we daar maar eens een kijkje nemen. En ja, mijn vader vond hem helemaal top. Alleen kwam nu de keus, A4 of toch A6. We zouden een hele luxe A4 kunnen rijden voor hetzelfde geld als een A6. Maar wat de A4 tegen had was dat je niet veel ruimte achterin hebt. Dit heeft de A6 beduidend wel en daarom hebben we uiteindelijk voor de Audi A6 2.0 T-FSI Pro Line Business gekozen.

Het Pro Line Business pakket bevat de volgende onderdelen:
- MMI plus
- DSP-Soundsystem
- CD-wisselaar
- Navigatiesysteem
- Multifunctioneel lederen vierspaaks stuurwiel
- Handy voorbereiding
- Diefstalalarm

Hierbij hebben we nog gekozen voor de volgende extra opties:
- Blanke sierlijsten
- Sportstoelen met Mistral bekleding
- Automatisch te openen kofferdeksel
- Zwarte lak
- Parkeersensoren achter
- 18’ nieuwe model RS4 velgen

Ik vind het jammer dat mijn vader niet voor het sportonderstel heeft gekozen, omdat dat mooier staat met de 18’ velgen. Maarja, je kan niet alles willen en hebben. Het is en blijft een top auto.


Bevindingen
Het rijden met de A6 is echt heerlijk. Vele malen comfortabeler dan de Zafira. Ook natuurlijke vele malen luxer. Soms mis ik de OPC wel, want je was net iets anders dan de doorsnee Opelrijder....maarja verder over de Audi. Als je er van voor naar kijkt ziet hij er stoer en breed uit. Wanneer je achter het stuur plaatstneemt dan voel je je meteen thuis. Alle knoppen zitten op de juiste plaatst en het MMI systeem is makkelijk te bedienen.

Wanneer je gaat rijden is het super rustig. De 18’ velgen maken de auto wel wat stugger, maar er blijft genoeg comfort over. Dat is vaak zo...wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Het is alleen jammer dat de A6 niet hetzelfde aantal pk’s heeft als bv de A4 en de Golf GTI met dezelfde motor. De reden die ze er voor geven is dat de 2.0 meer pk zou hebben dan de 2.4 V6. 170 pk is best voldoende voor deze auto en het koppel, dat wel hetzelfde is als de andere modelen, van 280nm is heerlijk. Hij versnelt soepel en je bent zelfs instaat om ook nog eens zuinig te rijden. Ons gemiddelde ligt sinds de aanschaf op 1:11,4. Dit is zuiniger dan de Zafira. Wanneer je veel op de rijksweg rijdt dan is een gemiddelde van 1:12,2 ook makkelijk mogelijk en hiervoor hoef je helemaal niet als een mietje te rijden. Het grappige is dat wanneer je 140km/h rijdt je zuiniger rijdt dan wanneer je 120km/h rijdt.

De waarderingen over de prestaties zijn t.o.v. de gekozen motor gekozen. De 2.0T doet het dermate goed.

Problems

  • 68.000 km

Er zijn nog niet echt problemen geweest. We hebben bij ongeveer 12.000km al wel de olie al moeten bijvullen +- 3liter. Dit was wel raar, maar de dealer zei dat dat in het begin wel vaker voorkomt bij de 2.0 T-FSI.

Het andere rare probleem is dat het navigatie systeem in de buurt van utrecht altijd kuren vertoond en volgens uitgaat en na 2 minuten weer opstart en dan probleemloos verder gaat. Binnenkort maar even de dealer bezoeken voor uitleg.

Wat wel jammer is van deze auto is dat er nu al vocht in de achterlichten aanwezig is. Hiervoor gaan we zeker binnenkort naar de dealer voor reparatie. Dit hoort volgens mij niet.
-----------------------------------------------------------------

De Audi heeft na al die kilometers ons nog niet in de steek gelaten. Wel is het zo dat je het een echte 'Olieboot' kan noemen. Waar hij redelijk zuinig is met z'n brandstof, compenseert hij wel met het olieverbruik. Om de 2 a 3000 km ben je genoodzaakt om er ongeveer een liter of 2 olie in te doen. Hier is de auto ook al een paar keer teruggeweest en er zijn aardig wat modificaties gedaan om het enigszins te verminderen. Na de de beurten duurt het altijd wel even voordat hij olie gaat verbruiken, maar wanneer hij het bekende signaaltje heeft gegeven dan zijn de intervallen een behoorlijk stuk korter. We zijn blij dat het een lease auto is, dus niets voor eigen kosten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.