Audi A4 1.8 5V Turbo 190pk (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 5V Turbo 190pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 237.000 km |
- 237.000 km
Sinds Juli 2015 ben ik de trotse eigenaar van deze heerlijke auto. Een heerlijk blok met altijd meer dan voldoende vermogen. Heerlijk schakelende 6-bak.
Vanaf het moment dat dit model uit kwam in 2001 was ik verliefd. Ik moest en zou er eentje hebben. Nu eindelijk heb ik haar gevonden. En nee... Niet in Nederland, maar hier in Zuid Afrika. En een uitvoering die ik in Nederland nooit eerder heb gezien.
Waarom een review als je in Zuid Afrika woont?
Simpel... Deze auto is gelijk aan de auto in Nederland, dus waarom niet.
Het comfort moet je van houden. Het is een verlaagd onderstel met 235/45/17 banden van Yokohama. Die banden zijn niet helemaal naar mijn zin. Net iets te hard en te rumoerig voor de wegen hier. Volgende maand gaan er nieuwe banden onder. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden: Dunlop, Michelin of Bridgestone. Liever zachter en stiller dan de Yokohama's.
De stoelen zijn uitmuntend en op elke mogelijke manier te verstellen. Het verlengen van de zitting is ideaal met mijn langere benen. Het enige nadeel is de stuurverstelling. Het stuur komt net niet ver genoeg naar mij toe.
Climate control werkt zoals het hoort en koelt de koelkast in mijn dashboard. Heerlijke koude drankjes in de hete zomers hier!
Prestaties:
Zoals hierboven zijn de prestaties meer dan goed. Ik kom nooit vermogen tekort. Misschien is het vermogen iets te veel van het goede. Het nodigt uit om sportief te gaan rijden. Op de snelweg inhalen is simpel: 120 - gas geven - met je ogen knipperen en zien dat je al op 160 zit. Heerlijk en verslavend.
Bij deze prestaties hoort ook een verbruik. In eerdere AW tests was het verbruik een negatief punt. Ik kwam een verbruik van 8.1l/100km in Nederland. Daar zit ik hier ook op. Daarbij is Nederland spiegelglad, vergeleken met de bergen hier. Het blijft elke dag een genot om in te stappen en ermee te gaan sturen.
Betrouwbaarheid:
Tot op heden nog geen gekke dingen gehad. Slechts slijtage delen.
Thermostaat ging niet meer open, blok werd te heet. Thermostaat laten vervangen bij een universele garage. Was omgerekend ongeveer 120-130euro.
De prijzen van nieuwe banden zijn vergelijkbaar met Nederland. Ook hier goed de aanbiedingen in de gaten houden. De prijzen hier zijn incl. montage en balanceren.
Ook zijn de draagarmen links en rechts aan vervanging toe. Die zijn hier redelijk prijzig. Die ga ik bestellen via Ebay. Scheelt weer een hoop knaken.
Gebruikskosten:
De gebruikskosten vind ik erg meevallen. Ook omdat ik veel zelf kan doen. Ook heb ik een OBD reader wat een hoop vragen beantwoord.
Wat moet er allemaal gedaan worden:
- Nieuwe banden voor
- Stuur positie sensor
- Draagarmen voor
- Scharnier dashboard kastje
- Nieuwe pook
Wat is er gedaan:
- H7 lampen vervangen voor Osram
- Lichtschakelaar (de oude was versleten)
- Yatour USB/SD/AUX MP3 module geïnstalleerd
- Thermostaat vervangen
Ik rij nu bijna een jaar met veel plezier. Er staat binnenkort weer een 1500km lange roadtrip op de planning. Dat in 3 dagen...
Snel een update!
(of niet, want geen nieuws is goed nieuws ;-))
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.