Audi A5 Coupé 2.0 TDI Pro Line (2009)

autoreview

Audi A5
Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5Audi A5

Signalement

UitvoeringA5 Coupé 2.0 TDI Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst122.300 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 89.920 km

Al vele jaren ben ik trouw aan het merk Audi.
Dit omdat het design altijd voorloopt op welk merk dan ook. Mercedes of BMW kunnen hier niet aan tippen!

Vanaf de eerste kilometers geniet ik van de exclusiviteit en het comfort van deze wagen. Het is een auto waarmee je gezien mag worden.

Toch zijn technisch een paar puntjes waar ik een kritische aantekening over wil maken.

1. Vanaf de eerste start is een licht geluid hoorbaar, bij stationair draaien, indien de koppeling ingedrukt wordt. Het lijkt of het motorgeluid dan toeneemt. De dealer heeft deze opmerking onderzocht. Er is bij een ander identiek model gekeken of het hierbij ook aanwezig was. Volgens de dealer was dit inderdaad het geval. Zijn opmerking was dat de oorzaak an het geluid constructief is maar geen kwaad kan. Er is niets aan te doen.

2. Mijn auto is uitgerust met een bandenspanningscontrole systeem. Ik heb deze optie gekozen omdat ik ervan uitging dat het systeem spanningsverlies van ca. 0,1 bar zou melden. In combinatie met stikstof vulling hoef ik dan niet meer iedere 2 weken de bandenspanning te controleren. Het systeem werkt echter niet op de druk van de banden maar op een gewijzigde omtrek van de band bij lager spanning, gedetecteerd door de ABS sensor. Dit werkt voor geen meter, althans niet voor het doel waarvoor ik dit heb aangeschaft.

3. In het Pro-line pakket is o.m. de uitgebreide automatische Airco opgenomen met de z.g. "Luftgüte Sensor". Deze moet automatisch de luchtinstroom op circulatie omschakelen indien de lucht schadelijke of stinkende bestanddelen bevat. Ook deze werkt niet.

4. Het Pro-line pakket bevat volgens de brochure het z.g. licht pakket. (Optie QQ1)In alle Europese landen behoren bij deze optie de uitstoom openingen in het dashboard en de portier grepen aan de bi-zijde verlicht te zijn. Bij alle A5's m.j. 2009 is dit niet geleverd.

5. Als optie heb ik het grote Navi systeem met Harddisk gekozen.
Dit is een prima apparaat. Toch heb ik enkele kanttekeningen.
Het updaten kan alleen maar bij de dealer online gebeuren. Er wordt geen nieuwe dvd geleverd. De installatie tijd duurt uren. Daarnaast worden bij het nieuwe systeem alleen nog snelheidscontroles op de kaart aangeduid en niet meer via de audio uitgesproken. Bij de vorige generatie wordt ook zonder ingeschakelde route begeleiding op het beeldscherm de naam van de straat aangegeven waar je je bevindt. Dit werkt niet meer.
De Audio installatie bij de RNS+ is niet van het geluidsniveau/kwaliteit dat ik ken van vorige A4 model.

Ook wil ik de lezers een paar positieve opmerkingen niet onthouden.

1. De laatste jaren gebruikten de TDI motoren met de toename van het vermogen steeds meer motorolie. Bij mijn vorige A4 liep dit op tot 3 liter à Euro 25. Als je veel rijdt is dat een extra kosten plaatje. De huidige motoren zijn niet meer met PD maar met common-rail uitgevoerd. Mijn A5 gebruikt nog nauwelijks olie. (1/2L per 30.000km)

(Overigens vraag ik mij af waarom dealers nog steeds zonder met de ogen te knipperen of met de mond te trekken dergelijke prijzen durven te vragen voor deze olie. De inkoopprijs van ligt bij bulk aanschaf rond de Euro 5 per liter. Een winstmarge van 400% daar kun je alleen maar van dromen, toch?)

2. De cruise controle is erg verbeterd. Het is wel even uitkijken met de actieve rem ingreep, indien het verschilt.o.v. de actuele snelheid bij inschakelen per ongeluk te groot is (bijv. 30 km)

3. De motor karakteristiek is veel beter dan de vorige PD motor. De common rail heeft onderin meer koppel.

4. De telefoon voorbereiding (Blue Tooth)is voorbeeldig.

5. tot slot wil ik de spraak bediening van de RNS+ noemen. Deze werkt prima. Het is even de commando's uit je hoofd leren maar daarna is het echt bedienen van alle belangrijke functies die je onder het rijden nodig hebt, zonder de handen van het stuur te hoeven nemen. Hier is duidelijk over nagedacht.

De volgende is besteld!

  • 107.341 km

Vandaag is mijn huidige A5 precies 2 jaar. Dat betekent: Einde Fabrieksgarantie.
Tijd voor de volgende Audi.
Ditmaal wordt het een A5 Sportback 2.0 TDI 125kW. Precies dezelfde motor als in mijn huidige Coupé maar met 4 portieren. Dit is tch wat praktischer.

Levertijd: 7 1/2 maand!
Niet alle kleuren beschikbaar i.v.m. ramp in Japan. Dit betekent echter wel modeljaar 2012 met de facelift in de lijn van de A6.
Effe spannend hoe de auto er uit ziet...

De eerste foto's zijn vrijgegeven

  • 111.076 km

Toegegeven: Het is even wennen, vooral wat de gewijzigde dagverlichting betreft.
Maar, hoe was de Audi slogan ook al weer? Voorsprong door techniek?

Ik ben tevreden met de wijzigingen van de Face Lift:
- Front, Koplampen met nieuwe gril en mistlampen: OK.
- Achterlichten: OK
- Nieuwe TDI 2.0 motor van 177 pk: Prima!
- Als ik het goed zie is ook de software van de MMI aangepast conform A6: Netjes!

Nog 5 1/2 maand wachten...
Da's minder.

Definitieve bestelling opvolger

  • 112.425 km

Vandaag mijn nieuwe SB-FL besteld.
Door wijzigingen in BPM en aanpassingen in proline pakket is de prijs ca. € 1500 lager dan de "oude" SB!
Daarom B&O pakket bijbesteld.

Nog 4 1/2 maand....

Nieuwe A5 SB in showroom

  • 119.046 km

Vandaag heb ik de A5 in levende lijve gezien in de showroom. Weliswaar in de kleur daytona grijs maar deze kleur is nauwelijks van monsoongrijs te onderscheiden. Ik kan u verzekeren dat ik helemaal tevreden ben over de wijzigingen.
Vooral het hooglans zwarte single frame komt schitterend uit bij de monsoongrijze lak.
Mijn nieuwe auto is vorige week in Nederland binnen gekomen en wacht op het terrein van Pon de afroep voor de aflevering in januari 2012 af.
Nog even geduld hebben...

Afsluiting van dezeze revieuw

  • 121.825 km

Mijn huidige A5 heeft thans de langste tijd bij mij doorgebracht. In het laatste half jaar heb ik 2 problemen gehad:
Defecte stuurhoeksensor en een defecte verschildruksensor (roetfilter). Alles is nog net binnen de garantie gerepareerd.
Mijn opvolger zal er een prima auto aan hebben. Auto zal worden verkocht bij dealer met A garantie.

Op 2 januari 2012 krijg ik mijn A5 sportback Facelift. Ik zal dan t.z.t. weer een nieuwe review starten waarin ik de ervaringen weergeef.

Auto is verkocht

  • 122.300 km

De auto is verkocht.
Waarschijnlijk is hij naar België of England. Het kenteken is n.l. niet meer in NL geregistreerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.