Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 114.000 km |
Audi A3 SB, in lekker saai zwart
- 1.200 km
Het was dit jaar weer tijd voor de volgende leaseauto. Ik reed nog met heel veel plezier in mijn vorige leasewagen, een Honda Civic, toen ik na drie en een half jaar alvast mocht beginnen met uitzoeken. Mijn werkgever had het aantal merken beperkt tot 8, en helaas zat daar geen Alfa Romeo, Lexus of Mini bij, dus mijn top 3 viel weg. Bleef over de volgende shortlist:
VW Scirocco, Audi A3SB, A3 cabrio, BMW 1, VW Golf, Volvo C30 en Ford Focus.
De Focus was op papier de slimste koop, maar hij past totaal niet bij mij. Mijn favoriet was de Scirocco en ik had de hele configuratie al klaar, voor de rest van de wagens had ik allemaal verschillende redenen om ze niet te kiezen. Totdat ik bij de Audi dealer kwam om een 180pk A1 te bekijken, dat was interessant genoeg om er even tijd voor uit te trekken. Een veels te kleine auto maar de dealer rade me de 5-deurs A3 SB aan en regelde meteen een proefrit voor me voor de volgende dag, toevallig ook dezelfde dag dat ik een proefrit met de Scirocco zou maken. Ik kwam uit op een Ambition Pro Line S, wat een luxe en sportieve uitgevoerde wagen is. Het sportieve is vooral de ophanging, die nog lager dan het sportonderstel. Daarnaast zijn er ook nog wat uiterlijke dingetjes zoals badges en een dakspoiler. Qua luxe is er het MMI navigatie systeem, halflederen bekleding, xenon en nog wat andere zaken waarvoor je bij andere auto niet hoeft bij te betalen. Ik heb daarnaast nog verwarmde buitenspiegels genomen, een andere velgkeuze, wat aluminium accenten door zwart pianolak delen vervangen en toen was de koek op.
En toen de proefritten. De Scirocco reed heerlijk, ik merkte wel dat ik rustig met het verkeer meereed, de auto onthaaste me. De auto kwam wel los wanneer ik wilde en een snel genomen rotonde liet zien dat hij sportief genoeg was, maar de hij nodigde niet zo uit. Beide auto´s hadden dezelfde motor maar de A3 was veel gretiger, de wegligging van het S line onderstel had me bij de eerste bocht al overtuigd en alhoewel ik niets verkeerds aan de Scirocco kon ontdekken overtrof de A3 hem op elk punt. De A3 nodigde wel uit om een bochtje wat strakker te nemen, of lekker vlot een snelwegoprit te pakken. Maar, hij was ook een stuk duurder. De nadelen van de Scirocco (hoge trildrempel, twee zitplaatsen achterin, 3-deurs) daar kon ik mee leven. De hoge prijs van de A3 was wat moeilijker. Mijn keus viel dus op de Scirocco, maar toch nog even een laatste test. De kinderstoel met mijn dochtertje van 6 achterin. Het verschil was enorm, van een treurig ik-zit-opgesloten gezichtje naar een blij ik-zie-zelfs-meer-dan-in-de-honda grijns (de Civic heeft iets meer binnenruimte maar het zicht naar buiten in de A3 SB is beter). Het werd dus de Audi. Dank je lieve schat, papa houdt ook van jou.
Een paar weken later kreeg mijn Civic een duwtje van een bergingswagen, en hij was total-loss. De A3 heeft een leveringstijd van 6 maanden, dus ik mocht 5 maanden lang in verschillende auto´s rondrijden. Eerst een Clio estate (brrr), toen een Audi A1 (waanzinnig fijne auto, ik heb in Polo´s gereden, dat zijn goede auto´s maar halen het niet bij een A1), toen een Focus van 4 jaar oud met wel 80pk (dat waren 4 hele langzame weken) en daarna een nieuwe Focus die goed reed maar nog steeds een Focus was.
En toen, eindelijk, na ruim 5 maanden wachten was de A3 er. De aflevering was top, ik kreeg zelfs een paraplu ipv een fles proseco die ik toch niet zou opdrinken. De auto rijdt precies zoals hij zou moeten rijden. De wegligging is strak, onderin is hij heerlijk vlot. Hij heeft minder pk´s dan de Civic maar door de turbo onderin mis je dat alleen bovenin. De strakke wegligging zorgt ervoor dat je snelheid in de bochten hoger ligt dan normaal, en omdat hij haast niet overhelt neem je de bochten met plezier. Ondanks het harde onderstel is hij toch nog zeer comfortabel en drempels hoeven niet erg voorzichtig worden genomen.
De bediening van de radio en het navigatiesysteem, een systeem wat al enkele jaren bestaat, is wat minder uitgebreidt dan bij bijvoordeeld de nieuwe Focus of de Audi A1. Die hebben allebei wat nieuwe handigheidjes wat bij de Focus zelfs nog beter is dan bij de A1. De Focus doet bijna alles vanaf het stuur, bij de A3 zit je nog te vaak naar het middenconsole te kijen. De filemeldingen zijn snel op te roepen, en het opnemen van de gesproken fileinformatie vanaf de radio is superhandig, zeker als je het vanaf een zender opneemt die ook de flitsers vermeld. De kofferruimte is lekker groot, helaas gaat de achterbank niet helemaal plat zoals in de Civic.
Er zitten een paar kleine dingetjes die ik bij de dealer ga navragen. Ik voel een lichte trilling in het koppelingspedaal op het moment dat ik die iets indruk terwijl ik nog gas geef, nog voordat hij aangrijpt. En ik hoor soms een hoge zoemtoon bij bepaalde toerentallen, dat valt alleen op als ik niet naar muziek luister. Misschien zijn het zaken die bij de wagen horen, maar dat hoor ik dan nog wel.
Het uiterlijk van de wagen vind ik tijdloos elegant. Dit model wordt wel volgend jaar vervangen maar sommige auto´s blijven mooi, ondanks dat nieuwere versies beter zijn. Denk maar aan de voorgaande BMW 3 en 5 series, voor die harde vouwen in het design kwamen. Ook de nieuwe Audi´s hebben hier last van. Nu vind ik die nieuwere modellen wel mooi maar vind ik dat over 10 jaar nog? Ik heb voor de A3 voor een zwarte gekozen, sommige grijstinten vind ik de ene dag wat mooier maar zwart vind ik altijd mooi. Ik had ook geen zin om er lang over na te denken en wilde na een rode Civic een wat minder opvallende wagen. Het is een behoorlijk verschil met de Civic, waarmee ik vaak werd aangesproken, opgestoken duimen zag, begroet werd door andere Civicrijders (net als vroeger in mijn 2CV) en door kinderen werd nagekeken. Van een A3 zullen kinderen geen poster op hun kamer gaan hangen, het is een wagen die heel erg normaal is behalve voor degene die er in rijdt. Want die heeft plezier...
Kleine update
- 5.100 km
De auto is nu redelijk ingereden en ik ben nog steeds erg blij met de keuze. Hij rijdt steeds soepeler maar het snel terugschakelen van 6 naar 4 gaat soms wat moeilijker. Ik het het gevoel dat dat meer aan mezelf ligt. Reakties van anderen blijven achterwege, de A1 die ik een paar weken heb gehad en de Civic die ik 3 jaar heb gehad trokken meer de aandacht. Ik rijd dus heerlijk en lekker anoniem.
De hele uitstraling van de wagen is een mooie ingetogen degelijkheid met alle luxe, precies wat ik zocht na mijn Civic. Hij is lekker vlot onderin, wat hoger in de toeren valt het iets tegen. Wegligging is super maar omdat het allemaal zo moeiteloos gaat is het minder fun als ik had gehoopt. Om het wel fun te maken moet er absurd hard gereden worden. Het kan ook aan mijn eigen beleving liggen want als er iemand met me meerijdt zien ze wat pips in de bochten terwijl ik zelf het gevoel heb dat ik me inhoud.
Over twee weken worden de winterbanden eronder gezet, hopelijk veranderd dat niet veel aan het rijgerag. Voor mij is dat de eerste keer met winterbanden.
Update
- 17.800 km
Eerste problemen met de auto zijn gebeurd. Ik had hem laten ABT tunen naar 160PK (onder ideale omstandigheden). Van de leasemij mag ik geen ron98 tanken en langzamerhand begon de auto steeds slechter te rijden. Bij het optrekken schokte hij steeds meer en leek het wel alsof hij vermogen tekort kwam. Lang verhaal kort: geen tuning probleem maar een kapotte turbo. Na vervanging rijdt hij weer als een zonnetje.
En met de tuning is het nog steeds niet de snelste maar hij heeft wel net dat beetje extra gekregen. De soepelheid die ik met de Civic had (30 in zijn 3) heeft de A3 nu ook.
De navigatie is er helaas uitgehaald door een stel mensen die vonden dat ze hem harder nodig hadden. Leasemij raadde aan niet hetzelfde diefstalgevoelige model weer te nemen. Ik mocht een model met afneembaar front kiezen en kreeg een kluisje in de auto. Voor de mensen die dit ook overkomt, het is niet ideaal. Als je gehecht bent aan de standaardnavi is het een grote stap terug. Ik heb er spijt van.
Maar voor de rest is de auto nog steeds TOP.
Dag A3
- 114.000 km
De 4 jaar voor de lease zit er weer op, 10 september heb ik de A3 ingewisseld voor zijn opvolger.
Het waren 4 bijna vlekkeloze jaren, alleen een kapotte turbo in het eerste jaar die onder de garantie werd vervangen. En in het laatste jaar was 1 van de lampjes van de kentekenverlichting stuk, ik kon hem zelf vervangen. Ook moest ik gedurende de 4 jaar 1 keer olie bijvullen en natuurlijk regelmatig ruitensproeier vloeistof.
Ook na 4 jaar reed de auto nog heerlijk, ik kan hem ten zeerste aan iedereen aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.6 Attraction Business Edition *Klimaatreg.*Cruisecontr.*
- 2008
- 194.830 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line S|Rijklaarprijs|Automaat|3x S-line|
- 2013
- 139.047 km

Audi A3 1.8 TFSI S-edition | 1E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | 160 PK | XENON | NAVI | CRUISE | UNIEKE KM STAND |
- 2010
- 52.006 km