Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI S Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 4.500 km |
prima auto!
- 4.500 km
Naast de standaard S-Edition opties heb ik ook gekozen voor:
- Privacy Glass
- Licht- en regensensor
- Bandenspanningsindicator
- BOSE soundsystem
Na ruim 3 lange maanden wachten werd 'ie eindelijk geleverd. Eerste indruk: er viel niets van af te dingen (zelfs de pepermuntjes van de dealer smaakten best aardig):
Kleur zwart komt prima uit, zeker met het privacy glass. Erg nette velgen en verder een sportief, maar niet overdreven uiterlijk. Zo is de dakspoiler ingetogen, maar wel aanwezig, geven de 17" 5-spaaks velgen de auto een extra sportief tintje en maakt de ledverlichting het plaatje compleet.
Over het uiterlijk van het interieur ben ik ook zeer te spreken. Alles is erg netjes afgewerkt en geeft een solide indruk (al blijft de bijrijders zijde wel erg kaal aanvoelen). Zeker met de extraatjes uit het S-Line pakket ben ik erg content.
Over de werking van de diverse electronica aan boord is mijn mening wat verdeeld. De climate control werkt uitstekend; eindelijk eens een systeem waar ik geen ruzie mee krijg. Ook het geluid uit de BOSE speakers klinkt uitstekend: net als bij het uiterlijk, niet te overdreven maar kwalitatief zeker goed.
Het navigatiesysteem begrijpt mij echter niet helemaal. Een navigatiesysteem hoort mij via een snelle route naar mijn bestemming te begeleiden. Tot nu toe is slechts mijn topografische kennis behoorlijk verbreed, doordat ik plekken heb gezien welke voorheen voor mij verborgen zijn gebleven. Even vroeg ik mij dan ook af of dit een instelling was (iets als 'vermijdt snelwegen' of 'laat mij de binnenlanden zien'), dit is niet het geval. Nu ik dit eenmaal doorheb loods ik de navigationiste eerst even op de snelweg waarna, ik kan niet anders zeggen, de route op efficiënte wijze wordt herberekend.
//EDIT:
Kwam er vandaag achter dat er de mogelijkheid is verschillende routes te selecteren nadat deze zijn ingevoerd. Zo is ook de snelste route te kiezen. Misschien de volgende keer toch maar beginnen bij de handleiding :).
//
Het rijden:
Ik moet zeggen dat ik aangenaam werd verrast toen ik de sleutel omdraaide: wat loopt die motor lekker soepel en stil! Toen ik zo'n 500m. verder het gas eens wat dieper intrapte werd de verassing alleen maar aangenamer. Ondanks een wat mager klinkende 1.4 tegenover zo'n 1300kg, heeft de motor er totaal geen probleem mee lekker vlot te accelereren. Onderin voldoende kracht om vlot weg te komen, maar ook boven de 140 km/u. geen enkel probleem binnen afzienbare tijd door te klimmen naar de 180.
Het sportonderstel en de afstelling zijn een mooie mix van comfort en sportiviteit. Zonder rugpijn of dak-rakende hoofden bij drempeltjes, absoluut een enorm strakke wegligging. Een prima 'bochtenvreter' welke duidelijk laat weten hoe ver je kan gaan.
Het sturen wil overigens op hoge snelheden nog wel eens wat zwaar aanvoelen. Hier wen je makkelijk aan, maar is wel iets dat opvalt tijdens de eerste ritten.
Met inmiddels ruim 4500km op de teller kan ik niet anders concluderen dan dat mijn verwachtingen volledig zijn uitgekomen. Ik heb nog geen piepje of kraakje kunnen ontdekken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.