Audi A3 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 266.903 km |
KM-stand laatst | 288.000 km |
eerste review
- 268.134 km
Nadat de golf bij een ongeval totalloss is geraakt moest er nieuwe dagelijkse komen. Ik was toe aan iets meer luxe en laadvermogen en dus mijn pijlen gericht op een A3 sportback met power en automaat. Na hierop een zoekactie losgelaten te hebben op autoscout kwamen er diverse naar boven drijven, maar bijna allemaal voorzien motoren die voor mij geen optie waren 1,2, 1.4 en 1.6 fsi.
Zoekopdracht aangepast en uiteindelijk een 2.0 TFSI van de goede soort gevonden. Met tandriem ipv ketting. Het is een Amerikaanse import die volledig met opties volgehangen is. Panodak,leren bekleding, climatronic en RNS-E navigatie en ook nog in een mooie kleur blauw (mauritius Blau Perleffekt) is weer eens iets anders dan grijs of zwart. Na aankoop bleek dat een uitgebreide grote beurt met vervanging van alle vloeistoffen geen overbodige luxe was, tevens ook de pcv klep vervangen.
De tandriem was nog in goede staat dus mocht blijven zitten. Rest nog alleen een wiellager en twee nieuwe remschijven en dat wordt op 3-10 as gedaan. Al met al heb ik straks een uniek exemplaar waarvan er zo gauw geen tweede zal rijden in nederland vanwege de US specs
een maand verder
- 270.657 km
inmiddels is de a3 bij de leerhersteller geweest voor reparatie van de bestuurdersstoel. Er bleek geen wiellager kapot maar de achterbanden waren ontzettend gecupt en versleten. Nu liggen er wintervelgen met winterbanden op. Ook is de centrale deurvergrendeling gemaakt, bleek dat er een kabeltje in de deur kapot was.
shit happens
- 271.991 km
Tijdens een rit naar onze vaste plek in de eifel technische malheur gekregen. De auto ging op een gegeven moment steeds slechter lopen. Dus na een kort bezoek op de camping om de meterstand op te nemen en de vochtvreters te vervangen de audi dealer in pronsfeld opgezocht. De diagnose was dat de bobine kapot was en zij hadden deze niet op voorraad. Gevraagd of we toch zonder verdere stukken naar huis konden rijden werd ons verteld dat dit wel zou lukken als we rustig aan deden. Met de automaat in handschakeling om zodoende de motor op toeren te houden zijn we toch thuis gekomen. Dinsdag maar eens contact opnemen met de garage voor reparatie
serieuze stukken
- 272.345 km
Het doorrijden met een defecte penbobine was toch niet zo'n goed advies van de audi dealer. Het resultaat, totaal geen compressie meer op cilinder 3 en een gat in het inlaatspruitstuk. De kop gaat eraf en wordt gereviseerd en het inlaatspruitstuk wordt vervangen, ook meteen maar het uitlaatspruitstuk met turbo vervangen en kijken of de cilinder en zuiger geen schade hebben. Al met al een slecht begin van het jaar
het vervolg
- 272.303 km
vandaag de auto weer mee gekregen na het vervangen van de motor door een nieuw exemplaar. inclusief nieuwe turbo en inlaatspruitstuk. verder nog wat spanrollen en de waterpomp vervangen. as maandag nog een laatste aanpassing in de computer en dan kunnen we weer vooruit
en door
- 288.000 km
Nu de nieuwe motor ingereden is en altijd super+98 zonder ethanol te drinken krijgt, nu het moment aangebroken om deze te laten tunen.
Na aanpassingen aan zowel de motor en de software is het resultaat nu 290PK en 400NM. De motor heeft nu een milltek uitlaatspruitstuk met racekat, een wervelklep delete en een grotere turbo gekregen. In de software is tevens de begrenzer eraf gehaald en heeft de DSG-bak nieuwe software gekregen. Ik heb hem al uitgeprobeerd op de autobahn en hij loopt nu 250km/u +
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.