AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A3 Sportback
9

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2011)

Anoniem
  • Review
26 september 2011 om 10:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst114.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A3 SB, in lekker saai zwart

  • 1.200 km
  • 26 september 2011

Het was dit jaar weer tijd voor de volgende leaseauto. Ik reed nog met heel veel plezier in mijn vorige leasewagen, een Honda Civic, toen ik na drie en een half jaar alvast mocht beginnen met uitzoeken. Mijn werkgever had het aantal merken beperkt tot 8, en helaas zat daar geen Alfa Romeo, Lexus of Mini bij, dus mijn top 3 viel weg. Bleef over de volgende shortlist:
VW Scirocco, Audi A3SB, A3 cabrio, BMW 1, VW Golf, Volvo C30 en Ford Focus.

De Focus was op papier de slimste koop, maar hij past totaal niet bij mij. Mijn favoriet was de Scirocco en ik had de hele configuratie al klaar, voor de rest van de wagens had ik allemaal verschillende redenen om ze niet te kiezen. Totdat ik bij de Audi dealer kwam om een 180pk A1 te bekijken, dat was interessant genoeg om er even tijd voor uit te trekken. Een veels te kleine auto maar de dealer rade me de 5-deurs A3 SB aan en regelde meteen een proefrit voor me voor de volgende dag, toevallig ook dezelfde dag dat ik een proefrit met de Scirocco zou maken. Ik kwam uit op een Ambition Pro Line S, wat een luxe en sportieve uitgevoerde wagen is. Het sportieve is vooral de ophanging, die nog lager dan het sportonderstel. Daarnaast zijn er ook nog wat uiterlijke dingetjes zoals badges en een dakspoiler. Qua luxe is er het MMI navigatie systeem, halflederen bekleding, xenon en nog wat andere zaken waarvoor je bij andere auto niet hoeft bij te betalen. Ik heb daarnaast nog verwarmde buitenspiegels genomen, een andere velgkeuze, wat aluminium accenten door zwart pianolak delen vervangen en toen was de koek op.

En toen de proefritten. De Scirocco reed heerlijk, ik merkte wel dat ik rustig met het verkeer meereed, de auto onthaaste me. De auto kwam wel los wanneer ik wilde en een snel genomen rotonde liet zien dat hij sportief genoeg was, maar de hij nodigde niet zo uit. Beide auto´s hadden dezelfde motor maar de A3 was veel gretiger, de wegligging van het S line onderstel had me bij de eerste bocht al overtuigd en alhoewel ik niets verkeerds aan de Scirocco kon ontdekken overtrof de A3 hem op elk punt. De A3 nodigde wel uit om een bochtje wat strakker te nemen, of lekker vlot een snelwegoprit te pakken. Maar, hij was ook een stuk duurder. De nadelen van de Scirocco (hoge trildrempel, twee zitplaatsen achterin, 3-deurs) daar kon ik mee leven. De hoge prijs van de A3 was wat moeilijker. Mijn keus viel dus op de Scirocco, maar toch nog even een laatste test. De kinderstoel met mijn dochtertje van 6 achterin. Het verschil was enorm, van een treurig ik-zit-opgesloten gezichtje naar een blij ik-zie-zelfs-meer-dan-in-de-honda grijns (de Civic heeft iets meer binnenruimte maar het zicht naar buiten in de A3 SB is beter). Het werd dus de Audi. Dank je lieve schat, papa houdt ook van jou.

Een paar weken later kreeg mijn Civic een duwtje van een bergingswagen, en hij was total-loss. De A3 heeft een leveringstijd van 6 maanden, dus ik mocht 5 maanden lang in verschillende auto´s rondrijden. Eerst een Clio estate (brrr), toen een Audi A1 (waanzinnig fijne auto, ik heb in Polo´s gereden, dat zijn goede auto´s maar halen het niet bij een A1), toen een Focus van 4 jaar oud met wel 80pk (dat waren 4 hele langzame weken) en daarna een nieuwe Focus die goed reed maar nog steeds een Focus was.

En toen, eindelijk, na ruim 5 maanden wachten was de A3 er. De aflevering was top, ik kreeg zelfs een paraplu ipv een fles proseco die ik toch niet zou opdrinken. De auto rijdt precies zoals hij zou moeten rijden. De wegligging is strak, onderin is hij heerlijk vlot. Hij heeft minder pk´s dan de Civic maar door de turbo onderin mis je dat alleen bovenin. De strakke wegligging zorgt ervoor dat je snelheid in de bochten hoger ligt dan normaal, en omdat hij haast niet overhelt neem je de bochten met plezier. Ondanks het harde onderstel is hij toch nog zeer comfortabel en drempels hoeven niet erg voorzichtig worden genomen.

De bediening van de radio en het navigatiesysteem, een systeem wat al enkele jaren bestaat, is wat minder uitgebreidt dan bij bijvoordeeld de nieuwe Focus of de Audi A1. Die hebben allebei wat nieuwe handigheidjes wat bij de Focus zelfs nog beter is dan bij de A1. De Focus doet bijna alles vanaf het stuur, bij de A3 zit je nog te vaak naar het middenconsole te kijen. De filemeldingen zijn snel op te roepen, en het opnemen van de gesproken fileinformatie vanaf de radio is superhandig, zeker als je het vanaf een zender opneemt die ook de flitsers vermeld. De kofferruimte is lekker groot, helaas gaat de achterbank niet helemaal plat zoals in de Civic.

Er zitten een paar kleine dingetjes die ik bij de dealer ga navragen. Ik voel een lichte trilling in het koppelingspedaal op het moment dat ik die iets indruk terwijl ik nog gas geef, nog voordat hij aangrijpt. En ik hoor soms een hoge zoemtoon bij bepaalde toerentallen, dat valt alleen op als ik niet naar muziek luister. Misschien zijn het zaken die bij de wagen horen, maar dat hoor ik dan nog wel.

Het uiterlijk van de wagen vind ik tijdloos elegant. Dit model wordt wel volgend jaar vervangen maar sommige auto´s blijven mooi, ondanks dat nieuwere versies beter zijn. Denk maar aan de voorgaande BMW 3 en 5 series, voor die harde vouwen in het design kwamen. Ook de nieuwe Audi´s hebben hier last van. Nu vind ik die nieuwere modellen wel mooi maar vind ik dat over 10 jaar nog? Ik heb voor de A3 voor een zwarte gekozen, sommige grijstinten vind ik de ene dag wat mooier maar zwart vind ik altijd mooi. Ik had ook geen zin om er lang over na te denken en wilde na een rode Civic een wat minder opvallende wagen. Het is een behoorlijk verschil met de Civic, waarmee ik vaak werd aangesproken, opgestoken duimen zag, begroet werd door andere Civicrijders (net als vroeger in mijn 2CV) en door kinderen werd nagekeken. Van een A3 zullen kinderen geen poster op hun kamer gaan hangen, het is een wagen die heel erg normaal is behalve voor degene die er in rijdt. Want die heeft plezier...

Kleine update

  • 5.100 km
  • 11 november 2011

De auto is nu redelijk ingereden en ik ben nog steeds erg blij met de keuze. Hij rijdt steeds soepeler maar het snel terugschakelen van 6 naar 4 gaat soms wat moeilijker. Ik het het gevoel dat dat meer aan mezelf ligt. Reakties van anderen blijven achterwege, de A1 die ik een paar weken heb gehad en de Civic die ik 3 jaar heb gehad trokken meer de aandacht. Ik rijd dus heerlijk en lekker anoniem.

De hele uitstraling van de wagen is een mooie ingetogen degelijkheid met alle luxe, precies wat ik zocht na mijn Civic. Hij is lekker vlot onderin, wat hoger in de toeren valt het iets tegen. Wegligging is super maar omdat het allemaal zo moeiteloos gaat is het minder fun als ik had gehoopt. Om het wel fun te maken moet er absurd hard gereden worden. Het kan ook aan mijn eigen beleving liggen want als er iemand met me meerijdt zien ze wat pips in de bochten terwijl ik zelf het gevoel heb dat ik me inhoud.

Over twee weken worden de winterbanden eronder gezet, hopelijk veranderd dat niet veel aan het rijgerag. Voor mij is dat de eerste keer met winterbanden.

Update

  • 17.800 km
  • 8 juni 2012

Eerste problemen met de auto zijn gebeurd. Ik had hem laten ABT tunen naar 160PK (onder ideale omstandigheden). Van de leasemij mag ik geen ron98 tanken en langzamerhand begon de auto steeds slechter te rijden. Bij het optrekken schokte hij steeds meer en leek het wel alsof hij vermogen tekort kwam. Lang verhaal kort: geen tuning probleem maar een kapotte turbo. Na vervanging rijdt hij weer als een zonnetje.

En met de tuning is het nog steeds niet de snelste maar hij heeft wel net dat beetje extra gekregen. De soepelheid die ik met de Civic had (30 in zijn 3) heeft de A3 nu ook.

De navigatie is er helaas uitgehaald door een stel mensen die vonden dat ze hem harder nodig hadden. Leasemij raadde aan niet hetzelfde diefstalgevoelige model weer te nemen. Ik mocht een model met afneembaar front kiezen en kreeg een kluisje in de auto. Voor de mensen die dit ook overkomt, het is niet ideaal. Als je gehecht bent aan de standaardnavi is het een grote stap terug. Ik heb er spijt van.

Maar voor de rest is de auto nog steeds TOP.

Dag A3

  • 114.000 km
  • 20 september 2015

De 4 jaar voor de lease zit er weer op, 10 september heb ik de A3 ingewisseld voor zijn opvolger.

Het waren 4 bijna vlekkeloze jaren, alleen een kapotte turbo in het eerste jaar die onder de garantie werd vervangen. En in het laatste jaar was 1 van de lampjes van de kentekenverlichting stuk, ik kon hem zelf vervangen. Ook moest ik gedurende de 4 jaar 1 keer olie bijvullen en natuurlijk regelmatig ruitensproeier vloeistof.

Ook na 4 jaar reed de auto nog heerlijk, ik kan hem ten zeerste aan iedereen aanraden.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Limousine 1.4 TFSI 150pk CoD Ambition Pro Line S S-Line Xenon Navi Sportleder NL Auto 79dkm!!

    Audi A3 Limousine 1.4 TFSI 150pk CoD Ambition Pro Line S S-Line Xenon Navi Sportleder NL Auto 79dkm!!

    • 2015
    • 79.910 km

    € 19.950

    2.0 TDI Ambition Pro Line plus

    Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line plus

    • 2013
    • 195.141 km

    € 7.600

    1.6 FSI Attraction 3DRS ZEER MOOI EN SPORTIEF !!!

    Audi A3 1.6 FSI Attraction 3DRS ZEER MOOI EN SPORTIEF !!!

    • 2006
    • 119.234 km

    € 4.999

Meer Audi A3 occasions

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo - Audi A3 Sportback

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo - Audi A3 Sportback

Bij een vijfdeurshatchback uit het C-segment denk je in eerste instantie misschien niet aan...

Lees meer
 

Audi A3 reviews

  • Review
    Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction (2009)

    Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction (2009)

    6
    • 6 januari 2019
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction (2008)

    Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction (2008)

    3
    • 14 december 2018
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Attraction Pro Line (2009)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Attraction Pro...

    1
    • 14 oktober 2015
  • Review
    Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition Business Ed. (2011)

    Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition...

    • 29 september 2015
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro Line S (2011)

    13
    • 28 mei 2015
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction (2012)

    Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction (2012)

    1
    • 28 maart 2014
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition (2012)

    Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition (2012)

    • 3 november 2013
meer reviews
Rij-impressie Audi A3 1.6 TDI

Rij-impressie Audi A3 1.6 TDI

63

Bij de Volkswagen-groep vervangt de 1,6-liter commonrail-diesel de 1,9-liter pompverstuiver....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Audi A3 Sportback vanaf € 40.220

    Plug-in hybride Audi A3 Sportback vanaf...

    39
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Audi A3 30 TDI nu ook met automaat

    Audi A3 30 TDI nu ook met automaat

    29
    • 28 december 2020
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction Pro Line + (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction...

    • 24 december 2020
  • Autotest
    Audi A3 35 TFSI

    Audi A3 35 TFSI

    31
    • 22 december 2020
  • Autonieuws
    Abt pompt Audi S3 op

    Abt pompt Audi S3 op

    • 15 december 2020
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition...

    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Audi A3 Sportback als 245 pk sterke plug-in hybride

    Audi A3 Sportback als 245 pk sterke plug-in...

    28
    • 7 december 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings voor Android Auto

    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings...

    13
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Audi A3 Sportback vanaf € 40.220

    Plug-in hybride Audi A3 Sportback vanaf...

    39
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Audi Q3 plug-in hybride heeft prijs

    Audi Q3 plug-in hybride heeft prijs

    24
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Audi's nieuwe hoofd exterieurontwerp bekend

    Audi's nieuwe hoofd exterieurontwerp bekend

    19
    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Ex-CEO Audi 'was te druk' om dieselgesjoemel te ontdekken

    Ex-CEO Audi 'was te druk' om dieselgesjoemel...

    38
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Audi beperkt verkoopdaling 2020 in vierde kwartaal

    Audi beperkt verkoopdaling 2020 in vierde...

    19
    • 12 januari 2021
  • PREMIUM
    Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

    Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep