Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S Edition (2010)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2010)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10.000 km

  • 10.790 km

Van origine ben ik een Opel fanaat in hart en nieren. Vroeger zei ik, ik zal altijd Opel rijden, maar als ik de kans krijg om een Audi te rijden, dan pak ik die met beide handen aan. En die kans kwam nou voorbij. Mijn vorige auto is een Opel Astra SW Executive uitvoering helemaal compleet, 19 CDTI gechipt naar 133 pk. Een super fijne auto, die me nooit in de steek heeft gelaten. Eerlijk is eerlijk ik ging er vanuit dat mijn volgende auto de nieuwe Astra Sports Tourer zou worden maar nee.......

Mijn vorige Astra liep tot april 2010, en helaas is de nieuwe Astra Sports Tourer er dan nog niet, deze word november-december dit jaar verwacht. Dan moet ik nog bestellen, komt ie in januari-februari, kort gezegd, duurt me veelste lang ik moet verder kijken.

Welke opties blijven er dan open staan.... Skoda Octavia (veel auto voor weinig geld) maar daar rijden er al te veel van bij ons bedrijf, en toch het blijft een Skoda. VW Golf (weinig auto voor veel te veel geld, en als Opel fanaat kan dat niet) bij een high line moet je nog alle opties bijna aanvinken. Franse auto's... als ik er aan denk word ik al misselijk. Ford Focus (oud model). Dan toch maar een keer naar www.audi.nl en voor de gein de configurator van de A3 aanklikken. Pro Line business toch beste een complete auto voor een redelijke prijs, maar ik lever qua luxe wel in.....

Dan zie ik de S-Edition staan...... 9.155 euro voordeel!!! Wat een complete auto!

Inhoud S Edition uitvoering:

- Volautomatische airconditioning
- Middenarmsteun vóór
- Metallic/pareleffect lak
- Audi radio/DVD Navigatiesysteem
- Multifunctioneel afgevlakt sportstuur
- Telefoonvoorbereiding
- Xenon plus
- Dakspoiler S line

- S Line interieurpakket:

* Zijwangen in zwart leder, middenbaan en portierbekleding in stof, incl. S line logo voorstoelen
* Interieur, dashboard en hemel in zwart
* Te bestellen met wit of zwarte stiksels (ik heb wit gekozen)
* Schakelpookknop in geperforeerd leder
* Inleg dashboard en portieren in geborsteld aluminium
* Verlichte make-up spiegels
* Lichtmetalen velgen 17 inch “5-spaak”-design met 225/45 R 17 banden
* S line aanduiding op voorspatborden
* Dorpel met S line logo
* S line sportonderstel

Dus de stoute schoenen aan gedaan, en op naar Huiskes Kokkeler in Hengelo ov. Super dealer tot noch toe. Werd netjes ontvangen, en meteen serieus genomen (blijft toch raar als je als 25 jarige de Audi dealer binnen komt lopen). Verhaal uitgelegd en meteen een proefrit gemaakt in de A3 Sportback S Edition. Van binnen merk je aan alles dat het een klasse hoger is dan een Opel of VW. Ik was meteen verkocht.

Na enkele dagen kwam dan de offerte, en verrek hij past in het budget. Zelfs nog wat over. Dus gelijk de opties bekeken. Als extra aangevinkt: Bose Soundsystem, Automatisch verlichting + regensensor en het lichtpakket van binnen. Tevens voor de niet rokers uitvoering gekozen en geen merk en type aanduiding op de achterklep (allebei gratis opties). Kleur is trouwens Daytona Grey geworden. Vind persoonlijk de dakrails niet mooi op deze toch sportief ogende station. Geblindeerde ramen vind ik mooi, maar deze vind ik bij Audi veelste donker, maar misschien dat ik dat achter nog ga doen. Daarom nou voor Sonniboys gekozen. Verder een S Line grill laten monteren, uitlaatsierstukken en xenon look mistlampen. (mooi bij het openen van de auto in het donker icm de leds)

Dan de levering, deze ging allemaal wat lastiger dan verwacht, maar daar wil ik geen woorden aan vuil maken, dit is uiteindelijk redelijk opgelost. 30 Maart dit jaar ging het gebeuren, en het blijft mooi, een nieuwe auto ophalen. Helemaal als ie onder een laken in de showroom staat ;-)

Even wennen is het omschakelen van diesel naar benzine, maar dat gaat snel genoeg. De stilte is een waar genot. En nu we het over stilte hebben, deze hele auto is super stil! 200+ snelheden ik lach me dood. Bij mijn Astra was het werken in de auto, en voor het gevoel waai je er haast uit. In de Audi heb je het gevoel dat je 80 rijdt, het comfort en de stilte, GEWELDIG!

De motor is een 1.4TFSI met 125 pk en een koppel van 200nm. En dat is een prima blok, wat uitermate goed mee komt met het verkeer. Toch mis ik het enorme koppel van de Astra, ondanks dat de 200nm bij 1800 toeren al beschikbaar is. Desondanks ben ik te vreden over de prestaties, en het verbruik valt me niet tegen. Met een gem. van 1 op 12,5 precies, met 10.000 km op de klok. Nou ben ik geen scheurijzer meer, alleen in Duitsland soms. Al wil je dat toppen ook niet continu doen, verbruik zit dan op 20,8 liter op de 100 km.

Het comfort van de auto vind ik geweldig. De S Edition is een, wat de naam al doet vermoeden, sportief model. Met een S Line sportonderstel en S Line sportstoelen voel ik mij uitermate thuis in deze auto. Ik zou er niet snel een maxi-cosi inzetten, want dan trilt de baby er uit denk ik, maar voor iemand die 40.000 km per jaar maakt, dus redelijk veel normale wegen is het heerlijk dat strak afgestelde onderstel.

Zijn er ook nog minpunten dan? Ja tuurlijk, dat heeft elke auto. Het Bose Soundsystem is echt zijn geld waard al vind lang niet iedereen dat. Echter een minpunt is de hoeveelheid instel mogelijkheden. Had toch verwacht dat je een appart Bose menu in je systeem zou krijgen. Verder vind ik het infotainment systeem ook wat minder qua bediending vanaf het stuur etc. Maar dat is ook een kwestie van wennen. Wel ideaal van dit systeem zijn de twee sd kaart sloten. Hier kunnen sd kaarten in tot 32GB en dat is echt ideaal. Want probeer maar eens 64GB muziek in één rit af te spelen ;)

Al met al ben ik tot noch toe een super tevreden Audi rijder! En probeer mijn ervaringen bij te houden.

over 3 weken een jaar oud...

  • 38.190 km

Toch maar eens een update, helaas door de drukte nog niet van gekomen. Auto word deze maand een jaar oud, en toch al wel de nodige storingen/problemen gehad.

Ondertussen tot 2 keer toe de voorruit moeten vervangen, dit wegens een grote barst. Frustrerend is het helemaal als de mensen van Autotaal Glas vertellen dat een VAG ruit 6 á 7 kilo weegt en bijv. een Opel ruit 11 á 12 kilo. VAG noemt het gewichtsbesparing, maar tot op heden heb ik er alleen maar last van. (kan ook pure pech zijn, laten we het daar maar op houden)

Vorig jaar november is de auto voor zijn eerste beurt geweest bijna 30.000 km. Tevens zijn toen de winterbanden gemonteerd. Auto was aan de computer geweest, en er was niets bijzonders. Engiste wat men heeft gedaan zijn de ruitenwissers rondom vervangen. Voor mijn gevoel vrij snel, maar de monteur had strepen geconstateerd dus het zal wel.

Na die beurt begon de ellende, auto had vaak weinig vermogen, en als ik versnelde op de snelweg (van 110 km/h naar 130 km/h) vloog de auto in de nood-loop. Verder erg vreemde storingen in het elektronische circuit. Voorbeelden zijn:

* Achterruitverwarming inschakelen en direct weer uit gaan. (herstart lost probleem op)
* Niet kunnen inschakelen achterruitwisser. (herstart lost het probleem op)
* Bij het aanraken van het gaspedaal valt de stroom van de telefoon (iPhone in de cradle) uit, dus bij het wegrijden continu dat irritante piepje.
* Het langzaam uitgaan van de binnenverlichting (lichtpakket van binnen) 10 sec. en dan weer aangaan.

Voor al deze storingen toch maar eens een afspraak gemaakt. De nood-loop kwam doordat de auto soms op 3 poten liep, na controle bleek dat de bougies zwaar vervuild waren. (toch vreemd, tank altijd Total Excellium) bougies vervangen, en auto trekt weer als vanouds.

De andere elektronische storingen hadden schijnbaar te maken met een sensor op de dynamo, en het iPhone probleem kwam door de houder, waar de cradle op zit aangesloten.

Tot een paar weken geleden, ging het goed, langzaam aan kwamen de storingen weer terug, ook trok de auto weer bar slecht, niet gestaag, net als of er stroop in de tank zat. Echter bleef de nood-loop uit.

Toch maar weer langs de dealer. Wat mij opviel was dat de elektronische storingen met name voor kwamen, als het akelig koud weer is (met name bij vorst) wie weet kunnen ze er wat mee.

Auto staat momenteel bij de garage, de turbo wordt vervangen dus hopelijk hierna meer plezier, en zijn de elektronische foutmeldingen ook weg.

Is het dan alleen maar ellende. Neen, als de auto rijdt zo als deze moet rijden, is het een hele fijne auto. Het verschil tussen een Audi en een VW of Opel is er wel degelijk. Sommige mensen zeggen dan voordat geld had ik een Opel of VW genomen, nou ik niet. Het materiaal gebruik is vele male beter en het weggedrag ook. En dat mag ook wel als je na gaat dat deze auto ruim 1300 kg weegt, dan moet het hem toch echt wel ergens in zitten.

Mindere punten vind ik toch de kofferruimte en ik mis de vakjes in de deuren achterin. Ik mag de auto niet vergelijken met een station, maar had graag iets meer ruimte gehad, is toch praktischer.

Welke optie ik ABSOLUUT geen spijt van heb is, blijft toch het Bose Soudsystem, dit is een genot. De 1000 euro meerprijs liegen er niet om, maar is het zeker waard. Laatst als leenauto een A6 en een A1 mee gehad met standaard radio, is absoluut niet slecht, maar Bose is vele malen beter.

Tot zover mijn update, hoop dat na vandaag mijn storingen verholpen zijn, en dat ik nog veel plezier aan de auto ga beleven, maar daar twijfel ik niet aan!

40.000 km verder, en......

  • 77.831 km

Het is ondertussen toch alweer 40.000 km geleden, sinds mijn laatste update. En dat is toch wel een goed teken.

De start met de A3 was het eerste jaar toch echt hopeloos, de betrouwbaarheid viel best wel tegen, en over de dealer en PON wil ik het niet hebben. Toch overwon het rijplezier het. (gelukkig)

Men zegt wel eens, als liefhebber moet je door de ellende heen kijken, en dat heb ik ook gedaan, al heb ik op het punt gestaan om de auto een meer in te rijden. Deze ellende is gelukkig achter de rug, en ik moet zeggen ik heb een probleemloos jaar achter de rug.

Geen elektronische storingen meer, geen inhouden, en ik geniet van mijn auto zoals het hoort. En dat kan met deze A3!! Vergelijkingen als een dure Golf etc. gaan wat mij betreft totaal niet op. Deze auto is meer, het materiaal houdt zich beter, alles voelt beter, en laten we het niet over de wegligging hebben, want daar kan ook de Golf 6 R-Line (lees geen R32, daar heb ik niet in gereden) aan tippen.

Ook met de looks zit het goed, die vind ik gewoon ontzettend mooi, maar dat is smaken verschillen. Ben blij dat ik voor de S-Line grill en S-Line diffusor heb gekozen, dit maakt de auto echt af.

Zaken die ik echt wel mis, zijn fatsoenlijke bekerhouders. Vakje voor de zonnebril zou niet misstaan en een 12 volt aansluiting achter in. En waar ik nog steeds van baal is de spiegelverwarming, ongelooflijk dat dit niet standaard is!!!!

Motorisch komt de 1.4 prima mee met het verkeer, al mis ik af en toe toch wel wat koppel, dus wie weet toch maar een keer een chip.....

Hopelijk tot over weer 40.000 km

Afscheid nemen met een dubbel gevoel

  • 110.000 km

31 januari 2013. Mijn laatste werkdag bij mijn vorige werkgever, en dus ook mijn laatste dag in de Audi.

Mijn huwelijk met de Audi is eigenlijk hetzelfde als mijn huidige relatie. Er zijn momenten dat ik mijn vriendin achter het behang kan plakken, maar ondertussen is het een schat van een meid en ben ik er super gek op.

Zo is het met de A3 ook. Het is en blijft een prachtige auto voor mij met geweldige looks en een uitmuntend rijgedrag. Maar ik heb hem ook een paar keer een meer in willen rijden.

Grootste ergernis de 1.4 TFSi. Wat een waardeloos blok!! Turbo's, bougies, etc. ze gaan als warme broodjes over de toonbank. En voor iedereen schreeuwt ja dan moet je er niet meer scheuren etc. Dat is absoluut niet gebeurt. Ik ben super zuinig op deze auto geweest (altijd netjes onderhouden en premium brandstof getankt). Grootste compliment is toen ik de auto op een website van een dealer tegen kwam met de tekst 'zeer net onderhouden auto'.

Voor de rest ook ergernis met PON en de dealer gehad, de details bespaar ik, en het is uiteindelijk opgelost.

pluspunten:
* Bose Soundsystem, meningen verschillen, maar geen seconde spijt van deze optie gehad.
* 17 inch i.c.m. S-Line onderstel, dit is een heerlijke combi, bochtenwerk uitmuntend en toch redelijk comfortabel op klinkers.
* rijplezier in het algemeen is top, denk hierbij aan materiaal gebruik etc.

minpunten:
* bekerhouders, als ze er zijn op ongelukkige plaatsen.
* afwatering is waardeloos, bij het openen van de deuren (alle 5) het is daarna altijd nat binnen.
* betrouwbaardheid van de 1.4TFSI, simpelweg NOOIT meer. (dat gaat feest worden als in de toekomst mensen 2e hands auto's van een jaar of 5 gaan kopen, ik zou mijn hart vasthouden.
* PON, wat moet je er over zeggen.....

Ik heb de sterren aangepast bij de review. Kosten blijft natuurlijk lastig, maar alleen gezien mijn verloren uren bij de garage etc. was de auto niet goedkoop.

De volgende auto is inmiddels bekend, het betreft toch wederom een Audi maar geen benzine!!!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens