Audi A3 (2018)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 54.200 km |
KM-stand laatst | 68.600 km |
Audi A3 cabrio 40tfsi Quattro S-line
- 56.000 km
Welkom:
Lang verhaal kort: m’n A5 Sportback was mij na 3,5 jaar toch te groot en te volwassen. Top auto maar gewoon een maatje te groot. Mijn Alfa Spider rij ik zelden mee. Dus maar eens struinen naar een daily die alles in 1 heeft.
Wensen en zoektocht:
Van alle premium merken heb ik toch de voorkeur voor Audi. Over smaak valt niet te twisten. Dagelijks bruikbare cabrio’s, het is een uitstervend ras. Een youngtimer A4, zie ze maar eens in goede spec en met knappe km stand te vinden. En heel eerlijk, hoe tijdloos beeldschoon die A4 ook is vind ik zo’n auto gewoon te oud als daily. Een nieuwere A5 cabrio is mij te groot, een TT weer te krap. Een A3 dan? Mooie auto, beetje A4 proporties. Echt wel een slag kleiner dan een A5 maar dat is ook precies de bedoeling.
Motoren aanbod is een beetje lastig. De bulk van het aanbod is geleverd met motoren tot 150pk, 1.4 of 1.5. Ik vind dat vermogen te matig voor zo’n zware auto. Tunen van dit soort blokjes kan maar echt vlot wordt het nooit. Een S3 is me dan weer wat veel van het goede. Verzekering, verbruik en met name de aanschaf van een aantoonbaar niet mishandelde S3 is geen klein bier. Los van de kosten staan DSG plofjes en vier uitlaten niet meer hoog op mijn verlanglijst. Ik zocht dus naar iets er tussenin: “quiet luxury”.
En dat blijkt geleverd te zijn. De 2.0tfsi 190pk (netjes dubbele uitlaat aan 1 kant, een 40tfsi). Die zijn in NL maar een paar maanden geleverd in 2019 met voorwielaandrijving. Handje vol van verkocht, niet te vinden. In Duitsland o.a. is de 2.0 enkele jaren geleverd en dan ook nog met Quattro aandrijving. Sappige combi! Daarvan loopt het occasion aanbod niet over en de prijzen lopen gigantisch uiteen. Een niet Nederlandse S-line betekent een mijnenveld aan vreemd samengestelde varianten. Ik wilde per se een volle S-line van na 2017 zoals die in NL is geleverd: dus minimaal S interieur en S exterieur. Niet zo’n vage “Advance sport” of “s-edition” variant met de verkeerde bumpers en stoffen bekleding. Het is bij mij ook altijd zoeken naar een speld in een hooiberg….
Gevonden:
De speld: A3 40tfsi Quattro S-line. 54dkm gelopen, dik in de opties. Exact dezelfde kleur (Floret zilver) en dezelfde leer/alcantara bekleding als de A5. Een combinatie die ik echt ben gaan waarderen. Uit 2018 en volledig Audi Duitsland onderhouden. Inclusief de zo belangrijke s-tronic en Quattro olie verversingen. Ik vermoed van een zeer nette eigenaar: geen krasje niks, behalve twee velgen die wat liefde nodig hebben.
Gaan kijken en rijden. Na de eerste rotonde was ik om.
Opties:
18” C1Q dynamik Audi velgen
Akoestische kap
Assistentie pakket (adaptive CC, lane assist, side assist en pre sense)
Audi smartphone interface
Automatisch dimmende binnenspiegel
B&O soundsysteem
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar en verwarmbaar
DAB radio
Decoratielijsten aluminium
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en lendesteunen l/r
Groot licht assistent
LED koplampen met dynamische knipperlichten v/a
Leder en alcantara bekleding
Lichtpakket 1 met instaplijsten S-line verlicht
MMI navigatie plus met virtual cockpit en Apple CarPlay
Multifunctioneel stuur plus, leer afgevlakt, met schakelmogelijkheid
Parkeerhulp plus (v/a)
Progressieve besturing
S-line (en alle spullen dus daarmee samenhangend)
Verwarmbare voorstoelen
Wegrijassistent / Hill hold
De A3 heeft geen nekverwarming. Dat had de kers op de taart geweest maar dat vond ik voor dit exemplaar een knieval om te doen. Geestig is dat als je die verwarming nodig denkt te hebben je toch al een winterjas aan hebt met een dikke kraag. Als totaal een dikkertje. A5 keurig ingeruild dus de koop werd gesloten. Inclusief beurt en 12 maanden garantie. In de verzekering overigens 20% goedkoper dan de A5, terwijl de nieuwprijs niet erg uiteen loopt.
De eerste 2000 kilometer rijervaring:
Terug naar Quattro! Ik ben bang voor eeuwig verpest te zijn…. Komt echt snel uit de startblokken, zeker met drive select in Dynamic en de bak in S. Bochten alsof er lijm op de banden zit. Progressieve besturing is mooi vlezig. De zelf meer in te stellen individual stand van drive select creëert het beste van alles: de adaptive cruise control is wat zachter (af te stellen) en voor de rest verzint hij zelf de pittigheid maar. Als je al jarenlang in verschillende 2.0tfsi’s rijdt dan beginnen de verschillen je ook op te vallen. In de A3 zit weer een ander type dan in de A5 en de S3. Gekoppeld aan een 7-traps S-tronic bak. Goed merkbaar is dat het startstop systeem heel subtiel werkt, veel minder siddering door de auto bij aanslaan. Het kan dus wel….
Verbruik kan ik nog niet heel veel over zeggen natuurlijk maar de eerste voortekenen zijn dat het geen zuipschuit is. Ik rij momenteel op ron98 om de motor te verwennen en daarmee scoor ik tot nu toe ook 6.8ltr per 100km. Gezegd moet dat hier een paar flinke afstanden tussen zaten met 110km/h op de cruise control. Opritten naar de snelweg zijn best een klein feestje.
Uitgelicht het assistentie pakket:
Ik was er tijdens eerdere Audi/VW proefritten geen groot fan van, adaptive cruise control en al die rommel. Ik moet mijn mening toch wel bijstellen na wat langere ritten. Het went, je moet een beetje leren samenwerken met die systemen. Best een vernuftig stukje techniek al kent het z’n systeemgrenzen in ons fijnmazige wegennet. Adaptive cruise control weet op comfort stand goed onderscheid te maken tussen auto’s die invoegen met lagere snelheid en hogere snelheid waarbij de auto van je wegloopt (dus in laatste geval niet op de rem). Ook de omgeving houdt hij mooi in de gaten, dus op de middelste baan met links en rechts langzamer verkeer gaat ie er niet als een speer vandoor zonder voorligger op eigen baan. Lane assist werkt ook naar behoren, attendeert subtiel. Soms grijpt het wat vreemd in op situaties waarvan ik zelf snap dat de sensoren en camera’s het niet snappen dus dat is prima. Side assist werkt ook met duidelijke indicatoren aan de binnenkant van de buitenspiegels die gaan knipperen als je wisselt waar dat risicovol kan zijn.
MMI, virtual en Apple CarPlay:
Voor de rest is er voor geoefende Audi rijders niets nieuws te vinden. Top tip is een dongle voor draadloos Apple CarPlay, die ik als soort van “zal wel niet werken voor €15,-“ via aliexpress had besteld. Werkt sneller en beter dan bedraad! Brodit proclip en houder voor de telefoon erbij en een -uiteraard zwarte- laadkabel en alles is geregeld. Heb niet de moeite genomen om m’n telefoon aan het MMI te koppelen of mijzelf als hoofdbestuurder in te stellen. Het scherm is voor Apple CarPlay. Punt. Beter, sneller en mooier. Nu nog een keer een hack zodat Apple CarPlay op het virtual cockpit komt. Maar dat zal wel nooit gebeuren denk ik.
Zitplek en comfort:
S-line sportstoelen zitten erg goed, mede door de verlengbare zittingen en de elektrisch verstelbare lendesteunen. Elektrische bestuurdersstoel had niet gehoeven maar best een leuke gimmick. Qua formaat is dit echt mijn auto. Niet te groot, niet te klein en als het moet kun je met 4 personen op pad. Vaak is zo’n achterbank alleen voor kleine mensen en zit je nogal rechtop wat onnatuurlijk voelt. Is hier weinig sprake van. Ik kan met mijn 1,80mtr redelijk achter mijzelf zitten. Of redelijk voor mijzelf. Beetje inschikken en dan gaat t prima. Het zal alleen niet vaak voorkomen gelukkig.
Torsiestijfheid en wind:
Er zat geen windscherm bij de auto. Dat hoort er gewoon op anders waai je er op de snelweg uit. Origineel zijn ze gebruikt niet te vinden en nieuw heel erg duur. Bij cabrio care het enkel inklapbare aftermarket scherm aangeschaft. Echt een mooi scherm, alleen niet dubbel inklapbaar waardoor het niet in de kofferbak past. Jammer dan, je krijgt er wel een meer solide scherm voor terug. Heb een A3 8P cabrio en BMW 1 cabrio gehad met origineel (dubbel inklapbaar) windscherm en dat danst door de auto als het naar achter is geklapt. Buigt erg door. Je laat wat, je wint wat. Over deze twee voorgangers gesproken: deze A3 is qua stijfheid echt veel beter. Geen sidderingen of wiebelende binnenspiegel. Uiteraard iets minder “uit 1 stuk gehouwen” dan een Sportback maar echt petje af voor deze technische prestatie.
De kap:
De akoestische kap is een fraai staaltje ontwerp en uitvoering. Tot 50km/h rijdend te openen en te sluiten, dat is handig. Afwerking van de kap is fraai. Daar zie je terug dat de premium merken bakken ervaring hebben in het (laten) ontwikkelen daarvan en niet op een stuiver kijken. De afwerking buiten maar zeker ook van de zwarte binnenhemel is van indrukwekkende kwaliteit.
Nog wensen?
Eigenlijk niet. Super tevreden. Soms dwaal ik af naar 19” zilveren rotor velgen maar ik vrees dat ik daar spijt van ga krijgen op het vlak van comfort en omdat je het teveel in de carrosserie stijfheid gaat voelen. Een cabrio is toch gevoeliger voor stug schoeisel. Ik hou het nog even in gedachten.
Laat de zon en die verhoging naar 130km/h maar komen!!! Over het kwartje van Kok zal ik het maar niet hebben….
Keep you posted!
Update eerste 5dkm
- 61.200 km
Inmiddels een dikke 5500km met de A3 gereden. Met wat meer ervaring op zak even een update. Het woon werkverkeer in de Randstad is natuurlijk saai rijden en eigenlijk voldoet elke auto wel voor die taak. De lol is wel dat ik nu altijd een cabrio bij me heb dus met het iets betere weer gaat de kap open zodra het kan. Dat het rijdend kan tot 50 km/h is echt heel praktisch.
Waar de A3 tot zijn recht komt zijn langere ritten in een wat rustiger omgeving qua verkeer. Zoals een zonnige vakantietrip naar noord west Frankrijk. Een goede 1800km afgelegd, deur tot deur met de kap open. Lekker met 135km/h op de adaptive cruise control door de noord Franse heuvels. Ben aan het adaptieve inmiddels helemaal gewend, nooit meer anders. De stop-go functie werkt ook fijn (helemaal tot stilstand en dan regelt hij het file rijden zelf tot hij weer los kan).
S-line sportstoelen zijn een slagje kleiner dan in mijn vorige A5 maar aangezien ik zelf niet groot van stuk ben en ze goed verstelbaar zijn geen centje pijn. Comfort: top. Bagageruimte is -als je open wilt rijden- niet hoog, wel blijft deze diep. Handiger is om voor sporttassen te gaan. Koffers passen dan niet, tenzij je de achterbank benut natuurlijk.
Verbruik op heen en terugreis en de kilometers ter plaatse door de stevige heuvels was een zeer acceptabele 7,3ltr op 100km (ron98). Het gemiddelde over alle kilometers staat daarmee op 7,0tlr per 100km gekomen. Open rijden verstoort nu eenmaal de luchtweerstand. Niet superzuinig, wel heel keurig.
Eerste onderhoud
- 68.600 km
Erg content met deze capabele daily! Ook in de winter. Na bijna 15.000km in mijn bezit tijd voor onderhoud en puntjes op de I.
Start stop systeem werkte de laatste tijd vaker niet dan wel, een teken van vermoeide (eerste) accu. Na doormeten bleek dat het geval, direct nieuwe erin laten zetten en alles weer in orde.
Wat offertes opgevraagd voor een beurt en de Audi dealer bleek zelfs een van de goedkoopste dus lekker daar laten doen. Longlife beurt met Haldex/Quattro olie verversing. Goeie €725,-. Audi lifetime service geeft 15% korting op aantal zaken, dat zal vast helpen in de prijs. Hij is weer lekker conform fabrieksschema in orde. Voelt toch fijn.
Ook rondom meteen nieuwe banden. De toenemende herrie van de Hankooks werd irritant en de voorbanden waren toch enigszins aan vervanging toe. Deze keer gegaan voor Audi gecertificeerde Continental Allseason Contact2. Ben ik in 1 keer van winter/zomer gedoe af. Benieuwd hoe de banden in elk seizoen gaat bevallen en of ik (te) veel concessies heb gedaan…. Aangezien de velgen er toch af moesten heeft de monteur ze aan de binnenkant even mooi schoon gemaakt en lijm van oud balanceer lood verwijderd - nette service! Met de complimenten van de monteur voor de mooie uitvoering en staat van de auto reed ik als tevreden klant weer huiswaarts.
Op nog geen enkel moment spijt gehad van mijn overstap van de A5 Sportback naar deze A3. Lekker formaat, voorzien van alle volwassen opties. Het een beetje een “duizend dingen doekje”. In alles zeer bekwaam en precies wat ik zocht.
Verbruik: Olie = 0. Benzine (ron98) = 6,8ltr/100km. Keurig keurig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 30 TFSI S edition | Navigatie | Stoelverwarming | LED | 17" | Apple Carplay |
- 2023
- 14.901 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line, Panorama dak, Leder, PDC, Navi, Cruisecontrol,
- 2013
- 133.343 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Attraction Pro Line I 1ste eigenaar I Nap I dealer auto I uniek I
- 2010
- 63.081 km